LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank Plusvoorwaarden

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
MichielHagen
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2017 13:51

Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door MichielHagen »

Toen ik voor het eerst een hypotheek nam, dacht ik, nu ben ik aan het lot overgeleverd van de bank. Het nieuwe renteaanbod wat ik (in mijn geval na 6 jaar) krijg moet ik accepteren, of een dure overstap naar een andere bank. Wat weerhoudt de bank ervan die rente niet kunstmatig duur te houden, immers zij weten ook dat een overstap duur is. Maar toen dacht ik, ach, dat gebeurt niet, immers zullen ze ook nieuwe klanten willen, en ze kunnen niet anders dan de nieuwe klanten dezelfde rente aanbieden, dus deze angst stopte ik maar weer weg.

Nu krijg ik echter mijn nieuwe rente-aanbieding vandaag binnen, en wat blijkt, ik krijg WEL een hoger rente-aanbod dan de nieuwe klanten. Hoe komt dat? omdat ik ongevraagd in een pakket met PLUS-voorwaarden ben gezet. Ofwel, alle bestaande klanten mogen meer rente betalen, en de nieuwe klanten een lagere rente. Die PLUS-voorwaarden ten opzichte van de basisvoorwaarden heb ik niks aan!

Mag dit? is er niet een vorm van bescherming voor hypotheeknemers die voorkomen dat bestaande klanten niet tot een hogere rente "gedwongen" worden, en er ook nog steeds klanten binnengehaald kunnen worden met een lagere rente?

Het probleem is overigens ook niet gigantisch. Het is een renteverschil van 0,15% of een overstapkosten van €350. Maar het gaat me vooral ook om het principe, en wat als dit 10x zoveel was?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik neem aan dat toen u nieuwe klant was ook die lagere hypotheekrente hebt gekregen.
Nieuwe klanten van nu zullen bij een nieuwe rentevast periode zeer waarschijnlijk hetzelfde meemaken als u nu.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Ongevraagd in een pakket met Plus-voorwaarden”.

En u kunt die voorwaarden niet weigeren?

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat gebeurt bij het afsluiten van de hypotheek voor zover ik weet. Ik kon daar ook voor kiezen.

MichielHagen
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2017 13:51

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door MichielHagen »

@Nijogeth: In mijn tijd was er geen keuze, er was geen basis- en pluspakket.
Iedereen die toen een rabobankhypotheek had, zit nu in het pluspakket (die dezelfde voorwaarden heeft als waar ik destijds voor getekend heb).
Laatst gewijzigd door MichielHagen op 31 dec 2019 13:29, 2 keer totaal gewijzigd.

MichielHagen
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2017 13:51

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door MichielHagen »

@Lady1234: Het zijn weliswaar de voorwaarden waarvoor ik eerder al getekend had. Daar is niks in veranderd. Maar het geeft de Rabobank nu de mogelijkheid om nieuwe klanten goedkopere rentes te bieden dan de bestaande klanten (die toch niet meer weg kunnen vanwege hoge overstapkosten).
En de voorwaarden van het basispakket zijn ook prima voor mij, ik doe niks met de verbeterde voorwaarden (die ik dus al had).
Laatst gewijzigd door MichielHagen op 31 dec 2019 13:45, 2 keer totaal gewijzigd.

MichielHagen
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2017 13:51

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door MichielHagen »

Ik heb die 0,15% extra rente doorberekend, en dat kost me over de resterende looptijd van 24 jaar nog €4000 extra aan rente. Dus kan ik beter overstappen voor €350.

Maar wat weerhoudt de Rabobank ervan om tegen de tijd dat mijn nieuwe rente weer bepaald moet worden, niet weer een nieuw pakket te hebben, het basismin-pakket, waar de lagere rentes in gaan komen en de bestaande klanten houden we weer kunstmatig hoge rentes betalen, of weer overstapgeld betalen.

Ze kunnen dit simpelweg elk jaar doen, en elk jaar een kleine aanpassing in de voorwaarden doen, hoppa, een nieuw pakket. De oude pakketten betalen meer rente, overstappen kost geld, kassa.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Diverse grotere banken eisen dat je voor een Hypo ook de betaal rekening daar gaat aanhouden en dus gedwongen koppel verkoop,

ING en Amro probeerden dit ook ,geen Rabo ervaring maar voor de eerste keer kreeg je wel vaker korting gedurende eerste looptijd!
Dat mag, maar kies je voor 5 of 30 jaren?

Vele dromen van een andere woning en vergeten de voorwaarden goed te lezen en te kijken of er elders een betere aanbieder is.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het aanhouden van een betaalrekening wordt niet geëist. Maar als je die aanhoudt, krijg je vaak korting op de rente.

Dus geen koppelverkoop.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door omega19 »

Is het niet zo dat het pluspakket is gekoppeld aan de aflossingsvrije component van je hypotheek?

