Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Maistro0112
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 feb 2021 19:23

Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door Maistro0112 »

Hallo

Begin van het jaar uit elkaar gegaan en ex partner heeft het gezamelijke huis al verlaten en woont al bij een ander in nu.

Gelijk aan het begin afgesproken dat ik de tijd nodig heb om eventueel de hypotheek over te nemen. Omdat verkopen echt als uiterste optie is vanwege de huidige woningmarkt en huren wordt hem ook niet in de buurt. En omwille van onze kinderen dat die ook op hun vertrouwde plek kunnen blijven wonen.

Dus we hebben ook een document opgesteld dat zij wil afzien van de eventuele overwaarde zodat ik meer kans krijg om het huis over te nemen. En ze heeft tijdelijk nog klein deel van de hypotheek mee betaald.

Nu kan ik het ook eindelijk rond krijgen met de bank en de financiering, en nu laat ze weten aan mijn adviseur dat ze er nog over na wil denken.

Stel ze gaat nu niet akkoord, kan ik dan nog iets doen en heeft het document waar ze in aangeeft dat ze afziet van overwaarde nog wel enige waarde? Ik maak me dus behoorlijke zorgen.
Iemand enige informatie voor me of ervaring?

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heeft u zich wel gerealiseerd dat die overwaarde, die zij aan u zou laten, door de belastingdienst gezien wordt als een schenking aan u, waarover u schenkingsrecht moet betalen?

Mijns inziens heeft dat document nauwelijks of geen waarde.

Maistro0112
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 feb 2021 19:23

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door Maistro0112 »

Lady1234 schreef:
21 sep 2021 21:08
Heeft u zich wel gerealiseerd dat die overwaarde, die zij aan u zou laten, door de belastingdienst gezien wordt als een schenking aan u, waarover u schenkingsrecht moet betalen?

Mijns inziens heeft dat document nauwelijks of geen waarde.
Ja daar hebben we het aan het begin ook over gehad maar dat is allemaal meegenomen in de constructie wat de hypotheek verstrekker heeft bedacht en die hebben ook navraag gedaan bij de desbetreffende afdeling van de belastingdienst.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
21 sep 2021 21:08
Heeft u zich wel gerealiseerd dat die overwaarde, die zij aan u zou laten, door de belastingdienst gezien wordt als een schenking aan u, waarover u schenkingsrecht moet betalen?
Valt wel mee: De schenking wordt toch gebruikt om eigen woningschuld af te lossen
Lady1234 schreef:
21 sep 2021 21:08
Mijns inziens heeft dat document nauwelijks of geen waarde.
Waarom niet? Is toch gewoon een overeenkomst, die op papier staat?

Maistro0112
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 feb 2021 19:23

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door Maistro0112 »

16again schreef:
21 sep 2021 21:35
Lady1234 schreef:
21 sep 2021 21:08
Heeft u zich wel gerealiseerd dat die overwaarde, die zij aan u zou laten, door de belastingdienst gezien wordt als een schenking aan u, waarover u schenkingsrecht moet betalen?
Valt wel mee: De schenking wordt toch gebruikt om eigen woningschuld af te lossen
Lady1234 schreef:
21 sep 2021 21:08
Mijns inziens heeft dat document nauwelijks of geen waarde.
Waarom niet? Is toch gewoon een overeenkomst, die op papier staat?
En het is geen handgeschreven briefje maar wel een officieel document wat gebruikt wordt voor scheidingen. Wat heeft het dan voor zin als men er niet mee kan doen.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die schenking wordt dus niet gebruikt om de eigen woning schuld af te lossen.

Ik neem niet aan dat het over € 1.000 euro gaat.

En wat is er officieels aan dat document?

Is die woning wel getaxeerd?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als zij niet akkoord gaat, dan zullen jullie een nieuwe afspraak moeten maken. Je bent ook afhankelijk van wat zij wilt.

Als jullie allebei niet tot een overeenkomst komen, dan moet je door een advocaat laten regelen. Ook kan het zo zijn dat jullie een aparte advocaat nodig hebben.

