LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door MarkII »

kweenie schreef:De bank heeft aan jullie samen een lening verstrekt, waarbij jullie beiden 100% aansprakelijk zijn. De bank zal dus nooit akkoord gaan met een regeling waarin maar één van beiden betrokken is.
En dat zou nu eens moeten veranderen.

Tuurlijk, beide schuld maken beide verantwoordelijk. Lijkt mij duidelijk.
Maar vaak worden er zaken afgesproken tussen partijen die niet worden nagekomen. Zo blijft vaak maar één partij gehouden de ellende op te ruimen.

En net als met de oplichters in het programma opgelicht, trekt de betalende partij aan het kortste eind. Dus heb je netjes alles voldaan, dan mag je eerst een rechtszaak starten tegen de andere partner. En daaruit zal blijken dat de andere partner niets heeft dus ook niet gaat betalen.

Einde van de rit, een kleine 2500,= euro lichter aan de rechtszaak (kort geding) en nog steeds geen enkele garantie dat je het geld gaat zien.

Maar we gaan een beetje of topic.

Voor de poster is het zuur. twee woningen die niet genoeg opbrengen om de hypotheek af te lossen en een ex die zich nergens in verdiept. Het zou toch allemaal anders moeten gaan in dit land.

EdoK
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 apr 2009 17:04

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door EdoK »

rickerd schreef:
Auti-Mama schreef: Effe mijn ervaring hierop: Beiden zijn aansprakelijk voor een lening. Persoon A die de sanering ingaat wordt door de schuldeiser "opgegeven" en ze gaan de volle mep bij persoon B halen. Het enigste dat persoon B dan nog kan doen is hopen dat er genoeg in de sanering wordt "gespaard" om de helft uit te keren, want eenmaal uit de sanering kan je namelijk geen cent meer verhalen op persoon A, want die is met schone lei uit de sanering gekomen.

Ik heb begrepen dat de schuldhulp als eerste aan de hand van je salaris en VTLB berekend wat je kunt betalen en dat bij de bank neer legt. mocht de bank daar niet mee akkoord gaan kun je aankloppen bij de sanering. stel ik moet aankloppen bij de sanering, en ik ben over een loopt tijd van 3 jaar instaat om max. 60% van de totaal schuld aftelossen, na die 3 jaar kan de bank mij dus niks meer maken en zijn ze hun overige 40% kwijt, of gaan ze naar mijn ex partner?

@Edok; ik heb het huis 1 jaar geleden gekocht toen waren wij 2 verdieners, in de tijd van de hypotheek aanvraag verdienen we samen genoeg, er zit ook een gedeelte lening bij, een klein deel welliswaar
rickerd schreef:
Auti-Mama schreef:
Ik moet de gevallen even goed uit elkaar houden.

Rickerd, de hoogte van de hypotheek heeft maar deels te maken met het feit of je tweeverdiener was ten tijde van het afsluiten van de hypotheek. De belangrijkste vraag bij een financiering moet zijn of de waarde van het onroerend goed voldoende is voor een adequate dekking van de hypotheek.

Als jullie het huis een jaar geleden gekocht hebben dan moet het getaxeerd zijn voor ongeveer € 135.000,- om een hypotheek van € 152.000,- rond te krijgen. Ik ga er even voor het gemak vanuit de de maximale hypotheek 125% mag zijn van de executiewaarde en dat de executiewaarde ongeveer 10% ligt onder de taxatiewaarde.

Jessy gaf aan dat zij verzocht hebben om de taxatiewaarde wat hoger te zetten om de financiering rond te krijgen, jullie volgens mij niet.

Op basis van de taxatiewaarde versus de verkoopwaarde nu één jaar later kan wel worden gesteld dat de taxateur een wanprestatie heeft geleverd door de taxatiewaarde meer dan 30% te hoog in te schatten!

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

rickerd schreef:
Auti-Mama schreef: Effe mijn ervaring hierop: Beiden zijn aansprakelijk voor een lening. Persoon A die de sanering ingaat wordt door de schuldeiser "opgegeven" en ze gaan de volle mep bij persoon B halen. Het enigste dat persoon B dan nog kan doen is hopen dat er genoeg in de sanering wordt "gespaard" om de helft uit te keren, want eenmaal uit de sanering kan je namelijk geen cent meer verhalen op persoon A, want die is met schone lei uit de sanering gekomen.

Ik heb begrepen dat de schuldhulp als eerste aan de hand van je salaris en VTLB berekend wat je kunt betalen en dat bij de bank neer legt. mocht de bank daar niet mee akkoord gaan kun je aankloppen bij de sanering. stel ik moet aankloppen bij de sanering, en ik ben over een loopt tijd van 3 jaar instaat om max. 60% van de totaal schuld aftelossen, na die 3 jaar kan de bank mij dus niks meer maken en zijn ze hun overige 40% kwijt, of gaan ze naar mijn ex partner?