MichielHagen
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2017 13:51

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door MichielHagen »

Ik heb geen aflossingsvrije hypotheek

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door omega19 »

Ok, dan kun je kijken of je alsnog in aanmerking komt voor de basisvoorwaarden, en de daaraan gekoppelde rechten
Deze voorwaarden vindt je op de site van de Rabobank.
Zie onderstaande Quote :
Wanneer kom je voor de Basisvoorwaarden in aanmerking?
Woonhuis/appartement in Nederland, volledig in gebruik als eigen woning
Maximale lening: 100% van de marktwaarde. Bij energiebesparende maatregelen: 106% van de marktwaarde.
Niet in combinatie mogelijk met restschuld, GeneratieHypotheek, Rabo OverwaardePlan of andere starters- en koopoplossingen
Maximaal twee debiteuren (eigenaren/bewoners)
Betaalbaar met huidig inkomen
Laatst gewijzigd door omega19 op 31 dec 2019 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

MichielHagen
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2017 13:51

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door MichielHagen »

Ik kom in aanmerking voor de basisvoorwaarden, overstapkosten €350. Dat doe ik.

Over 5 jaar maken ze een nieuw pakket, basismin-pakket, daar krijg je nu de laagste rente, overstapkosten €500.
Tja, mijn rentevaste periode (stel ik zet 5 jaar vast) loopt weer af, toch maar weer overstappen, want de rente die je extra betaald is meer dan de overstapkosten, weer kassa.

Over 10 jaar nog een nieuw pakket, basisgraai-pakket, daar krijg je nu de laagste rente, overstapkosten €1000....

En ondertussen blijven ze nieuwe klanten krijgen, want die betalen die overstapkosten (in eerste instantie) niet, kunnen meteen in het op dat moment laagste pakket instappen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door omega19 »

OK, de 350 euro staat nergens genoemd. Op de site staat alleen dat je contact met de bank kan opnemen voor omzetting naar de basisvoorwaarden.

Ik vind 350 euro wel een rip-off deal. Tenslotte zijn de basisvoorwaarden minder gunstig en daar tegenover staat een iets lagere rente. Ik denk alleen niet dat je de bank kan bewegen om het free of charge te doen.

Het klinkt inderdaad als een verdienmodel om toch niet de laagste rente te hoeven betalen, zeker als er in de toekomst weer nieuwe meer basic voorwaarden komen
Laatst gewijzigd door omega19 op 31 dec 2019 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door renewouters »

MichielHagen schreef:
31 dec 2019 12:30

Mag dit? is er niet een vorm van bescherming voor hypotheeknemers die voorkomen dat bestaande klanten niet tot een hogere rente "gedwongen" worden, en er ook nog steeds klanten binnengehaald kunnen worden met een lagere rente?
Je hoeft die hogere rente niet te accepteren. Zet je financieel adviseur aan het werk om te proberen om een lagere rente te krijgen. Zij bieden wat aan, en de klant bepaalt of hij/zij daar mee akkoord gaat. Als je genoeg geld hebt om een huis te kopen ben je niet dom, en hoef je ook niet beschermt te worden met allerlei regeltjes op dit detailniveau. Bescherming is nodig voor zwakkeren in de samenleving en daar hoor jij niet bij.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

MichielHagen schreef:
31 dec 2019 14:58
Ik kom in aanmerking voor de basisvoorwaarden, overstapkosten €350. Dat doe ik.

Over 5 jaar maken ze een nieuw pakket, basismin-pakket, daar krijg je nu de laagste rente, overstapkosten €500.
Tja, mijn rentevaste periode (stel ik zet 5 jaar vast) loopt weer af, toch maar weer overstappen, want de rente die je extra betaald is meer dan de overstapkosten, weer kassa.

Over 10 jaar nog een nieuw pakket, basisgraai-pakket, daar krijg je nu de laagste rente, overstapkosten €1000....

En ondertussen blijven ze nieuwe klanten krijgen, want die betalen die overstapkosten (in eerste instantie) niet, kunnen meteen in het op dat moment laagste pakket instappen.

Doe niet moeilijker dan nodig. Ik heb 15 jaar bij een hypotheeknemer gezeten (geen Rabo btw) die ook allerlei belerende regeltjes had om het zo moeilijk en duur mogelijk te maken.

Ben overgestapt naar ING en daar geen sec. spijt van gehad. Daar is het gewoon recht toe recht aan. Kaal? Jawel, maar daardoor ook transparant en helder en duidelijk.

MichielHagen
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2017 13:51

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door MichielHagen »

Ik heb dit al overwogen, maar overstap kosten naar ING zijn circa €5000.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

MichielHagen schreef:
31 dec 2019 15:54
Ik heb dit al overwogen, maar overstap kosten naar ING zijn circa €5000.

Fiscaal aftrekbaar ??

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor notaris en advies? Dat is aardig aan de prijs.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rabobank Plusvoorwaarden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

AMRO en ING kun je via Bank of Tussenpersoon afsluiten.

De Rabo alleen via Rabo dus hoog W.C. eend gehalte.... dus die adviseur heeft dus geen onafhankelijke aanbiedingen!
Hoe langer de gekozen looptijd, des te meer voordeel!

Er zijn erg veel aanbieders en vooraf de voorwaarden, dus ook de verlang voorwaarden lezen is wel zo handig, overstappen naar andere kan erg duur worden.

Verder mogen de Regionale Rabo van het landelijke afwijken dus als iemand roept dat het wel kan, soms zijn ze lief voor trouwe klanten of zijn ze sponsor van jou voetbalclub of zo?
De landelijke richtlijn is dus soms van af te wijken.

Gesloten