LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door SJZ »

De rest? Ja, wat moet ik daarvan zeggen? Ik heb hier een offerte liggen van 3,4%. Kun je plaatjes plaatsen op deze site? Dan zou ik een scan kunnen plaatsen.

Maar ja, als jij me niet gelooft houdt het gauw op. Ik heb al geschreven dat ik bij een adminstratiekantoor werk. Da's de waarheid. Als jij vervolgens zegt dat ik bij een bank werk, hoe moet ik dat dan bewijzen? Moet ik bij de Rabobank Utrecht een verklaring halen en hier publiceren dat ik niet bij de Rabobank werk?

De club waar ik voor werk heeft onvoldoende eigen vermogen om mij een lening voor mijn woning te verstrekken, dus met personeelscondities heeft het weinig te maken.

Maar goed, kennelijk willen WGDB en jij ekker zeuren met leugens, go on and have fun. Met een zinnige discussie zijn we dan niet meer bezig.

Grapppig dat Fiesiekus juist vind dat ik te veel rente betaal. Betekenen personeelscondities dat je extra rente moet betalen?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door CB »

SJZ schreef: Als jij vervolgens zegt dat ik bij een bank werk, hoe moet ik dat dan bewijzen? Moet ik bij de Rabobank Utrecht een verklaring halen en hier publiceren dat ik niet bij de Rabobank werk?
Heb ik gezegd dat jij bij een bank werkt? Waar heb ik dat gezegd dan?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

SJZ schreef:Grapppig dat Fiesiekus juist vind dat ik te veel rente betaal. Betekenen personeelscondities dat je extra rente moet betalen?
Te veel...te veel....een andere bank rekent 0,3% minder, mar je moet ook naar andere dingen kijken; welke clausules gelde er bij verhuizen, wat mag je max. per jaar boetevrij aflossen, hanteren de de contante waarde regeleing als je alles in één keer wilt aflossen..etc. allemaal zaken die mede van belang zijn.

Best kans dat die 0,3% korting bij Hypothrust niet opweegt tegen de voordelen in offerte die je al hebt ontvangen.

Kijk ook even wat ze doen als de rente stijgt in de periode tussen offreren en passeren; krijg je dan de egoffreerde of een aangepaste rente-%?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door SJZ »

e moet ook naar andere dingen kijken; welke clausules gelde er bij verhuizen, wat mag je max. per jaar boetevrij aflossen, hanteren de de contante waarde regeleing als je alles in één keer wilt aflossen.
1. Bij verhuizen mag ik NIET boetevrij aflossen (kost 3%). Tja, da's een risico. Ik wil dus in het huis blijven wonen zolang de schuld niet is afgelost.
2. 10% per jaar boetevrij aflossen, maar in de maand rond de renteherzieningsdatum (en die heb ik dus jaarlijks) mag ik 100% boetevrij aflossen. Ik heb dus ieder jaar maximale vrijheid om af te losssen.
3. Alles in 1 keer aflossen? Dat kan ik dus jaarlijks boetevrij doen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Ziet er goed uit.

Pas bij 1) wel op voor de mogelijke "tangconstructie" van de hypotheeknemer: stel je wilt je hypotheek meenemen naar de volgende woning en de hypotheeknemer ontdekt iets (onbenulligs o.b.v. Wet Bibob of zo) waardoor ze zeggen..."nou meneer SJZ, op grond van dat en dat punt, nemen wij geen hypotheek meer op uw volgende woning . Zit je mooi, kan je gelijk 3% afrekenen bij het transport.

Wat dat betreft is je keuze voor die korte looptijd, wel gunstig: kan je bij je eventuele volgende woning, mocht de bank moeilijk doen, gewoon de overdracht uitstellen tot het moment dat je RVP voorbij is.

OMG....ik lijk wel hypotheekadviseur te worden....toch weer eens bij de psych langs

Abuk
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2011 11:08

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Abuk »

Beste Jessy27, ik ben erg benieuwd of jij al een oplossing hebt gevonden, aangezien ik in een soortgelijk schuitje zit.