Om in de toekomst misverstanden te voorkomen, is het verstandig om het document bij een notaris te laten bewaren en daar te ondertekenen.

Misschien heb je ook een makelaar nodig die het huis gaat traceren.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Seinhuis schreef:
22 sep 2021 05:42
Misschien heb je ook een makelaar nodig die het huis gaat traceren.
Waarom ????????? :D :D

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door arvandongen »

gosewijn schreef:
22 sep 2021 22:50
Seinhuis schreef:
22 sep 2021 05:42
Misschien heb je ook een makelaar nodig die het huis gaat traceren.
Waarom ????????? :D :D
Het zal vast een rijdjeshuis zijn.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door Revoked »

Tja, als je het tuinhekje open laat staan is het huis zo weg.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ongetwijfeld is de formulering in het document van belang. Als er staat dat zij afziet van "uitbetaling van de overwaarde" dan kan dit mss gelezen worden als een schuld die u houdt aan haar. Dan zou er een afspraak moeten komen wanneer u deze schuld uitbetaalt (bijvoorbeeld nadat de kinderen het huis uitgegaan zijn?).
Als er staat dat zij afzien van haar deel van de overwaarde van de woning, dan zou er bij moeten staan dat zij dit aan u schenkt?
En er staat niet in uw tekst dat zij afziet van haar deel van de oorspronkelijke prijs van de woning (alleen van de overwaarde).
Ik neem aan dat in het document ook staat dat u de hypotheek in z'n geheel overneemt; anders houdt u het huis en blijft zij aansprakelijk voor de aflossing. De informatie die u geeft, lijkt 100% in uw voordeel.
Zij kan zich (daarom) mss ook beroepen op "onder druk" ondertekend hebben van dit document.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

HandigeHarrie schreef:
24 sep 2021 10:56
Ongetwijfeld is de formulering in het document van belang. Als er staat dat zij afziet van "uitbetaling van de overwaarde" dan kan dit mss gelezen worden als een schuld die u houdt aan haar. Dan zou er een afspraak moeten komen wanneer u deze schuld uitbetaalt (bijvoorbeeld nadat de kinderen het huis uitgegaan zijn?).
Als er staat dat zij afzien van haar deel van de overwaarde van de woning, dan zou er bij moeten staan dat zij dit aan u schenkt?
En er staat niet in uw tekst dat zij afziet van haar deel van de oorspronkelijke prijs van de woning (alleen van de overwaarde).
Ik neem aan dat in het document ook staat dat u de hypotheek in z'n geheel overneemt; anders houdt u het huis en blijft zij aansprakelijk voor de aflossing. De informatie die u geeft, lijkt 100% in uw voordeel.
Zij kan zich (daarom) mss ook beroepen op "onder druk" ondertekend hebben van dit document.
Afzien betekend gewoon wat het woord betekend.
afzien - Werkwoord 1. (inerg) ~ van: besluiten iets niet te doen ♢ Hij zag af van zijn voornemen. 2. (inerg) lijden, ongemak doorstaan, o.a. in de sport ♢ Die laatste ronde was puur afzien.
Concreet de partner ziet af van uitbetaling van de overwaarde dat kan niet anders gelezen worden, er ontstaat dan niet opeens een schuld.

De vraag die er enkel is of de partner zonder verdere gevolgen (schenking) kan afzien van deze overwaarde, enige zinnige advies is dat TS dit goed laat uitzoeken en niet uitgaat van meningen van "leken" op een openbaar forum.

