Rentemiddeling

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
jmjk

Rentemiddeling

Ongelezen bericht door jmjk » 21 mar 2017 12:18

Kom ik als deelnemer en gekozen hebbende voor Rentemiddeling om kosten te besparen en alles heb gerealiseerd na de bekende datum in juni, nu wel of niet in aanmerking voor een retourbetaling door mijn bank van teveel berekende boeterente in mijn situatie.
Boeterente zou boven de 10.000 zijn geweest maar die is nu dus meegenomen in mijn maandelijkse hypotheeklasten.

JozJan

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door JozJan » 22 mar 2017 19:09

Dat hangt er om te beginnen van af welke bank en wat voor soort lening (aflossingsvrij, spaar, etc) het betreft.

jonis

Ongelezen bericht door jonis » 23 mar 2017 19:51

JozJan schreef:Dat hangt er om te beginnen van af welke bank en wat voor soort lening (aflossingsvrij, spaar, etc) het betreft.

Waar haal je die onzin vandaan en wat doet de leenvorm ertoe?

Ik heb nog nergens wat van rentemiddelen en het teveel aan boete terugbetalen gehoord.

Ook oversluitclaim niet:
Oversluitclaim > Agnes65 • 2 dagen geleden

Beste Agnes,
dit is een ietwat ingewikkelde vraag. In principe heb je met rentemiddeling ook een boete betaald, maar die is verwerkt in de rente. De AFM heeft aangegeven dat ze binnenkort uitsluitsel zullen geven wat hiermee moet gebeuren.

jonis

Ongelezen bericht door jonis » 23 mar 2017 19:55

RTL
Geen compensatie bij rentemiddeling

Twee groepen krijgen geen compensatie. Dat is het geval als je boeterente hebt betaald bij rentemiddeling. De AFM gaat hier komend jaar specifiek naar kijken. Als uit aanvullend onderzoek blijkt dat hier ook rekenfouten zijn gemaakt, dan zal de toezichthouder bij het ministerie van Financiën vragen de wetgeving aan te passen.

JozJan

Ongelezen bericht door JozJan » 24 mar 2017 10:23

jonis schreef: Waar haal je die onzin vandaan en wat doet de leenvorm ertoe?
In de nieuwe AFM richtlijn is Rentemiddeling buiten beschouwing gelaten. Maar de AFM geeft wel aan dat ze het wel gaan onderzoeken. Dus het zou me niet verbazen als ook hier nog gecorrigeerd gaat worden.

Maar dat hangt om te beginnen wel af van de manier waarop rentemiddeling bij je bank werkt. Bij bv ABN AMRO en ING wordt niet de boete berekend en vervolgens verdeeld over de nieuwe renteperiode, maar wordt ene wat gunstigere methode gehanteerd. Daar zal niet gecorrigeerd worden vermoed ik. Maar er zijn ook banken die bij rentemiddeling wél letterlijk de boete berekenen en die vervolgens uitsmeren over de nieuwe renteperiode. Die krijgen nooit uitgelegd dat de boeteberekening bij rentemiddelen anders is dan voor aflossing.

De vraag welke bank het betreft lijkt me niet echt onzin dus.

De vraag naar de leenvorm is ook wel degelijk relevant. Kijk je naar de AFM richtlijn,dan zijn de verschillen tussen de door de banken berekende boete en de boete volgens de nieuwe leidraad zéér beperkt. Ondanks wat 'Oversluitclaim' zegt. Sterker: het belangrijkste onderdeel van 'oversluitclaim' , dat banken in de boeteberekening toekomstig boetevrij af te lossen bedragen moeten meenemen, is door de AFM richtlijn onderuit gehaald. De enige situatie waar een substantieel verschil zal ontstaan is bij (bank)spaarhypotheken, omdat de AFM stelt dat daar bij de boeteberekening rekening gehouden moet worden moet de opbouw in de spaarpolis/rekening, terwijl banken dat tot nu toe in de regel nog niet deden.

michieldejong

Ongelezen bericht door michieldejong » 24 mar 2017 11:04

Volgens mij richtte oversluitclaim zich op twee zaken: het toekomstige boetevrij aflossen zoals je aangeeft maar ook op het gebruikte rekentarief voor de resterende periode dat afgerond werd in het voordeel van de bank. Dat tweede punt is wel degelijk overeind gebleven, de AFM gaf zelfs aan dat er in het voordeel van de klant afgerond zou moeten worden. Stel dat dit 0,1% scheelt dan wordt de boeterente al snel 5% lager (uitgaande van een verschil van 2% tussen contractrente en huidige rente).

