LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Jessy27
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:32

Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Jessy27 »

Hallo,

Ik ben gescheiden en woon nog in het gezamenlijke koophuis. (zoals in het echtscheidingsconvenant beschreven: tot aan de verkoop van de woning) Mijn ex betaalt mee aan de helft van de vaste lasten. De hypotheek is 240.000,- en we kunnen niet meer voor het huis krijgen dan 180.000,-. Een enorme restschuld dus ;(. Het huis heeft een jaar te koop gestaan bij een redelijk vage makelaar en we hebben het nu even uit de verkoop gehaald om het bij een bekendere makelaar opnieuw in de verkoop te zetten. Die adviseerde mij om eerst naar de bank te gaan om te kijken of ik uberhaupt wel een lening kan krijgen om de helft van de restschuld te kunnen betalen. De restschuld moet namelijk op de dag van de overdracht (bij verkoop) op de rekening van de notaris staan. Dit blijk ik dus niet te kunnen lenen met mijn salaris! De bank opperde of het geen idee is om dan maar de schuldsanering in te gaan maar zolang het huis niet verkocht is is er geen schuld. Maar zolang ik geen lening krijg kan het huis ook niet verkocht worden! Iemand enig idee hoe ik dit op moet lossen? Het contact met mijn ex is niet al te best en ik zou er na anderhalf jaar wel eens vanaf willen.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Hoi Jessy

Wat een rotsituatie voor je. De bankmedewerker die je adviseerde "dan maar de schuldsanering te gaan" moest op staande voet ontslagen worden1 Wat een antwoord en je hebt er ook niks aan. Zolang de rente nog betaald wordt en er geen betalingsachterstanden zijn kun je niet eens schuldhulp aanvragen. De WNSP is dan sowieiso nog ver weg. Eerst zul je het minnelijk traject moeten doorlopen.

Tot de tijd dat er achterstand is, is het een kip en ei verhaal. Wanneer niemand je kan helpen met een lening dan zal die betalingsachterstand uiteindelijk toch wel ontstaan, of blijft je ex oneindig meebetalen?

Als ik je post lees dan vrees ik dat uiteindelijk de schuldsanering de oplossing is tenzij je iemand vind die je geld leent of een nieuwe partner vindt die meebetaalt.

Stel je vraag ook eens op dit forum http://www.hotforum.nl/forum/schulden/
Dit zijn mensen die zelf in de WNSP zitten. Ik denk dat daar wellicht ervaringsdeskundigen tussen zitten die jouw situatie ook hebben meegemaakt

NB: ik maak geen reclame voor genoemd forum. Er wordt daar niks verkocht maar ben wel onder de indruk van de manier waarop de gebruikers op dat forum elkaar van advies proberen te voorzien

Jessy27
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:32

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Jessy27 »

Dankje, ik zal op dat forum ook mijn vraag stellen. In het echtscheidingsconvenant staat dat mijn ex de helft van de vaste lasten betaalt tot aan de verkoop van het huis. Maar deze maand ging het al in twee keer dus ik vrees dat als dit nog lang gaat duren het wel problemen op gaat leveren! Op deze manier kunnen we beiden niet verder met ons leven uiteraard. Wat schuldsanering betreft, ik kan ook niet voor "mijn helft" de schuldsanering in want dan gaat de bank het gewoon bij mijn ex halen. We zijn immers beiden hoofdelijk aansprakelijk voor 100% van de schuld. Beetje hopeloze situatie dus!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik neem aan dat je geen hypotheek met NHG hebt...?

Jessy27
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:32

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Jessy27 »

Nee helaas...

Taika
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2010 22:10

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Taika »

Hoi Jessy27, Ik heb even op bovenstaande link geklikt om te kijken of jij je vraag daar hebt gesteld. Ik kan 'm namelijk niet vinden en ben erg benieuwd gezien ik in hetzelfde schuitje zit.


jominjo
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 13:18

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door jominjo »

Hallo,

Ik heb dit op de volgende manier op kunnen lossen:

De bank "Florius"heeft aangeboden de woning terug te nemen via een driepartijen overeenkomst. De bank wijst een nvm makelaar aan, om de woning te verkopen. (dit gaat voor de marktwaarde (de bank wil uiteraard ook dat de woning zoveel mogelijk opbrengt).