Maar waarschuwingen dat er mogelijk een schuld ontstaat die ooit opgeëist kan worden is gewoon onjuist. Wanneer beide partijen overeenkomen dat er geen "schuld" is door hiervan af te zien dan is die schuld er gewoon niet en rest enkel de vraag of de belastingdienst hier ook mee akkoord gaat en het ze het afzien van de overwaarde niet als een schenking zien van partner A naar B.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Maar waarschuwingen dat er mogelijk een schuld ontstaat die ooit opgeëist kan worden is gewoon onjuist. Wanneer beide partijen overeenkomen dat er geen "schuld" is door hiervan af te zien dan is die schuld er gewoon niet en rest enkel de vraag of de belastingdienst hier ook mee akkoord gaat en het ze het afzien van de overwaarde niet als een schenking zien van partner A naar B.
[/quote]

TS heeft niet geschreven dat er is overeengekomen dat er geen "schuld" is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

HandigeHarrie schreef:
24 sep 2021 11:25
TS heeft niet geschreven dat er is overeengekomen dat er geen "schuld" is.
TS heeft geschreven dat hij een overeenkomst heeft met zijn partner dat hij/zij afziet van de overwaarde. Hij vermeld inderdaad nergens dat er sprake is van een schuld bekentenis.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

gosewijn schreef:
22 sep 2021 22:50
Seinhuis schreef:
22 sep 2021 05:42
Misschien heb je ook een makelaar nodig die het huis gaat traceren.
Waarom ????????? :D :D
Weet jij waar het huis staat dan? :D :D

Maistro0112
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 feb 2021 19:23

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door Maistro0112 »

Waar ik dus al voor vreesde ziet partner nu van de afspraak af en heeft advocaat in de arm genomen. En in de brief staat dus het hele juridische verhaal dat het onder druk is gebeurt etc…. En dat ze die keuze niet bewust heeft gemaakt. Maar ouderschapsplan etc was allemaal wel goed voor haar.

Maar goed ze heeft ook bewust het huis verlaten en destijds ook bewust zich ingeschreven en gaan samenwonen met haar andere parnter🤷🏼‍♂️ Kan hier nu wel tegen in gaan etc maar heb geen zin in juridische strijd. Ex partner is nog gewillig om te zoeken naar een oplossing. Ze wil dus een taxatie

Nu heb ik de vraag gesteld om of de recente taxatie te gebruiken van 2 jaar terug, woz waarde (hoger als taxatie of nieuwe. Dit is voor mij natuurlijk belangrijk om het een en anders misschien nog financieel te regelen.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Maistro0112 schreef:
25 sep 2021 14:00
Waar ik dus al voor vreesde ziet partner nu van de afspraak af en heeft advocaat in de arm genomen. En in de brief staat dus het hele juridische verhaal dat het onder druk is gebeurt etc…. En dat ze die keuze niet bewust heeft gemaakt. Maar ouderschapsplan etc was allemaal wel goed voor haar.

Maar goed ze heeft ook bewust het huis verlaten en destijds ook bewust zich ingeschreven en gaan samenwonen met haar andere parnter🤷🏼‍♂️ Kan hier nu wel tegen in gaan etc maar heb geen zin in juridische strijd. Ex partner is nog gewillig om te zoeken naar een oplossing. Ze wil dus een taxatie

Nu heb ik de vraag gesteld om of de recente taxatie te gebruiken van 2 jaar terug, woz waarde (hoger als taxatie of nieuwe. Dit is voor mij natuurlijk belangrijk om het een en anders misschien nog financieel te regelen.
Er zal voor de taxatie een moment moeten worden gekozen dat ergens op gebaseerd is: bijvoorbeeld het moment waarop zij zich heeft ingeschreven op een ander adres of het moment waarop zij gestopt is met meebetalen aan de rente/aflossing?

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die afspraken zijn dus niet bekrachtigd door de rechter?

Maistro0112
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 feb 2021 19:23

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door Maistro0112 »

Lady1234 schreef:
25 sep 2021 16:20
Maar die afspraken zijn dus niet bekrachtigd door de rechter?
Nee er is nog helemaal niks bekrachtigd door een rechter. En die strijd probeer ik te voorkomen. Alle afspraken liepen de laatste maanden prima, ook halverwege nog gesproken met haar dat ik druk met de financiering bezig ben.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Partner uitkopen gezamenlijke huis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Begrijp ik dan goed dat u niet gehuwd was met uw partner?

Gesloten