LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restschuld en emigratie

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door berndv »

hänschen klein schreef:Het lijkt me onlogisch (maar dat is een buikgevoel), dat iedereen met een bankschuld zonder behindering zomaar naar het buitenland kan verdwijnen ... !
Dan zou je met een persoonlijke lening of krediet niet eens op vakantie kunnen naar het buitenland als banken gaan bepalen wanneer men wel of niet het land uit gaat. Niemand kan immers controleren of je weer terug gaat komen, helemaal als je het hebt over landen waarna je visumvrij kunt reizen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 07 okt 2018 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29871
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er is al sprake van een restschuld (met betalingsregeling), Leo. Bij een gewoon, nog lopend krediet zou je inderdaad een punt hebben.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 07 okt 2018 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door berndv »

Leo The Emperor schreef:Volgens mij moet de betalingsregeling hier worden gelezen als maandelijks aflossingen op het krediet
Nee, want je geeft zelf al aan:
Leo The Emperor schreef:ik ga ervanuit de restschuld van de woning in een PL of DL is omgezet, waarbij nu maandelijks wordt afgelost.
Dat is nu net het verschil tussen een krediet en een lening. Een krediet zal bij een dergelijke situatie in veel gevallen stop worden gezet en eventueel gefinancierd worden vanuit een persoonlijke lening, indien mogelijk, of direct opeisbaar worden. Ik ga er van uit dat dit niet een doorlopend krediet is, dat zou namelijk wel heel vreemd zijn voor een restschuldafbetaling, aangezien een (doorlopend) krediet ook maandelijks weer opneembaar is en een persoonlijke lening is dat niet.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 07 okt 2018 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als forum leden van een WAO dus afgekeurde in oude regels plotseling AOW maakt, dan krijg je vele fouten.

De AOW heeft alleen de leeftijd, maar WAO bestaat uit oude en nieuwe regels.
Als de bank het accepteerde , want als ze weigeren moet hij wegens leegstand en betaal plicht verhuren en dat lijkt me ook niet gezond op deze afstand.

Vermoedelijk geeft de bank wel toestemming mits er maandelijks via auto incasso van NL rekening afgeboekt kan worden dus niet elders een openen en daar het geld naar toe storten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door scontra »

hänschen klein schreef:
Heb ik ook niet beweerd, maar wèl, dat de AOW afgepakt kan worden om de schuld te betalen en/of om een levensverzekering af te laten sluiten ...
U blijft maar doordrammen over de AOW die Ts. zou hebben, maar Ts. heeft een WAO uitkering

Moneyman
Berichten: 29871
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Leo The Emperor schreef:Het ligt inderdaad voor de hand dat het een Persoonlijke lening is, maar een Doorlopend krediet is niet geheel onmogelijk.
In de praktijk is het geen van beide. Een restschuld hypotheekmis gewoon dat: een voor het totaal opeisbare vordering, waarvoor een betalingsregeling kan worden getroffen.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Wat nodig is het leningcontract met voorwaarden te bestuderen, of zonodig de bank te bellen, zoals hierboven al is voorgesteld.
De bank kan je niet tegenhouden, maar wellicht is wel een bepaling opgenomen, dat je bij vertrek naar het buitenland eerst je schuld dient te voldoen.

Om dat af te dwingen hebben ze in dat geval machtsmiddelen, zoals beslag leggen op Nederlands inkomen. Maar lees dus eerst je contract. (of heb je dat al gedaan, vandaar deze vraag hier?)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door scontra »

#

Wildone
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:15

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Wildone »

Bedankt voor al jullie informatie , er zat veel tussen waar ik wat mee kan.

Een paar dingen , ik zit in de WAO en ben me van plan te verzekeren tegen AOW verlies bij de SVB.

Mijn ex en ik zijn beide hoofdelijk aansprakelijk voor de restschuld van de hypotheek. Mn ex betaald inmiddels net als ik een maandelijks bedrag. Mn ex heeft Wajong en woont in Engeland.

Nogmaals ik ben niet van plan om mijn schuld te ontduiken , ik wil dit gewoon terug betalen. Maar op andere forums kreeg ik het advies om de bank niets te vertellen van mn plan om te emigreren.

