LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabovastgoed oplichterij?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Wilbertvandenbroek
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2008 08:37

Rabovastgoed oplichterij?

Ongelezen bericht door Wilbertvandenbroek »

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een huis heb gekocht met mijn vriendin. We kochten in Sint Anthonis een mooi hoekhuis van een nieuwbouwproject waar 36 starters woningen gebouwd werden.
In het koopcontract stond dat we onze financiële zaken voor februari klaar moesten hebben, dus braaf als we zijn zorgen wij dat onze hypotheek afgesloten is en alle zaken in de startblokken staan.

Vervolgens loopt het project 2 maanden vertraging op, waardoor we niet kunnen tekenen voor ons huis, en dus niet onze hypotheek kunnen aangaan. Het is dus zo dat je ook bij de hypotheek voor een bepaalde tijd je zaken rond moet hebben, want anders vervalt het rentetarief. Om je afgesloten contract te laten lopen betaal je per maand een loyaliteitspremie. Uiteindelijk kwam Rabovastgoed met het koopcontract, en kon alles in werking gesteld worden, maar ondertussen was die premie opgelopen tot een bedrag van 1900 euro.

Dat is dus 1900 euro die ik moet betalen omdat de Rabovastgoed niet op tijd hun zaken voor elkaar heeft. Ik heb daar schriftelijk en telefonisch contact overgehad, wat overigens zeer moeizaam verliep. Uiteindelijk heb ik 5 (!) maanden later een brief gekregen waarin staat dat ik blij moet zijn dat Rabovastgoed de bouwrente heeft opgeschoven zodat we die niet al twee maanden moesten betalen. Die boete van 1900 euro daar kan ik dus naar fluiten. Wat ze me nog wel wisten te vermelden was dat als ik een hypotheek van de rabobank had gehad ze wel iets hadden kunnen regelen, maar ja dat had ik niet :evil:
Ik weet dat van de 36 woningen een groot aantal mensen hetzelfde probleem heeft.

Weet iemand hier of de Rabovastgoed überhaupt zo mag handelen, en of het zin heeft om hier tegenin te gaan? Alleen een rechtzaak beginnen lijkt me niet echt nuttig, maar wellicht met de hulp van die andere 35 kopers wel.

Red Felix
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 apr 2008 14:57
Contacteer:

Re: Rabovastgoed oplichterij?

Ongelezen bericht door Red Felix »

Je zal in het contract met Rabo vastgoed moeten opzoeken of ze zichzelf vrijwaren voor claims als ze niet op tijd beginnen. Als dat niet het geval is (onwaarschijnlijk) en je hebt een contract waarin alleen een datum is afgesproken, dan kan je ze wellicht voor gevolgschade vervolgen.

Schrijf een brief waarin je het telefoongesprek weergeeft en je ook aangeeft dat je het vreemd vind dat er in geval van een Rabohypotheek wel iets geregeld zou kunnen worden, en kijk dan wat je als reactie terugkrijgt. Hun opmerking dat "er in geval van een Rabohypotheek wel iets geregeld zou kunnen worden" kan een sterk argument zijn voor een claim als ze zich niet hebben gevrijwaard.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Rabovastgoed oplichterij?

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Beste Wilbert,

Ik denk dat je je hypotheekadviseur de oren moet wassen. Die heeft jouw waarschijnlijk een offerrte aangeboden waar maar een beperkte geldigeheidsduur in staat. Je kan de offerte dan wel verlengen, maar dan moet je extra bereidstellingsprovisie betalen.

Je adviseur had je erop moeten wijzen dat de berperkte geldigheisduur van de offerte mogelijk te weinig was en dat je mogelijk tegen die extra kosten gaat oplopen.

Een projectontwikkelaar is afhankelijk van de verkoopresultaten van het project maar is ook afhankelijk van een Gemeente of van een Notaris.

Wanneer je hypotheekadviseur jou een hypotheekofferte had aangeboden met een langere geldigheidsduur dan was dat een beter advies geweest.Er zijn zelfs offertes van een jaar mogelijk die helemaal gratis zijn.Je hypotheekadviseur is tekort geschoten wanneer hij jou er niet op gewezen heeft dat de transportdatum nog al vaak kan uitlopen..

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Rabovastgoed oplichterij?

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Bij nieuwbouw loop je inderdaad altijd het risico van vertraging. Daar moet je met je financiering rekening mee houden, door een offerte te kiezen met een lange houdbaarheidsdatum. Adviseurs horen dat te weten. Aan de andere kant kost die houdbaarheid in de huidige markt al gauw wat extra rente, waardoor er die qual der wahl onstaat. Je zoekt dus de oorzaak van je probleem bij de verkeerde. Het gaat om je adviseur of jezelf. Maar dat kun je zelf het beste beantwoorden.

Wilbertvandenbroek
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2008 08:37

Re: Rabovastgoed oplichterij?

Ongelezen bericht door Wilbertvandenbroek »

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat in deze situatie de adviseur wellicht had moeten vertellen dat een langere geldigheidsduur beter was geweest, maar aangezien wij wisten dat alles optijd klaar zou zijn hebben we daar niet aan gedacht. Mijn vriendin werkt nl in de betreffende gemeente (op de afdeling bouwzaken) waar we gaan wonen dus we hebben meer inzicht in de zaken die er lopen. Het probleem van de vertraging is als volgt.

Er zijn 3 partijen: Rabovastgoed, gemeente en Measlandt.
Measlandt heeft fouten gemaakt in de tekeningen voor het bouwrijp maken, waardoor er vertraging was. Rabovastgoed wilde vervolgens van de gemeente de grond niet kopen (pas als die bouwrijp is) en dus aan ons ook geen contract aanbieden. Alle drie partijen geven elkaar de schuld van deze vertraging. In mijn optiek is Rabovastgoed die ons het huis verkoopt de schuldige, met de rest heb ik niets te maken.

Ik moet mijn contract nog eens goed doorlopen, maar dat valt niet echt mee.
Zelfs al hebben ze zich ingedekt (wat ik zeker verwacht) dan nog wil ik weten of ik er iets tegen kan doen, want dit is geen manier van handelen.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Rabovastgoed oplichterij?

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Was je hypotheekadviseur ook een klussenier Wilbert?

Wilbertvandenbroek
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2008 08:37

Re: Rabovastgoed oplichterij?

Ongelezen bericht door Wilbertvandenbroek »

Wat bedoel je daarmee?

Ik heb een adviseur van http://www.sterkehypotheekadviezen.nl/ in de arm genomen destijds. Ik ben via een goede vriend in contact met hem gekomen, en heb daar niets dan goede ervaringen mee gehad.
Ik was mij niet bewust van het feit dat de adviseur in deze ook verantwoordelijk zou kunnen zijn.

Gesloten