Bij verkoop wordt een regeling getroffen voor de restschuld.

Je mag in woning blijven wonen tot twee maanden na de verkoop, uiteraard moet tot de verkoop, gewoon de hypotheeklasten betaald worden.

In mijn geval hebben mijn ouders geholpen, door aan de bank de helft van de restschuld ineens aan te bieden, tegen finale kwijting van de hoofdelijke aansprakelijkheid. Zij gingen akkoord, dus mijn naam is van het contract afgehaald. Ik betaal nu terug aan mijn ouders en hoef daardoor niet in de schuldhulpverlening.

Als dit niet mogelijk is, zorgt de bank voor een regeling, om de restschuld terug te betalen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Veel succes!

Taika
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2010 22:10

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Taika »

Ik heb helaas geen ouders die dit soort bedragen kunnen voorschieten. Het terug aanbieden naar de bank, heb ik nog nooit van gehoord, maar ga dit wel uitzoeken.

Mijn partner en ik hebben 2 jaar geleden een huis in Duitsland gekocht en daar beide een hypotheek van 150.000 euro inzitten, (dus een totale lening van 3 ton). Beide hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele bedrag. Mijn partner heeft me maandenlang voorgelogen dat er een andere vrouw in zijn leven was, inmiddels de relatie met mij niet meer ziet zitten en heeft besloten bij me weg te gaan. Inmiddels is hij ook uit het huis en ik heb werkelijk geen idee waar ie overal uithangt. Ontslag op zijn werk is inmiddels ook een feit. Het enige wat hij roept is dat hij zichzelf dan maar failliet laat verklaren, maar zo simpel is dat volgens mij niet.

Een simpel rekensommetje leert dat de verkoop van dit huis met een beetje geluk ergens tussen de 200-220.000 euro gaat opleveren. Echt voor 3 ton koop je een kasteel in Duitsland en vooral met de dalende marktwaarde is dit helemaal niet meer haalbaar.


Dit maakt me radeloos en weet gewoon even helemaal niet waar ik moet beginnen..........

jominjo
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 13:18

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door jominjo »

Hallo,

Ik begrijp, dat er sprake is van twee woningen. Lopen de hypotheken bij dezelfde bank?

Ga met ze praten, leg de situatie uit. Ook zij weten, dat door de restschuld er geen verkoop kan plaats vinden. De woningen zullen verkocht moeten worden, desnoods tegen een te lage prijs. Als je er van af bent kun je verder stappen ondernemen en verder gaan met je leven.

Lees op het forum, die hier al genoemt is, wat schuldhulpverlening allemaal inhoud en wat je allemaal kunt ondernemen.

Ik weet dat ik met mijn ouders geluk heb gehad. Zij hebben een persoonlijke lening afgesloten, die ik aan ze terug betaal. Alles hebben we op papier goed geregeld. (ook zij hadden geen € 20.000,00 in de kast liggen). Ik ben een kamer gaan huren, de kosten hiervan zijn laag en kan ik in 2 1/2 jaar alles terug betalen en een nieuw leven beginnen.

In de WSNP kost me dat minimaal 3 jaar en je moet voor alles verantwoording afleggen. Het is een goede oplossing, maar denk niet dat het makkelijk is.

Veel succes!

Jessy27
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:32

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Jessy27 »

Hallo,

Gelukkig heb jij het zo op kunnen lossen. In mijn geval gaat het echter om bijna 40.000,- (p.p.), dat is nooit in 2,5 jaar af te betalen. Ik ga inderdaad een afspraak maken bij de bank om te kijken of ze iets kunnen betekenen in deze. Ik zal de uitkomst van het gesprek hier laten weten.

jominjo
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 13:18

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door jominjo »

Jessy,

Ik wens je heel veel succes en zal voor je duimen!