Kijk ik wil gewoon graag bij mn familie zijn en ik wil uitzoeken wat de beste weg is om dit te doen , een levensverzekering afsluiten om de bank te beschermen tegen enig risico zou ik niet eens een probleem vinden.

Ik wil gewoon bij mn vrouw en kinderen zijn en alles voor ieders tevredenheid zo goed mogelijk regelen.
Zo wel voor mn ex , de bank maar ook voor mijzelf en mijn vrouw en kinderen natuurlijk.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Groetjes ,

Jan.

Ps. Het huis is gedwongen verkocht geworden en de restschuld omgezet in een persoonlijke lening.

Pps. Ik heb nog geen contract ontvangen over de nieuwe persoonlijke lening.

Ppps. Ik geef mijn Nederlandse bankrekening niet op en zal via deze rekening mijn WAO uitkering blijven ontvangen.En ook via deze bankrekening mijn maandelijkse afbetaling aan de bank betalen via automatische incasso.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Houd er rekening mee, dat banken in Nederland, zoals de ABN Amro, rekeningen voor klanten met een buitenlands woonadres (willen) gaan sluiten.

http://www.volkskrant.nl/economie/abn-s ... ~a4413395/

https://fd.nl/ondernemen/1174781/abn-am ... en-klanten

Wildone
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:15

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Wildone »

Ik heb inderdaad de ABN maar de bank zelf heeft me het advies gegeven om de bankrekening aan een post adres in Nederland te koppelen en dan is het geen probleem. Mn hypotheek / restschuld is bij de SNS maar ik heb daar geen normale rekening meer , alleen die waar de restschuld lening / persoonlijke lening over loopt en daar is geen adres aan gekoppelt.

Ik weet dat ik niet zomaar naar het buitenland kan , ik heb vrijwel alles geregeld / uitgezocht , het laatste wat ik moet doen is alles in werking zetten.
Daarom wilde ik weten wat de beste en veiligste optie is , licht ik de bank (SNS ) in over mijn voornemen en hoop dat ze me niet hier in tegenwerken of hou ik het stil en hoop ik dat het goed komt ???

In principe lijkt me de eerste optie beter want ik wil niemand belazeren maar daar zit het risico aan dat ze het niet goedkeuren en dan zit ik hier in Nederland vast totdat ik het helemaal betaald heb , wat jaren gaat duren. De andere optie is dan ook geen optie meer. De optie niks te zeggen heeft natuurlijk het risico dat ze er achter komen dat ik ben vertrokken maar hierbij vraag ik me af , kunnen ze er eigenlijk wel achter komen als ik niks aan hun vertel en gewoon mijn aflossing blijf doen van af mijn ABN rekening ???

stofzuigertje

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Van WOA naar AOW;

Normaal bouwde je vroeger van 25 tot 64 jaar elk jaar 2% op als je in Nederland woonde.
Hoe het nu gaat met 67 of nog later weet ik niet.

Maar als je weg gaat, hoeveel maanden doet er niet toe, dus het is slim om niet in December te vertrekken maar half Januari.
Dan heb je in 2018 nog in NL gewoond en later 2% extra.

Verder prima geregeld met postadres maar dat geld niet voor de opbouw AOW tot 65/67...
De SNS bank is vaak erg soepel omdat ze graag geld willen en geen moeilijke gevallen in vreemde ver weg landen.

Netjes tijdig zelf melden en gezien de AOW opbouw, niet eind dit maar begin volgend jaar en houd er rekening mee dat je bij 67 of 68 je WAO stopt en je minder AOW zult krijgen dus minder inkomsten.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Wildone. Mijn TIP: Stel die vraag (en andere vragen) bij de SNS eventueel anoniem op hun SNS-forum wanneer u nog even geen slapende honden wakker wilt maken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door sjohie »

hänschen klein schreef:Nog eens terug naar af ...

De bank eist verdere afbetaling van de schulden en kan m.i. via internationale verdragen verhinderen dat TS een inreisvergunning krijgt wanneer er in Nederland nog schulden bestaan. Als alternatief stel ik nu als oplossing, dat TS alvorens te vertrekken eerst nog een levensverzekering afsluit, geheel vrijwillg .. en tòch verplicht omdat hele de reis anders niet doorgaat. Banken zijn toch niet gèk, ze willen zekerheden !

