LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oplossing restschuld!?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
koper001
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:24

oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door koper001 »

Hallo,

Graag wil ik de volgende situatie bij jullie voorhouden. Ik hoop dat ik niets over het hoofd zie en anders hoor ik het graag. Ik ben van plan een huis te kopen van een vriend van mij. Het huis is vrij (was van zijn ouders) en zijn vraagprijs was 325.000. Dat is het in mijn ogen ook waard als ik het vergelijk met eerder verkochte woningen. Nu heb ik zelf een geschatte restschuld van 50.000 euro.

Voor mij wil hij de prijs van de woning verlagen naar 275.000. Nu wil ik een hypotheek afsluiten voor 325.000 en dat hij mij 50.000 geeft waarmee ik mijn restschuld kan betalen.

Zie ik iets over het hoofd? (ik weet overigens dat ik de overige kosten niet mee heb genomen in bovenstaande verhaal)

Met vriendelijke groet

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door sjohie »

koper001 schreef:Hallo,

Graag wil ik de volgende situatie bij jullie voorhouden. Ik hoop dat ik niets over het hoofd zie en anders hoor ik het graag. Ik ben van plan een huis te kopen van een vriend van mij. Het huis is vrij (was van zijn ouders) en zijn vraagprijs was 325.000. Dat is het in mijn ogen ook waard als ik het vergelijk met eerder verkochte woningen. Nu heb ik zelf een geschatte restschuld van 50.000 euro.

Voor mij wil hij de prijs van de woning verlagen naar 275.000. Nu wil ik een hypotheek afsluiten voor 325.000 en dat hij mij 50.000 geeft waarmee ik mijn restschuld kan betalen.

Zie ik iets over het hoofd? (ik weet overigens dat ik de overige kosten niet mee heb genomen in bovenstaande verhaal)

Met vriendelijke groet
Zulke bedragen zomaar even over en weer schenken vindt de belastingdienst niet zo leuk om te beginnen. En hoe ga jij duidelijk maken aan de bank dat die 50k hypotheek bovenop de koopprijs een goed idee is? En als je die vrij opneembaar wil hebben, en dus niet gebruikt in/voor de te kopen woning, mag je de rente er ook niet van aftrekken volgens mij, en dat de hele 30 jaar van de looptijd niet. Heb je dat verlies ook meegenomen in je berekeningen?

koper001
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:24

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door koper001 »

de koopprijs zal gewoon 325000 blijven, op basis daarvan wordt de hypotheek ook afgesloten. Dat wij onderling 275.000 hebben afgesproken hoeft niemand te weten. Voor de 50.000 euro naar mij te sluizen moet toch wel een creatieve oplossing zijn?

met vriendelijke groet

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Hoe wil je die 50.000 verantwoorden bij de aflossing van je restschuld ?

koper001
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:24

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door koper001 »

vanaf welk bedrag moet je verantwoorden?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Die 50.000 is gewoon inkomen waar je over moet afrekenen.

koper001
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:24

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door koper001 »

in de eerste plaats fijn dat je mee wilt denken!

Maar hoezo inkomen? Dit is onder tafel gegaan. Ik snap dat je vanaf een bepaald bedrag moet kunnen verantwoorden. Maar als ik een restschuld van 5000 zou hebben, zou ik dat zo betalen en zou er geen haan naar kraaien toch?

Adviseur77
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2009 10:54

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door Adviseur77 »

@Koper001,

ik begrijp jouw verhaal. Echter is dit een kanloze missie.

De banken hebben de gedragscode te volgen. Daarin is onder meer bepaald dat er maximaal 106% van de marktwaarde van de woning gefinancierd mag worden. Ergens gaat het gat van 50K boven water komen. Het opvragen van de restschuld bij de huidige geldverstrekker is al voldoende. En geloof mij banken zij nu heel kritisch. Bezint eer gij begint.

Mijn advies. Brandt jouw vingers niet.....gaat je niet lukken.

Overigens ben ik zelf al een jaartje of 8 hypotheekadviseur. Dus ik weet waarover ik praat.

