LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
ingridje
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2016 17:37

Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door ingridje »

de hypotheek loopt december 2017 af.
Nu kan ik een boete betalen van 3573 euro en dan kan ik oversluiten naar 10 jaar vast voor 2.07 % . maandlast dan 217 euro
(nu zit ik op 4,7 % en 493 euro)
het gaat om een hypotheekdeel van 114.000 euro (ander deel is spaar)

Zou het verstandig zijn om de boete te betalen en dan 10 jaar vast zetten of wachten tot de bank volgend jaar met een aanbod komt ???
stel de rente stijgt 1 % in tussen tijd, wat ga ik dan voor maandlast betalen ? hoe reken je dat uit ?

gr
ingrid

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Nu een forse boete betalen terwijl de rentevastperiode van je hypotheek over ruim een jaar afloopt? Dat zou ik nou nooit doen! Wacht rustig af tot volgend jaar. Tja, de rente kan wat stijgen maar dat hoeft niet. Dalen kan ook nog een beetje. Dat is glazen bol kijken. Heel erg mogelijk op safe spelen kost je nu 3573 euro en daar kun je hele leuke en of nuttige dingen mee doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat voor soort hypotheek is het? Ik kan schuld en rentepercentage niet echt matchen met de maandlasten. Voor aflossingsvrij zijn de maandlasten te hoog, maar voor annuïteiten zo'n de lasten te laag.

Bedenk trouwens ook even wanneer je de rente wilt laten eindigen. Een jaar eerder vastzetten betekent namelijk ook dat de rentevaste periode een jaar eerder stopt. Kan een nadeel zijn.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door jonis »

stel de rente stijgt 1 % in tussen tijd, wat ga ik dan voor maandlast betalen ? hoe reken je dat uit ?
Nu kan ik een boete betalen van 3573 euro en dan kan ik oversluiten naar 10 jaar vast voor 2.07 % . maandlast dan 217 euro
(nu zit ik op 4,7 % en 493 euro)
Als het aanbod 2.07% is en 217,- dan zou een 1% stijging dus de helft meer betekenen en dus ongeveer 217:2= 109,- hogere lasten.

De mening van Klaasjan deel ik niet want ondanks dat ik niet in een glazen bol kan kijken is het opwaartste risico van een rentewijziging groter aan het worden en ook al betaal je de boete nu niet:
Heel erg mogelijk op safe spelen kost je nu 3573 euro en daar kun je hele leuke en of nuttige dingen mee doen.


dan nog moet je 15 maanden 2.6% hogere rente betalen=gelijk aan de boete. De kans dat volgend jaar de rente beduidend lager is.....acht ik nauwelijks nog aanwezig (mijn mening doet er eigenlijk niet toe) maar ik kan je wel vertellen dat als de rente 1% stijgt dat je dan denkt had ik het toch maar gedaan.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door john18 »

Ik zou het verschil bereken wat u in de 1 jaar minder aan rente betaald en dan kijken wat het kost. Als ik met uw bedragen even snel reken kom ik uit dat u in 1 jaar 3.312 minder betaalt Dus u zegt december dus is 14 maanden is 3864 wat u minder betaalt aan rente.
Het scheelt minimaal wat u er op vooruit gaat. is ongeveer naar mijn berekening 291 euro in 14 maanden. Ik denk dat u zelf moet afwegen of u nu de lage rente pakt of afwacht. Niemand weet wat de rente gaat doen. Gaat het stijgen of dalen.
En bovendien ik weet niet of hoe ik nu heb gerekend met 1 lening deel een correcte manier is.

ingridje
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2016 17:37

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door ingridje »

fijn dat jullie met mij meedenken.

kneenie:
sorry ik had het spaardeel bedrag benoemd.
Het moet zijn restschuld van 125.993 euro- met 4.7 % - aflosvrijdeel -maandlast nu 493 euro

spaardeel kan niet worden omgezet.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik blijf bij het glazen bol model en onderschrijf de berekening van @john18. Het levert maximaal 291 euro op maar dan hebben we het nog niet over de kosten van het oversluiten (advies, bemiddeling, hypotheekakte etc.) die (deels) niet aftrekbaar zijn. Erop gokken dat de rente stijgt is net zo zinvol als erop gokken dat de rente daalt. O.a. hier http://www.hypotheek-rentetarieven.nl/n ... hting-2017 is te lezen dat een stijging op korte termijn zeker niet te verwachten is en op de langere termijn al helemaal niet. Succes met beslissen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door jonis »

