LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Aloys86
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2018 12:53

Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door Aloys86 »

Hallo,

Mijn partner en ik hebben besloten uit elkaar te gaan. Samen hebben wij een koopwoning in het centrum van Rotterdam.
We overwegen ons appartement te verkopen of dat één van ons beide de ander uitkoopt. Bij die laatste optie is het van belang een accurate waarde van de woning te hebben zodat bepaald kan worden wat het uitkoopbedrag is en wat er aan hypotheek bij moet komen om te blijven wonen in de huidige woning. Een mogelijkheid is om één of meerdere taxateurs langs te laten komen om zo de waarde vast te laten stellen. Echter vraag ik mij af of een taxatiewaarde wel een goede weergave gaat zijn van de prijs van de woning die wij voor de woning zouden krijgen als we het in de verkoop zouden zetten. Voor de persoon die uitgekocht wordt is het belangrijk zo veel mogelijk financiële middelen te hebben om weer een nieuwe woning te kunnen kopen. Zeker in de huidige markt, waar boven de vraagprijs bieden de norm lijkt te zijn.

Mijn vraag is dan ook: Zit er verschil tussen de woningwaarde (vastgesteld door een taxateur) en de werkelijke verkoopwaarde. Zo ja, hoeveel is dit dan? Of is een taxateur in staat een accurate inschatting te maken van de werkelijke marktwaarde?

Alvast bedankt!

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door blont007 »

De werkelijke marktwaarde zal nagenoeg de WOZ waarde zijn.
https://bghu.nl/informatie-over-de-woz-waarde

Met vrije verkoop en de juiste koper en het goede moment, zal de waarde wellicht veel hoger zijn. De Taxateur lijkt mij dus de aangewezen persoon om uw woning goed te kunnen taxeren.

Dus het verschil is goed te meten.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door CB »

De taxateur/makelaar maakt een schatting van de reële verkoopwaarde op het moment, dat hij taxeert. De werkelijke verkoopwaarde is eigenlijk de waarde wat, met alle respect, de gek er voor geeft. Is er één geïnteresseerde, dan mag je blij zijn als je de gevraagde verkoopprijs krijgt. Zijn er echter meerdere geïnteresseerde, dan kan het zomaar zijn dat er boven de gevraagde verkoopprijs wordt geboden. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod. Je zou een vergelijken kunnen maken met gelijksoortige appartement die te koop staan op Funda. Let daarbij op op het aantal vierkante meters. Een taxatie van een taxateur/makelaar is en blijft een schattingsverslag en daar zul je het mee moeten doen.
Laatst gewijzigd door CB op 22 sep 2018 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door kweenie »

Een goede taxateur kijkt juist ook wel naar de markt. Maar het hangt ook sterk af van de soort taxatie bij een taxatie voor de opstalverzekering zal natuurlijk vooral naar de herbouwwaarde worden gekeken, die is heel anders dan een taxatie voor de verkoopwaarde

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door renewouters »

snuffel1 schreef:
22 sep 2018 14:10
Een taxateur bekijkt de woning anders dan een makelaar dat doet omdat een taxateur naar de staat van de woning kijkt en niet naar de marktwaarde. De marktwaarde kan veel hoger zijn want de vraag naar koopwoningen is al zo groot dat er boven de vraagprijs wordt geboden. In geval van een scheiding gaat het over de hypotheeksom die nog open staat en als één van de partners kapitaal krachtig genoeg is om de ander uit te kopen dan telt de marktwaarde niet mee.
Als een taxateur enkel naar het pand kijkt, zou de prijs gebaseerd zijn op het gebruikte materiaal en de kosten om het te bouwen. Je voelt zelf ook wel aan dat dat niet klopt. Dan zou een klein historisch pandje in een oude binnenstad misschien maar een ton waard zijn....

