LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Gisterenavond in Hollandse Zaken (vandaag herhaling) : man pleegt suïcide vanwege veiling huis door de bank. Man had 6 ton hypotheekschuld bij een inkomen van €10.000,- In de afscheidsbrief raadt het bankslachtoffer iedereen aan om nooit een hypotheek bij de Rabobank te nemen.

http://www.hollandsezaken.tv/20-06-2012 ... ing-er-mis

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Fiesiekus schreef:Gisterenavond in Hollandse Zaken (vandaag herhaling) : man pleegt suïcide vanwege veiling huis door de bank. Man had 6 ton hypotheekschuld bij een inkomen van €10.000,- In de afscheidsbrief raadt het bankslachtoffer iedereen aan om nooit een hypotheek bij de Rabobank te nemen.

http://www.hollandsezaken.tv/20-06-2012 ... ing-er-mis
6 ton schuld bij een inkomen van 10k kan je moeilijk de Rabobank de schuld van geven. Kennelijk heeft de goede man ooit erg goed verdient en is zijn inkomen door omstandigheden weggevallen. Lijkt me stug dat dat de schuld is van de Rabobank (tenzij hij directeur bij de Rabobank was en ontslagen is....).

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door Brainless »

GJvdZ schreef: 6 ton schuld bij een inkomen van 10k kan je moeilijk de Rabobank de schuld van geven. Kennelijk heeft de goede man ooit erg goed verdient en is zijn inkomen door omstandigheden weggevallen. Lijkt me stug dat dat de schuld is van de Rabobank (tenzij hij directeur bij de Rabobank was en ontslagen is....).
Als u het filmpje bekijkt zie je dat de betreffende man werkelijk totaal 6 ton heeft gekregen op een inkomen van 10.002 E per jaar.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door SJZ »

Als u het filmpje bekijkt zie je dat de betreffende man werkelijk totaal 6 ton heeft gekregen op een inkomen van 10.002 E per jaar.
Ja, ik heb het filmpje goed bekeken.

En daaruit bleek dat hij van 2007 tot 2011 WEL zijn rente betaald had. Ik weet niet tegen welk percentage hij € 600.000 geleend had, maar als het maar 4% is, dan heeft hij dus jarenlang netjes € 24.000 rente per jaar betaald. En dat terwijl zijn inkomen maar € 10.000 per jaar was?????????????????
werkelijk totaal 6 ton heeft gekregen op een inkomen van 10.002 E per jaar
Oh ja? Heeft u bewijs gezien? NEE, u heeft alleen een gesloten order gezien die door Cees Grimbergen als een vlag door de lucht gezwaaid werd.

Niet zo naief zijn om dit soort dingen te geloven. Of bent u echt Brainless?
Laatst gewijzigd door SJZ op 21 jun 2012 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door SaritaX »

Hij heeft ook nog eigen verantwoordelijkheid. Waarom zou je lening van 6 ton aangaan als je weet dat je maar 10.000 per jaar verdient?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door Brainless »

SJZ schreef: Oh ja? Heeft u bewijs gezien? NEE, u heeft alleen een gesloten order gezien die door Cees Grimbergen als een vlag door de lucht gezwaaid werd.

Niet zo naief zijn om dit soort dingen te geloven. Of bent u echt Brainless?
De offerte was ook te zien waarop het inkomen genoemd stond.

Ik ben niet naïef hoor... ik weet dat de Rabobank toentertijd soms (te) makkelijk hypotheken verstrekte, op een vaag (vaak niet volledig) "ondernemersplan".

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Brainless schreef: Als u het filmpje bekijkt zie je dat de betreffende man werkelijk totaal 6 ton heeft gekregen op een inkomen van 10.002 E per jaar.
Hè wat ??
Hoe bestaat het dat iemand een hypotheek krijgt van 60 x het jaarinkomen ???
In de goede oude tijd was zelfs 6-7 x al veel.

Een beetje zelf nadenken mogen mensen ook wel. Je hoeft toch echt geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben dat 60 x het jaarsalaris dan wel een beetje aan de hoge kant is. De rente alleen al is onbetaalbaar.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door SJZ »

De offerte was ook te zien waarop het inkomen genoemd stond.
Nou, ik heb een papiertje gezien waar een getal van ongeveer 10.000 op stond. Was dat zijn inkomen per jaar? Of per maand?

En legt u dan eens uit hoe deze man van € 10.000 vier jaar lang wel de rente (en ook nog aflossing wellicht) over € 600.000 kon betalen. Deed hij dat van die € 10.000 per jaar?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door bprosman »

Hij heeft ook nog eigen verantwoordelijkheid
Zelfmoord is ALTIJD een eigen verantwoordelijkheid, daar kun je nooit en te nimmer iemand anders de schuld van geven. Daarom heet het ook ZELFmoord.

