LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UPDATE: Hypotheek - Scheiding - Partner uitkopen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lifaf!!!
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 sep 2016 12:58
Contacteer:

Re: UPDATE: Hypotheek - Scheiding - Partner uitkopen

Ongelezen bericht door Lifaf!!! »

vroem schreef:jammer dat de gevolgen van persoonlijke keuzes weer bij derden gelegd worden in plaats van deze daadwerkelijk persoonlijk te houden, en weer het verwijt dat men alleen constructies wilt die hen voordeel opleveren, terwijl je zelf niet beter bent dan hen. Jij wilt ook de gunstigste oplossing, voor jezelf. Alleen hebben zij het voordeel want huis verpand. Enige optie die ik wel langs heb zien komen maar door jou blijkbaar niet serieus overwogen is verkopen en verhuizen. en (eventueel) nieuwe geldverstrekker.
Want blijkbaar is de draagkracht voor het extra aandeel er wel.
Ik snap je punt, maar ben het niet volledig met je eens. In mijn geval was ik niet specifiek opzoek naar gunstigere condities, enkel naar een ongecompliceerde oplossing.
Mede door de overheid is scheiden en het "hypotheek voorzetting verhaal" een groot bureaucratisch systeem geworden. Waarom kan men simpelweg niet, na een kredietwaardigheid check, het hypotheek gedeelte van de ex-partner overnemen of overgeven (met wederzijdse toestemming), hup naar notaris om hem/haar te ontslaan uit hypo akte en klaar. Zodoende loopt de hypotheek gewoon door met de oude condities. In plaats van zijn/haar gedeelte te moeten herfinancieren, conform nieuwe regels, ander constructies, andere maandlasten, extra advieskosten, extra notariskosten etc.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UPDATE: Hypotheek - Scheiding - Partner uitkopen

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar die dingen zijn nu juist die door jou gewenste kredietwaardigheidscheck plus een bezoekje aan de notaris... Dus in feite precies wat je zou willen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: UPDATE: Hypotheek - Scheiding - Partner uitkopen

Ongelezen bericht door vroem »

de bank volgt de wet. Jouw probleem (wat ik niet echt zie overigens...) ligt in de wet. Moet je in Den Haag zijn. En zolang daar niets anders geregeld wordt, geldt de huidige, waar naast jullie ook de bank zich aan moet conformeren.
(banken zouden het wellicht ook graag anders zien?)
kern is wel dat de insteek van de hypotheek anders is dan destijds bij afsluiten/aangaan van de lening. Banken zouden gek zijn al te gemakkelijk van alles aan te passen..
die ongecompliceerde oplossing is dus weldegelijk een vraag naar gunstiger condities. misschien niet in opzet en voorwaarden hypotheek, wel in totstandkoming ervan...
deze regels gelden nu eenmaal, voor iedereen.

Lifaf!!!
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 sep 2016 12:58
Contacteer:

Re: UPDATE: Hypotheek - Scheiding - Partner uitkopen

Ongelezen bericht door Lifaf!!! »

"gewenste kredietwaardigheidscheck plus een bezoekje aan de notaris'

Ik zie en ervaar het duidelijk anders, zo makkelijk gaat dat niet met de huidige regels. Vele bezoeken aan de bank, gesprekken met adviseur, opzetten van meerdere scenario's constructies, meerdere contact momenten met notaris ivm met akte van verdeling. Dus wel degelijk gecompliceerd. Dit wordt tevens ook door meerdere instanties aangemerkt, dat het een gecompliceerd proces is (VEH, AFM ). Juist door deze nieuwe setup, wordt het ex-partners juist moeilijker gemaakt om de huidige woning te blijven wonen.

"Banken zouden gek zijn al te gemakkelijk van alles aan te passen..",
in een minder gecompliceerde opzet, zouden ze enkel de tenaamstelling hoeven aanpassen en niet de gehele constructie. En ja dit komt door Den Haag.

Zelfs kassa heeft hier nog een artikel over gemaakt, https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... hypotheek/

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UPDATE: Hypotheek - Scheiding - Partner uitkopen

Ongelezen bericht door kweenie »

Lifaf!!! schreef:Ik zie en ervaar het duidelijk anders, zo makkelijk gaat dat niet met de huidige regels. Vele bezoeken aan de bank, gesprekken met adviseur, opzetten van meerdere scenario's constructies, meerdere contact momenten met notaris ivm met akte van verdeling. Dus wel degelijk gecompliceerd. Dit wordt tevens ook door meerdere instanties aangemerkt, dat het een gecompliceerd proces is (VEH, AFM ). Juist door deze nieuwe setup, wordt het ex-partners juist moeilijker gemaakt om de huidige woning te blijven wonen.
Zeker is het een gecompliceerde situatie. Maar dat heeft toch vooral ook te maken met je kredietwaardigheid nu een in de toekomst. Het gaat immers over een zeer langdurige verplichting die je aangaat en die een groot deel van je inkomen kost. Op het moment van afsluiten gaat het vaak om een kwart van je inkomen, dat is geen kattenpis. Dan is het voor jouw kredietwaardigheid toch behoorlijk van belang hoe groot de kans is dat die lasten over een x aantal jaar bv eenderde van je inkomen zouden zijn, een of je dan nog steeds normaal je laten zou kunnen betalen of zwaar in de problemen zou komen.

Maar dat heeft dus allemaal te manen met jouw kredietwaardigheid. Het gaat immers niet om een telefoon van een paar honderd euro die na twee jaar afbetaald is (waarvoor je doopzeel overigens ook al flink wordt gelicht...), het gaat om een verplichting voor tonnen en voor tientallen jaren.

Dat je meerdere bezoeken aan de notaris zou moeten brengen lijkt mij meestal niet echt nodig. Voor het wijzigen van het eigendom (akte van verdeling) en van de hypotheek is één bezoek aan de notaris voldoende, net als bij de aanschaf van een nieuwe woning.

Gesloten