Ik heb met mijn ex-partner een hypotheek van € 190.000 (met NHG) waar ik 50% eigenaar van ben en dus ook hoofd aansprakelijk. Ik woon al 2 jaar niet meer in dat huis en betaal ook niet mee aan de hypotheek en andere lasten (dit is mondeling afgesproken). Samenlevingscontract hadden we niet afgesloten (toentertijd erg naïef). Nu staat het huis al lang te koop en kan ik, als het verkocht word, een aardige restschuld verwachten. Ik kan met mijn huidige salaris geen lening krijgen omdat ik een tijdelijk contract heb bij mijn werkgever.

Ik ben dus op dit moment het spoor een beetje bijster..

Pevo 2011
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2012 14:07

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Pevo 2011 »

Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot het meebetalen van de restschuld, na verkoop van het huis:

NHG zegt de restschuld te willen betalen, echter willen ze ook aanspraak maken op eventueel spaargeld dat voorhanden is. Nu willen wij echter niet helemaal bankroet gaan (dwz al ons spaargeld kwijt, zodat we helemaal niet meer snel iets nieuws op kunnen bouwen).

In hoeverre kunnen wij dat spaargeld behouden, althans een deel? Is het wettelijk vastgesteld dat er maar een X gedeelte van het spaargeld meebetaald hoeft te worden, zodat er nog iets overblijft van onze zuurverdiende spaarcentjes? Je zou haast geneigd zijn om het geld WAT er nog is, even weg te sluizen naar andermans rekening... Zodat NHG/hypotheekverstrekker er niet bij kan... Heeft iemand hier een antwoord op?! Alvast bedankt!

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door __oi__ »

Pevo 2011 schreef:Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot het meebetalen van de restschuld, na verkoop van het huis:

NHG zegt de restschuld te willen betalen, echter willen ze ook aanspraak maken op eventueel spaargeld dat voorhanden is. Nu willen wij echter niet helemaal bankroet gaan (dwz al ons spaargeld kwijt, zodat we helemaal niet meer snel iets nieuws op kunnen bouwen).

In hoeverre kunnen wij dat spaargeld behouden, althans een deel? Is het wettelijk vastgesteld dat er maar een X gedeelte van het spaargeld meebetaald hoeft te worden, zodat er nog iets overblijft van onze zuurverdiende spaarcentjes? Je zou haast geneigd zijn om het geld WAT er nog is, even weg te sluizen naar andermans rekening... Zodat NHG/hypotheekverstrekker er niet bij kan... Heeft iemand hier een antwoord op?! Alvast bedankt!
Dit is een serieuze vraag? Veel ranziger moet het niet worden.
Er is niemand in uw omgeving die u keihard uitlacht wanneer u dit vertelt?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door JtC »

Zo.
Hoe maak ik schulden en kom ik er toch bekaaid vanaf?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door kweenie »

Als ik de voorwaarden zo doorlees, dan lijkt het mij dat er bij de bepaling van het verlies of de restschuld niet wordt gekeken naar hoeveel overig (spaar)geld je hebt. Volgens mij wordt er (even simpel gesteld) alleen gekeken naar beginlening, hoeveel je had moeten aflossen bij annuiteiten en wat de verdere kosten zijn van de verkoop, en natuurlijk naar wat de woning heeft opgebracht bij de verkoop.

Dat lijkt mij op zich ook wel een redelijk eerlijke manier, omdat de NHG-premie die je bij het begin van de hypotheek moet betalen ook alleen van de schuld afhankelijk is. Er wordt dan dus ook niet gekeken naar hoeveel spaargeld je hebt en de premie wordt dus niet lager als je meer spaargeld hebt (en er dus minder kans op een restschuld zou zijn).

