LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paarse krokodil bij Westland Utrecht: toestemming nodig voor herstel

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
LiedekeV
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2020 10:20

Paarse krokodil bij Westland Utrecht: toestemming nodig voor herstel

Ongelezen bericht door LiedekeV »

Hallo,
Omdat mijn buurman zijn huis afgefikt heeft, heb ik (best veel) schade. Omdat dit meer dan 25.000 Euro is, moet bij de hypotheekverlener gecheckt worden of de verzekeringsgelden ingezet mogen worden voor het herstel. Want, stel dat ik een betalingsachterstand heb, of dat het huis (het onderpand voor de lening) minder waard is dan de hoogte van de geldlening, dan mag de hypotheekverstrekker dat geld opeisen tbv verlaging van de schuld. Ik heb meer dan 2 ton overwaarde én altijd de hypotheek betaald, dus een "ja" zou zo gegeven moeten zijn. Helaas, niets is minder waar. Bij Westland Utrecht werkt het anders (werkt het niet?):

De lijnen bij Westland Utrecht schijnen nl. als volgt te lopen:
Westland Utrecht heeft de administratieve uitvoering neergelegd bij Stater.
1. Melding naar Stater: Stater heeft dus de melding van ASR ontvangen en deze op de werklijst geplaatst voor 'over vijf dagen' (want ze mogen er vijf werkdagen over doen)
2. vijf dagen later leest Stater dat de geldverstrekker (Westland Utrecht) een beslissing moet nemen, dus Stater legt de vraag dan neer bij Westland Utrecht. (ik weet dat, want ik heb met iemand van Stater aan de telefoon gezeten, die nu al gezien heeft dat ze die vraag weer terug moeten leggen bij Westland Utrecht)
3. (ik weet niet hoe lang Westland Utrecht dit van zichzelf mag laten liggen). Westland Utrecht gaat (let op!) waarschijnlijk beoordelen dat er een schadedepot aangemaakt moet worden (Maar dat willen we niet, want dan moet ik allemaal bonnetjes gaan insturen ☹, wij willen dat de verzekeraar rechtstreeks aan de hersteller(s) uitbetaalt!), en geeft Stater daar opdracht toe.
4. Melding naar Stater: Stater krijgt de opdracht van Westland Utrecht en plaatst deze op de werklijst van ?? (want ze mogen er vijf weer werkdagen over doen)
5. Uiteindelijk leest Stater de opdracht en gaat tot uitvoering over.

Stater beweegt niet, wanneer persoonlijke service of maatwerk passend is. Dat doen zij uitsluitend wanneer WU daar zelf opdracht toe geeft. Maar de grap is, dat WU in het geheel niet bereikbaar is voor klanten. Zelfs niet voor tussenpersonen (onze financiële adviseur kan niet eens meer contact opnemen met WU zelf, maar wordt enkel nog doorgeleid naar Stater. Zelfs KLACHTEN komen uitsluitend bij Stater binnen. En worden 'binnen' (lees: 'over') 3 dagen behandeld. WHAHAAAOEAAAH! (Ja, ik werd even gek, toen ik die mail kreeg...)

En het grappige (we lachen er maar om), dat WU over zichzelf op haar site zegt dat Service op #1 staat. Knap hè... zonder ooit nog maar iets van een klant te horen... (quote: "We willen met de veranderde eisen van deze tijd, zo goed mogelijk inspelen op de behoeften van onze bestaande klanten.")

Maar goed, mijn buren aan de andere kant van de afgebrande woning hebben nog meer schade dan ik en zij hebben niet eens gemerkt dat hun hypotheekverstrekker benaderd is, omdat deze direct geaccordeerd heeft. Aan de reactie van mijn schade-expert en verzekeraar merk ik dat ook voor hen deze doorlooptijd erg ongebruikelijk is. Ik vraag mij dus af, of de bank er zo lang over mag doen (juridisch, maar ook normatief in een heldere kwestie als deze).