Taika
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2010 22:10

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Taika »

jominjo schreef:Ik begrijp, dat er sprake is van twee woningen. Lopen de hypotheken bij dezelfde bank?
Nee, wij hebben 1 woning waarvan de hypotheek gebaseerd is op twee salarissen.
Schuldsanering is volgens mij voor mij niet eens mogelijk, gezien ik nog steeds in Duitsland woon. En hoe moet ik me in Nederland inschrijven als ik niet eens geld heb om er überhaupt te huren of te kopen?

Taika
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2010 22:10

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Taika »

Hoi Jessy27,
ik zou het heel erg op prijs stellen als je jou ervaring bij de bank hier deelt.
Succes!!!

Jessy27
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:32

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Jessy27 »

Hoi Taika,

Dat had ik al gezegd dat ik dat zou doen. :D Ik heb nu eerst een gesprek met mijn tussenpersoon gehad en die gaat het e.e.a. uitzoeken. Update volgt!

Taika
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2010 22:10

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Taika »

Jessy, je zou hier nog op terug komen............ er is vast nieuws onder de horizon?

Jessy27
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:32

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door Jessy27 »

Hoi, nou dat is heel toevallig! Hebben net een afspraak (verzoek al op 9 oktober ingediend!) met de hypotheekverstrekker gehad. We moeten alle financiele stukken opsturen en dan zouden we weer wat horen, Ik zal een berichtje achter laten als ik meer weet.

rickerd
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2011 07:35

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door rickerd »

had ik nog een vraagje.

Na aanleiding van een "scheiding" (niet getrouwd maar samen levings contract)
moet ik het huis verkopen waar wij bijde voor hebben getekend, de hypotheek bedraagt 152.000 euro.
het huis wordt verkocht voor 105.000 dat houd in dat er ( zonder overige kosten) een rest schuld open blijft staan van 47.000 euro.

We zijn al bijna 9 maanden uit elkaar en zij heeft nog nooit wat betaald, zij is wel in het huis gebleven tot de verkoop. volgens het samen levings contract is ieder voor 50% aansprakelijk voor evt. schulden en winsten bij een scheiding of ontbinden van het contract. deze vlieger gaat echter niet op in het geval van de restschuld, aldus mijn advocaat. toch was ik niet van plan om voor de volledige 100% van de restschuld te gaan opdraaien want waar er 2 vechten hebben er 2 schuld en zullen we alle twee moeten boeten voor het feit. uiteraard gaat de bank naar de gene die het meest verdient en dat ben ik in dit geval, nu vind het "niet erg" als er wordt gezegt dat ik voor 75% opdraai (leuk is anders maar ik moet toch betalen, maar geen 100%).

er is al een betalings achterstand bij de bank, en ik heb een BKR codering.

Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ik NIET voor de volledige 100% opdraai?? ik hoop dat er een andere oplossing is dan de schuldsanering.

MvG
Rick

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik begrijp niet waarom die 50-50 verdeling niet zou opgaan bij verkoop met restschuld. Behalve als het zo is dat jullie bij de 'scheiding' een balans hebben opgemaakt en alles al hebben verdeeld (waarbij je het huis een x-waarde hebt gegeven) en je na die verdeling het huis gaat verkopen. Of als jullie hebben afgesproken dat één van beiden het huis mag 'hebben', inclusief de restschuld.

rickerd
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2011 07:35

Re: Restschuld te hoog, kan woning niet verkopen na scheiding

Ongelezen bericht door rickerd »

de inboedel heeft zij meegenomen omdat ik het niet wilden en niet kwijt kon. verder is er niks geregeld wat dat aangaat.

hoe ga ik aanspraak maken op die 50 - 50? in de hypotheek overeenkomst staat dat ieder hoofdelijk aansprakelijk is, wat inhoud dat ze naar de gene gaan die het meeste verdient en dat ben ik helaas.

Gesloten