Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
M.A Mulder
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2022 08:33

Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door M.A Mulder »

Onlangs kwam ik in aanmerking voor een rente compensatie, een hoge compensatie vanuit de kant van de verstrekker. Echter als ik kijk naar het aanbod willen zij dit bedrag ipv uitkeren, het bedrag van de schuld bij hun eraf halen, of de hypotheek voortzetten met een gecorrigeerde rente. Ze weten niet dat ik al weg bij hun ga en dat de huidige hypotheker de hypotheek bij hun gaat aflossen, en dat er dus bij hun geen schuld meer is op het moment dat ik de overeenkomst met hun zou tekenen. Waardoor het bedrag dus "over is" en het mijns inziens gewoon op mijn rekening dient overgemaakt te worden.

Heeft iemand ervaring met zulke hoge compensaties en of dat op je rekening gestort kan worden of maakt degene dat uit die de compensatie aanbiedt, heb ik zelf nog wat in te brengen, moet ik een advocaat hier naar laten kijken? ondanks het hoge bedrag zie ik ook geen wettelijke rente boven op het bedrag staan, waar rook is is vuur, het is een aanbod wat te goed is om waar te zijn, heel royaal, maar ik vertrouw deze partij voor geen meter. En er staat "wij bieden u de volgende opties". Optioneel dus, Kan ik zelf niet een optie toevoegen, die van, stort het gewoon op mijn rekening en dan is het klaar ik merk dat ze er van alles aan doen om zelf er toch nog beter van te worden.

I

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wat is er op tegen om de hypotheekschuld te verlagen met die compensatie? Hoeft u bij de nieuwe hypotheek toch minder te lenen.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door jonis »

Normaal dien je terugbetaalde te hoge rente toch ook aan te geven bij jaaropgave, want die rente heb je in verleden ook afgetrokken.
Een lagere hoofdsom zou ook gevolgen kunnen hebben voor een eventuele boeterente.

thodian
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2022 11:00

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door thodian »

jonis schreef:
11 sep 2022 13:54
Normaal dien je terugbetaalde te hoge rente toch ook aan te geven bij jaaropgave, want die rente heb je in verleden ook afgetrokken.
Een lagere hoofdsom zou ook gevolgen kunnen hebben voor een eventuele boeterente. camzap
Maar wat is er mis met het verminderen van de hypotheekschuld met deze aflossing? Moet u met de nieuwe hypotheek toch minder lenen?

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door criticus2 »

gewoon schuld verlagen met de compensatie, is het makkelijkste, ook vanwege de komende aflossing. Alleen even goede de afrekennota controleren of alles correct verwerkt is.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door 16again »

Waar gaat het hier over? Hypotheek met variabele rente, die onvoldoende meedaalde met de markt?

M.A Mulder
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2022 08:33

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door M.A Mulder »

Klopt variabele rente teveel betaald, maar het probleem is de akte van de hypotheek is aan t passeren deze week, dus het bedrag (de aflosnota en de nieuwe hypotheek zijn al geregeld en liggen bij de notaris). Dus ik vraag me af als de akte passeert dan blijft dit tegoed evengoed over of ik nu wil of niet. Het komt eigenlijk heel ongelegen ondanks het een royale vergoeding is en ik vraag me derhalve dus af hoe dan verder

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door jonis »

Als je rente terugkrijgt zul je ook de belastingteruggave daarvan moeten terugbetalen. Daar zul je in elk geval rekening mee moeten houden ipv volgend jaar met " lege handen" te staan.

M.A Mulder
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2022 08:33

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door M.A Mulder »

Ja daar was ik dus ook aan voor aan t kijken want dan zou er in principe weer een boel afgaan maar er blijft dan eigenlijk nog wel weer zat over het is een lastige situatie ik had dit liever bij de aanvraag gehad dan had ik veel lager kunnen lenen maarja ze kwamen er zelf mee en zoals altijd gebeuren dit soort dingen op momenten wat net niet moet

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door 16again »

Bekijk de voorwaarden van nieuwe hypotheek, vaak kun je jaarlijks een extra 10% boetevrij aflossen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die terugontvangen rente moet u sowieso aangeven bij de belasting. Of u het nu ontvangt of dat het in mindering gebracht wordt op de schuld.

M.A Mulder
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2022 08:33

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door M.A Mulder »

Ja gek genoeg heb ik dat bij interbank niet gehad daar kreeg ik ook een ruime compensatie maar nimmer wat over gehoord eigenlijk elk geval blijft er nog voldoende over in principe dank voor het meedenken

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als die lening bij Interbank betrekking had op uw woning, waardoor u de rente kon aftrekken, had u de compensatie moeten aangeven.

Was het een gewone lening, waarvan de rente niet aftrekbaar was, dan is de compensatie onbelast.

M.A Mulder
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2022 08:33

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door M.A Mulder »

Klopt dat was idd een normale lening die niet gelieerd was aan een verbouwing een doorlopend krediet was dat

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus duidelijk en correct.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door 16again »

Dan betrof het dus geen hypotheek.
Check of je echt goed gecompenseerd wordt. Rente op rente tikt aardig aan , zeker als dit al een tijd liep.
En na finale kwijting kun je nergens meer aanspraak op maken

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
12 sep 2022 17:13
Dan betrof het dus geen hypotheek.
Check of je echt goed gecompenseerd wordt. Rente op rente tikt aardig aan , zeker als dit al een tijd liep.
En na finale kwijting kun je nergens meer aanspraak op maken
Ts geeft 2x een compensatie aan:
opening topic = hypotheek
Interbank= doorlopend krediet

M.A Mulder
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2022 08:33

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door M.A Mulder »

Het is inmiddels bij de belastingdienst gevraagd daar er geen tijd was om de hypotheek om te bouwen het bedrag van de compensatie is afgewikkeld en uitgekeerd en de belastingdienst doet hier verder niets mee behalve dan dat 2022 er geen hypotheek aftrek meer plaatsvind ivm saldering. Dat was de enige consequentie

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door witte angora »

M.A Mulder schreef:
11 sep 2022 08:41
Heeft iemand ervaring met
In zoverre: heb je het al aan de hypotheekverstrekker gevraagd? Dat zal een hoop onduidelijkheid wegnemen. Sowieso snap ik je 'angst' niet, want je hebt gewoon recht op dat geld. Als je er al weg bent wordt het gewoon op je rekening gestort, althans, daar kun je vanuit gaan. Het huidige aanbod gaat uit van de huidige situatie, niet van een situatie die zou kunnen ontstaan maar waar de verstrekker geen zicht op heeft.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rentevergoeeding teveel betaalde rente - accepteren of niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

M.A Mulder schreef:
13 okt 2022 11:37
Het is inmiddels bij de belastingdienst gevraagd daar er geen tijd was om de hypotheek om te bouwen het bedrag van de compensatie is afgewikkeld en uitgekeerd en de belastingdienst doet hier verder niets mee behalve dan dat 2022 er geen hypotheek aftrek meer plaatsvind ivm saldering. Dat was de enige consequentie
Als die teruggave hoger is dan dat u aan kosten en rente moest betalen, dient u het meerdere wel aan te geven.

Plaats reactie