Problemen met hypotheek van ASR

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
25 mei 2021 14:00
angel1978 schreef:
25 mei 2021 13:34
HandigeHarrie schreef:
25 mei 2021 13:30

De geschetste situatie is, dat de ouders inwonen en één huishouding vormen met de zoon
Dat zou kloppen als de ouders de hypotheek zouden hebben afgesloten en zouden zijn ingeschreven op het adres waarbij de zoon erbij komt. Andersom zijn het 2 huishoudens die samen op 1 adres wonen.
Wat als ik de vriend mijn dochter in laat wonen en van beiden een bijdrage vraag in de kosten. Is het dan één huishouden of 2 huishouden. De vriend is immers geen eigen kind.
Als je die vriend laat logeren zal het geen probleem zijn.
Als je die vriend laat inschrijven op het adres en een bijdrage laat betalen zal het als onderhuur gezien worden.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

angel1978 schreef:
25 mei 2021 14:10
Ik_weet_niet_alles schreef:
25 mei 2021 14:00
angel1978 schreef:
25 mei 2021 13:34


Dat zou kloppen als de ouders de hypotheek zouden hebben afgesloten en zouden zijn ingeschreven op het adres waarbij de zoon erbij komt. Andersom zijn het 2 huishoudens die samen op 1 adres wonen.
Wat als ik de vriend mijn dochter in laat wonen en van beiden een bijdrage vraag in de kosten. Is het dan één huishouden of 2 huishouden. De vriend is immers geen eigen kind.
Als je die vriend laat logeren zal het geen probleem zijn.
Als je die vriend laat inschrijven op het adres en een bijdrage laat betalen zal het als onderhuur gezien worden.
En dus zou de hypotheeknemer de hypotheek op kunnen zeggen? Zo niet dan zie ik het verschil niet tussen een vriend in laten wonen en de ouders in laten wonen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat is er nu eigenlijk precies niet duidelijk aan:
Bestemd en geschikt voor permanente bewoning door de aanvragers van de financiering (en eventueel hun kinderen)
:?: :?:

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
25 mei 2021 14:21
Wat is er nu eigenlijk precies niet duidelijk aan:
Bestemd en geschikt voor permanente bewoning door de aanvragers van de financiering (en eventueel hun kinderen)
:?: :?:
Of een partner van een kind gelijk gesteld wordt aan een kind of als een 2e huishouden.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door angel1978 »

Een partner is toch niet 'hun' kind..
Dus partners van de kinderen kunnen niet ingeschreven worden op hetzelfde adres. Volgens mij zo klaar als een klontje..

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

angel1978 schreef:
25 mei 2021 14:51
Een partner is toch niet 'hun' kind..
Dus partners van de kinderen kunnen niet ingeschreven worden op hetzelfde adres. Volgens mij zo klaar als een klontje..
En waarom zou dat niet kunnen? Volgens mij is er geen wet die dat verbiedt.
Het is alleen de vraag hoe een hypotheeknemer daar mee omgaat en wat de status is van een inwonende partner van een eigen kind.
Wat als een kind weer komt inwonen met een eigen kind (dus kleinkind)?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het is alleen de vraag hoe een hypotheeknemer daar mee omgaat en wat de status is van een inwonende partner van een eigen kind.
Dat is de hele kwestie van dit topic.. ASR staat het dus niet toe..
Maak het nu eens niet zo ingewikkeld.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
25 mei 2021 14:49
Moneyman schreef:
25 mei 2021 14:21
Wat is er nu eigenlijk precies niet duidelijk aan:
Bestemd en geschikt voor permanente bewoning door de aanvragers van de financiering (en eventueel hun kinderen)
:?: :?:
Of een partner van een kind gelijk gesteld wordt aan een kind of als een 2e huishouden.
Nee, natuurlijk. Die valt simpelweg niet onder deze voorwaarde.
Ik_weet_niet_alles schreef:
25 mei 2021 14:59
En waarom zou dat niet kunnen? Volgens mij is er geen wet die dat verbiedt.
Waarom zou er een wet moeten zijn? Partijen zijn het simpelweg overeen gekomen.

