Spaarrekening van Bankspaarhypotheek verdelen bij scheiding

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
GMozz
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2023 16:27

Spaarrekening van Bankspaarhypotheek verdelen bij scheiding

Ongelezen bericht door GMozz »

Beste forumleden,

Helaas zit ik midden in een scheiding en ben ik aan het uitzoeken hoe de Spaarrekening van de Bankspaarhypotheek verdeeld dient te worden.
Ik zou zelf in het huis willen blijven wonen en de huidige hypotheek willen behouden omdat de rente daarvan erg gunstig is. Omdat we overwaarde hebben op het huis moet ik dan natuurlijk wel mijn (ex-)partner uitkopen.
Maar nu vroeg ik mij wel af of het mogelijk zou zijn om de Spaarrekening volledig toe te bedelen aan mijn (ex-)partner terwijl ik zelf het leningdeel van de hypotheek behoud?
Ik kan hier alsnog geen eenduidig antwoord op vinden, wat ik wel kan vinden is dat als de spaarrekening aan mij wordt toebedeeld ik het dan moet gebruiken om de hypotheek af te lossen, wat ik eigenlijk niet zou willen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Spaarrekening van Bankspaarhypotheek verdelen bij scheiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom stel je die vraag niet gewoon aan de bank of aan je adviseur? Dan weet je zeker dat je het juiste antwoord krijgt. Of lees je voorwaarden en akten eens door: de kans is groot dat je daar direct al ziet dat de onderlinge verhouding tussen de producten dusdanig is dat ze niet zomaar te scheiden zijn.

Jan Tukker
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 sep 2019 19:47

Re: Spaarrekening van Bankspaarhypotheek verdelen bij scheiding

Ongelezen bericht door Jan Tukker »

Je partner bezit dan geen eigen woning meer en heeft ook geen hypotheek.
In fiscale zin kan ze dus niet belastingvrij sparen om jouw hypotheek af te lossen.
Ook de bank zal er de nodige bezwaren tegen hebben.

Wat in theorie wel kan is de bankspaarrekening te beëindigen en het kapitaal uit te laten keren.
Om de fiscale aftrek van de hypotheekrente te behouden zal je een nieuwe aflossingsvorm moeten kiezen.
Neem contact op met je adviseur, die heb je toch nodig.

GMozz
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2023 16:27

Re: Spaarrekening van Bankspaarhypotheek verdelen bij scheiding

Ongelezen bericht door GMozz »

Dank voor de reacties, ik heb ondertussen ook contact opgenomen met een adviseur.

Plaats reactie