LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Royeren ING Hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
monicaakse
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2013 15:36

Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door monicaakse »

In oktober 2012 kon ik mijn woning verkopen voor een, in deze tijd, redelijk goede prijs. Aangezien er wel een stuk restschuld over zou blijven heb ik netjes contact gezocht met de afdeling Intensief Beheer van de ING bank waar mijn hypotheek liep om toestemming tot verkoop te vragen. Deze kreeg ik nadat ik heb aangegeven dat de restschuld netjes op dag van passeren bij de notaris in depot zou staan en dit zou betalen met eigen middelen. Mijn tweede vraag aan deze afdeling was; zijn er nog kosten verbonden aan het royeren van deze hypotheek? De dame in kwestie verzekerde mij dat dit niet het geval was. Geen boeterente en geen administratie kosten etc. We hebben samen nog de hypotheekakte erbij gepakt en deze doorgelopen maar ook daaruit bleek niks van een boeterente. Ik kon volgens haar met een gerust hart overgaan tot verkoop want er zouden geen kosten bij komen kijken. 28 december 2012 zou de verkoop passeren bij de notaris. Een week voor deze datum ontving ik de aflosnota van de notaris hierin was een boeterente opgenomen van €5600 euro. Ik heb direct contact gezocht met de afdeling Intensief Beheer van de ING en gevraagd naar de desbetreffende dame die mij in oktober te woord had gestaan. Zij was niet van plan te buigen en haar fout toe te geven. Zij vertelde dat zij op het moment dat ik belde niet diep genoeg in het dossier had gekeken, en dat er een offerte in het dossier zit waaruit dit blijkt. Mij was niets bekend van deze offerte en heb haar gevraagd mij een afschrift te sturen. Nu, die heb ik gekregen alleen bleek het de offerte te zijn van mijn vorige woning die ik ook had gefinancieerd bij de ING. Behoorlijke blunder dus. Zij vond dat ik dan maar een proforma rekening op had moeten vragen. Ik wees haar op de zorgplicht van een bank en dat ik er als consument van uit moet kunnen gaan dat ik van de juiste informatie wordt voorzien. Dan had ik namelijk heel anders de onderhandelingen met de kopende partij ingegaan. In dit zelfde telefoongesprek vroeg ik haar waarom in deze zelfde aflosnota ook de afkoopwaarde van de levensverzekering niet was opgenomen. Volgens haar moest de NN dit naar mij persoonlijk overmaken. Weer een fout van haar kant want de NN zat al weken op een verpandverklaring te wachten zodat zij de polis vrij konden geven en het geld naar de ING over konden maken omdat er restschuld onstaan was. Al met al is de notaris over gegaan tot passeren met een niet kloppende aflosnota. Op 3 januari heb ik weer contact gehad met de ING hoe wat en waar de restschuld in te lossen omdat ik niets meer vernomen had. Ik heb in dit gesprek ook aangegeven dat ik een klacht in ging dienen en ook actie zou gaan ondernemen richting het KIFID en Tros Radar. Er is mij verzekerd dat er binnen 10 dagen een nieuwe aflosnota gestuurd zou worden met het juiste bedrag. Na 10 dagen had ik nog steeds niks ontvangen. Weer heb ik contact gezocht met de ING, de eerder vermelde dame wilde mij niet meer te woord staan en ik kreeg een heer aan de lijn. Hij vond het vreemd dat er binnen 10 dagen een aflosnota beloofd was want dit duurde normaliter 4 tot 6 weken. Ik moets maar geduldig afwachten. Het is maar net hoe de wind waait op de afdeling Intensief Beheer van de ING bank. Op 11 januari jl. ontving ik een brief van deze afdeling met de letterlijke tekst “uw ING hypotheek met nummer K-00000000 is volledig afgelost en de hypotheek is uitgeschreven”. Ik was hoogst verbaasd hoe kan deze brief verstuurd worden als er nog 19000 euro aan restschuld betaald moet worden??? Kortom het is 1 grote bende bij deze afdeling, ben van het kastje naar de muur gestuurd, verkeerd geïnformeerd, verkeerd offertes toegestuurd gekregen en 3 verschillende mensen gesproken met 3 verschillende verhalen. Ik ben de ING spuugzat en zou willen weten in hoeverre ik een sterke zaak heb als ze binnenkort alsnog met een aflosnota komen nadat ik een brief heb ontvangen waarin gezegd wordt dat mij hypotheek volledig is afgelost en uitgeschreven. Hoe sterk is deze brief van ING? Of hebben ze deze brief gestuurd omdat ze eieren voor hun geld hebben gekozen? Is het normaal dat zo lang na passeren van een woning er nog steeds niet duidelijk is hoeveel er betaald moet worden? We zijn de onzekerheid zat en willen weten waar we aan toe zijn. :evil:

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Een heel verhaal Monica, waar een buitenstaander hier en daar geen antwoord op kan geven.
Bovendien lastig leesbaar.

