LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
JurgenBesten1
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2019 22:55

Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door JurgenBesten1 »

Ik ben sinds 4 jaar gescheiden waarbij mijn ex-vrouw en ik hebben afgesproken dat zij zolang in onze koopwoning die ons gezamenlijk bezit is mag blijven wonen waarbij ik de hypotheek voor haar betaalde.
Zij heeft nu een nieuwe partner waarmee ze een paar maanden geleden is gaan samenwonen in zijn huis waardoor onze woning dus niet meer bewoont wordt.
Ik heb sinds 1,5 jaar ook weer een lieve vriendin en nu is het plan dat mijn vriendin en ik samen de woning overnemen en dus een nieuwe hypotheek moeten afsluiten op ons beider naam.
Nu ben ik benieuwd of ik 2% overdrachtsbelasting moet betalen aangezien ik al eigenaar van het huis ben (en blijf) maar voor mijn vriendin geldt dit natuurlijk niet. Ik heb informatie op het internet opgezocht daar staat telkens vermeld dat er geen overdrachtsbelasting verschuldigd is als de ex-partner de woning volledig overneemt. Er staat helaas niets vermeld als de ex-partner met een nieuwe partner de woning volledig overneemt... wie kan mij hier antwoord opgeven, alvast reuze bedankt!

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat u met één telefoontje naar de belastingdienst, of de notaristelefoon het antwoord hebt.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door criticus2 »

kan te complex zijn om zeker met deze zeer beperkte info een sluitend antwoord op te geven.. ik sluit mij aan bij vorige advies. Zorg dat u alle gegevens betrekking hebbende op het pand en op wat overeenkomen is bij de scheiding paraat heeft.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door kokka »

Ik begrijp niet waarom die nieuwe vriendin perse medeeigenaar van de woning moet worden. Dat je weer gaat samenwonen is heel mooi, maar ik zou het huis mooi op mijn eigen naam houden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door kweenie »

kokka schreef:
19 jul 2019 03:37
Ik begrijp niet waarom die nieuwe vriendin perse medeeigenaar van de woning moet worden. Dat je weer gaat samenwonen is heel mooi, maar ik zou het huis mooi op mijn eigen naam houden.
Wellicht is de benodigde hypotheek te hoog om op één inkomen te kunnen financieren? Als de lening dan op twee inkomens moet worden afgesloten, dan is het logisch dat tegenover die gedeelde schuld ook gedeeld eigendom komt te staan.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

gaat je ex vrouw daarmee akkoord? Ik bedoel... hoe ga je de overwaarde berekenen en verdelen?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door grun »

kweenie schreef:
19 jul 2019 03:42
Wellicht is de benodigde hypotheek te hoog om op één inkomen te kunnen financieren?
De afgelopen 4 jaar heeft TS de hypotheek toch ook in z'n eentje kunnen betalen?


Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

grun schreef:
19 jul 2019 06:03
kweenie schreef:
19 jul 2019 03:42
Wellicht is de benodigde hypotheek te hoog om op één inkomen te kunnen financieren?
De afgelopen 4 jaar heeft TS de hypotheek toch ook in z'n eentje kunnen betalen?
Nadeel is dat door de nieuwe regels het ''kunnen'' betalen niet meer opgaat. De banken hanteren nieuwe berekeningen waardoor de afstand veel groter wordt. Zelfs met NHG wordt het er niet makkelijker op, zo kan ik wel een woning huren voor €700,00 per maand (staat ongeveer gelijk aan een woninghypotheek t.w.v. 175-180.000), maar kan ik geen hypotheek krijgen van deze hoogte, ook al kan ik het prima betalen en houd ik genoeg over voor alle andere dingen.

Het nadeel is alleen dat als ik mijn baan verlies, het vertrekken uit een huurwoning ''makkelijker'' is, dan het snel moeten verkopen van een huis, waardoor restschuld kan ontstaan. Wanneer je met z'n tweeën bent is het makkelijker te ondervangen voor een bepaalde periode.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door kweenie »