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Pevo 2011 schreef:Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot het meebetalen van de restschuld, na verkoop van het huis:

NHG zegt de restschuld te willen betalen, echter willen ze ook aanspraak maken op eventueel spaargeld dat voorhanden is. Nu willen wij echter niet helemaal bankroet gaan (dwz al ons spaargeld kwijt, zodat we helemaal niet meer snel iets nieuws op kunnen bouwen).

In hoeverre kunnen wij dat spaargeld behouden, althans een deel? Is het wettelijk vastgesteld dat er maar een X gedeelte van het spaargeld meebetaald hoeft te worden, zodat er nog iets overblijft van onze zuurverdiende spaarcentjes? Je zou haast geneigd zijn om het geld WAT er nog is, even weg te sluizen naar andermans rekening... Zodat NHG/hypotheekverstrekker er niet bij kan... Heeft iemand hier een antwoord op?! Alvast bedankt!
Wat is hoger, je spaargeld of de schuld?? Stel dat je 25.000 euro schuld hebt en 10.000 euro spaargeld en je hebt de keuze, OF je spaargeld kwijt maar wel weer op 0 beginnen OF die 25.000 euro betalen.... Nou, ik wist het wel en gaf zo mijn spaargeld. Je staat dan misschien wel weer met een leeg spaarvarken, maar dan kan je wel weer verder met je leven en opnieuw gaan beginnen met sparen. Als je die schuld hou, zal je toch ook je spaargeld in moeten leveren?? Neem je verlies en ga verder met je leven. Op vakantie gaan kan volgend jaar ook nog, hoor!!

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door __oi__ »

kweenie schreef:Als ik de voorwaarden zo doorlees, dan lijkt het mij dat er bij de bepaling van het verlies of de restschuld niet wordt gekeken naar hoeveel overig (spaar)geld je hebt. Volgens mij wordt er (even simpel gesteld) alleen gekeken naar beginlening, hoeveel je had moeten aflossen bij annuiteiten en wat de verdere kosten zijn van de verkoop, en natuurlijk naar wat de woning heeft opgebracht bij de verkoop.

Dat lijkt mij op zich ook wel een redelijk eerlijke manier, omdat de NHG-premie die je bij het begin van de hypotheek moet betalen ook alleen van de schuld afhankelijk is. Er wordt dan dus ook niet gekeken naar hoeveel spaargeld je hebt en de premie wordt dus niet lager als je meer spaargeld hebt (en er dus minder kans op een restschuld zou zijn).
Uiteraard wordt het spaargeld er wel bij betrokken. Als geldnemer heb je de verplichting om te zorgen dat de restschuld zo klein mogelijk wordt. Doe je dat niet dan zal NHG je geen kwijtschelding verlenen.

Jouw redenenatie gaat nogal mank:
1.Piet koopt huis van 200k, legt 25k eigen middelen, al zijn spaargeld, in ter verlaging van de hoofdsom bij aanvang. Huis wordt verkocht voor 160k. Restschuld/verlies = 15 k. Piet is blut.
2. Jan koopt huis van 200k, houdt 25k spaargeld op zijn rekening. Huis wordt verkocht voor 160k. Restschuld/verlies = 40k en Jan heeft 25k op zijn rekening...
Dat lijkt me niet reeel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door kweenie »

Het kan je dan wel niet reëel lijken, maar ik kan het zo gauw niet terugvinden in de voorwaarden van NHG. Er staat wel van alles in over de bepaling van het verlies (zoals artikel B13), maar ik zie zo even niet dat er ergens wordt gekeken naar het overige bezit van iemand.

Maar het is ook erg lastig zoeken in de voorwaarden, ze zijn nou niet echt heel gebruiksvriendelijk toegankelijk gemaakt. Dus het zou best kunnen dat er wel naar spaargeld wordt gekeken, als je me kunt aangeven waar dat staat ben ik erg blij.

En om in jouw vergelijking te blijven, hoe ga je om met de situatie:
3. Kees koopt huis van 200k, houdt 25k spaargeld op zijn rekening en koopt daarvan een auto. Huis wordt verkocht voor 160k. Restschuld/verlies = 40k en Piet is blut, maar heeft wel een mooie auto.
Wordt deze als Piet behandeld of als Jan?

