LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
ElizaB
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2012 09:01

problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door ElizaB »

Op dit moment zijn wij bezig onze meerwaarde hypotheek van de ING over te sluiten naar een annuiteiten hypotheek bij woonfonds.
Echter stuiten we bij de ING tegen het volgende probleem, waarvan ik graag van anderen hoor hoe zij dit hebben opgelost:

Wij moeten van de ING eerst gehele hypotheek bedrag aflossen.
Hierna kunnen wij pas bij de waarde van de beleggingen komen (inkomensaanvulling alsmede kapitaalopbouw).
Ze zijn hier onvermurbaar in. Ik heb meerdere malen aangegeven dat het raar is, dat wanneer je deze hypotheek afsluit je deze dus niet in één keer waar kan afsluiten. Volgens mij zou de waarde van de aandelen verrekend moeten worden met de openstaande hypotheek.
Als antwoord kreeg ik dat dit niet kon omdat de waarde van de aandelen/obligaties niet zeker zijn.
Op de oplossing om dan eerst vast de aandelen en obligaties nu te verkopen, en deze van de hoofdschuld af te trekken, zodat zowel zij als wij zekerheid hebben kreeg ik weer de mededeling dat het niet kon, omdat het twee aparte afdelingen van de ING zouden zijn.

Deze starheid van de ING zou voor ons betekenen dat wij tijdelijk een lening moeten afsluiten voor het ontbrekende bedrag van de waarde van de aandelen/obligaties. Onze nieuwe hypotheek is nl een stuk lager omdat wij de waarde gebruiken om hypohteek te verlagen.

Onze hypotheekadviseur heeft ook contact gehad, en tegen hem werd gemeld dat vast 92% van de waarde van de aandelen dan vast verrekend konden worden met openstaande schuld hypotheek. Na verkoop aandelen en oversluiten hypotheek zou dan juiste aandelen waarde worden verrekend met de 8%. Ondanks dat ik dit een belachelijke gang van zaken vind, kon ik hiermee wel de nieuwe hypotheek mee rond krijgen.

Echter nu kreeg ik toch weer een brief van de ING dat we wel eerst de hoofdsom van de Hypotheek moeten aflossen, en we daarna te horen krijgen "wat de mogelijkheden zijn met onze beleggingen"

Ik vind dit echt een schandalige manier van zaken.
Dit is in mijn ogen gewoon willens en wetens mensen dwars zitten en op kosten jagen. Waarom niet gewoon verekenen, wat schieten zij met twee weken langer die aandelen rekening aanhouden nou werkelijk op.
Op deze vragen krijg ik alleen te horen "regels zijn regels" maar in de voorwaarden zijn deze nergens te terug te vinden.
Daarnaast vind ik het niet kloppen dat je een hypotheek afsluit en dit alleen kan als ze gelijk de meerwaarde ontvangen om in aandelen/obligaties te stoppen. En wanneer je wilt verkopen, kan dit dus niet tegelijk.
Wat is er nou zo moeilijk aan dat wanneer de notaris een aflosnota aanvraagt, de aandelen en obligaties vast te verkopen, en deze van de waarde van het hypotheekbedrag af te halen?

Wie weet hoe je dit oplost, zonder dus kosten te maken voor een tijdelijke lening? Wie heeft ook zijn meerwaarde hypotheek omgezet en hoe is dat gegaan?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Kijk even in je PB.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door __oi__ »

Wanneer je de aflosnota opvraagt, aandelen verkoopt, en uiteindelijk niet zou passeren is er 'een probleem' voor de ING. Dus ik begrijp wel enigszins waarom ze daar niet in meegaan.
Overigens is dit dit niet iets waar de ING star in is, maar werkelijk elke bank geeft pas na passeren eventuele opgebouwde waarde in polissen e.d. vrij.

In principe is dit makkelijk te ondervangen door de nieuwe hypotheek hoger te laten zijn dan de uiteindelijk gewenste. Zodra aandelen vrijkomen los je het extra gedeelte af. Aangezien je de aandelen toch al wilde gebruiken ter verlaging van de hoofdsom zou dit op basis van de waarde van de aan te kopen woning geen probleem moeten zijn. Inkomenstechnisch, heb ik geen zicht op.