Een paar opmerkingen:
- ING kent een hypotheekvariant, waarbij ook boete berekend kan worden bij verkoop.
Pak de offerte van je laatste hypotheek er eens bij, daar moet het in staan.
- ING verrekend het spaarsaldo niet bij de verkoop, je dient dat bij Nationle Nederlanden op te vragen. Uitbetaling gebeurt pas, nadat ING de inpandgeving heeft vrijgegeven
- het was inderdaad handig geweest een pro forma afllosnota op te vragen.

Uiteraard hoort een ING medewerker je deze informatie te kunnen verstrekken als je belt. Als ze het niet weten moeten ze je verwijzen naar een collega die het wel kan.

Een tegenvraag: hadden jullie een hypotheek met NHG?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik heb ook een ING-hypotheek waar je altijd 3% boete betaalt bij aflossing, dus óók bij verkoop. (je betaalt de boete dan niet als je meteen voor minimaal hetzelfde bedrag weer een hypotheek bij de ING afsluit). Klopt dus wel wat hierboven staat.
Dan had ik namelijk heel anders de onderhandelingen met de kopende partij ingegaan.
Eeuh? Dan had de koper van jou de boete moeten betalen? En je had al een redelijk, goede prijs?
Op 11 januari jl. ontving ik een brief van deze afdeling met de letterlijke tekst “uw ING hypotheek met nummer K-00000000 is volledig afgelost en de hypotheek is uitgeschreven”. Ik was hoogst verbaasd hoe kan deze brief verstuurd worden als er nog 19000 euro aan restschuld betaald moet worden??? Kortom het is 1 grote bende bij deze afdeling
Nou, je huis is verkocht, dus dat is geen onderpand meer tussen jou en de ING. Je hebt nog wel een schuld, maar geen hypothecaire schuld meer.
Niet bij de ING is het een grote bende, maar jij weet zelf nauwelijks wat een hypotheek inhoudt.

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Wij willen je graag verder helpen.Via deze website kunnen wij je niet op een veilige manier vragen om persoonlijke gegevens. Daarom kunnen wij je via dit forum niet verder helpen.

Wij vragen je daarom om contact met ons op te nemen via één van de volgende kanalen:
- Twitter (@INGnl_webcare);
- Facebook (www.facebook.com/INGnl)
- E-mail (https://www.ing.nl/particulier/klantens ... id=webcare);


Met vriendelijke groet,

Melin
ING Webcare Team

http://www.ing.nl/webcare
@INGnl_webcare

monicaakse
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2013 15:36

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door monicaakse »

Een paar opmerkingen:
- ING kent een hypotheekvariant, waarbij ook boete berekend kan worden bij verkoop.
Pak de offerte van je laatste hypotheek er eens bij, daar moet het in staan.
* Ik heb nooit een afschrift ontvangen van de laatste hypotheekofferte. Het afschrift wat ik wel ontvangen heb, op mijn verzoek, was een offerte van mijn vorige woning die dus niet van toepassing is op mijn huidige hypotheek. Ik heb al meerdere verzoeken gedaan om mij de juiste toete sturen, maar helaas niks mogen ontvangen.
- ING verrekend het spaarsaldo niet bij de verkoop, je dient dat bij Nationle Nederlanden op te vragen. Uitbetaling gebeurt pas, nadat ING de inpandgeving heeft vrijgegeven
* De NN en de ING vertellen mij beide een ander verhaal, dus als consument ga je twijfelen aan de juiste werkwijze. De NN heeft tot op de dag vandaag nog steeds geen signaal gekregen dat de hypotheek geroyeerd is, noch is er een verpand/ontpandingsverzoek hun kant op gegaan.
- het was inderdaad handig geweest een pro forma afllosnota op te vragen.
* Als leek zijn dit geen acties die in je opkomen, je belt met de bank en vraagt wat je als hypotheeknemer moet ondernemen om de verkoop tot een goed eind te brengen. En mag verwachten dat er juiste informatie wordt verstrekt.

monicaakse
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2013 15:36

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door monicaakse »

Eeuh? Dan had de koper van jou de boete moeten betalen? En je had al een redelijk, goede prijs?
* Zou zou je het kunnen omschrijven ja. Het betreft hier een scheiding, dus gedwongen verkoop. Logisch dat je probeert een zo hoog mogelijke prijs te krijgen voor je huis om met zo min mogelijk restschuld te blijven zitten. En als ik dit op voorhand had geweten dan had ik zeker geprobeerd een hogere prijs te krijgen voor mijn huis. Ik denk dat iedereen dat geprobeerd had.

