Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Radar »

Je hebt veel afgelost op je huis en een flinke overwaarde.. Een beetje van de overwaarde omzetten in cash geld lijkt dan een goede optie, of toch niet? Heb jij ervaring met een opeethypotheek?

Je kunt de uitzending hier terugkijken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... rzilveren/

jaxofoon
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2021 14:06

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door jaxofoon »

Wij hebben sinds half september een Overwaarde Hypotheek bij de Rabobank. Wij betalen een vaste rente voor 10 jaar en storten het rentebedrag elke maand als aflossing (je mag toy 20% jaarlijks aflossen). We stapelen dus geen rente op rente, betalen een rente van1,6 % wat nog steeds heel erg laag is (dus geen extra opslag of iets van dien aard). Kortom, wij zijn heel tevreden en geven de Rabobank graag een pluim voor deze constructie,

Dirk_Deviant
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2021 18:26

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Dirk_Deviant »

Met interesse het onderwerp gevolgd over op-eet hypotheken en alla variaties. Ik heb daar ook al enige ervaring mee, maar ik heb het bij de bank geregeld als rekening-courant, Dat houdt in dat ik geld kan opnemen als ik dat wil, maar ook weer geld kan storten. De rente is weliswaar flexibel en gaat met de markt mee, dus voorlopig is die alleen maar laag, dus wel een zeker risico als de rente weer gaat stijgen. Het heeft wat praten gekost bij de bank om dit toe te staan. Het enige minpunt is dat plafond erg laag is namelijke € 15.000 en dat met een huiswaarde van nu € 275.000,00.

Op dit moment heb ik het niet nodig maar wil over een jaar nog eens praten met de bank om dit plafond op te krikken. Omdat de hypotheekakie al een hoger bedrag noemt kan zonder aanpassing daarvan. Wel weet ik dat de bank dat al snel 300-500 rekent voor het aanpassen van dit bedrag. Dit is ook een belachelijk hoog bedrag. Nadeel van de door jullie genoemde mogelijkheid is ook dat je in één klap een hoop geld krijgt waarop je geen rente krijgt en zelfs als je pech hebt moet betalen.

Persoonlijk vind dat deze mogelijkheid door de banken ook meer aangeboden dient te worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door kweenie »

Een overwaarde hypotheek is wat anders dan een opeet hypotheek.

Harry Breda
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Als financieel bewindvoerder, benoemd door de rechtbank, geprobeerd ook maar IETS aan mogelijkheden rond te krijgen, om geld "uit de stenen" te trekken voor mijn client ( en schoonzuster).
Schoonzus heeft een overwaarde van minstens 3/4 van de WOZ-waarde, dik € 300K, hoeft geen rekening te houden met erfgenamen, komt nu € 310/maand te kort, waarbij geen rekening is houden met kosten van kleding, schoeisel, tandarts, vervoer en zelfs enig zakgeld om eens per maand een kop koffie te kunnen kopen. Ze is 70 en nog steeds niet helemaal hersteld van een zwaar herseninfarct, doch woont wel zelfstandig.
Meer dan 16 kantjes A4 van diverse aanbieders, ook zeer interessante aanbiedingen van RABO en ABN AMRO, naar de rechtbank gestuurd.
De toezichthoudende rechter te Zutphen heeft het "niet behaagd, om zelfs met een kuch of komma erop te reageren".

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bel eens met de rechtbank. Normaal reageren ze altijd.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Dirk_Deviant schreef:
23 mar 2021 18:28
Met interesse het onderwerp gevolgd over op-eet hypotheken en alla variaties. Ik heb daar ook al enige ervaring mee, maar ik heb het bij de bank geregeld als rekening-courant, Dat houdt in dat ik geld kan opnemen als ik dat wil, maar ook weer geld kan storten. De rente is weliswaar flexibel en gaat met de markt mee, dus voorlopig is die alleen maar laag, dus wel een zeker risico als de rente weer gaat stijgen. Het heeft wat praten gekost bij de bank om dit toe te staan. Het enige minpunt is dat plafond erg laag is namelijke € 15.000 en dat met een huiswaarde van nu € 275.000,00.

Op dit moment heb ik het niet nodig maar wil over een jaar nog eens praten met de bank om dit plafond op te krikken. Omdat de hypotheekakie al een hoger bedrag noemt kan zonder aanpassing daarvan. Wel weet ik dat de bank dat al snel 300-500 rekent voor het aanpassen van dit bedrag. Dit is ook een belachelijk hoog bedrag. Nadeel van de door jullie genoemde mogelijkheid is ook dat je in één klap een hoop geld krijgt waarop je geen rente krijgt en zelfs als je pech hebt moet betalen.

Persoonlijk vind dat deze mogelijkheid door de banken ook meer aangeboden dient te worden.
Waarom vind je dit belachelijk hoog. Wil je de berekening delen die je hebt gemaakt waaruit blijkt dat dit veel te veel is?

DarthRicmu
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2021 23:07

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door DarthRicmu »

Bij dit soort items vraag ik mij sterk af wat de AFM eigenlijk doet...