Een ander alternatief is om eerst de hypotheek bij de iNG om te zetten in annuiteiten. ING verkoopt dan de aandelen en brengt deze in mindering op de hoofdsom, waarna het restant een ann. hypotheek wordt. Wanneer je daarna gaat inlossen bij de notaris, is het geld dus vrij. Vereist enig geduld , en creativiteit van de adviseur, maar redelijk eenvoudig te realiseren.

ElizaB
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2012 09:01

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door ElizaB »

Beste Oi,

Ik snap ook wel dat ze bang zijn dat wij de pot opnemen, en de hypotheek dan toch niet omzetten.
Echter heb ik gevraagd of het niet mogelijk was de aandelen vast te verkopen, en dit op dag van passeren pas te verreken met de hypotheek schuld. Of het bedrag na verkoop van de beleggingen in mindereing te brengen op onze hypotheek. Dus het risico hoeven ze geheel niet te lopen.

Star zijn ze in mijn opzicht wel gezien ze geen moeite doen, om met een andere oplossing te komen.
Ze hebben ons ook geen andere hypotheek aangeboden. Het overgaan tot eerst een andere hypotheek bij hun brengt mee dat ik dan evengoed eerst de boeterente moet betalen, en daarna nomaals boeterente om weer van die hypotheek af te komen. Maar nogmaals ze doen niet eens een aanbieding.
Helaas kunnen we geen hogere hypotheek nemen omdat de waarde van ons woning nu niet meer toelaat. ( ons inkomen wel) mogelijk zou het dan een overbruggingskrediet moeten zijn of een gewone lening. En doordat de waarde van de beleggingen nog maar de helft waard is, van wat het was, is de hypotheek nu niet veel lager dan de huidige waarde van de woning.

Gezien ons salaris toereikend is voor een lening, vrees ik dat dit dan de oplossing moet worden. Maar ik blijf erbij dat het gewoon moedwillig dwars zitten is. Want ze hoeven totaal geen risico te lopen.


Maar nogmaals snap ik ING niet, want als ze ons nu gewoon een aanbieding hadden gedaan voor een andere hypotheek, of in plaats van zeggen wat niet kan, ons zouden melden wat wel mogelijkheden waren geweest, dan waren we nog klant bij ze. Maar zodra dit rond is gaan al onze rekeningen bij de ING dus weg.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door __oi__ »

Intern de hypotheekomzetten naar annuiteiten brengt geen boete met zich mee, de rente blijft immers geljk. Het enige wat je betaalt zijn wijzingskosten
(< 250 euro).
Mocht je nu bij ovestappen naar woonfodns geen boete betalen ( boete bij niet verhuizen) dan betaal je die ook na interne omzetting.

Bij het andere alternatief neem je hogere hypotheek neem je niet op de oude woning, maar op de nieuwe woning en zou er dus geen probleem moeten zijn ( <106%). Maar bij omzetten eerst naa annuiteiten heb je dat probleem niet. Lijkt me dat je je adviseur even aan het werk moet zetten!

ElizaB
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2012 09:01

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door ElizaB »

Beste oi,

Wij gaan niet verhuzen. We gaan oversluiten. Dus wat de hogere hypotheek betreft gaat dat niet op. Maar als volgens jou het omzetten maar 250 kost, begrijp ik dus niet dat jij mij dit wel kunt melden maar de Ing niet. Maar nogmaals, ze willen ook niet de hypotheek zelf intern verlagen met bedrag dat de beleggingen na verkoop opbrengen. Dat vind ik dus star. Als ze nou aangeven wat wel mogelijkheden zijn, maar zij geven alleen maar aan Nee, dat kan niet. Alle opties hebben wij zelf aangedragen tot nu toe, maar telkens dus een nee.
Regels zijn regels, en dat zijn dan de regels die ze niet zwart op wit voor me hebben?

We gaan er masr weer een fijne belweek van maken vrees ik.

Evengoed bedankt voor je reaktie, want ik ga daar toch nog even achteraan.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Ik zit me af te vragen: die hypothekeradviseur, heeft er geen enkel belang bij als jullie je hypotheek omzetten naar ING-annuïtair. Die wil verdienen aan een nieuwe Woonfondshypotheek.

Kan je niet rechtstreeks zaken doen (d.w.z. overleggen over mogelijkheden om intern te switchen) met een ING-adviseur?