Niet bij de ING is het een grote bende, maar jij weet zelf nauwelijks wat een hypotheek inhoudt.
* Misschien is mijn omschrijving "een bende" wat overtrokken. En ja, ik ben geen expert in hypotheken. Maar ik ga er vanuit dat ik met al mijn vragen bij mijn bank terecht kan zodat ik de verkoop op een nette manier kan afronden. En verkeerd geinformeerd worden, de verkeerde offerte toesturen die niet eens op deze woning van toepassing is, 3 personen van dezelfde afdeling te spreken krijgen die alle drie wat anders vertellen, een dikke maand na passeren nog steeds in onzekerheid omdat er geen aflosnota is, de NN die nog steeds op bericht wacht wat ze met mijn polis moeten doen etc etc mag toch wel als slordig omschreven worden?
Laatst gewijzigd door monicaakse op 01 feb 2013 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Ik heb nooit een afschrift ontvangen van de laatste hypotheekofferte
Je ontvangt 2 exemplaren van de hypotheekofferte. De eerste in de offertefase, die moet je dan ook ondertekenen. De 2e bij de notaris. Als de hypotheek al wat ouder is, staat het in de akte.
Als leek zijn dit geen acties die in je opkomen, je belt met de bank en vraagt wat je als hypotheeknemer moet ondernemen om de verkoop tot een goed eind te brengen. En mag verwachten dat er juiste informatie wordt verstrekt.
Dat zeg ik ook in mijn post.

Maar hadden jullie een hypotheek met of zonder NHG?

Verder kan het natuurlijk ook zijn dat de waarde van de spaarpolis is verrekend met de hypotheek, maar ook daarvan zou je bericht hebben moeten ontvangen.

Vrder zou ik maar op het aanbod van het webcareteam van de ING in gaan, die willen je helpen. Als je dat op prijs stelt tenminste.

monicaakse
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2013 15:36

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door monicaakse »

Dat je 2 exemplaren hoort te ontvangen is mij bekend. Bij mijn eerste hypotheek ging dat ook zo. In dit geval heb ik nooit een getekend exemplaar terug ontvangen. En toen ik hier om vroeg in december 2012 kreeg ik de getekende offerte die betrekking had op een andere hypotheek van een ander huis????? Vandaar dat ik er nog 3 keer om gevraagd heb, maar helaas krijg ik maar niks. Ik heb met de notaris de hypotheekakte van toen helemaal doorgenomen maar er staat niks over een boeterente in vermeld.

Aanvankelijk vertelde de NN mij inderdaad dat als er restschuld is de ING het opgebouwde spaartegoed zou willen hebben om een deel van de restschuld mee te verrekenen. Vandaar dat de NN het tegoed niet naar mij heeft overgemaakt maar is blijven wachten op een signaal van de ING. Ze hebben nu 2 keer een brief gestuurd met de vraag wat ze met de polis moeten doen. Maar ook hierop geen antwoord.

We hebben de hypotheek toendertijd niet met NHG afgesloten.

Ik wil best in contact treden met het web care team van ING, maar de klacht is 2 weken geleden al verzonden naar ING, alsmede de Kifid en heb al contact gehad met de redactie van Radar. Dus ik wacht de reactie van de ING af.

Bedankt voor je respons.

monicaakse
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jan 2013 15:36

Re: Royeren ING Hypotheek

Ongelezen bericht door monicaakse »

Nou, je huis is verkocht, dus dat is geen onderpand meer tussen jou en de ING. Je hebt nog wel een schuld, maar geen hypothecaire schuld meer.
Wellicht ben ik ontzettend dom. Maar het hypotheeknummer waar ze naar refereren in de brief is een "X" bedrag, waarvan nu een deel afgelost is. Dan had er toch in de brief moeten staan "Wij hebben X bedrag ontvangen van de notaris waarvoor wij royement hebben verleend en voor het restbedrag ontvangt u zo spoedig mogelijk een nota???? Althans als ik mijn notaris moet geloven zou dit de normale gang van zaken moeten zijn, voordat er gesproken mag worden over "volledige aflossing".

Gesloten