Zulk soort producten moeten gewoon verboden worden, ben echt niet tegen winst maken maar zo gigantisch veel is toch echt belachelijk? Hoe is dat nu een goed product? Zeker met de huidige rente.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Smartje »

Harry Breda schreef:
24 mar 2021 11:58
Als financieel bewindvoerder, benoemd door de rechtbank, geprobeerd ook maar IETS aan mogelijkheden rond te krijgen, om geld "uit de stenen" te trekken voor mijn client ( en schoonzuster).
Schoonzus heeft een overwaarde van minstens 3/4 van de WOZ-waarde, dik € 300K, hoeft geen rekening te houden met erfgenamen, komt nu € 310/maand te kort, waarbij geen rekening is houden met kosten van kleding, schoeisel, tandarts, vervoer en zelfs enig zakgeld om eens per maand een kop koffie te kunnen kopen. Ze is 70 en nog steeds niet helemaal hersteld van een zwaar herseninfarct, doch woont wel zelfstandig.

#Ik kan niet bevatten dat 1 persoon 70jaar 310,00 per maand te kort komt.
Zelfs met een kale AOW kan je in Nederland “leven en wonen”
Als financieel bewindvoerder zal je moeten hakken in de uitgaven.
U gaat de portemonnee voor nu voor haar beheren en u bent nu ook verantwoordelijk#

Informatie: Rechtspraak, Rekening en verantwoording, Beschermingsbewind en curatele.
Overzicht: inkomen, uitgaven, bezittingen, vorderingen en schulden van de betrokkene.
Wat er niet is kan je niet uitgeven.
In diverse andere Topics is uitgebreid op deze situaties ingegaan.
Wat kan, moet en wil deze dame nog (of de bewindvoerder) in de omschreven omstandigheden,
Kosten en lasten zullen meer inzicht geven.
Laatst gewijzigd door Smartje op 24 mar 2021 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Lady1234 »

€310 te kort, maar dan ook nog geen kleding, vervoer enzovoort. Bijzonder.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, de realiteit is soms dat mensen in een niet-standaard situatie zitten, waarin ingrijpen niet zo makkelijk kan. Ik neem aan dat daarvan in deze casus ook sprake is, want onder normale omstandigheden moet het wel lukken om rond te komen als bejaarde. Een vetpot is het niet natuurlijk. Ik hoop dat Harry als bewindvoerder echt weet wat hij/ zij doet, en gesneden heeft waar mogelijk (en natuurlijk toeslagen en dergelijke heeft aangevraagd waar mogelijk).

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Smartje »

Misschien heeft @Harry Breda nog wat aan deze link.
Geeft veel informatie.

https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... oerder.pdf

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ga er maar gerust vanuit dat Harry deze uiterst basale informatie al lang kent.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Smartje »

Ga ik ook wel vanuit, maar familie wordt meestal als eerste gevraagd, maar realiseren die zich niet altijd wat het totaal inhoud.
En uit handen geven kost geld wat er niet is omdat er al 310,00 p/m aangevuld moet worden.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Moneyman »

Smartje schreef:
25 mar 2021 19:39
Ga ik ook wel vanuit, maar familie wordt meestal als eerste gevraagd, maar realiseren die zich niet altijd wat het totaal inhoud.
Je vergeet dat de rechter dat getoetst heeft. En als je de bijdrage van Harry leest, dan kan je daar prima uit opmaken dat hij weet hoe het spel gespeeld wordt.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wellicht heeft iemand anders nog wel wat aan die link. Is super duidelijk.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Smartje »

Ken de toetsing niet.
Proefondervindeijk:
Buurman als bewindvoerder aan gesteld, op eigen kennis alles ingestuurd, je voelt hem zeker al.
Alles weer teruggestuurd klopte niet.
Terzijde: ik help deze mensen al jaren met de belastingaangifte. Dus op de vraag even te helpen heb ik mij ingelezen en geholpen met de Rekening en verantwoording, opnieuw in te sturen.
Deze mensen waren ondanks de toetsing niet met de materie op de hoogte en de link in mijn vorige bericht hadden ze zeker niet op eigen kracht gevonden.
Ik hoop dat zij nu op eigen kracht ook digitaal kunnen insturen.
Laatst gewijzigd door Smartje op 25 mar 2021 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
25 mar 2021 22:39
Wellicht heeft iemand anders nog wel wat aan die link. Is super duidelijk.
Iedereen die bewindvoerder wordt kent die link. En nog veel meer ook.

Maar goed, we dwalen af :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
25 mar 2021 23:15
Lady1234 schreef:
25 mar 2021 22:39
Wellicht heeft iemand anders nog wel wat aan die link. Is super duidelijk.
Iedereen die bewindvoerder wordt kent die link. En nog veel meer ook.

Maar goed, we dwalen af :mrgreen:
Ik heb geen idee of die toelichting pas van de laatste jaren is, maar een jaar of 30 geleden werd mijn vader bewindvoerder van mijn oma. Hij had geen idee, dus ik regelde de rekening en verantwoording voor hem naar de rechtbank.

En hoeveel ouders zullen er niet bewindvoerder zijn voor hun kind wat niet helemaal mee kan? Die hoeven dat ook nog niet allemaal in hun vingers of koppie te hebben.

Het gaat hier toch niet over een professionele bewindvoerder?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Opeethypotheek: de overwaarde van je huis omzetten in cash

Ongelezen bericht door Smartje »

Rechtbank gaat bij Rekening en verantwoording wel van uit dat de bewindvoerder professioneel is.
Want er is toch een Toetsing gedaan!

Plaats reactie