Succes!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door sjohie »

koper001 schreef:de koopprijs zal gewoon 325000 blijven, op basis daarvan wordt de hypotheek ook afgesloten. Dat wij onderling 275.000 hebben afgesproken hoeft niemand te weten. Voor de 50.000 euro naar mij te sluizen moet toch wel een creatieve oplossing zijn?

met vriendelijke groet
Banken moeten transacties >10k melden, en je kan die 50k niet even cash afleveren bij de notaris als je je eigen woning verkoopt, dat moet via de bank. Dan is er een digitaal spoor, en komt het bij de belastingdienst bovendrijven bij de aangifte van jullie beiden.

En dit alles volgend op de aanname dat je vriend er niet met die 50k vandoor gaat natuurlijk.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Die 50.000 is gewoon inkomen waar je over moet afrekenen.
Als je er een schuld mee af wilt lossen is het wit. Dan moet je ook kunnen verklaren hoe je eraan komt.

Kansloze missie en strafbaar.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door kokka »

als je vriend de prijs van zijn woning met 50.000 wil laten zakken, dan maakt het toch geen hol uit of je nu wel of niet je restschuld aflost? je hebt uiteindelijk toch gewoon die 325.000 schuld?
dus dan kan je toch net zo goed 275.000 euro op je nieuwe woning en nog 50.000 op je oude woning hebben.
ik meen dat restschuld ook gewoon aftrekbaar is, en je ben niet illegaal bezig.
je vriend mag jou best 50.000 euro schenken, maar daar moet je dan wel gewoon schenkingsrecht over betalen.

wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door wiltin »

Ga eens praten met de bank waar jij je restschuld hebt, vangen ze 2 vliegen in 1 klap en banken zijn heel creatief als het ze uitkomt.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door ruud_a »

koper001 schreef:Hallo,

Graag wil ik de volgende situatie bij jullie voorhouden. Ik hoop dat ik niets over het hoofd zie en anders hoor ik het graag. Ik ben van plan een huis te kopen van een vriend van mij. Het huis is vrij (was van zijn ouders) en zijn vraagprijs was 325.000. Dat is het in mijn ogen ook waard als ik het vergelijk met eerder verkochte woningen. Nu heb ik zelf een geschatte restschuld van 50.000 euro.

Voor mij wil hij de prijs van de woning verlagen naar 275.000. Nu wil ik een hypotheek afsluiten voor 325.000 en dat hij mij 50.000 geeft waarmee ik mijn restschuld kan betalen.

Zie ik iets over het hoofd? (ik weet overigens dat ik de overige kosten niet mee heb genomen in bovenstaande verhaal)

Met vriendelijke groet
wat u over het hoofd zou kunnen zien, is dat u straks mogelijk een woning hebt met een hypotheek van 325.000 euro en een ex-vriend die achteraf geen zin heeft om u die 50.000 euro te geven
dit los van de vraag of u de verkoop van de eigen woning kunt betalen, want dan moet u wel eerst 50.000 euro hebben om de hypotheek af te kunnen lossen

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door sjohie »

ruud_a schreef:
koper001 schreef:Hallo,

Graag wil ik de volgende situatie bij jullie voorhouden. Ik hoop dat ik niets over het hoofd zie en anders hoor ik het graag. Ik ben van plan een huis te kopen van een vriend van mij. Het huis is vrij (was van zijn ouders) en zijn vraagprijs was 325.000. Dat is het in mijn ogen ook waard als ik het vergelijk met eerder verkochte woningen. Nu heb ik zelf een geschatte restschuld van 50.000 euro.

Voor mij wil hij de prijs van de woning verlagen naar 275.000. Nu wil ik een hypotheek afsluiten voor 325.000 en dat hij mij 50.000 geeft waarmee ik mijn restschuld kan betalen.

Zie ik iets over het hoofd? (ik weet overigens dat ik de overige kosten niet mee heb genomen in bovenstaande verhaal)

Met vriendelijke groet
wat u over het hoofd zou kunnen zien, is dat u straks mogelijk een woning hebt met een hypotheek van 325.000 euro en een ex-vriend die achteraf geen zin heeft om u die 50.000 euro te geven
dit los van de vraag of u de verkoop van de eigen woning kunt betalen, want dan moet u wel eerst 50.000 euro hebben om de hypotheek af te kunnen lossen
Daar stip je wel wat belangrijks aan qua planning, met 50k restschuld op het oude huis, kan ik me niet voorstellen dat er nog 325k aan hypotheek te krijgen is voor het nieuwe huis, voordat het oude verkocht is. En dan zit TS dus met een kloof van 50k tussen beide transacties.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door witte angora »

Gekke vraag van mij misschien... maar welke 'vriend' geeft er zomaar even 50.000 euro aan een andere vriend? Een woning die 325.000 waard is, zal dat heus wel een keer opleveren, en een woning die 275.000 waard is, krijgt hij toch echt niet weg voor 325.000.

