Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Fiesiekus schreef:
02 mei 2021 09:12
HusHus schreef:
01 mei 2021 15:19
Fiesiekus schreef:
01 mei 2021 14:05
Waarom niet eerst verkopen, en dan kopen? Dan kunt u zonder hypotheek (€50.000 eigen geld inleg) de hele afhandeling doen.

Omdat ik dan tijdelijke woonruimte nodig heb omdat ik geen idee heb wanneer mijn nieuwe droomhuis zich aandient. Ik kan niet heel snel mijn huidige huis verkopen (als ik een huis op het oog heb) om dan snel dat nieuwe te betalen: ik denk niet dat dat gaat lukken. Zou mooi zijn maar lijkt me nogal lastig.


Lastig? Zo'n constructie met hypotheken nemen en weer aflossen, lijkt me lastiger. Alles beter dan de gang naar een hypotheekadviseur.
Ja, bah. Wie gaat er nu naar een professional om iets te laten doen. Kan je allemaal zelf veel beter. Misschien zeggen jouw klanten dat ook wel over jouw werk?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

PeterPeters1966 schreef:
02 mei 2021 14:45
Fiesiekus schreef:
02 mei 2021 09:12
Lastig? Zo'n constructie met hypotheken nemen en weer aflossen, lijkt me lastiger. Alles beter dan de gang naar een hypotheekadviseur.
Ja, bah. Wie gaat er nu naar een professional om iets te laten doen. Kan je allemaal zelf veel beter. Misschien zeggen jouw klanten dat ook wel over jouw werk?

Nee hoor. Ik laat me vet betalen voor m'n werk.

Rika22
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 okt 2009 00:08

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door Rika22 »

Wanneer je je nieuwe huis gevonden hebt vraag je een hypotheek bij een bank die 100% aflossen toestaat Het onderpand daarvoor bestaat uit het oude huis met overwaarde en het nieuw gekochte huis. Na verhuizing verkoop je je oude huis waarbij het oude huis in de hypotheekakte wordt doorgehaald zodat het huis op naam van de koper kan worden gezet. Die doorhaling via de notaris kost wat geld maar scheelt een hoop gedoe. Daarna kun je zoveel aflossen als je wilt met de opbrengst van je verkochte huis. Kies trouwens voor een krediethypotheek, die kun je evt. opnieuw opnemen als de akte niet wordt doorgehaald na aflossing.
Kies niet voor een 'onbekende' bank die concurrerend lijkt. Als de looptijd afloopt en marktomstandigheden veranderd zijn bestaat de kans dat ze je hypotheek niet willen verlengen en moet je weer notariskosten maken.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als er nog een hypotheekakte op het oude huis staat (d.w.z. volledig afgelost maar niet geschrapt bij het kadaster) dan kan voor het bedrag in deze akte de hypotheek opgehoogd worden (je betaalt dan geen nieuwe hypotheekakte bij de notaris). Bij ons was dat te weinig, dus hebben we een gewone hypotheek afgesloten op het nieuwe huis (geen overbruggingshypotheek), met een rentebedenktijd van 2 jaar. Dan kan je binnen die twee jaar alles boetevrij aflossen, of een deel als je graag nog wat geld wil overhouden. Je kan het niet "gedeeltelijk" aflossen als de hypotheek op het oude huis afgesloten is want bij verkoop moet de akte bij het kadaster geschrapt worden. Mss kan je ook aflossen zoveel als je wilt als je een rentevaste periode afspreekt van (bijvoorbeeld) 2 jaar (dan is de boete tot de einddatum van deze twee jaar volgens mij). Voor een overbruggingshypotheek betaal je meer rente dan bij een "gewone" hypotheek.
Wij hebben dit zonder hypotheekadviseur gedaan (mss was dit bij ons makkelijker omdat we ruim onder de taxatiewaarde van het nieuwe huis leenden).
Ik weet niet of een hypotheek op twee huizen als onderpand kan rusten, ik denk dat er dan twee hypotheekaktes moeten zijn (met 2x afsluitkosten, 2x taxatiekosten etc).
Een oriënterend hypotheekgesprek bij de bank is gratis, dan kan je dit alles bespreken voordat je al dan niet een hypotheekadviseur in de arm neemt.

HusHus
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2021 18:58

Re: Overbruggingshypotheek met huidig huis als 'onderpand'?

Ongelezen bericht door HusHus »

Dank allemaal. Ik ben een stuk wijzer geworden en met die kennis ga ik toch maar eens de bank langs voor een (nog iets meer verdiepend) gesprek. ;)

Gesloten