Ik vond het overigens wel opmerkelijk zoals oversluitclaim in de uitzending maandag het deed voorkomen alsof zij volledig gelijk hadden gekregen terwijl de helft van hun claim dus niet terecht bleek.

JozJan

Ongelezen bericht door JozJan » 24 mar 2017 13:05

Dat is waar. Maar goed, die 5% die je noemt is niet echt heel substantieel in mijn ogen. Daar kun je altijd over twisten. Het effect van de toekomstige boetevrije bedragen zou veel groter zijn geweest.

En dat ze de gelegenheid kregen, ja, dat is inderdaad opmerkelijk. vooral omdat zij een commmerciële partij zijn die hier feitelijk gewoon gratis reclamezendtijd op een publieke zender krijgen. Onbegrijpelijk dat Radar zich daar voor leent (niet voor het eerst natuurlijk).

jonis

Ongelezen bericht door jonis » 24 mar 2017 15:45

JozJan schreef:
jonis schreef: Waar haal je die onzin vandaan en wat doet de leenvorm ertoe?
In de nieuwe AFM richtlijn is Rentemiddeling buiten beschouwing gelaten. Maar de AFM geeft wel aan dat ze het wel gaan onderzoeken. Dus het zou me niet verbazen als ook hier nog gecorrigeerd gaat worden.

Maar dat hangt om te beginnen wel af van de manier waarop rentemiddeling bij je bank werkt. Bij bv ABN AMRO en ING wordt niet de boete berekend en vervolgens verdeeld over de nieuwe renteperiode, maar wordt ene wat gunstigere methode gehanteerd. Daar zal niet gecorrigeerd worden vermoed ik. Maar er zijn ook banken die bij rentemiddeling wél letterlijk de boete berekenen en die vervolgens uitsmeren over de nieuwe renteperiode. Die krijgen nooit uitgelegd dat de boeteberekening bij rentemiddelen anders is dan voor aflossing.

De vraag welke bank het betreft lijkt me niet echt onzin dus.

De vraag naar de leenvorm is ook wel degelijk relevant. Kijk je naar de AFM richtlijn,dan zijn de verschillen tussen de door de banken berekende boete en de boete volgens de nieuwe leidraad zéér beperkt. Ondanks wat 'Oversluitclaim' zegt. Sterker: het belangrijkste onderdeel van 'oversluitclaim' , dat banken in de boeteberekening toekomstig boetevrij af te lossen bedragen moeten meenemen, is door de AFM richtlijn onderuit gehaald. De enige situatie waar een substantieel verschil zal ontstaan is bij (bank)spaarhypotheken, omdat de AFM stelt dat daar bij de boeteberekening rekening gehouden moet worden moet de opbouw in de spaarpolis/rekening, terwijl banken dat tot nu toe in de regel nog niet deden.
Je gaat gewoon voorbij aan de gestelde vraag:
Kom ik als deelnemer en gekozen hebbende voor Rentemiddeling om kosten te besparen en alles heb gerealiseerd na de bekende datum in juni, nu wel of niet in aanmerking voor een retourbetaling door mijn bank van teveel berekende boeterente in mijn situatie.
Het eenvoudige antwoord daarop is nu gewoon; nee

En dat hangt van geen enkele bank of leenvorm af en dat gaat nog eerst nog eens bekeken worden door de AFM, daarbij gaat het als er uiteindelijk ook daarvoor richtlijnen zijn opgesteld niet om de vraag hoeveel en meer of minder maar of er recht is teruggave.