Klaas Jan schreef:Ik blijf bij het glazen bol model en onderschrijf de berekening van @john18. Het levert maximaal 291 euro op maar dan hebben we het nog niet over de kosten van het oversluiten (advies, bemiddeling, hypotheekakte etc.) die (deels) niet aftrekbaar zijn. Erop gokken dat de rente stijgt is net zo zinvol als erop gokken dat de rente daalt. O.a. hier http://www.hypotheek-rentetarieven.nl/n ... hting-2017 is te lezen dat een stijging op korte termijn zeker niet te verwachten is en op de langere termijn al helemaal niet. Succes met beslissen.

Onzin....je kunt bij je eigen verstrekker gewoon de rentevastperiode openbreken zonder verdere oversluitkosten behalve de boete, dat je dat niet weet zeg....idd geen glazen bol maar hoeveel potentieel is er nog naar beneden als 10 jaar vast nu 2.07 is....dus sowieso al een minimale besparing en als volgend jaar de rente hoger staat ... "goed gegokt"....Jij vindt dat je sowieso moet wachten; maar dan vraag ik me huidige percentages af waarom; nauwelijks nog winstpotentieel nog mogelijk; zeker als je het financieel nieuws volgt.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jij vindt dat je sowieso moet wachten; maar dan vraag ik me huidige percentages af waarom; nauwelijks nog winstpotentieel nog mogelijk; zeker als je het financieel nieuws volgt.
Een jaar wachten levert je toch zomaar een besparing op van 3500 boete die je NIET hoeft te betalen...
Dat is geen winst?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Een besparing van 3500 boete die je 3800 extra rente kost zie ik niet echt als een besparing.

Ook is er nog behoorlijk wat 'neerwaarts potentieel'. Los van dat de rente komende maanden nog best wat kan dalen, is 2,07% is nou niet bepaald de meest voordelige rente, sommige andere aanbieders zitten 0,4% lager. Dus misschien dat deze aanbieder daarin ook wel volgt.

Trouwens, je kunt natuurlijk ook overwegen de rente langer vast te zetten dan tien jaar. Met een beetje geluk neemt het verschil tussen tien en vijftien of twintig jaar de komende maanden ook wat af.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
Jij vindt dat je sowieso moet wachten; maar dan vraag ik me huidige percentages af waarom; nauwelijks nog winstpotentieel nog mogelijk; zeker als je het financieel nieuws volgt.
Een jaar wachten levert je toch zomaar een besparing op van 3500 boete die je NIET hoeft te betalen...
Dat is geen winst?
Als Ingridje 3570,- de boete niet betaalt moet ze wel de 3866 meer rente betalen (14 maanden 125993,- 2.63% hogere rente)

Als ze de boete niet betaalt is ze duurder uit :roll:

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door jonis »

kweenie schreef: Ook is er nog behoorlijk wat 'neerwaarts potentieel'. Los van dat de rente komende maanden nog best wat kan dalen, is 2,07% is nou niet bepaald de meest voordelige rente, sommige andere aanbieders zitten 0,4% lager. Dus misschien dat deze aanbieder daarin ook wel volgt.

.
Alleen weet je niet of 2,07% het laagste tarief is van de eigen verstrekker...misschien zit daar voor Ingrid nog een risico-opslag in of zijn de laagste percentages ook alleen voor annuïtair.

De vraag voor mij is ook niet of er nog een tiende meer vanaf kan nu.....maar de gong voor het laagste percentage ooit die gaat ook niet . :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn weinig aanbieders die een variant met een rentetarief voor tien jaar van 2,07% aanbieden (of waarbij je met toeslagen op 2,07% uitkomt). Dus het is niet zo moeilijk na te gaan om welke verstrekker het gaat. En om welke rente'variant' het gaat. En in lijn daarmee, dat veel andere verstrekkers voor die situatie een lagere rente rekenen.

