Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Smartje »

Ik hoop dat @Harry Breda uit alle reacties op zijn bericht,
de toezichthoudende rechter te Zutphen kan behagen , om zelfs een kuch of komma te ontlokken".
En er zo een oplossing voor de financiële situatie van zijn cliënt gevonden kan worden.
Succes ermee.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
25 mar 2021 23:26
En hoeveel ouders zullen er niet bewindvoerder zijn voor hun kind wat niet helemaal mee kan? Die hoeven dat ook nog niet allemaal in hun vingers of koppie te hebben.

Het gaat hier toch niet over een professionele bewindvoerder?
Nee, het gaat inderdaad niet over een professionale bewindvoerder. Maar ook een "familiair bewindvoerder" wordt in het benoemingsproces door de Rechtspraak ruimhartig van alle relevante informatie voorzien. Het kennis genomen hebben van die informatie is onderdeel van de benoeming. De bekwaamheid toetsen is dé kerntaak van de benoemend kantonrechter. En natuurlijk gaat dat niet altijd even goed (weet ik uit eigen ervring), maar dat de informatie beschikbaar gemaakt is leidt geen twijfel.
Smartje schreef:
25 mar 2021 23:36
Rechtbank gaat bij Rekening en verantwoording wel van uit dat de bewindvoerder professioneel is. Want er is toch een Toetsing gedaan!
Onjuist. Het uitgangspunt is bekwaamheid, niet professionaliteit.

Dirk_Deviant
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2021 18:26

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Dirk_Deviant »

PeterPeters1966 schreef:
24 mar 2021 21:01
Dirk_Deviant schreef:
23 mar 2021 18:28
Met interesse het onderwerp gevolgd over op-eet hypotheken en alla variaties. Ik heb daar ook al enige ervaring mee, maar ik heb het bij de bank geregeld als rekening-courant, Dat houdt in dat ik geld kan opnemen als ik dat wil, maar ook weer geld kan storten. De rente is weliswaar flexibel en gaat met de markt mee, dus voorlopig is die alleen maar laag, dus wel een zeker risico als de rente weer gaat stijgen. Het heeft wat praten gekost bij de bank om dit toe te staan. Het enige minpunt is dat plafond erg laag is namelijke € 15.000 en dat met een huiswaarde van nu € 275.000,00.

Op dit moment heb ik het niet nodig maar wil over een jaar nog eens praten met de bank om dit plafond op te krikken. Omdat de hypotheekakte al een hoger bedrag noemt kan zonder aanpassing daarvan. Wel weet ik dat de bank dat al snel 300-500 rekent voor het aanpassen van dit bedrag. Dit is ook een belachelijk hoog bedrag. Nadeel van de door jullie genoemde mogelijkheid is ook dat je in één klap een hoop geld krijgt waarop je geen rente krijgt en zelfs als je pech hebt moet betalen.

Persoonlijk vind ik dat deze mogelijkheid door de banken ook meer aangeboden dient te worden.
Waarom vind je dit belachelijk hoog. Wil je de berekening delen die je hebt gemaakt waaruit blijkt dat dit veel te veel is?
Als alles al in de hypotheekakte afgedekt is, dan is het in feite alleen maar ergens een bedrag aanpassen in de banksystemen. Kan me niet voorstellen dat alles bij elkaar de bank veel meer dan 1 werkuur zal kosten. Zou wel willen een uurtarief te hebben van 300 euro.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door kweenie »

Dirk_Deviant schreef:
26 mar 2021 10:23
Als alles al in de hypotheekakte afgedekt is, dan is het in feite alleen maar ergens een bedrag aanpassen in de banksystemen. Kan me niet voorstellen dat alles bij elkaar de bank veel meer dan 1 werkuur zal kosten. Zou wel willen een uurtarief te hebben van 300 euro.
Als je dit serieus zo denkt, dan kan ik mij voorstellen dat je heel veel van de wereld niet begrijpt.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dirk_Deviant schreef:
26 mar 2021 10:23
Zou wel willen een uurtarief te hebben van 300 euro.
Een derde tel ik ervoor als ik een gamepc op maat maak (is inclusief intake met klant, bestellen, bestelling in ontvangst nemen en in elkaar zetten in totaal ongeveer 100 minuten werk). Misschien als ik de wat duurdere kasten op ga van 6-7000 euro dan kan ik wel wat hoger gaan zitten qua eigen opbrengst.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Dirk_Deviant schreef:
26 mar 2021 10:23
PeterPeters1966 schreef:
24 mar 2021 21:01
Dirk_Deviant schreef:
23 mar 2021 18:28
Met interesse het onderwerp gevolgd over op-eet hypotheken en alla variaties. Ik heb daar ook al enige ervaring mee, maar ik heb het bij de bank geregeld als rekening-courant, Dat houdt in dat ik geld kan opnemen als ik dat wil, maar ook weer geld kan storten. De rente is weliswaar flexibel en gaat met de markt mee, dus voorlopig is die alleen maar laag, dus wel een zeker risico als de rente weer gaat stijgen. Het heeft wat praten gekost bij de bank om dit toe te staan. Het enige minpunt is dat plafond erg laag is namelijke € 15.000 en dat met een huiswaarde van nu € 275.000,00.

