LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade omdat bank andere klanten compenseert

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Schade omdat bank andere klanten compenseert

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

https://www.nu.nl/woonnieuws/5282336/vo ... rente.html

Vele klanten hebben ivm hoge boete rente tussentijds NIET overgesloten (effectief weinig voordeel), als zij wisten dat banken zouden gaan compenseren dan hadden zij natuurlijk anders besloten.

Gelukkig komt de helft van de compensatie via de staatskas toch weer terug bij iedereen...

stofzuigertje

Re: Schade omdat bank andere klanten compenseert

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Oversluiten op rente datum is altijd goedkoper dan met boete, en vaak is rente vast uitzitten veel voordeliger....
Oversluiten doe je zelf en een goede adviseur maakt 2 berekeningen, nu oversluiten en bij eind datum rente vast.... en ik zit op 30 jaren bij beruchte bank...

Ik accepteerde toen de 30 jaren vast voor 3.7% dus ik heb nog slechts 18 jaren zekerheid... en vast belastingvoordeel.
Bij oversluiten naar kortere rente periode en lagere rente zal ik ook dus nog 18 jaren minder belastingvoordeel krijgen en dat vergeten vele.

Goed rekenen en rekening houdende met straks pensioen dus lager inkomen, maar totaal aflossen op dat moment mag wel....in 1x.....
Elk jaar 10% aflos of minder mag bij aflosvrij en de rest bij 67..... dan is het boetevrij en dat was goedkoper dan oversluiten, zelfs zonder boete .

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Schade omdat bank andere klanten compenseert

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Als compensatie obv 10-20% / jaar vrij aflosbaar groter is dan kosten bovenop rente verschil dan is het in mijn ogen wel aantrekkelijk!!!

(wel even goed naar aftrekbaarheid voor belasting kijken (en belasting over compensatie))

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade omdat bank andere klanten compenseert

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus iemand lijdt volgens u schade als een ander gecompenseerd wordt voor een onjuiste berekening?
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 25 mei 2018 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Schade omdat bank andere klanten compenseert

Ongelezen bericht door jonis »

stofzuigertje schreef:Oversluiten op rente datum is altijd goedkoper dan met boete, en vaak is rente vast uitzitten veel voordeliger....
Oversluiten doe je zelf en een goede adviseur maakt 2 berekeningen, nu oversluiten en bij eind datum rente vast.... en ik zit op 30 jaren bij beruchte bank...

Ik accepteerde toen de 30 jaren vast voor 3.7% dus ik heb nog slechts 18 jaren zekerheid... en vast belastingvoordeel.
Bij oversluiten naar kortere rente periode en lagere rente zal ik ook dus nog 18 jaren minder belastingvoordeel krijgen en dat vergeten vele.

Goed rekenen en rekening houdende met straks pensioen dus lager inkomen, maar totaal aflossen op dat moment mag wel....in 1x.....
Elk jaar 10% aflos of minder mag bij aflosvrij en de rest bij 67..... dan is het boetevrij en dat was goedkoper dan oversluiten, zelfs zonder boete .

Het blijft een stofzuigerverhaaltje.
Je moet je eens bedenken dat dat alleen voor aflosvrije hypotheken geldt.
Voor mijn hypotheek.....halverwege looptijd, met kapitaalopbouw; die meegenomen wordt in de boeteberekening en ook hoog genoeg is.
Dan wordt een boete berekend over een bedrag van nog geen derde deel van de hoofdsom.
Dan heb je de boete ook gewoon binnen 1 jaar terugverdiend......mijn laatste boete in oktober 2016 was ter hoogte van slechts 3 cijfers voor de komma....bruto.

En dat ik nu minder belastingvoordeel heb :roll: :lol: je betaalt toch ook liever 1,8 ipv 3,7 op je aflosvrije hypotheek....

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Schade omdat bank andere klanten compenseert

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Lady1234 schreef:Dus iemand lijdt volgens u schade als een ander gecompenseerd wordt voor een onjuiste berekening?
Nee, als ik wist dat het met "juiste" berekening gedaan zou worden, dan had ik het ook wel gewild.

Negatief misleid!!! Dit moet je niet willen kopen!!! (en dat had ik dus met juiste berekening wel gewild)

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Schade omdat bank andere klanten compenseert

Ongelezen bericht door jonis »

Joepie Joepie schreef:
Lady1234 schreef:Dus iemand lijdt volgens u schade als een ander gecompenseerd wordt voor een onjuiste berekening?
Nee, als ik wist dat het met "juiste" berekening gedaan zou worden, dan had ik het ook wel gewild.

Negatief misleid!!! Dit moet je niet willen kopen!!! (en dat had ik dus met juiste berekening wel gewild)
Ja....helaas is het geen aangereden bus waar je snel nog even kunt instappen...

Maar de leidraad boeterente (met terugwerkende kracht tot juli 2016) is er sinds 2017 ; wie heeft je tegengehouden?

En wat had het uitgemaakt bij een vermogensbeheerhypotheek?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Schade omdat bank andere klanten compenseert

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Door beperking van terugwerkende kracht tot Juli 2016 is het voor mijn de moeite niet waard, maar ik heb veel eerder oversluiten overwogen... Dan heb je dus voor elk jaar resterende rentevast periode 10-20% (jaarlijks boetevrij aflossen) over gehele aflossingsvrije hypotheek een lagere hypotheek rente (want geen boete).

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Schade omdat bank andere klanten compenseert

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:Dus iemand lijdt volgens u schade als een ander gecompenseerd wordt voor een onjuiste berekening?
Mensen die extreem jaloers (of graaierig/hebberig) zijn zullen vinden dat ze schade lijden...

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Schade omdat bank andere klanten compenseert

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik heb alleen een hypotheekje omdat de accountant dat adviseerde. Gaten in de wet enzo. Dat begrijp ik toch niet.
Maar op wie kan ik mijn geleden schade dan verhalen?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Schade omdat bank andere klanten compenseert

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

die zelfde accounant? had hij vergunning tbv advisering?

Gesloten