Overbruggingshypotheek: diverse vragen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
huske
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2020 08:30

Overbruggingshypotheek: diverse vragen

Ongelezen bericht door huske »

Mijn vrouw en ik bezitten een huis en hebben geen hypotheek. Nu willen wij verhuizen en hoogstwaarschijnlijk willen we eerst iets kopen en dan pas verkopen. Dus hebben we een overbruggingshypotheek nodig.

1. Is die makkelijk te krijgen als je momenteel geen hypotheek hebt? We hebben ons huidige huis volledig in bezit én we hebben nog spaargeld dus op zich hebben we meer dan genoeg geld voor het nieuwe huis. Alleen pas nádat we ons huidige verkocht hebben.

2. Kan ik als man zo'n hypotheek alleen aanvragen en regelen of móét mijn vrouw (die geen eigen inkomen heeft) hier ook echt bij zijn? (Bij de aanvraag, bij de eventuele notaris, etc.)

3. Is er een inschatting te maken hoeveel geld we kwijt zijn met zo'n overbruggingshypotheek? Ik las al ergens dat er sowieso een notaris bij komt kijken...? Ook bij een overbruggingshypotheek? We vragen ons af of het allemaal niet te veel gaat kosten voor een hypotheek die we misschien maar 1 of 2 maanden nodig hebben...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Overbruggingshypotheek: diverse vragen

Ongelezen bericht door sjohie »

Als je geen, misschien zelfs nog nooit, een hypotheek hebt gehad, lijkt het me serieus beter om dit alles voor te leggen aan een hypotheekadviseur. Die kan je ook veel meer details geven, die je liever, en zeker beter, niet deelt op een openbaar forum. Even doorvragen bij wat familieleden en kennissen, en er komt vast wel een betrouwbare naam bovendrijven.

Maar goed, even snel.

ad 1. Ja, dat zou jullie in theorie een aantrekkelijke partners voor een hypotheek moeten maken voor een bank, tenzij er andere (medische?) redenen zijn wat dat voordeel wat doet afkalven. Bijvoorbeeld dat de enige kostwinner zzp-er is, en zo nog een reeks aan randvoorwaarden, of dat je jullie financieringsruimte helemaal vól gaan trekken.
ad 2. Kán, maar dat is meer theorie. Als er een hypotheek op 2 namen moet komen, moeten die twee personen sowieso eea afzonderlijk tekenen/paraferen, tenzij er een officiële gevolmachtigde vertegenwoordiger is van uw vrouw. Dat mag u zelf uiteraard niet zijn.
ad 3. De aktes moeten worden ingeschreven bij het kadaster, en dat kunnen en mogen alleen notarissen, dus dat is al hoofdreden één waardoor dit alles niet zonder een notaris kan gebeuren.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Overbruggingshypotheek: diverse vragen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als je nu geen hypotheek hebt en voldoende financiële middelen om een hypotheek af te sluiten voor de woning die je op het oog hebt, dan heb je mijn inziens helemaal geen overbruggingshypotheek nodig. Je kunt dan gewoon een hypotheek afsluiten en op het moment van verkoop van het oude huis de hypotheek aflossen ( voor zover gewenst ) met de opbrengst. Let er dan wel op dat je een hypotheek hebt waarbij je maximaal versneld mag aflossen en/of dat je deze extra aflossing over meerdere jaren verdeeld.

Alleen als je nu niet voldoende hypotheek kunt krijgen op basis van het inkomen, kan dit wel lastig worden. Maar de vraag is dan wel of een bank het risico wil lopen je een overbruggingshypotheek wil leveren met dezelfde hoogte ( met het risico dat het huis minder opbrengt of wellicht heel lang niet verkocht wordt ).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Overbruggingshypotheek: diverse vragen

Ongelezen bericht door sjohie »

Hmm, als je nou het niet onbelangrijke feit dat je vrouw onverwachts toch nog Amerikaans staatsburger is, er hiér ook even bij had gezet, was het een stuk duidelijker geweest. Het is een wat zeldzamer probleem, maar ook weer niet uniek, zijn er geen speciale fora voor mensen die in hetzelfde Amerikaanse schuitje zitten? Van h et bezit van een huis hier, zal misschien ook de fiscus dáár (VS) wat vinden, enz enz. Verder zal uw vrouw dan ook nog moeten "inburgeren" volgens mij, Dat zal zo te lezen wel lukken, maar is wel weer een extra procedureel hoepeltje waar doorheen gesprongen dient te worden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overbruggingshypotheek: diverse vragen

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
27 aug 2020 14:24
Hmm, als je nou het niet onbelangrijke feit dat je vrouw onverwachts toch nog Amerikaans staatsburger is, er hiér ook even bij had gezet, was het een stuk duidelijker geweest.
Waar haal je dat nou vandaan?

edit: Ah, ik zie het al: inmiddels is er nóg een topic :roll:
viewtopic.php?f=93&t=194702&p=2778289#p2778289

huske
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2020 08:30

Re: Overbruggingshypotheek: diverse vragen

Ongelezen bericht door huske »

Dank voor de reacties. Ik zal maar eens met een hypotheekadviseur gaan praten dan...

En excuses voor de eventuele verwarring betreffende FATCA: dat leek me meer een losstaand onderwerp. Dat was schijnbaar een vergissing...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overbruggingshypotheek: diverse vragen

Ongelezen bericht door scontra »

Neen contact op met de hypotheekadviseur van de bank waarbij u bankiert.
Dit is vooralsnog de kortste route om te bewandelen.

Gesloten