grun schreef:
19 jul 2019 06:03
kweenie schreef:
19 jul 2019 03:42
Wellicht is de benodigde hypotheek te hoog om op één inkomen te kunnen financieren?
De afgelopen 4 jaar heeft TS de hypotheek toch ook in z'n eentje kunnen betalen?
Dat je de huidige hypotheek kunt betalen betekent zeker niet automatisch dat je ook op je inkomen een nieuwe hypotheek kunt krijgen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U bent dus voor 50% eigenaar begrijp ik.
Het lijkt me logisch als uw vriendin de andere helft van uw ex overneemt er overdrachtsbelasting moet worden betaald.
Voor de wet is zij gewoon een vriendin meer niet en al helemaal niks van uw ex die dus haar helft aan een vreemde verkoopt.
Anders zou iedereen onder de overdrachtsbelasting uit kunnen komen door (even) voor vriend of vriendin te spelen.
Wanneer u eerst het deel van uw ex zelf koopt en daarna ‘doorverkoopt’ aan uw vriendin zal geen verschil maken.
Wanneer een huis binnen 30 dagen, dacht ik, doorverkocht wordt is er maar één keer overdrachtsbelasting verschuldigd.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die termijn is zes maanden.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Kolibrie schreef:
19 jul 2019 09:21
Wanneer u eerst het deel van uw ex zelf koopt en daarna ‘doorverkoopt’ aan uw vriendin zal geen verschil maken.
Afgezien dan van de kosten van een extra akte van de notaris.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door kokka »

grun schreef:
19 jul 2019 06:03
kweenie schreef:
19 jul 2019 03:42
Wellicht is de benodigde hypotheek te hoog om op één inkomen te kunnen financieren?
De afgelopen 4 jaar heeft TS de hypotheek toch ook in z'n eentje kunnen betalen?
in dit geval heeft Kweenie een goed punt. dat je de Hypotheek kan betalen betekent nog niet dat je dat bedrag ook weer kan lenen. zeker omdat het deel wat TS van zijn ex over moet nemen volgens de nieuwe hypotheekregels moet worden afgelost.

cckuijpers
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2011 15:58

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door cckuijpers »

Sinds de nieuwe wet is er voor partners toch geen aansprakelijkheid meer als ze gaan samenwonen, het huis is al geregistreerd, op naam,dus baten en schulden blijven bij de nieuwe partners. Opnieuw naar de notaris gaan is volgens mij de oplossing. Ik kan het wel gewoon mis hebben hoor, ik probeer logisch te denken naar aanleiding van de dingen die ik regelmatig lees.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door kokka »

cckuijpers schreef:
22 jul 2019 17:52
Sinds de nieuwe wet is er voor partners toch geen aansprakelijkheid meer als ze gaan samenwonen, het huis is al geregistreerd, op naam,dus baten en schulden blijven bij de nieuwe partners. Opnieuw naar de notaris gaan is volgens mij de oplossing. Ik kan het wel gewoon mis hebben hoor, ik probeer logisch te denken naar aanleiding van de dingen die ik regelmatig lees.
Ts zal zijn ex uit moeten kopen. De over of onderwaarde van het huis moet verrekend worden. Ts zsl dan een nieuwe hypotheek moeten nemen (al dan niet met zn nieuwe partner) de ex wordt dan ontslagen van hoofdelijke aansprakelijkheid

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: Overdrachtsbelasting betalen na overname woning bij scheiding?

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

Woning wordt overgenomen door TS en zijn nieuwe partner,
Zijn nieuwe partner verwerft 50% van de waarde van de woning, en is dus overdrachtsbelasting verschuldigd, 2% van het overnamebedrag.
Vermoedelijk komt zal zij op de hypotheek moeten komen omdat TS de hypotheek obv inkomen niet op zijn naam krijgt (er zit nogal een verschil tussen het kunnen betalen van de maandlasten en het krijgen van een nieuwe hypotheek), zeker omdat er waarschijnlijk nog een bedrag bijgeleend moet worden om de ex-partner te betalen voor haar deel van de woning.

Voor TS is het van belang om samen met zijn ex-partner een goede vaststellingsovereenkomst te maken, als aanvulling op het convenant waarin de waarde van de woning wordt bepaald, een akte van verdeling en levering op te laten maken waarin de ex-partner haar deel van de woning levert, en de nieuwe partner eigenaar wordt gemaakt.
Laat je hierover goed informeren door een notaris.
Omdat er ook vermenging van fiscale gegevens kan ontstaan (zeker als de ex-partner niet eerder een hypotheek heeft gehad), laat je ook goed informeren door een financieel adviseur.

Gesloten