ElizaB
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2012 09:01

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door ElizaB »

Als we dat nu nog konden doen, maar denk wel dat ik die hypotheekadviseur even goed dan moet betalen nog.
Ga eens kijken wat die rente ons kost bij ing. Maar volgens mij wil de ing geweon niet van zijn merrwaarde hypotheken af, anders hadden ze dit toch zelf ook wel gemeld toen ik vroeg naar andere opties.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Is die Meer Waarde hypotheek (Postbank) niet eens negatief in het nieuws geweest bij een Tros Radar uitzending?

ElizaB
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2012 09:01

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door ElizaB »

Ja, dat is hij. Omdat de waarde van de beleggingen dramatisch gezakt waren, veel meer dan dat de beursdaling gemiddeld was. Wat beetje neerkwam op wanbeleggingen van de postbank destijds. Daarna kon je ook voor wat minder risicovolle belggingen kiezen. En kreeg je een garantiestelling dat ook wanneer de waarde van de de beleggingen van de inkomensaanvullig niet toereikend waren, ze je toch die twintig of dertig jaar maandelijks zouden uitkeren. Je krijgt nl uit de aankomensaanvulling belegging maandelijks een bedrag uitgekeerd om je maandlasten te verlichten. Het idee was dat die beleggingen ondanks dat evengoed nog zouden groeien. Daarnaast had je het kapitaalopbouw gedeelte, dat bedrag zou moeten opbouwen om grootste gedeelte van de hypotheek af te lossen aan einde van de rit. Maar bij ons was die waarde binnen een paar jaar met ruim zeventig procent gedaald. Nu missen we daarvan nog 60 procent. de inkomensbeleggingen hebben we snel nog op safe gezet, en die zitten nu nog op vijftig procent voor oorspronkelijke inleg. En dan zijn we dus negen jaar verder.

En ja, je kunt overwegen om het te laten staan, en af te wachten. Dat doen buren van ons wel. Maar ik verwcht niet dat we dit nog in de komende 21 jaar goed gaan maken. Dan moeten we eerst weer groeien tot honderdprocent inlegging, en daarna de opbouw. Vandaar dat we overstappen naar annuiteiten, en ons verlies in deze nemen, en u hard gaan werken om te gaan aflossen. Want met de huidige crisis verwacht ik voorlopig de eerste vijf jaar weinig herstel ook op de woningmarkt. Daarnaast is alflossen de einige zekerheid, zeker nu de pensioenen ook steds meer zeker worden.

Overigens vandaag gebeld door de hypotheker.
Overzetten naar annuiteiten bij bij ING kan wel, maar is een paardemiddel.
We zouden er met de rente niks mee opschieten, en dus blijft oversluiten naar ander nog steeds goedkoper ondanks alle kosten. En de ING heeft er niks aan om om te zetten eerts naar anuiiteiten omdat hun dit heel veel extra werk geeft, dan is het voor hun voordeliger om te verrekenen en zo de hypotheek af te handelen.

Maar hij heeft weer toegezegd gekregen, dat 92% van de waarde van onze beleggingen voor de aflosnota van onze hypotheekschuld wordt gehaald. De andere acht procent willen ze nog achterhouden om eventuele schommelingen op te vangen bij verkoop van de beleggingen. De beleggingen worden nl pas verkocht nadat we de hypotheek hebben afgelost.
Hier kunnen wij prima mee leven, omdat we niet nu al het geld nodig hadden voor het omzetten.

Maar goed, eerst zien, en dan geloven, want de ene afdeling bij de ING belooft andere dingen dan de andere afdeling..

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

ElizaB schreef:Omdat de waarde van de beleggingen dramatisch gezakt waren, veel meer dan dat de beursdaling gemiddeld was. Wat beetje neerkwam op wanbeleggingen van de postbank destijds. Daarna kon je ook voor wat minder risicovolle belggingen kiezen.

Vreselijk, vreselijk, driewerf VRESELIJK!

Ik heb 10 jaar geleden, bij een hypotheekadviseur bijna een knokpartij gehad. Uit ons vorige huis (gekocht in 1987) hadden we 2 €ton overwaarde. De adviseur wilde dat we die overwaarde in zo'n ING-fonds zouden storten en een maximale (top) ING-hypotheek op het nieuwe huis nemen.

Niet dus, wij hebben expres die overwaarde in het nieuwe huis gestopt en bij Woonfonds al 10 jaar lage hypotheeklasten. Nu kunnen we heel makkelijk switchen naar een andere bank. Straks wonen we voor netto €350 in de maand (eerst zien, dan geloven) in een huis van > 4 ton marktwaarde (eerst zien.....)