Een TIP op een forum is, om de nederlandse bankverbinding niet op te zeggen en van daaruit de schulden te bedienen zoals met de bank is afgesproken.
Hou aub op met die bangmakerij, geen enkele private partij kan iets met/aan een inreisvergunning afdwingen, voor zover we die al hebben in Nederland. De toegang tot Nederland kan alleen geweigerd worden door de Marechaussee, en dát kan alleen na een uitspraak van een rechter, of als je als wanbetaler geregistreerd staat met boetes op je naam, zoals hierboven al uitgelegd. Zolang TS de Nederlandse nationaliteit heeft, en zich aan de bestaande afspraken houdt, is de kous af wat betreft de schuldeiser, en mag TS komen en gaan naar Nederland net als elke andere staatsburger.

Daarom is het enige advies, wat al vaker gegeven is, om dit even te overleggen met de schuldeiser in kwestie, zodat er bijvoorbeeld een werkend postadres in de Filipijnen bekend is voor de correspondentie.

Ook zou ik TS willen adviseren om alvast een DigiD aan te maken, dit is in Nederland vele malen makkelijker te regelen dan vanuit het buitenland, en dat kan nog wel eens van cruciaal belang worden in de digitale communicatie met de schuldeiser in de toekomst.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik heb meerdere malen in het buitenland gewoond, niemand houd je tegen, maar terugkomen met niet-Nederlandse gezinsleden is er niet makkelijker op geworden. Maw, als je met je vrouw samen oud wilt worden, dan is dit een one-way ticket... Hebben je kinderen allemaal een Nederlands paspoort?

Dunes
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2018 08:45

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Dunes »

Het is natuurlijk zo dat er beslag kan worden gelegd op inkomsten uit vermogen, loon of uitkering. Maar bij een hypotheek waarbij een restschuld overblijft werd de 'hypothecaire zekerheid' uitgewonnen door de bank. Hier geldt dan ook de 'gewone' verjaringstermijn van 5 jaar. Tenzij de bank het volgens het boekje 'stuit' is er na 5 jaar geen restschuld-opeisbaarheid meer, hoe hoog deze ook was. Maar denk eens na over het volgende. Met een betalingsregeling is sprake van 'continue schulderkenning'. Zolang er wordt betaald zal er ook tot de laatste cent moeten worden betaald tegen wettelijke rente. Als je dus 2 ton restschuld hebt en je betaald elke maand € 300,- zul je nooit, maar dan ook nooit, van de schuld afkomen. Mijn advies zou zijn om beslag te laten leggen door een deurwaarder op de uitkering. Daarmee vervalt de 'continue schulderkenning' De beslagvrije voet laten vaststellen en met het resterende bedrag te emigreren. (Niet veel wat overblijft, maar vaak wel € 1.200,- per maand netto, dat moet toch kunnen in een (veel) goedkoper land.) De beslagvrije voet is NIET van toepassing als je in het buitenland woont. Maar als je in Nederland woont en je hebt een vastgestelde beslagvrije voet dan kan deze enkel met tussenkomst van een rechter worden herzien. Dat gebeurt niet. Dus als deze eenmaal is vastgesteld in Nederland, dan blijft deze bestaan. Ook al ben je in het buitenland. Na 5 jaar ben je er vanaf, want je hebt niet vrijwillig betaald of schuld erkend. Er was tenslotte beslag gelegd. Dat is geen erkenning van schuld. Dus. ophouden met betalen aan de bank en laat ze het circus maar starten dan.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door renewouters »

berndv schreef:
07 mei 2017 16:29
hänschen klein schreef:Bij mij kwam meteen een iets andere vraag op: of u het land wel inkomt mèt nog een oude schuld in Nederland?
hänschen klein schreef:De bank laat je toch niet vertrekken terwijl je nog een schuld bij hen hebt ... en in het verre buitenland nauwelijks opgeëist kan worden.
Banken hebben in zekere zin veel te vertellen, maar de bank bepaalt niet welke personen wel en niet Nederland in of uit mogen.
Banken hebben helemaal niet veel te vertellen. Het enige wat ze te vertellen hebben is dat de klant zich aan de gemaakte afspraken moet houden.

Gesloten