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

als je elkaar niet meer vertrouwt, dan is verkopen de enige optie om de winst / het verlies (en bijkomende kosten) "eerlijk" te delen...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door kokka »

Het ligt er maar net aan waar je een huis voor laat taxeren, als het is om de herbouwwaarde vast te stellen, dan is dat een hele andere taxatie als degene die je krijgt als je de verkoopwaarde vast wil laten stellen.
je kan voor dat laatste overigens ook gewoon een makelaar om een taxatie vragen.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door Brainless »

blont007 schreef:
22 sep 2018 13:57
De werkelijke marktwaarde zal nagenoeg de WOZ waarde zijn.
Ik hoop het niet (en ik weet dat ook wel zeker).
Onze WOZ is nog steeds lager dan onze koopsom 8 jaar terug.
Hebben enkele maanden geleden een bod gehad (willen nog niet verkopen) van 40.000 meer, maar daarvoor gaat ons huis niet weg.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door Ivo.w »

kokka schreef:
22 sep 2018 16:28
Het ligt er maar net aan waar je een huis voor laat taxeren, als het is om de herbouwwaarde vast te stellen, dan is dat een hele andere taxatie als degene die je krijgt als je de verkoopwaarde vast wil laten stellen.
je kan voor dat laatste overigens ook gewoon een makelaar om een taxatie vragen.
Een taxatie voor de herbouwwaarde neemt ook niet de waarde van de grond mee. Logisch dat daar verschil in zit met een taxatie voor de markt/verkoopwaarde. In gebieden met een hoge grondprijs kan voor een ruim perceel het verschil in herbouwwaarde en verkoopwaarde makkelijk enkele tonnen zijn. Een grondprijs van 750 euro per m2 is in de randstad momenteel geen uitzondering.

De WOZ is in elk geval niet heel nauwkeurig. Die wordt immers bepaald op de verkoopprijs ontwikkeling in de wijk. En die ontwikkeling kan voor een specifieke woning heel erg naar boven of juist naar beneden afwijken. Als je net alles verbouwd en gerenoveerd hebt, zal de verkoopwaarde een stuk hoger liggen dan de WOZ. Echter wanneer de meeste woningen in jouw buurt er prachtig bij staan en je eigen woning heeft het nodig achterstallig onderhoud en verouderd interieur dan zal de verkoopwaarde aanzienlijk lager liggen dan de WOZ. Het verschil tussen WOZ en verkoopwaarde kan tientallen procenten zijn.

De getaxeerde marktwaarde ligt als het goed is nagenoeg gelijk aan de verkoopwaarde.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door rvjapio »

Mijn ervaring met twee taxaties (voor de hypotheek en voor de vernieuwing daarvan) zijn dat ze puur voor de bank zijn en verder niet. Ze bespraken zelfs van tevoren waar de waarde op uit moest komen.
De woz is puur natte vingerwerk en heeft zogenaamd betrekking op de waarde van het huis in bewoonde staat. Na drie bezwaarschriften en de reacties daarop weet ik zeker dat de woz waarde niks met de huiswaarde heeft te maken. Ik heb ook nog nooit een woz taxateur binnen gezien. Ze wegen hun oordeel zogenaamd af aan referentiepanden in de buurt. In mijn ervaring puur bedrog.

Als ik de waarde zou willen weten dan zou ik tenminste twee makelaars langs laten komen, nadat ik de kosten van de taxatie weet. Want daar zich zitten blijkbaar ook nog verschillen in. Ik zou ze van tevoren vragen hoe neutraal ze zijn en of ze zich niet toevallig gaan gedragen als aan- of verkoopmakelaar. En ik zou ze ook niet informeren over een eventuele eerdere taxatie en de hoogte ervan.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Brainless schreef:
22 sep 2018 19:47
blont007 schreef:
22 sep 2018 13:57
De werkelijke marktwaarde zal nagenoeg de WOZ waarde zijn.
Ik hoop het niet (en ik weet dat ook wel zeker).
Onze WOZ is nog steeds lager dan onze koopsom 8 jaar terug.
Hebben enkele maanden geleden een bod gehad (willen nog niet verkopen) van 40.000 meer, maar daarvoor gaat ons huis niet weg.
Same. Onze WOZ is ook veel lager dan de prijs waarvoor we ons huis zouden kunnen verkopen. "blont007" heeft ongelijk.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door BL2 »

