LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tip: bespaar veel geld bij aflopen spaarhypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Art Tatum
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2018 12:00

Tip: bespaar veel geld bij aflopen spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Art Tatum »

Indien je spaarhypotheek afloopt in de eerste helft van het kalenderjaar valt mogelijk flink wat geld te besparen. Indien je wat spaargeld kunt inzetten (typisch ter grootte van een 2 tot 6 maanden hypotheekrente), doe dan een extra premiestorting een half tot twee jaar voor de afloopdatum en geef aan dat je hiermee de looptijd wil verkorten tot 1 december van het jaar dat voorafgaat aan de huidige afloopdatum. De hypotheekverstrekker zou voor je moeten kunnen uitrekenen hoeveel je hiervoor extra moet storten. Hiermee profiteer je al een heel belastingjaar eerder van de korting op het eigen woningforfait t.g.v. de wet Hillen (die weliswaar nu heel langzaam wordt afgebouwd over 30 jaar). In mijn geval levert een extra premiestoring van 5000 euro op die manier een rendenement op van 750 euro in 2 jaar tijd. Zorg wel dat je binnen de 1:10 verhouding van minimale en maximale jaarlijkse premiebetaling blijft met deze extra storting.

HypoExpert
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2018 09:25

Re: Tip: bespaar veel geld bij aflopen spaarhypotheek

Ongelezen bericht door HypoExpert »

Hou er wel rekening mee dat de hypotheekverstrekker administratiekosten in rekening kan brengen voor het wijzigen van de looptijd. Bij bijv. ING is dit €225.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Tip: bespaar veel geld bij aflopen spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Leuk rekensommetje. Deze is voor mij niet van toepassing. heb geen hypotheek op mijn huidige koopwoning. Bij mijn vorige woning had ik mijn hypotheek binnen 4 jaar afgelost. Is zelfs ideaal als je huis wilt verkopen en dan een nieuw huis gaat kopen. Met de huidige belastingregel zou je dan eigenlijk geen zorgtoeslag ontvangen, omdat dit onder inkomen/eigen vermogen valt. Maar ik ontvang wel toeslag, omdat een door groen sparen en groen beleggen, daar is een deel van aftrekbaar van de belasting. Dus indien je een hele lage of geen hypotheek hebt is dit voor sommige misschien ook een optie. Daar door ontvang ik zorgtoeslag.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tip: bespaar veel geld bij aflopen spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@beertje

Uw groene vermogen telt wel mee voor de zorgtoeslag.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Tip: bespaar veel geld bij aflopen spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Lady1234 schreef:@beertje

Uw groene vermogen telt wel mee voor de zorgtoeslag.
Dat klopt. Maar aangezien er een deel belastingaftrek (vrijstelling) van het groenvermogen is, wordt het deel verrekend met het vermogen/inkomen. Daardoor wordt je belastbaar vermogen/inkomen lager. Vandaar dat je een hoger zorgtoeslag krijgt,. Wat voor mij geldt, geldt waarschijnlijk niet voor iedereen. Door deze belastingregel ontvangen zelfs mijn ouders nog zorgtoeslag,, ook zij hebben geen hypotheek meer op hun koop woning.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tip: bespaar veel geld bij aflopen spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja dan nee een hypotheek heeft er helemaal niets mee van doen.

Art Tatum
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2018 12:00

Re: Tip: bespaar veel geld bij aflopen spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Art Tatum »

Bedankt HypoExpert, goede aanvulling!
Mijn hypotheekverstrekker (voorheen DBV nu overgegaan op Reaal) rekent gelukkig geen administratiekosten voor het wijzigen van de looptijd.

Gesloten