Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Mirjam45 schreef:
25 apr 2021 23:20
Hoor vaker dat men het een wan product vind maar misschien zie ik iets over het hoofd maar ik heb het nog niet ontdekt behalve dan toen met het beleggen dat het toen niet echt hard omhoog ging.

Dat dus. Als je de inleg had gebruikt om de hypotheekschuld te verlagen, wat was er dan nu van je schuld overgebleven?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

jonis schreef:
25 apr 2021 22:20
Fiesiekus schreef:
25 apr 2021 21:14


Dus een spaarhypotheek. De naam is al net zo misleidend als het productinhoud: je kan sparen en/of beleggen binnen één en dezelfde polis, zonder dat je weet wat er met je geld gebeurt.

Dat is jouw standaard beperkte oogkleppenvisie.
Je zegt het misschien een beetje bot, maar je hebt wel gelijk. In de documentatie en jaaropgaves staat alle details. Moet je alleen wel lezen en dat doen veel mensen niet.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
26 apr 2021 08:48
Mirjam45 schreef:
25 apr 2021 23:20
Hoor vaker dat men het een wan product vind maar misschien zie ik iets over het hoofd maar ik heb het nog niet ontdekt behalve dan toen met het beleggen dat het toen niet echt hard omhoog ging.

Dat dus. Als je de inleg had gebruikt om de hypotheekschuld te verlagen, wat was er dan nu van je schuld overgebleven?
Van die 52,- per maand in de tijd van beleggen? ........

Achteraf een betere keuze uitzoeken?
Als er destijds beter belegd en volgehouden was geweest wat had nu dan het opgebouwd tegoed kunnen zijn:

bijv simpel aandelenfonds wereldwijd tegenwoordig:
rendement:
2 jaar 20,70%
3 jaar 19,59%
5 jaar 15,33%
10 jaar 12,26%
Daarbij merkte ik ook al eerder op:
Zorg dat je goed geinformeerd bent over wat je hebt en kunt/mag, voorkomen is beter dan genezen.

Waarbij je misschien ook maar eens moet kijken naar extra-inleg en kosten inhoudingen voor zover daar sprake van is.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door jonis »

PeterPeters1966 schreef:
26 apr 2021 08:55

Je zegt het misschien een beetje bot, maar je hebt wel gelijk. In de documentatie en jaaropgaves staat alle details. Moet je alleen wel lezen en dat doen veel mensen niet.
-Ik heb voorwaarden van het produkt met daarin omschreven kosteninhoudingen
-ik krijg bij wijzigingen schrijvens
-ik krijg jaaroverzichten die aan richtljnen voldoen
-ik kan in internetbankieren gewoon opgebouwd waardeoverzicht inzien
-internet staat verder vol als je bijv in een aandelenfonds zit en je daar info verder over nodig hebt

Het is de gruwel van Fiesiekus dat andere mensen ook geld verdienen, vandaar z'n standaardvisie execution only aflossen op hoofdsom.
Aflossen op hoofdsom kost hem echter dik 2x de prijs die ik aan premie betaal (en dan zitten daar bij mij nog de kosten in)
Ik betaal met mijn hypotheek echter +/- dubbele rente over looptijd gezien.....dat valt tegenwoordig echter weer mee met 1,3%

Mirjam45
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2021 13:09

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Mirjam45 »

Ik heb niet op mijn inleg verloren. Veel winst ook niet gemaakt maar ja de beleggingen gingen de afgelopen jaren ook niet echt best. Ben nu blij dat ik het omgezet heb in sparen toch meer zekerheid nu. Ik hoef geen kosten te betalen bij extra inleg. En ontvang ook elk jaar keurig een overzicht. Afgelopen jaar dik 600 rente gekregen dus gaat nu de goede kant op. Ik ben sinds paar jaar bewuster bezig met mijn hypotheek daarvoor was ik er niet echt mee bezig om er naar te kijken stom had ik beter wel kunnen doen maar goed dat is altijd achteraf. Ik heb nog even om door te sparen. Dus gaat vast goedkomen. Aflossen lijkt me niet handig op de spaarhypotheek dat scheelt niet veel in kosten. Dus ik ga eerst inleggen wat kan en dan misschien iets looptijd verkorten

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door jonis »

Al er verder geen kosten zijn over extra inleg moet je misschien ook maar zo denken; op mijn spaarrekening krijg ik voorlopig ook nog geen 3%

Mirjam45
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2021 13:09

Re: Spaarhypotheek: spaardoel een stuk lager dan hypotheek zelf

Ongelezen bericht door Mirjam45 »

Ja precies dat is zeker zo is ook zonde om het dan daar te laten staan. Hier rendeert het dan nog op de volle spaarpot. Binnenkort maar weer ff vragen wat ik nog mag storten.

Gesloten