LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Trage verwerking hypotheekaflossing

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
TomKoorneef
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2019 21:06

Trage verwerking hypotheekaflossing

Ongelezen bericht door TomKoorneef »

Hallo allemaal,

Ik wil wel eens weten of meer van jullie tegen het volgende aanlopen.
Ik heb een hypotheek lopen bij ING.
Nu heb ik op 23 april 2019 een gedeeltelijke aflossing gedaan op een van mijn leningdelen.
Vervolgens kreeg ik een melding dat het aflossingsbedrag pas per 1 juni 2019 zal worden aangepast.
Mijn eerste reactie was : "Wat? Nog ruim een extra maand profiteren van mijn geld?"

Ik zou verwachten in het huidige digitale tijdperk dat een aflossing, nota bene gedaan via een ING-rekening, bewoon per volgende inningsdatum, dus per 01-05-2019 verwerkt zou moeten zijn.

Kan iemand me meer vertellen of dit überhaupt een normale en gaccepteerde werkwijze is?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Trage verwerking hypotheekaflossing

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Volgens mij betaal je de rente achteraf, daarom gaat ook pas achteraf een wijziging in.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Trage verwerking hypotheekaflossing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De rentebetaling per eind april zal niet zo snel aangepast kunnen worden.

Maar per eind mei, dus 1 juni, zal ongetwijfeld het juiste bedrag in rekening gebracht worden, waar bij ook die week van april verrekend zal worden.

Dus mijns inziens is het antwoord van de bank volkomen correct.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Trage verwerking hypotheekaflossing

Ongelezen bericht door renewouters »

TomKoorneef schreef:
29 apr 2019 21:14

Ik zou verwachten in het huidige digitale tijdperk dat een aflossing, nota bene gedaan via een ING-rekening, bewoon per volgende inningsdatum, dus per 01-05-2019 verwerkt zou moeten zijn.

Wat staat hierover in de hypotheekvoorwaarden?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Trage verwerking hypotheekaflossing

Ongelezen bericht door berndv »

Wat zei de ING of uw hypotheekadviseur toen u deze vraag stelde? en wat renewouters ook aangeeft, wat staat er in uw voorwaarden? Lijkt mij toch dat één van beide toch uw beginpunt is voor informatie?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Trage verwerking hypotheekaflossing

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat het termijnbedrag dan pas wordt aangepast betekent niet dat het pad op dat moment wordt afgelost het betekent alleen dat pas vanaf dat moment het maandbedrag aangepast wordt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Trage verwerking hypotheekaflossing

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik in Maart meld bij mijn bank kreeg ik code erbij voor dit te storten... april mag ik het pas doen en in mei heb ik het lagere maand bedrag.

Dit is normaal bij mijn bank, al vele keren gedaan

Ze vermelde voor 22 april overboeken, zodat ze nog enkele dagen hebben om te verwerken.

Gesloten