LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] restschuld na scheiding

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
ester66
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2016 11:12

restschuld na scheiding

Ongelezen bericht door ester66 »

Hallo, mijn relatie is voorbij. We hebben samen een woning die in de verkoop staat. Echter er is tot nu toe weinig animo. Mijn expartner wil zelf de woning kopen en hij is ook degene die er nog steeds woont. Mijn deel van de hypotheek betaal ik nog steeds. Nu wil hij de woning kopen voor een bodemprijs, waardoor er een forse restschuld overblijft.
Ik ben al bij mijn eigen bank geweest en bij de bank waar onze hypotheek loopt, echter heb ik tot op heden nog niet een antwoord ontvangen.
Mijn vraag is: wat als de woning aan mijn expartner wordt verkocht voor een lagere prijs dan de verkoopprijs en er hierdoor een restschuld overblijft. Deze restschuld zal door twee gedeeld moeten worden, maar hoe kan ik deze restschuld financieren en welke mogelijkheden zijn er voor mij.
Wel wil ik aangeven dat ik onder druk wordt gezet door mijn ex en ben ik benieuwd welke rechten ik heb t.o.v. mijn deel van de hypotheek die ik betaal, zonder dat ik woongenot heb.
Graag hoor ik van jullie.
Vriendelijke groet, Ester

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: restschuld na scheiding

Ongelezen bericht door berndv »

ester66 schreef:Hallo, mijn relatie is voorbij. We hebben samen een woning die in de verkoop staat. Echter er is tot nu toe weinig animo. Mijn expartner wil zelf de woning kopen en hij is ook degene die er nog steeds woont. Mijn deel van de hypotheek betaal ik nog steeds. Nu wil hij de woning kopen voor een bodemprijs, waardoor er een forse restschuld overblijft.
Ik ben al bij mijn eigen bank geweest en bij de bank waar onze hypotheek loopt, echter heb ik tot op heden nog niet een antwoord ontvangen.
Mijn vraag is: wat als de woning aan mijn expartner wordt verkocht voor een lagere prijs dan de verkoopprijs en er hierdoor een restschuld overblijft. Deze restschuld zal door twee gedeeld moeten worden, maar hoe kan ik deze restschuld financieren en welke mogelijkheden zijn er voor mij.
Wel wil ik aangeven dat ik onder druk wordt gezet door mijn ex en ben ik benieuwd welke rechten ik heb t.o.v. mijn deel van de hypotheek die ik betaal, zonder dat ik woongenot heb.
Graag hoor ik van jullie.
Vriendelijke groet, Ester
ik kan voor deze situatie maar 1 ding bedenken, zoek juridische bijstand, dit gaat u alleen denk ik niet redden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: restschuld na scheiding

Ongelezen bericht door kokka »

als je ex partner de woning wil kopen, dan hoeft hij alleen jouw deel van het huis te kopen.. zijn deel is al van hem.
het gaat er dus om dat jij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid krijgt. de waarde van het huis is dan meestal de waarde waarop hij getaxeerd wordt, al hoeft dat niet voor elke hypotheek verstrekker in dit geval ( heb ik ook niet gedaan namelijk)
Ik zou er vooral voor waken dat hij jou op deze manier tekort doet. Het huis moet gewoon voor een eerlijke prijs naar hem.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: restschuld na scheiding

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens is het huis natuurlijk maar een onderdeel van jullie gezamenlijke bezittingen en schulden. Het gaat in het totaalplaatje. Vergeet daarbij ook niet dat bijvoorbeeld ook de pensioenaanspraken op een bepaalde manier worden verdeeld. En dat vertegenwoordigt ook een behoorlijke waarde.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: restschuld na scheiding

Ongelezen bericht door witte angora »

kokka schreef:als je ex partner de woning wil kopen, dan hoeft hij alleen jouw deel van het huis te kopen.. zijn deel is al van hem.
Inclusief zijn deel van een eventuele restschuld...

Maar wat kweenie noemt, er zal toch wel meer te verdelen zijn? Inboedel, pensioenafspraken zijn al genoemd, spaargeld en/of andere schulden, auto ('s), noem maar op...

Heb je een advocaat of mediator om de boel juridisch in goede banen te leiden? Dat lijkt me hoe dan ook wijsheid, zeker als jullie er niet uit komen.

Hoe het zit met het deel van de hypotheek dat jij betaalt zonder dat je er woont weet ik eigenlijk niet.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: restschuld na scheiding

Ongelezen bericht door beusen »

Wel wil ik aangeven dat ik onder druk wordt gezet door mijn ex en ben ik benieuwd welke rechten ik heb t.o.v. mijn deel van de hypotheek die ik betaal, zonder dat ik woongenot heb.
zoals al iemand heeft geschreven, kom je je er zelf niet uit, dus zoek help.

Schrijf al een brief aan je ex, dat je het deel wat je nu nog voor de hypotheek betaald, later bij de verkoop verrekend wordt.
Ik denk dat dan de druk een beetje van ketel is!