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door __oi__ »

kweenie schreef:. Dus het zou best kunnen dat er wel naar spaargeld wordt gekeken, als je me kunt aangeven waar dat staat ben ik erg blij.
http://www.nhg.nl/consument/betalingspr ... rkoop.html
Punt 7 lijkt me helder.

Voorwaarden kwijtschelden restschuld met Nationale Hypotheek Garantie

1.
U hebt een hypothecaire lening afgesloten met Nationale Hypotheek Garantie.

2.
U hebt uw betalingsachterstanden zoveel mogelijk zelf beperkt, door uw hypotheeklasten zoveel mogelijk te blijven betalen.

3.
U moet uw woning gedwongen verkopen, omdat u uw woonlasten niet meer kunt betalen als gevolg van een van de volgende vier oorzaken:
- ontslag,
- arbeidsongeschiktheid,
- (echt)scheiding,
- overlijden van uw partner.

4.
U hebt toestemming van uw hypotheekverstrekker om uw woning te verkopen.

5.
U hebt uw woning verkocht met behulp van een makelaar.

6.
U hebt uw woning netjes bewoond.

7.
U kunt de restschuld niet uit eigen middelen inlossen.

Jessy27
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:32

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Jessy27 »

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd maar nu dan een update. Het huis is EINDELIJK verkocht! Wel via de bank (volmacht) maar op deze manier hebben we er in ieder geval meer voor gekregen dan op de veiling. De restschuld komt uit op 80.000,-. Ik ontvang binnenkort bericht van de bank over de afhandeling van de restvordering. Ik heb ook telefonisch contact gehad met iemand van de afdeling restvorderingen en die vertelde mij dat het vaak voorkomt dat iemand een voorstel doet om een bedrag in één keer te betalen en dan verlost is van de hoofdelijke aansprakelijkheid. Ik kan met mijn inkomen (+/- 2850,- bruto) nooit een lening krijgen van 40.000,- om zo de helft van de schuld te voldoen. Heeft iemand hier ervaring mee? Heel misschien kan ik in de privésfeer een redelijk bedrag lenen maar geen 40.000,-. Heeft iemand een idee met welk voorstel een bank akkoord zou gaan?
Alvast bedankt!

Babs1985
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2012 18:52

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Babs1985 »

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem en hopelijk kan ik dat met jullie delen
Ik heb een huis te koop staan van 143,000 en ben getrouwd geweest in gemeenschap van goederen,ok beide draaien op voor het huis.
Ik ben uit dat huis gegaan en hij is de hypotheek blijven betalen,nu verhuurt hij het zwart wat absoluut niet mag van de bank.
Als het verkocht wordt kom ik in de sanering want het wordt verkocht met schuld het huis staat te koop voor 112,500
Ik wil verder met mijn leven maar voor mijn gevoel lukt dat niet ook al gaat het leven wel verder.ik speel alles open en eerlijk naar de bank en heb ook contact met de makelaar
Heeft iemand hier ervaring mee?
Graag reactie hierop

Groetjes,

T de vries

sergeP
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:30

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door sergeP »

Jessy, volgens mij kan je met dat inkomen, mits je geen andere schulden hebt wel 40000 lenen, ik zou nog eens wat beter informeren.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door bprosman »

143.000 - 112.500 = 30.450 Euro restschuld, gedeeld door 2 is 15.000, moet je daarvoor de schuldsanering in ?

Jessy27
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:32

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Jessy27 »

serge, ik heb uiteraard goed geinformeerd. We hebben ook nog een gezamenlijk doorlopend krediet van 13.000,-. Zelf heb ik totaal geen schulden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door bprosman »

We hebben ook nog een gezamenlijk doorlopend krediet van 13.000,-. Zelf heb ik totaal geen schulden.
In ieder geval de helft.

Gesloten