Natuurlijk kan je 1000-en-1 situaties verzinnen en je afvragen of die nu wel of niet onder het verbod vallen. Maar dat is zinloos: de voorwaarde is duidelijk. Zodra je daarvan wilt/ gaat afwijken, moet je dat dus simpelweg (tijdig en (dus) vooraf!) met de bank bespreken en afspreken. Doe je dat niet, dan krijg je achteraf gedonder, zoals hier ook blijkt.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ze verstandig waren geweest hadden ze even een familiebanklening afgesloten. Geen haan die dan naar de hypotheekvoorwaarden had gekraaid.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
25 mei 2021 14:21
Wat is er nu eigenlijk precies niet duidelijk aan:
Bestemd en geschikt voor permanente bewoning door de aanvragers van de financiering (en eventueel hun kinderen)
:?: :?:
nogmaals: als een alleenstaande een huis koopt, en zijn/haar toekomstige partner daar later bij intrekt, zou dat niet mogen van de ASR volgens deze tekst .... alleen de toekomstige kinderen mogen er komen wonen....dat houdt geen stand bij de rechtbank lijkt mij.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
25 mei 2021 16:11
nogmaals: als een alleenstaande een huis koopt, en zijn/haar toekomstige partner daar later bij intrekt, zou dat niet mogen van de ASR volgens deze tekst .... alleen de toekomstige kinderen mogen er komen wonen....dat houdt geen stand bij de rechtbank lijkt mij.
Dat klopt, dat is wat er staat. Zoals ik al schreef: gewoon toestemming vragen. Hoef je ook niet naar de rechtbank.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Gelukkig hebben we nog wetgeving, banken mogen niet de hypotheek opzeggen als er geen goede reden is. "Het staat er nu eenmaal in" is geen reden. Zelfs als de huiseigenaar niet voldoet aan de regels in het contract (wat hier ter discussie staat), dan nog moet er een zwaarwegende reden zijn voor de bank om de lening op te eisen. Als er geen betalingsachterstanden zijn dan zie ik niet perse zwaarwegende redenen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daarin ga ik niet met je mee. Juist bij hypotheekcontracten worden bepalingen over medebewoning en/of verhuur in de rechtspraak niet zomaar terzijde geschoven. Contract = contract is niets voor niets de basis van het verbintenissenrecht, en de wijze van bewoning is een belangrijke (kern)bepaling.

De redelijkheid en billijkheid vergt veel eerder dat de hypotheekgever gewoon even met de geldgever afstemt, dan dat de hypotheekgever contractuele bepalingen zomaar terzijde kan schuiven.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De tekst onder "Onderpand" gaat over het soort onderpand, d.w.z. een woning die bestemd en geschikt is voor de aanvrager van de financiering en zijn/haar kinderen (toekomstige partner is hier vergeten, maar dat zal een rechter m.i. geen reden vinden om de hypotheek op te eisen). En: de hypotheek is op zo'n soort pand afgesloten, dus dat zal het punt niet zijn.
Daarnaast staat er een verhuurder-beding in de voorwaarden, gezien de huurbescherming moet dit ruim opgevat worden maar de vraag is of dit ook geldt voor inwonende ouders die geen huur betalen en waarmee je één huishouden vormt.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... oorwaarden
Hier is beslag gelegd, dus punt f van de hypotheekvoorwaarden is duidelijk aan de orde; maar toch mag de bank het geld niet opeisen (en daarvoor het huis op de veiling laten verkopen). Geen zwaarwegend belang.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
25 mei 2021 16:40
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... oorwaarden
Hier is beslag gelegd, dus punt f van de hypotheekvoorwaarden is duidelijk aan de orde; maar toch mag de bank het geld niet opeisen (en daarvoor het huis op de veiling laten verkopen). Geen zwaarwegend belang.
Logisch. In die casus was er ook geen belang, want achterstand was voldaan, de beslaglegger executeerde niet en de woning staat onder water. In die situaties is het vaste rechtspraak dat executeren misbruik van recht oplevert.

De casus van dit topic moet je echter veel meer in de hoek van ontruimingen- en beheerbedingen zoeken, en dan zul je zien dat daar heel anders gewogen wordt. Het belang van de geldgever om te weten en te bepalen door wie de verhypothekeerde woning wordt bewoond, is een belang dat rechtens steeds gerespecteerd wordt. Bewoning door mensen die niet tot de huishouding van de hypotheekgever horen is een evidente inbreuk op de contractuele afspraken en belangen van de geldgever.

En nogmaals: het is allemaal zo simpel te voorkomen door gewoon even contact op te nemen als je in strijd met de afspraken wilt hadnelen... (maar daar reageer je wijselijk niet op).

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

En nogmaals: het is allemaal zo simpel te voorkomen door gewoon even contact op te nemen als je in strijd met de afspraken wilt hadnelen... (maar daar reageer je wijselijk niet op).
[/quote]


Als je van tevoren bedenkt dat de bank er een probleem van maakt, dan is het idd heel simpel ......

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
25 mei 2021 17:14
Als je van tevoren bedenkt dat de bank er een probleem van maakt, dan is het idd heel simpel ......
Tsja. Als je bij één van de belangrijkste zaken (namelijk het dak boven je hoofd) én niet de voorwaarden checkt, én niet bedenkt dat het bij een grote wijziging in de gebruikssituatie misschien verstandig is om het alsnog even te checken, dan is het niet de geldgever die het probleem veroorzaakt, maar de hypotheekgever. Er is hier maar één partij die zich niet aan de voorwaarden houdt, en dat is niet de bank.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Zoals ik het zie, is er sprake van één huishouding, geen verhuur of "meerdere bewoning" waarvan de meest logische betekenis "meerdere huishoudens" is.
Het zou mijn rechtsgevoel ernstig schokken als de partner van een huiseigenaar volgens de ASR niet mag komen inwonen zoals Moneyman stelt : "contract is contract" en dit bij de rechter zou standhouden.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Problemen met hypotheek van ASR

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het gaat hier niet om de partner van TS maar om de ouders

Gesloten