Zelfmoord.... dat is wel het laatste wat ik zou doen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door SJZ »

De rente alleen al is onbetaalbaar.
Nou Emmy, volgens Cees Grimbergen had hij na 5 jaar nog "slechts" € 8.000 achterstand opgebouwd, dus die rente was niet onbetaalbaar hoor.

€ 600.000 x 4% = € 24.000. Dat betaalde hij van die € 10.000. Dan hield hij dus €-14.000 over. En daar betaalde hij kleding en eten van. Logisch toch? Volgens Cees Grimbergen dan!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door Emmy75 »

SJZ schreef:
De rente alleen al is onbetaalbaar.
Nou Emmy, volgens Cees Grimbergen had hij na 5 jaar nog "slechts" € 8.000 achterstand opgebouwd, dus die rente was niet onbetaalbaar hoor.

€ 600.000 x 4% = € 24.000. Dat betaalde hij van die € 10.000. Dan hield hij dus €-14.000 over. En daar betaalde hij kleding en eten van. Logisch toch? Volgens Cees Grimbergen dan!
Eerlijk gezegd SJZ, daar begrijp ik dus echt helemaal geen ene biet van.
Zelfs zonder echt door te rekenen moest het wel al zoiets zijn.

Overigens ik kan best begrijpen dat de nabestaanden boos zijn. Maar ik snap niet dat ze de schuld alleen in de schoenen van de Rabo schuiven (tuurlijk was die bank ook fout). Maar waarom hebben zij niet eerder ingegrepen. Ze weten toch wel wat ie ongeveer deed en wat het inkomen ongeveer zou moeten zijn.

Ze hadden toch ook kunnen zien aankomen dat ie zijn plannen nooit kon betalen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door crazyme »

bprosman schreef:
Hij heeft ook nog eigen verantwoordelijkheid
Zelfmoord is ALTIJD een eigen verantwoordelijkheid, daar kun je nooit en te nimmer iemand anders de schuld van geven. Daarom heet het ook ZELFmoord.

Zelfmoord.... dat is wel het laatste wat ik zou doen.
Iemand kan knap krankzinnig worden van teveel druk en stress.

En krankzinnige mensen doen krankzinnige dingen....

Dus : niet te gemakkelijk oordelen over zoiets, zeker wanneer je feitelijk helemaal niets weet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door bprosman »

Iemand kan knap krankzinnig worden van teveel druk en stress.
Is er iemand van de Rabobank gekomen en heeft deze persoon een pistool op zijn hoofd gezet met de mededeling dat hij deze hypotheek MOEST nemen of heeft hij er zelf om gevraagd. ?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door SJZ »

Eerlijk gezegd SJZ, daar begrijp ik dus echt helemaal geen ene biet van.
Zelfs zonder echt door te rekenen moest het wel al zoiets zijn.
Cees Grimbergen zat gewoon de kijker te belazeren en te bluffen.

Op een gegeven moment werd er over gesproken dat er kosten zijn gemaakt om dat huis verkoopklaar te maken. Zal wel zijn dat er nog geen keuken of zo in zat. De man van de Rabobank wist niet hoeveel geld er NA de executieveiling nog in het pand gestoken was om het in orde te maken. Zegt Cees Grimbergen: "wij kennen die bedragen wel". Oh ja? Ik geloof er geen barst van.

Kijk, het is al langer bekend dat Cees een hekel aan de Rabobank heeft. Hij noemt de twee toren van het hoofdkantoor "Hoogmoed en Hebzucht". Nou vind ik dat best wel humor, maar in deze tv-uitzending was-ie gewoon de boel aan het bedriegen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door crazyme »

bprosman schreef:
Iemand kan knap krankzinnig worden van teveel druk en stress.
Is er iemand van de Rabobank gekomen en heeft deze persoon een pistool op zijn hoofd gezet met de mededeling dat hij deze hypotheek MOEST nemen of heeft hij er zelf om gevraagd. ?
Jij stelt dat zelfmoord ALTIJD uit vrije wil ontstaat. Ik stel dat dat niet altijd zo hoeft te zijn.

In dit geval :

Nee. De dwang kwam pas nadat de huizenmarkt inelkaar geflikkerd was.

Uiteindelijk ging het om een achterstand van iets van 8000 euro. Voor zo'n bedrag zet je niemand het mes op de keel. En dat is wat er -volgens het persbericht- is gebeurd. De bank had geen geduld meer en zelfs de zelfmoord kon de gedwongen verkoop die dag niet meer stoppen.

Wrang overigens dat een dochter van de Rabobank het huis die dag heeft gekocht voor 280.000 en het nu te koop staat voor 350.000.