Moneyman
Berichten: 30055
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: restschuld na scheiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

beusen schreef:
Wel wil ik aangeven dat ik onder druk wordt gezet door mijn ex en ben ik benieuwd welke rechten ik heb t.o.v. mijn deel van de hypotheek die ik betaal, zonder dat ik woongenot heb.
zoals al iemand heeft geschreven, kom je je er zelf niet uit, dus zoek help.

Schrijf al een brief aan je ex, dat je het deel wat je nu nog voor de hypotheek betaald, later bij de verkoop verrekend wordt.
Ik denk dat dan de druk een beetje van ketel is!
Het eerste is een goed advies, het tweede (nog) niet. Onderneem nu juist géén acties voordat je je juridisch hebt laten adviseren. Alles wat je zegt en doet kan ook tegen je gebruikt worden.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: restschuld na scheiding

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je ex kan je onder druk zetten wat ie wil maar zolang jij niet akkoord gaat kan hij niets, vraag me even af, betaald je ex jouw huur voor jouw deel? immers, hij heeft het vruchtgebruik!!!

Persoonlijk zou ik voorstellen om het huis te laten taxeren door een makelaar, desnoods 2, beidden onafhankelijk zonder banden met een van jullie en dit is de prijs waarvoor hij hem kan kopen, leg van tevoren vast, kontraktueel, wat de uitslag ook is dat jullie beidden je hier aan zult houden...

ligt de getaxeerde waarde echt ver uit elkaar laat je er een derde naar kijken eventueel...

laat je vooral NIET onder druk zetten, neem de tijd om alles goed te regelen, als het kan via aan notaris die ook bemiddeld in dit soort zaken, die heeft dan overzicht voor jullie alletwee...

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: restschuld na scheiding

Ongelezen bericht door beusen »

Moneyman schreef:
beusen schreef:
Wel wil ik aangeven dat ik onder druk wordt gezet door mijn ex en ben ik benieuwd welke rechten ik heb t.o.v. mijn deel van de hypotheek die ik betaal, zonder dat ik woongenot heb.
zoals al iemand heeft geschreven, kom je je er zelf niet uit, dus zoek help.

Schrijf al een brief aan je ex, dat je het deel wat je nu nog voor de hypotheek betaald, later bij de verkoop verrekend wordt.
Ik denk dat dan de druk een beetje van ketel is!
Het eerste is een goed advies, het tweede (nog) niet. Onderneem nu juist géén acties voordat je je juridisch hebt laten adviseren. Alles wat je zegt en doet kan ook tegen je gebruikt worden.
Deze uitspraak kan TS toch maken, ook is het achteraf niet mogelijk.
Ik weet niet wat dan tegen haar gebruikt kan worden.
Het is gewoon een eis van haar, of het juridisch haalbaar is, maakt toch niets uit!

Peter1950
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2016 13:08

Re: restschuld na scheiding

Ongelezen bericht door Peter1950 »

bij een scheiding kan het huis alleen verkocht worden als het op beider naam staat tegen een prijs waar beide partijen het over eens zijn. vind de één de prijs te hoog of laag dan wordt er niet verkocht en moet je allebei de hypotheek blijven betalen. lastige situatie

Woody-Ellen
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 dec 2016 22:46

Re: restschuld na scheiding

Ongelezen bericht door Woody-Ellen »

Inderdaad een lastige situatie. Het is niet alleen belangrijk om juridisch advies te krijgen om er voor te zorgen dat je geen dingen gaat doen, waar je spijt van gaat krijgen, maar na een scheiding is het vaak lastig om zonder emoties dit soort zaken te bespreken. Een mediator kan uitkomst bieden of vraag aan je ex of hij ook iemand wil aanstellen die voor hem onderhandelt. Twee professionals kunnen dit beter regelen dat twee mensen die net gescheiden zijn. Het is waarschijnlijk de beste investering die je kan doen op dit moment.

joop.lemmens
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:26

Re: restschuld na scheiding

Ongelezen bericht door joop.lemmens »

Het splitsen van de bezittingen en de schulden is een zaak tussen u en uw partner. Anderen, waaronder de hypotheekverstrekker, spelen geen rol in die verdeling.
Eerst samen, of met behulp van een mediator o.i.d., de bezittingen en schulden op een rij zetten en verdelen. Dan ook een waarde van de woning bepalen waar beide partijen mee eens zijn. Daarna gaat je partner aan de slag óf hij de woning kan kopen tegen de afgesproken prijs.
Gaat je ex eerst berekenen hoeveel hypotheek hij kan krijgen en gaat dan met je in discussie dan is dat met verkeerde gronden. Hij hóeft de woning niet te kopen. Verkopen aan derden kan ook. Maak je eigen keuze, in overleg.
etc.
Mochten jullie niet op speeking terms zijn of duurt overleg te lang, neem dan tijdig een expert in de hand om erger te voorkomen.
Dat kan een advocaat zijn of een scheidingsexpert.

Gesloten