BTW de prijs voor openbreken van de rentevastperiode bij mijn verstrekker voor rentemiddeling was "gewoon" 3x zo hoog als de boete meteen in 1 x betalen, dat kreeg ik in nl 1 overzicht ongevraagd mee.

michieldejong

Ongelezen bericht door michieldejong » 24 mar 2017 16:44

De AFM stelt zelfs in hun rapport:
Uit de wetteksten en de toelichting concludeert de AFM dat de norm zoals die is geformuleerd in
artikel 81c BGfo niet van toepassing is op rentemiddeling. De AFM vindt het vanzelfsprekend dat
aanbieders ook bij rentemiddeling rekening houden met het klantbelang. De komende periode
gaat de AFM onderzoeken in hoeverre aanbieders rekening houden met het klantbelang. De AFM
roept aanbieders op om te controleren of bij rentemiddeling het klantbelang voldoende wordt
meegenomen.
Als de uitkomsten uit het onderzoek naar rentemiddeling daar aanleiding toe geven, zal de AFM
bij het Ministerie van Financiën aanpassing van de wetgeving bepleiten
Hiermee geef ik je weinig kans dat er met terugwerkende kracht iets aangepast zal worden bij rentemiddeling.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus » 25 mar 2017 17:38

michieldejong schreef:De AFM stelt zelfs in hun rapport:
Uit de wetteksten en de toelichting concludeert de AFM dat de norm zoals die is geformuleerd in
artikel 81c BGfo niet van toepassing is op rentemiddeling. De AFM vindt het vanzelfsprekend dat
aanbieders ook bij rentemiddeling rekening houden met het klantbelang. De komende periode
gaat de AFM onderzoeken in hoeverre aanbieders rekening houden met het klantbelang. De AFM
roept aanbieders op om te controleren of bij rentemiddeling het klantbelang voldoende wordt
meegenomen.
Als de uitkomsten uit het onderzoek naar rentemiddeling daar aanleiding toe geven, zal de AFM
bij het Ministerie van Financiën aanpassing van de wetgeving bepleiten
Hiermee geef ik je weinig kans dat er met terugwerkende kracht iets aangepast zal worden bij rentemiddeling.
Lijkt me dat er juist wel een kans op aanpassing bij rentemiddeling, gezien de analogie tussen de boeteberekening bij aflossing en bij middeling. Sterker nog: vaak wordt bij vroegtijdig aflossen rekening gehouden met het jaarlijks vrij af te lossen percentage, terwijl bij rentemiddeling die vermindering veelal niet wordt toegepast.

michieldejong

Ongelezen bericht door michieldejong » 27 mar 2017 09:16

Ik zie die analogie ook tussen gewone boeterente en middeling maar de AFM stelt dat ze de compensatie waar het nu over gaat gebaseerd is op de regels in artikel 81c BGfo en dat dit artikel niet van toepassing is op middeling. Zij zien die analogie dus niet.

jonis

Ongelezen bericht door jonis » 27 mar 2017 10:30

michieldejong schreef:Ik zie die analogie ook tussen gewone boeterente en middeling maar de AFM stelt dat ze de compensatie waar het nu over gaat gebaseerd is op de regels in artikel 81c BGfo en dat dit artikel niet van toepassing is op middeling. Zij zien die analogie dus niet.
In de rekenformule voor rentemiddeling (van mijn verstrekker) is dan ook duidelijk terug te vinden dat het slechts om middelen gaat; dat is heel wat anders dan per direkt boete betalen voor openbreken rentevastperiode/oversluiten en de formule daarvan.
Het staat mensen overigens geheel vrij om bij middeling jaarlijks te gaan voldoen aan de vrijstelling van boetevrij aflossen ipv zich te richten en te beklagen over mogelijke theoretische aflossing, de besparing van de boete daartoe in het 1ste jaar zou al een aanzet kunnen zijn.

BTW rentemiddelen en AFM die dat de komende jaren gaat bekijken......zou dan nog iemand gaan middelen als de rente gaat stijgen.... :lol:

Gesloten