Is dit nu een gevalletje : de een zijn dood is de ander zijn brood ? :|

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door crazyme »

Hier overigens het persbericht wat redelijk goed verklaart waarom de verhouding lening/inkomen scheef ligt. Het is feitelijk meer een overbruggingskrediet.
Rabo gaf zes ton hypotheek aan man in bijstand
Hilversum, 20 juni 2012 - Op 13 februari dit jaar pleegde een
57-jarige Leidenaar zelfmoord op de stoep van de Rabobank
in zijn woonplaats. In de afscheidsbrief die bij zijn lichaam gevonden werd,
verwijt de Leidenaar de Rabobank zijn zelf gekozen dood. In de brief legt hij uit
dat de Rabobank zijn huis diezelfde dag zal veilen. Hij schrijft: ‘Ik raad iedereen
aan om nooit een hypotheek te nemen bij de Rabobank.’ Ook verwijt de man de
gemeente Leiden dat die hem niet genoeg zou hebben bijgestaan.
De 57-jarige man, Nick van Leeuwen, had eind 2007 600.000 euro hypotheek van de
bank geleend. Hij had toen een bruto jaarinkomen van 10.002 euro. In 2006 was zijn
bruto jaarinkomen 13.212 euro geweest. Met hulp van familie en vrienden wist hij lange
tijd aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen.
Eind 2011 lukte dat niet meer. Toen de betalingsachterstand was opgelopen tot 8133,16
euro, besloot de Rabobank het huis te veilen. Die veiling werd op de dag van de
zelfmoord gewoon doorgezet. Het huis werd voor 280.000 Euro opgekocht door
Bodemgoed BV, een dochter van de Rabobank. Het staat sinds deze week te koop voor
350.000 euro.
De Leidenaar liet in de jaren 2008 tot 2010 een nieuw huis bouwen in het Project Nieuw
Leijden. Hij woonde in die tijd in zijn oude huis aan de rand van dezelfde wijk. Op beide
woningen samen kreeg hij de lening van 600.000 euro. Na de verkoop van zijn oude huis
in 2010 resteerde een schuld van 240.000 euro. Ook de lagere rentelasten op dit bedrag
kon de man niet volledig voldoen.
Uit de mailwisseling tussen de Rabobank-Afd. Bijzonder Beheer, de Leidenaar zelf en zijn
advocaat blijkt dat de Rabobank begin dit jaar geen geduld meer met Nick van Leeuwen
had. Op vrijdag 3 februari schreef zijn advocaat nog aan de bank dat Nick van Leeuwen
een ‘woonkostentoeslag’ (een soort bijzondere bijstand) van de gemeente Leiden zou
krijgen. Dat was voor de Rabobank onvoldoende. De Rabobank laat hem en zijn
advocaat op 6 februari weten: ‘Uiterlijk binnen 6 weken na de veiling zal de definitieve
levering plaats vinden en dient de heer van Leeuwen de woning verlaten te hebben.’
De Leidenaar schrijft op 8 februari terug: ‘Het is wel heel erg dat de Rabobank zo’n
starre houding aanneemt.’

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door SJZ »

Wrang overigens dat een dochter van de Rabobank het huis die dag heeft gekocht voor 280.000 en het nu te koop staat voor 350.000.
1. Na de executieveiling is er nog geld in het pand gestopt. Hoeveel?
2. Die 350.000 is een VRAAGprijs. Hoe groot is de kans in de huidige markt dat een huis voor de vraagprijs verkocht wordt? Logischer is dat je een huis voor 20% onder de vraagprijs verkoopt. Bij dit huis zou het betekenen dat het dan 80% x 350.000 = 280.000 oplevert. Héééé ........

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door bprosman »

Jij stelt dat zelfmoord ALTIJD uit vrije wil ontstaat. Ik stel dat dat niet altijd zo hoeft te zijn.
Als dat niet zo is heet het moord en geen zelfmoord.

De Leidenaar liet in de jaren 2008 tot 2010 een nieuw huis bouwen in het Project Nieuw Leijden. Hij woonde in die tijd in zijn oude huis aan de rand van dezelfde wijk. Op beide woningen samen kreeg hij de lening van 600.000 euro.

Ik zal wel blind zijn maar ik zie nog steeds niet waar de Rabo de fout in gegaan is.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door SJZ »

Je kan toch niet iemand met een inkomen van bijna 0,0 zes ton hypotheek verstrekken?
Precies, en waarschijnlijk is dat ook niet gebeurt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Suïcide om hypotheekschuld bij Rabobank

Ongelezen bericht door bprosman »

Op beide woningen samen kreeg hij de lening van 600.000 euro.
Zal wel genoeg onderpand geweest zijn.

Gesloten