Beetje vreemde actie, eerlijk gezegd. Of is de woning simpelweg 275.000 waard, en wordt er nu een constructie opgezet om een hypotheek van 325.000 te krijgen, zodat met het verschil de restschuld afgelost kan worden?
Dat wij onderling 275.000 hebben afgesproken hoeft niemand te weten.
Dan moet je het nodig op een forum als dit zetten.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door __oi__ »

Nagenoeg alle onzin hierboven kun je negeren.
De situatie is als volgt:

In de situatie zoals jij die schetst koop je de woning voor € 275.000. Dit is ook het bedrag dat in de koopovereenkomst komt te staan. Deze koopovereenkomst is een verplicht aan te leveren document bij de bank.
Daarnaast dient de woning te worden getaxeerd. Hierin zal de marktwaarde volgens de taxateur worden genoemd. Deze zal bv € 325.000 zijn
Voor de bank is de marktwaarde echter altijd de laagste van de in het taxatierapport genoemde waarde en de koopprijs.
In deze situatie dus € 275.000.
Je kunt maximaal 105% ( 2013, in 2012 nog 106%) lenen van de marktwaarde, er vanuit gaande dat dit op inkomen ook past. Dus € 288.750.

Gaat dus niet lukken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

En dan is er altijd nog het risico van "voor wat hoort wat". Je weet nooit wat er in de toekomst in de relatie tussen jou en die vriend gaat gebeuren. Hij kan die 50k altijd nog tegen jou gebruiken, of bepaalde zaken verlangen.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door Mk »

1) Stel dat het je lukt om een hypotheek van 325K te krijgen waarmee je het huis voor 325K koopt; en

2) Stel dat die vriend je inderdaad 50K teruggeeft zonder dat de belastingdienst dat merkt; en

3) Stel dat het je lukt om die 50K aan je oude bank/hypotheek over te dragen zonder dat daar alarmbellen gaan rinkelen (ongebruikelijke transactie);

Dan zou het kunnen.

Gaat 2 of 3 mis dan ben je de klos.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door ruud_a »

__oi__ schreef:Nagenoeg alle onzin hierboven kun je negeren.
De situatie is als volgt:

In de situatie zoals jij die schetst koop je de woning voor € 275.000. Dit is ook het bedrag dat in de koopovereenkomst komt te staan. Deze koopovereenkomst is een verplicht aan te leveren document bij de bank.
Daarnaast dient de woning te worden getaxeerd. Hierin zal de marktwaarde volgens de taxateur worden genoemd. Deze zal bv € 325.000 zijn
Voor de bank is de marktwaarde echter altijd de laagste van de in het taxatierapport genoemde waarde en de koopprijs.
In deze situatie dus € 275.000.
Je kunt maximaal 105% ( 2013, in 2012 nog 106%) lenen van de marktwaarde, er vanuit gaande dat dit op inkomen ook past. Dus € 288.750.

Gaat dus niet lukken.

vriendelijk bedankt voor uw mening over onzin
mag ik u er op wijzen dat er totaal geen harde gegevens zijn over de woning?
er staat dat in de ogen van TS de woning 325.000 euro waard is
maar hoeveel weet TS van woningen?

als de waarde van de woning niet klopt wordt uw hele berekening onzin

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: oplossing restschuld!?

Ongelezen bericht door witte angora »

__oi__ schreef:Nagenoeg alle onzin hierboven kun je negeren.
De situatie is als volgt:

In de situatie zoals jij die schetst koop je de woning voor € 275.000. Dit is ook het bedrag dat in de koopovereenkomst komt te staan.
En juist deze post is de grootste onzin, want: het openingstopic (en de rest dus ook) heb je niet goed gelezen. De woning wordt verkocht voor 325.000 (waarna er 50.000 terug wordt gesluisd via een envelop of iets dergelijks), en dát bedrag komt in de koopovereenkomst te staan. Jouw bewering raakt kant noch wal.

Behalve dat de vraag van de ts onzinnig is, zal jouw antwoord hem het minste van alles helpen.

Gesloten