Problemen met hypotheek van ASR

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Frantic2 schreef:
19 mei 2021 20:27
Woont u zoon er zelf ook nog wel? Dit probleem hoor je eigenlijk alleen als de hypotheeknemer niet is ingeschreven op het adres
De hypotheeknemer is nooit ingeschreven op het adres....

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door SJZ »

Ook neemt ASR geen risico vanwege de hoge overwaarde van het huis.
Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt in deze zin ...

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door jonis »

SJZ schreef:
21 mei 2021 20:57
Ook neemt ASR geen risico vanwege de hoge overwaarde van het huis.
Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt in deze zin ...

Neemt=heeft

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik_weet_niet_alles schreef:
19 mei 2021 15:30
In feite maakt ASR zich schuldig aan leeftijdsdiscriminatie. Ik heb nog nooit gehoord dat ouders die een hypotheek hebben hun kinderen op straat moeten gooien, ook niet als die 30, 40 of 50 jaar oud zijn.
Er staat ook nergens dat kinderen het huis uit moeten. Er zijn genoeg kinderen die tot in lengte van dagen thuis blijven wonen. Maar dat is hier het probleem niet.
Ik_weet_niet_alles schreef:
19 mei 2021 15:30
Het lijkt mij dat ASR aan moeten tonen waar in de hypotheekakte is opgenomen dat er niemand inwonend mag zijn. Als uw zoon kinderen heeft mogen deze ook blijven wonen. In beide gevallen is dezelfde bepaling van toepassing.
Een ouder is iets anders dan een kind. En die bepaling is er dus ook.
Ik_weet_niet_alles schreef:
19 mei 2021 15:30
Uw zoon kan door middel van zijn bankafschriften aantonen dat u nooit huur betaald hebt noch dat er een huurovereenkomst is. In het uiterste geval zou ik ASR aansprakelijk stellen voor de gevolgen hun hun acties.
En toen betaalde de ouders cash aan TS of via een andere bankrekening. Dat valt dus niet te controleren.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

lesliehaupt schreef:
20 mei 2021 11:17

Wat zei de hypotheekadviseur via welke de ASR-hypotheek is afgesloten???
Dit viel letterlijk van zijn stoel en vond het onbegrijpelijk vooral omdat ze gelijk afkapte en niet samen naar een oplossing willen kijken.


Hen je 'm ook gevraagd waarom ie dan zo'n hypotheek/instelling heeft geadviseerd??

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
19 mei 2021 12:41
Heeft de ASR concreet aangegeven op basis van welke bepaling jullie er niet zouden mogen wonen? Zo ja; klopt dat standpunt/ Zo niet; waarom is dat nog niet helder? Ik zou denken dat het tijd is voor een goed gesprek, eventueel met juridische bijstand. Oversluiten tegen hoge kosten kan altijd nog.
Welke juridische bijstand, een rechtsbijstandverzekeraar? Hier een deel van de polisvoorwaarden (bijv. ARAG):
c. Als u een conflict krijgt dat te maken heeft met uw woning of tweede woning.
En u gebruikt die woningen alleen voor uzelf. U krijgt bijvoorbeeld een conflict over de koop, de huur of over werk dat u iemand aan de woning laat doen. Let op: u bent ook verzekerd voor conflicten over de verkoop van uw vorige woning. En voor conflicten over de aankoop van uw nieuwe woning, of bouwgrond voor die woning.

3. Waarvoor krijgt u geen juridische hulp?
b. Als u een conflict heeft over iets wat u verhuurt.

Hoe snel denkt u dat een rechtsbijstandverzekeraar dit gaat gooien op verhuur?
Op basis van de polisvoorwaarden zal de rechtsbijstand al gelijk dekking weigeren. Heb je een rechtsbijstandverzekering, sta je nog met lege handen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Moneyman »

Naast de RBV heb je ook nog het Juridisch Loket of een advocaat.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

"Niet geschikt voor meerdere bewoning" is een kromme formulering en ik zie allerlei suggesties voorbij komen zonder dat duidelijk is wie zijn/haar reactie schrijft vanuit een juridische achtergrond. Ik ben zelf ook niet juridisch onderlegd maar ik zou gevoelsmatig zeggen dat het betekent "niet geschikt voor meerdere huishoudens" en dat is in geval niet zo. Kijk eens op rechtspraak.nl of er vergelijkbare zaken zijn, vooral als de hoogste rechter een uitspraak heeft gedaan (na hoger beroep dus) in zo'n situatie dan biedt dat houvast.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Letterlijk genomen zou een alleenstaande koper met een ASR-hypotheek ook niet na een aantal maanden met een partner mogen gaan samenwonen in de woning, als alleen kinderen mogen inwonen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
22 mei 2021 13:28
Naast de RBV heb je ook nog het Juridisch Loket of een advocaat.
Dat klopt maar dan praat je wel over een andere kostenpost, zeker als het tegen een verzekeraar is die er hun sport van hebben gemaakt om zaken zoveel mogelijk te traineren en daarmee de tegenpartij op gigantische kosten te jagen.
Het Juridisch Loket of advocaat zijn zinvol als het om kleine juridische zaken gaat of als de consument goed in de slappe was zit.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Moneyman »

