Probleem met hypotheek omzetten naar verhuurhypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Michiel88
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2022 14:27

Probleem met hypotheek omzetten naar verhuurhypotheek

Ongelezen bericht door Michiel88 »

Beste,

Nadat ik en mijn partner samen een huis hebben gekocht, hebben wij mijn huidige woning verhuurd met toestemming van de bank en gemeente. Het was ons niet duidelijk dat dit slechts voor een periode van 5 jaar was en zijn hier onlangs achter gekomen.

We verhuren het appartement nog steeds en willen dit ook blijven doen, maar wel de hypotheek omzetten naar een verhuurhypotheek en een deel van de overwaarde hieruit halen.

De woning betreft echter lidmaatschapsrecht en geen appartementsrecht, geen bank behalve de huidige financiert dit.

Onlangs is in de statuten opgenomen dat bij verkoop het wel automatisch appartementsrecht word en je dus vrij bent in het kiezen van de hypotheekverstrekker.

Een optie zou dus zijn verkopen aan mezelf en/of mijn partner, maar dan komt de belastingdienst met 8% overdrachtsbelasting gezien we de woning willen verhuren. Dit terwijl de woning eigenlijk al van ons is en ik destijds al overdrachtsbelasting heb betaald. We zijn onder de 35 en zouden nog onder de vrijstelling kunnen vallen, maar met een verhuur hypotheek?

Zien jullie hier nog mogelijkheden?

Bedankt.

Gr. Michiel
Laatst gewijzigd door Radar op 06 feb 2022 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gewijzigd voor duidelijkheid

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Probleem met hypotheek omzetten naar verhuurhypotheek

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De vrijstelling geldt alleen voor de "eigen woning" als in: de woning waarin je gaat wonen. Als je de woning op naam van de ander zet, dan moet over de de koopsom 8% betaald worden. Maar dan is het huis van je partner, niet meer van jou. Lucratieve deal voor hem/haar. Verkopen aan jezelf lijkt me een constructie die niet opgaat ? Of je partner moet het na de koop weer aan jou verkopen?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Probleem met hypotheek omzetten naar verhuurhypotheek

Ongelezen bericht door scontra »

.edit.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Probleem met hypotheek omzetten naar verhuurhypotheek

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je kunt de huidige bank vragen om de lening door te laten lopen, doet men dit niet dan heb je geen andere keus of je kijkt via een financieel adviseur of die nog een bank weet die de lening wil verstrekken!

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Probleem met hypotheek omzetten naar verhuurhypotheek

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

En als je een constructie verzint waarbij je verkoopt aan een bekende moet je wel een marktconforme prijs hanteren anders kan het deels als gift worden gezien. Grote kans dat de marktwaarde momenteel veel hoger is dan het bedrag waar de huidige hypotheek voor is ingeschreven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Probleem met hypotheek omzetten naar verhuurhypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zie niet waarom het lidmaatschapsrecht alleen bij verkoop omgezet kan worden. Waarschijnlijk hebben ze dit zo besloten omdat het handig is omdat je dan toch al naar de notaris moet. Maar ik heb me voorstellen dat je dit ook tussentijds wel zou moeten mogen. Ik zou daar even over overleggen met de vereniging

Gesloten