LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scheiding en de gevolgen voor mijn (bankspaar)hypotheek: drie vragen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Scheiding en de gevolgen voor mijn (bankspaar)hypotheek: drie vragen

Ongelezen bericht door SJZ »

Dus een reactie als
Echt volslagen kolder wat die hypotheekadviseur beweert; als u nu 49% annuitair hebt, kunt u dat gewoon zo houden.
is civielrechtelijk wel juist, mits u accepteert dat een deel van de schuld niet meer als eigenwoningschuld kwalificeert, en de rente dus niet aftrekbaar is.

Ik heb het niet doorgerekend, maar ik vraag me zelfs af of 50% annuitair wel genoeg is. Immers, het deel dat u van uw partner overneemt moet volledig annuitair gemaakt worden. Uw eigen aandeel is ook al deels annuitair.

Lijkt me beter goed advies in te winnen dan op anonieme trosradarforum-reacties te vertrouwen. Dus: volg mij ook niet blindelings maar bekijk genoemde links.

LT.H
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mei 2020 19:33

Re: Scheiding en de gevolgen voor mijn (bankspaar)hypotheek: drie vragen

Ongelezen bericht door LT.H »

Misschien is het handig, dat je eerst op papier goed laat vast-zetten hoe de financiële situatie is/wordt, op het moment dat alles verrekend is uit de scheiding? Om daarna een onafhankelijk adviseur te laten kijken naar de situatie en of die nog voldoet aan de wensen/regelgeving.

JolanVH
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2020 21:06

Re: Scheiding en de gevolgen voor mijn (bankspaar)hypotheek: drie vragen

Ongelezen bericht door JolanVH »

Inmiddels heb ik na lang wachten via de adviseur de offerte van de bank ontvangen. Er is een fiscaal meningsverschil tussen de adviseur en de bank. Na veel communicatie over en weer houdt de bank vast aan het uitgangspunt dat ze 50% van de oorspronkelijke bankspaardelen als bankspaardeel wil inrichten (87750/2=43875 EUR), de rest moet annuitair worden.

Mijn adviseurs stelt dat 50% van de gehele hypotheeksom, dus (172000/2=86000 EUR) als bankspaardeel ingericht kan worden. Dit omdat ik (1) de helft van de hele hypotheeksom aankoop van mijn ex-partner, niet alleen de helft van het bankspaardeel en (2) ik dit bankspaardeel (87750 EUR) van de hypotheek al had tijdens mijn vorige woning, nog voordat ik fiscaal partnerschap aanging met mijn ex-partner.

Dit scheelt netto duizenden euros aan renteaftrek gedurende de gehele looptijd van de hypotheek. De bank stelt dat ze vasthoudt aan haar uitleg van de regels, tenzij de belastingdienst akkoord geeft voor de uitleg van mijn adviseur. Mijn adviseur geeft aan dat we daarvoor een brief aan de belastingdienst kunnen schrijven, maar dat de reactie minimaal 13 weken gaat duren, in de praktijk vaak langer en dat het resultaat onzeker is. Ondertussen willen mijn ex-partner en ik natuurlijk ook graag zaken gaan afronden.

Wie heeft er nu gelijk, de bank of mijn adviseur?
Hoe kansrijk is zo'n traject bij de belastingdienst?
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Scheiding en de gevolgen voor mijn (bankspaar)hypotheek: drie vragen

Ongelezen bericht door Cro »

Als de ene bank dit niet wil zoals nu blijkt, waarom niet rondshoppen bij andere partijen.

JolanVH
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2020 21:06

Re: Scheiding en de gevolgen voor mijn (bankspaar)hypotheek: drie vragen

Ongelezen bericht door JolanVH »

Cro schreef:
08 jul 2020 21:12
Als de ene bank dit niet wil zoals nu blijkt, waarom niet rondshoppen bij andere partijen.
Oversluiten bij 30 jaar rentevast? Dat wordt toch veel duurder met boeterente en oversluitkosten, of zie ik dat verkeerd?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Scheiding en de gevolgen voor mijn (bankspaar)hypotheek: drie vragen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

JolanVH schreef:
08 jul 2020 20:53
De bank stelt dat ze vasthoudt aan haar uitleg van de regels, tenzij de belastingdienst akkoord geeft voor de uitleg van mijn adviseur. Mijn adviseur geeft aan dat we daarvoor een brief aan de belastingdienst kunnen schrijven, maar dat de reactie minimaal 13 weken gaat duren, in de praktijk vaak langer en dat het resultaat onzeker is. Ondertussen willen mijn ex-partner en ik natuurlijk ook graag zaken gaan afronden.

Wie heeft er nu gelijk, de bank of mijn adviseur?
Hoe kansrijk is zo'n traject bij de belastingdienst?
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Ooit de belastingtelefoon gebeld; binnen 2 x 24 uur teruggebeld en had ik een duidelijk antwoord. Weliswaar niet over hypotheken (daar heb ik geen advies voor nodig), maar wel over een ingewikkelde inkomstenbelastingvraag.

Gesloten