Op dit moment heb ik het niet nodig maar wil over een jaar nog eens praten met de bank om dit plafond op te krikken. Omdat de hypotheekakte al een hoger bedrag noemt kan zonder aanpassing daarvan. Wel weet ik dat de bank dat al snel 300-500 rekent voor het aanpassen van dit bedrag. Dit is ook een belachelijk hoog bedrag. Nadeel van de door jullie genoemde mogelijkheid is ook dat je in één klap een hoop geld krijgt waarop je geen rente krijgt en zelfs als je pech hebt moet betalen.

Persoonlijk vind ik dat deze mogelijkheid door de banken ook meer aangeboden dient te worden.
Waarom vind je dit belachelijk hoog. Wil je de berekening delen die je hebt gemaakt waaruit blijkt dat dit veel te veel is?
Als alles al in de hypotheekakte afgedekt is, dan is het in feite alleen maar ergens een bedrag aanpassen in de banksystemen. Kan me niet voorstellen dat alles bij elkaar de bank veel meer dan 1 werkuur zal kosten. Zou wel willen een uurtarief te hebben van 300 euro.
Dat is geen antwoord op de vraag. Waar is jouw berekening met onderbouwing dat het in een uur gedaan kan worden. Welke applicatie wordt hier voor gebruikt?

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door thecure »

https://www.amweb.nl/hypotheken/nieuws/ ... 1618631848

iemand dit bij dit artikel kan? ben wel benieuwd wat hier in staat.

Philo12
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 jan 2017 16:37

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Philo12 »

Zit zelf met de volgende situatie:
1. overwaarde van ruim een half miljoen (conservatief geschat: WOZ minus hypotheek)
2. ruim een halve ton spaardepot in spaarhypotheek
3. heb voor maximaal anderhalf jaar 40 mille nodig om tijd te overbruggen tot aan zakelijke transactie (niks met het huis)
4. dat zakelijk project kost mij alle tijd (bijbaantje er ff niet bij); geen inkomen dus.

Toch doen banken moeilijk over een overbruggingsmogelijkheid. Zeggen dat bijna niks meer mag sinds 2008.
Je zit dan automatisch gebakken aan regelingen waarbij je in 30 jaar tijd je hele huis opeet tegen potige rentes (7%).
Die 40 mille vooraf krijg ik dan wel.

Mensen suggesties?

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt daarover toch zelf een topic geopend?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
24 aug 2022 13:45
U hebt daarover toch zelf een topic geopend?
Klopt, zij het dat de feiten inmiddels iets veranderd zijn.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Een jaartje of 15 geleden vroeg een kennis van mij van: Ik ben nu 47, alleenstaand met een koopwoning. Eigenlijk wil ik als ik straks rond de 62 ben eigenlijk het geld van mijn huis gaan gebruiken om dan te stoppen met werken. Hij kreeg van diverse kanten het advies om zich alvast in te schrijven voor een sociale huurwoning en de komende 15 jaar niet te reageren op een huurwoning, maar alleen inschrijfjaren gaan sparen. maar kreeg wel het advies dat ie wel moest zorgen dat zijn koopwoning werd afbetaald. Dat heeft ie gedaan. Nu 15 jaar later zag ik ineens een te koop bordje in zijn voortuin staan. Hij heeft die raad toen opgevolgd en heeft nu na die 15 jaar een sociale huurwoning gevonden geschikt voor een 60 plusser. De opbrengst van zijn woning is meer dan genoeg om het gat tussen zijn 62 e en 68 e op te vangen. Dit is dus ook een manier om geld uit een koopwoning te halen. Je moet hier alleen 15 jaar van te voren rekening mee houden. Maar inschrijven voor een huurwoning en inschrijfjaren sparen kost vrijwel niets.

Philo12
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 jan 2017 16:37

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Philo12 »

Hoe dan ook... zeer grote verschillen tussen aanbieders. Ik houd m'n hart vast voor mensen
die niet helemaal helder van geest zijn en zich door een gladde prater laten strikken.
Zou een interessant vergelijkend warenonderzoek artikel kunnen opleveren.

Plaats reactie