Juridische hulp is vooral zinvol als je het nodig hebt. Zoals in dit topic.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Lady1234 »

HandigeHarrie schreef:
24 mei 2021 17:25
Letterlijk genomen zou een alleenstaande koper met een ASR-hypotheek ook niet na een aantal maanden met een partner mogen gaan samenwonen in de woning, als alleen kinderen mogen inwonen.
Dat zijn geen meerdere huishoudens.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
24 mei 2021 18:44
Juridische hulp is vooral zinvol als je het nodig hebt. Zoals in dit topic.
Juridische hulp is in heel veel gevallen zinvol, alleen de kosten zorgen ervoor dat juridische hulp niet voor iedereen toegankelijk is.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ie niet zo goed het nut van deze discussie. Dat TS juridische hulp nodig heeft is overduidelijk, gezien de consequenties die vele malen meer geld kosten dan juridische hulp (die overigens helemaal niet duur hoeft te zijn en vaak zelfs gratis is).

Kenneth1980
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2021 22:55

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Kenneth1980 »

Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt waarbij de hypotheek verstrekker dreigde mijn hypotheek op te zeggen. Ik heb een hypotheek die ik net krap een jaar had overgesloten. Dat pakte voor mij goed uit. Geen gezeur van de vorige hypotheek verstrekker en een lager maandbedrag door gunstigere rentes. Ik heb extra kosten gemaakt en deze heb ik na 7 jaar terug verdient. Mijn tussenpersoon vond het een verbazende reactie van de hypotheekverstrekker voor een tijdelijke situatie.

Soms is het beter om het gevecht uit de weg te gaan en kijken of je elders beter af bent.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
24 mei 2021 18:57
HandigeHarrie schreef:
24 mei 2021 17:25
Letterlijk genomen zou een alleenstaande koper met een ASR-hypotheek ook niet na een aantal maanden met een partner mogen gaan samenwonen in de woning, als alleen kinderen mogen inwonen.
Dat zijn geen meerdere huishoudens.
De geschetste situatie is, dat de ouders inwonen en één huishouding vormen met de zoon

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door angel1978 »

HandigeHarrie schreef:
25 mei 2021 13:30
Lady1234 schreef:
24 mei 2021 18:57
HandigeHarrie schreef:
24 mei 2021 17:25
Letterlijk genomen zou een alleenstaande koper met een ASR-hypotheek ook niet na een aantal maanden met een partner mogen gaan samenwonen in de woning, als alleen kinderen mogen inwonen.
Dat zijn geen meerdere huishoudens.
De geschetste situatie is, dat de ouders inwonen en één huishouding vormen met de zoon
Dat zou kloppen als de ouders de hypotheek zouden hebben afgesloten en zouden zijn ingeschreven op het adres waarbij de zoon erbij komt. Andersom zijn het 2 huishoudens die samen op 1 adres wonen.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

angel1978 schreef:
25 mei 2021 13:34
HandigeHarrie schreef:
25 mei 2021 13:30
Lady1234 schreef:
24 mei 2021 18:57


Dat zijn geen meerdere huishoudens.
De geschetste situatie is, dat de ouders inwonen en één huishouding vormen met de zoon
Dat zou kloppen als de ouders de hypotheek zouden hebben afgesloten en zouden zijn ingeschreven op het adres waarbij de zoon erbij komt. Andersom zijn het 2 huishoudens die samen op 1 adres wonen.
???? Hoezo is het één huishouding als de ouders de hypotheek hebben, en twee huishoudens als de hypotheek op naam van de zoon staat? Feitelijk is er sprake van één huishouding, waarbij de kosten van eten en drinken worden gedeeld - tenzij de rechter vindt dat het delen van de kosten van eten en drinken betekent dat er twee huishoudens zijn.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

angel1978 schreef:
25 mei 2021 13:34
HandigeHarrie schreef:
25 mei 2021 13:30
Lady1234 schreef:
24 mei 2021 18:57


Dat zijn geen meerdere huishoudens.
De geschetste situatie is, dat de ouders inwonen en één huishouding vormen met de zoon
Dat zou kloppen als de ouders de hypotheek zouden hebben afgesloten en zouden zijn ingeschreven op het adres waarbij de zoon erbij komt. Andersom zijn het 2 huishoudens die samen op 1 adres wonen.
Wat als ik de vriend mijn dochter in laat wonen en van beiden een bijdrage vraag in de kosten. Is het dan één huishouden of 2 huishouden. De vriend is immers geen eigen kind.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door angel1978 »

Probeer zelf eens te bedenken wat het verschil zou zijn in
- een relatie tussen 2 tussen mensen in een huishouden (waarvan minimaal 1 eigenaar van de hypotheek) waaruit een kind geboren wordt

en

- Een huishouden van 1 persoon/eigenaar waarin een getrouwd stel bij in komt wonen..

Gesloten