@Edok; ik heb het huis 1 jaar geleden gekocht toen waren wij 2 verdieners, in de tijd van de hypotheek aanvraag verdienen we samen genoeg, er zit ook een gedeelte lening bij, een klein deel welliswaar
Ze gaan dan inderdaad naar je ex-partner omdat die ook aansprakelijk is voor het volle bedrag. Dus cru gezegd, soms loont het echt om de schuldsanering in te gaan. ;)

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door svdmeer »

Lullig, maar na een paar maanden een relatie samenwonen en kopen op twee inkomens (ik zie het nog steeds in mijn omgeving gebeuren) is niet slim.

rickerd
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2011 07:35

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door rickerd »

Daar ben ik inmiddels ook achter, dure les...maar je maakt zo een grove fout 1x in je leven en die van mij heb ik net achter de rug. :)

edacs
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2009 21:01
Contacteer:

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door edacs »

Dit topic is inmiddels al een tijdje niet meer beantwoord. Ik zal u mijn probleem voorleggen. In 2007 hebben mijn vrouw en ik getekend voor een woning, dus nog in de goede periode voor de crisis. Vraagprijs was € 319.000 en uiteindelijk voor € 305.000 getekend. Woning getaxeerd op € 298.000.
Executiewaarde ca. 10% onder de taxatiewaarde dus € 268.200.

Een top-hypotheek van 125% op de executiewaarde bedroeg dus € 335.250.
Daarnaast ontvingen wij dan nog een bouwdepot van € 30.000 omdat we binnen 2 jaar de bovenverdieping wilden uitbouwen. In totaal dus een hypotheek van € 365.000 !

Welnu de aankoopprijs + belastingoverdracht + overige kosten kwamen uit op € 335.000. In 2010 is de verbouwing uitgevoerd voor € 30.000. Voor deze verbouwing hadden we in 2009 al een contract getekend.

Door de crisisjaren is de woning ca. 20% in waarde gezakt. De verbouwing verhoogt de prijs wel iets maar niet voldoende om de waarde van hypotheek af te dekken. Kort door de bocht komt het er op neer dat de waarde van onze woning anno 2011 is gedaald naar ca. € 325.000 na verbouwing.

Tja en dan volgt er een echtscheiding in 2011 en kun je de woning gaan verkopen in een markt die al helemaal op slot zit.
Het verlies zal wel oplopen tot € 40.000.

Nu is dit verlies mede veroorzaakt door de fininciële malaise in de wereld en daar kunnen wij als burgers weining invloed op uitoefenen. Maar we zitten dan wel met de ellende in onze maag. Om nog maar te zien dat we het huis dan wel kunnen verkopen. De bank moet immers toestemming verlenen om de restschuld te kunnen herfinancieren.

Gelukkig zit er nog wel iets in een spaardepot als aflossing op de hypotheek maar ik ben al blij als dit € 15.000 oplevert.
Dan blijft er met goed geluk € 25.000 restschuld over en daar is uit te komen.

Achteraf vraag ik me dan wel eens af of de bank ons niet een veel te hoge hypotheek heeft verstrekt. Niet om de schuld af te schuiven want wij waren natuurlijk behoorlijk enthousiast toen we dit huis kochten echter dient een hypoheekverstrekker een koper wel te beschermen tegen onverantwoorde belsissingen.

Het gaat bij ons dan ook financiëel mis doordat er nu een echtscheiding volgt en doordat de crisis keihard heeft toegeslagen in de financiële markten. Twee zaken waar je vooraf natuurlijk niet op in kunt spelen. Het zijn dingen die gebeuren helaas. Ik hoop alleen dat we eruit kunnen komen en dat de bank bereid is om tot een oplossing te komen.

Ik verneem graag reacties.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door SJZ »

Hoe zuur een restschuld ook is, u bent redelijk spekkoper in de huidige tijd.

Uw huis was getaxeerd op 298.000. Na een verbouwing van 30.000 is het huis met 27.000 in waarde gestegen. Er zijn maar weinig verbouwingen die 90% waardestijging opleveren (50% is vaak een vuistregel). Eigenlijk is het huis zelf dus niet eens in waarde gedaald sinds 2007, ook een goede prestatie.

Uw verlies zit 'm vooral in de kosten koper, maar daar heb je altijd last van als je een huis koop en weer verkoopt. Heeft niks met de huidige malaise te maken. Verder heeft u iets (7.000) teveel betaald voor het huis, maar dat is op de prijs van een huis geen misser te noemen.