De enig echt eerlijke manier om de verkoopwaarde voor beide partijen eerlijk te bepalen is de woning daadwerkelijk verkopen en ervaren wat de "gek er voor geeft".
Dat kan één der partijen zomaar 10.000 den euro's opleveren.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door kokka »

Ik lees een beetje tussen de regels door dat TS degene is die het huis niet zelf kan betalen, en dus op zoek moet naar een andere woning.
Als je zo weinig vertrouwen hebt in je aanstaande ex, dan beloofd dat weinig goeds voor jullie toekomst als pas-gescheiden paar.
Als je niet alsnog in de rechtbank tegenover elkaar wil staan omdat 1 van de twee zich tekort gedaan voelt is het zaak om een goede mediator te nemen en alles zo eerlijk en transparant mogelijk te spelen. En zelfs dan komt het nog geregeld voor dat sommige exen vinden dat ze er meer voor zich zelf uit hadden kunnen halen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door kweenie »

rvjapio schreef:
22 sep 2018 22:55
Mijn ervaring met twee taxaties (voor de hypotheek en voor de vernieuwing daarvan) zijn dat ze puur voor de bank zijn en verder niet. Ze bespraken zelfs van tevoren waar de waarde op uit moest komen.
Een taxatie voor de hypotheek is ook een heel ander soort taxatie dan die voor de mogelijke verkoop. Sowieso is een taxatie natuurlijk enigszins natte vinger werk, waarbij tussen twee taxateurs zo enkele duizenden euro's verschil kan zitten. Als de taxateur de hypotheekwens weet, dan zal hij daarom vaak ook daar rekening mee houden, zodat je in elk geval niet net onder de grens komt.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

blont007 schreef:
22 sep 2018 13:57
De werkelijke marktwaarde zal nagenoeg de WOZ waarde zijn.
https://bghu.nl/informatie-over-de-woz-waarde

Hier in de straat houd ik al een aantal jaren de WOZ-waarde, de vraagprijs en de werkelijke verkoopprijs (uit het kadaster) bij. Verkoopprijzen liggen 25 - 35% hoger dan de WOZ-waarden, die laatste gecorrigeerd voor het jaar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt inderdaad sterk af van de gemeente, en ook van het soort huis, of de WOZ waarde een goede benadering van de verkoopwaarde is.

Vooral in wijken met wat oudere huizen komt het natuurlijk regelmatig voor dat vooral de uitgeleefde huizen worden verkocht, en dan vaak voor een lagere prijs dan de waarde van normale huizen. Vervolgens worden ze opgeknapt en boven de mensen nog lange tijd in hun (veel waardevollere) huis wonen. Maar omdat dan vooral huizen tegen een lage prijs worden verkocht, zal de WOZ waarde niet extreem hoog zijn.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door blont007 »

Dat klopt, dat is de prijs van de gekke huizenziekte ..het overbieden van de vraagprijs.

Op uw belastingform. moet u ook de waarde van uw huis aangeven en dan vindt u het fijn dat reële waarde een stuk lager ligt, de WOZ waarde.

En daar houdt een taxateur natuurlijk ook rekening mee, want een bank leest ook mee en die weten natuurlijk ook wat een huis werkelijk waard is. Het is een taxatie zoals "Kweenie" zei voor de hypotheek.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Taxatiewaarde vs verkoopwaarde woning bij scheiding

Ongelezen bericht door Julie4444 »

blont007 schreef:
23 sep 2018 10:37
Dat klopt, dat is de prijs van de gekke huizenziekte ..het overbieden van de vraagprijs.

Op uw belastingform. moet u ook de waarde van uw huis aangeven en dan vindt u het fijn dat reële waarde een stuk lager ligt, de WOZ waarde.

En daar houdt een taxateur natuurlijk ook rekening mee, want een bank leest ook mee en die weten natuurlijk ook wat een huis werkelijk waard is. Het is een taxatie zoals "Kweenie" zei voor de hypotheek.
Dat slaat nergens op......?

Gesloten