Vandaar dat ik wel eens wat kritisch kan zijn over het "voordeel" van hypotheekadviseurs.....

ElizaB
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2012 09:01

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door ElizaB »

Tja, als wij niet gezwicht waren, stonden wij er ook heel gunstig voor, maar onze hypotheker destijds waren we al heel wat jaren mee bekend.
Die had daarvoor juist gezorgd dat we goed aflostte, vandaar dat we destijds ook voor zijn argmenten over stag gingen.

Maar ja, ik weet nu waarom ook hypthekers graag die hypotheek verkochten, je neemt een maximale hypotheek, en zij kregen betaald naar waarde van de hypotheek, dus hoe hoger hoe meer ze aan provisie ontvingen.

Ach ja, met de jaren wordt je wijs zeggen ze niet voor niks.
We hebben ook geen zin om meer achterom te kijken, wat we anders hadden moeten doen, maar kijken liever naar wat we nog kunnen doen.
Vandaar dat wij nu veel meer gaan betalen, maar dat is omdat we nu graag alsnog willen aflossen.

Maar het is inderdaad wel goed dat er de laatste jaren wel veel meer zicht op deze praktijken komen. En dat hypothekers betaald worden door jezelf voor het afsluiten en hun werkzaamheden, en niet naar de waarde van je hypotheek.
Net als dat het rijk wil dat mensen weer zoveelmogelijk gaan aflossen, en gewoon bepaalde hypotheken niet meer aftrekbaar laat zijn.

Jammer alleen dat je door dit soort zaken op een gegeven moment voor je gevoel dus niemand meer kunt vertrouwen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door SJZ »

Sja, star zijn ze wel bij de ING. Zelf zat ik op een gegeven moment in de situatie dat ik een beleggingshypotheek had met een schuld van 30.000, en een aandelendepot daarbij van 30.000. Ik wilde zoveel mogelijk aandelen verkopen, maar dat mocht ook niet.

Eerst aflossen, daarna je aandelen verkopen. Maar die wilde ik nou juist verkopen om af te lossen.

Uiteindelijk dan maar 30.000 binnen de familie geleend, naar de ING gestort, aandelen verkocht, 30.000 van de ING gekregen, lening binnen de familie afgelost .... ja ja, lekker handig allemaal. Maar ja, wel conform de afspraken waar ik zelf m'n handtekening onder gezet had.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Nou, dat kan nog wat worden met de nieuwe ING die voor ons is geoffreerd . Gelukkig zo kaal als een Griekse kip, maar wel met de nodige beperkingen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door SJZ »

Tja, vorig jaar heb ik een nieuwe hypotheek bij de ING afgesloten. Hartstikke kaal, volledig aflossingsvrij, geen afsluitprovisie (door loyaliteitsbonus van de oude reeds afgeloste hypotheek) en nog diverse kortingen. Lening van minder dan 40% van de aankoopprijs (dus exclusief verbouwing) en
Maar toen schriftelijke stukken kwamen was het mondeling afgesproken bedrag ineens met € 43.000 verlaagd. En niet afgesproken, niet gevraagd, zelfs gezegd dat het niet nodig was, ineens een offerte voor overbruggingslening van € 237.000 erbij (tegen een veel hogere rente natuurlijk). Die wilde ik niet, maar de eerste lening die afgesproken was wel. Dus alleen de ene offerte teruggestuurd, en daar waren ze niet blij mee. Begonnen te zeuren dat ik de overbruggingsofferte niet ondertekend retour had gestuurd. En toen begon het zeuren, vertragen, aanvullende vragen stellen, aanvullende afspraken en stukken opvragen, enz. Maar goed, in augustus zat ik bij de ING en eind november, een weekje voordat het transport van het huis was zijn ze om gegaan.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Hmmm....geode informatie. Merkwaardig dat de overbruggingskrediet zo'n hoge rente kende. Toen wij in 2002 een overbruggingskrediet hadden, was die variabel en erg laa vergeleken met de vaste rente van de overige leningdelen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: problemen bij oversluiten Meerwaarde Hypo ING

Ongelezen bericht door SJZ »

Rente voor de hypotheek is 3,4% (1 jaar vast) en voor de overbrugging 4,5% (2 jaar).

Gesloten