Een huis kopen en na 4 jaar verkopen is een (te) dure oplossing. In uw geval valt de restschuld dan nog mee, ik zou niet blij zijn met de situatie, maar wel tevreden dat ik er dan nog zo gunstig uitspring. 'k Zou ook niet precies weten wat de bank dan fout heeft gedaan.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Door de crisisjaren is de woning ca. 20% in waarde gezakt. De verbouwing verhoogt de prijs wel iets maar niet voldoende om de waarde van hypotheek af te dekken. Kort door de bocht komt het er op neer dat de waarde van onze woning anno 2011 is gedaald naar ca. € 325.000 na verbouwing.

Tja en dan volgt er een echtscheiding in 2011 en kun je de woning gaan verkopen in een markt die al helemaal op slot zit.
Het verlies zal wel oplopen tot € 40.000.
Ik lees hieruit dat het huis nog niet verkocht is, maar dat TS ervanuit gaat dat het Euro 325.000 oplevert.

Als ik dat goed gelezen heb, is TS nog helemaal geen spekkoper. Het huis dient nog wel voor die prijs te worden verkocht, en het zit in moeilijke prijsklasse!

jonis
Berichten: 2755
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door jonis »

Van de andere kant; niemand die er ook maar 1 seconde over nadenkt om (een deel van) de overwaarde af te schuiven naar de bank vanwege hun verleende diensten.....maar als er een restschuld is.... :wink:

hoe zuur je er ook over denkt er uit te springen; ik mag in mijn regio blij zijn als mijn huis de prijs inclus KK van ± 2000 oplevert (zonder verbouwing)

BTW restschuld:2....valt wel mee toch.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door SJZ »

@Leo,

Natuurlijk, ik weet niet wat het huis bij verkoop op gaat leveren. Maar edacs zegt zelf dat het huis € 325.000 waard is, daar ben ik dan maar vanuit gegaan.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

SJZ schreef:@Leo,

Natuurlijk, ik weet niet wat het huis bij verkoop op gaat leveren. Maar edacs zegt zelf dat het huis € 325.000 waard is, daar ben ik dan maar vanuit gegaan.
Ik zou eigenlijk bijna willen zeggen "het huis is waard wat een gek ervoor geeft"

Dat is dit ook iets te kort door de bocht, maar ik geloof op het ogenblik geen enkele taxatie meer. Misschien dat de WOZ waarde nog een houvast biedt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door SJZ »

Op zich heb je helemaal gelijk Leo, een huis is waard wat de gek er voor geeft (maar ook als een gezond mens het er voor geeft is het waard wat die er voor geeft).

Heb zelf een huis in de verkoop. Wat is de waarde? De makelaar wilde 275.000 als vraagprijs stellen en minimaal 265.000 er voor krijgen. De makelaar deed zijn werk erg goed! Toch heb ik gekozen voor een vraagprijs van 259.000. Maar pas als het verkocht is weet ik de (markt) waarde.

(Maar goed, zoals gezegd: als iemand zelf zegt dat huis 325.000 waard is, zal ik dan niet tegen kunnen spreken. Ik ken zijn huis niet.)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

SJZ schreef:Heb zelf een huis in de verkoop. Wat is de waarde? De makelaar wilde 275.000 als vraagprijs stellen en minimaal 265.000 er voor krijgen. De makelaar deed zijn werk erg goed! Toch heb ik gekozen voor een vraagprijs van 259.000. Maar pas als het verkocht is weet ik de (markt) waarde.
Je eigen huis?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door SJZ »

Ja, het huis waar ik nu in woon. (Maar maakt dat voor het verhaal veel uit? Als het nou een tweede woning was geweest blijft de essentie van mijn opmerkingen toch hetzelfde?)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Niet slim om lager dan het makelaarsadvies in te zetten; je weet nooit welke contacten of koopopdrachten hij in portefeuille heeft; misschien zaten daar wel gegadigden bij die een hogere vraagprijs "wel interessant" zouden vinden. Überhaupt niet slim om via een makelaar te werkopen.

Maar goed, maakt niet uit verder, mocht je een hypotheekadvies voor je volgende woning willen hebben, kan je altijd bij mij terecht.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door SJZ »

Nee hoor, er is al een hypotheekadviseur die voor mij de benodige hypotheeksom geregeld heeft. Maar goed: 3,4% voor 1 jaar vast, als jij een beter aanbod hebt ben je welkom.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Die 3,4% is één ding, de afsluitprovisie een andere. Misschien kan je door direct bij een bank een hypotheek af te sluiten, die afsluitprovisie omzeilen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door SJZ »

Afsluitprovisie is € 0,00.

Als je een goedkopere weet hoor ik het graag.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Hmmm...ik zal eens zoeken voor je.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door SJZ »

Wordt lastig, je kan als leek natuurlijk moeilijk een professionele hypotheekadviseur verslaan.

De provisie is nu € 0,00, dus pas als je een aanbod voor me hebt waar ik geld terugkrijg is dat beter.

Een echte hypotheekadviseur: kost niks, maar dan heb je ook wat goeds.

Gesloten