Daarnaast vraag ik mij af, of de bank mag bepalen op welke wijze de kosten gedeclareerd gaan worden (via aktes van sessie rechtstreeks tussen aannemers en verzekeraar òf via een schade-depot per ingediende bonnetjes naar de bank (Stater in dit geval :-(... En de snelheid van dat bedrijf is bekend inmiddels). Met name vraag ik me dat af, wanneer ook in de huidige (niet-herstelde) staat de woning (veel) meer waard is dan de hypotheeklening en het onderpand dus totaal niet 'in gevaar' komt.
Wat betreft deze 'beslissing' van de bank, vrees ik dat deze ook puur administratief/procedureel genomen wordt, zonder te kijken naar wat in dit geval praktisch, klantgericht, veilig en snel is. Maar omdat ik de beslisser niet mag spreken, kan ik dat niet toetsen.

En eigenlijk vraag ik me ook af, of het toelaatbaar is dat een organisatie op geen enkele wijze gecontacteerd kan worden.

Wellicht heeft iemand goed advies om deze paarse krokodil van zijn tanden te ontdoen zodat er snel gestarten wordt met het herstel. Ik heb eerlijk gezegd al genoeg ellende door de brand. Ik zit niet op dit onbegrip en deze starre onwil te wachten.

Met vriendelijk groet!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Paarse krokodil bij Westland Utrecht: toestemming nodig voor herstel

Ongelezen bericht door berndv »

Dat is best een lang verhaal, waarbij ik eigenlijk maar tot 1 conclusie kom. Als uw verzekeringen en hypotheek bij dezelfde persoon onder contract zijn, zou ik zeggen, uw financieel adviseur moet harder werken. Klinkt misschien heel stom, want ja, u geeft immers aan dat die ook geen contact kan krijgen met WU, maar onder de streep is dat wel uw contactpersoon, u betaalt hem een flinke som geld om uw belangen te behartigen, dat moet die dan ook wel doen.

Hieronder heb ik, voor zover ik het juist begrepen heb, uw vragen kort weergegeven.
LiedekeV schreef:
18 mei 2020 11:08
Ik vraag mij dus af, of de bank er zo lang over mag doen (juridisch, maar ook normatief in een heldere kwestie als deze).
LiedekeV schreef:
18 mei 2020 11:08
Daarnaast vraag ik mij af, of de bank mag bepalen op welke wijze de kosten gedeclareerd gaan worden
LiedekeV schreef:
18 mei 2020 11:08
En eigenlijk vraag ik me ook af, of het toelaatbaar is dat een organisatie op geen enkele wijze gecontacteerd kan worden.
Voor vraag 1 zou ik u doorverwijzen naar uw tussenpersoon, zoals ik hierboven aangeven heb. Voor vraag 2 zou ik als antwoord ja kunnen bedenken, waarom zouden ze dat niet zelf mogen bepalen? En voor vraag 3 kom ik wederom op uw tussenpersoon uit, dat zij niet bereikbaar zijn is hierin niet uw zaak, maar zaak voor uw tussenpersoon.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Paarse krokodil bij Westland Utrecht: toestemming nodig voor herstel

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

LiedekeV schreef:
18 mei 2020 11:08

En eigenlijk vraag ik me ook af, of het toelaatbaar is dat een organisatie op geen enkele wijze gecontacteerd kan worden.

Wellicht heeft iemand goed advies om deze paarse krokodil van zijn tanden te ontdoen zodat er snel gestarten wordt met het herstel. Ik heb eerlijk gezegd al genoeg ellende door de brand. Ik zit niet op dit onbegrip en deze starre onwil te wachten.

Met vriendelijk groet!


Heeft u iets van een rechtsbijstandverzekering die u kunt inschakelen? Want van de combinatie tussenpersoon met Stater, hoeft u niet veel goeds te verwachten blijkbaar.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Paarse krokodil bij Westland Utrecht: toestemming nodig voor herstel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees bij Kassa dat het probleem opgelost is?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Paarse krokodil bij Westland Utrecht: toestemming nodig voor herstel

Ongelezen bericht door omega19 »

Lady1234 schreef:
19 mei 2020 09:33
Ik lees bij Kassa dat het probleem opgelost is?
Dan moet u beter lezen

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Paarse krokodil bij Westland Utrecht: toestemming nodig voor herstel

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het is nog niet opgelost maar wordt nu opgelost volgens TS. Mooi toch.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Paarse krokodil bij Westland Utrecht: toestemming nodig voor herstel

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

nu wel opgelost?

Gesloten