Maar het is ook goed mogelijk dat deze geldverstrekker momenteel niet echt zit te wachten op veel nieuwe klanten. Dat ze liever de bestaande klanten een wat hoger tarief geven dan dat ze nieuwe klanten willen lokken met lage rente. Wat de toekomst zal brengen zal dus een gok blijven.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door jonis »

Maar wat is je clou eigenlijk Kweenie; dat bij de buren het gras groener is?....dan komen er wel nog verdere kosten bij, dat kun je op dit moment natuurlijk ook meewegen als daar zo nodig behoefte aan is. BTW mijn verstrekker rekent 1.9 dus daar hoef je het niet voor te doen.

Dat je niet in de toekomst kunt kijken is duidelijk, maar dan kun je bijv toch ook de boete betalen en 1 jaar vast pakken....winst is winst ipv naief de periode uitzitten...keuze rentevastperiode staat je nl vrij.



Maar even serieus......10 jaar vast en 2,07......hoe dom kun je zijn om dat af te wegen als je sowieso de boete anders als rente moet betalen.... :roll: ....wie het onderste uit de kan wil.....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat er niet om of het gras groener is bij de buren. Het gaat mij om de opmerking dat er "nauwelijks nog winstpotentieel nog mogelijk" is. Aangezien andere geldvertrekkers nog veel lager zitten, vind ik de kans helemaal niet zo klein dat bij deze geldverstrekker de rente ook nog wat verder omlaag gaat.

Daarnaast geef ik ter overweging dat je ook kunt kiezen voor een langere rentevaste periode, dat geeft je nog meer zekerheid, maar kost ook een paar tienden meer.
10 jaar vast en 2,07......hoe dom kun je zijn om dat af te wegen als je sowieso de boete anders als rente moet betalen
De overweging of je de rente tot 2026 wilt vastzetten of dat je de rente tot 2027 wilt vastzetten. Want, wat ik ook al eerder heb aangegeven, bij de overweging of je de rente voortijdig opnieuw wilt vastzetten moet je niet alleen kijken naar de (extra) kosten of winst nu, maar ook naar hoe lang je er voordeel bij hebt en tot wanneer je de nieuwe rente vast hebt staan. Als je nu al opnieuw vastzet, dan loopt de rentevaste periode ook een jaar eerder weer af.

Als je het 'risico' neemt om nu nog niet vast te zetten, dan kán de rente over een jaar weer gestegen zijn. Maar ook als de rente dan 0,1% hoger zou zijn, dan zou je over de hele periode tot 2027 nog steeds voordeliger uit zijn als de rente over 10 jaar hoger staat dan 3,07%. (Maar voor het zelfde geld daalt de rente dus nog een stukje.)

Zelf zou ik het risico wel nemen en nog een jaartje wachten. Als de rente in de tussentijd een tiende zou gaan dalen, dan ben je blij. Als de rente in de tussentijd een tiende zou gaan stijgen, dan kost je dat over 10 jaar 1260 euro extra (aftrekbaar). Maar elke maand wachten betekent ook aan het eind van de looptijd een maand langer profiteren van de vastgezette lage rente en dan verdien je wellicht weer een deel van die 1260 terug.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @ingridje, welke en hoeveel kosten rekent uw bank voor het oversluiten?

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door jonis »

Klaas Jan schreef:Hallo @ingridje, welke en hoeveel kosten rekent uw bank voor het oversluiten?
Had ik je wat nieuws verteld? :roll: Daarbij gaf ze al aan: boete 3573,-

Bij de Rabo kun je bijv online bankieren en boete inzien/berekenen; die rekenen echter wel nog ongeveer 200,- voor het "werk". Niks notaris/oversluiten etc. gewoon alleen de rentevastperiode openbreken.
Laatst gewijzigd door jonis op 21 sep 2016 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door jonis »

kweenie schreef:Het gaat er niet om of het gras groener is bij de buren. Het gaat mij om de opmerking dat er "nauwelijks nog winstpotentieel nog mogelijk" is. Aangezien andere geldvertrekkers nog veel lager zitten, vind ik de kans helemaal niet zo klein dat bij deze geldverstrekker de rente ook nog wat verder omlaag gaat.

Daarnaast geef ik ter overweging dat je ook kunt kiezen voor een langere rentevaste periode, dat geeft je nog meer zekerheid, maar kost ook een paar tienden meer.
10 jaar vast en 2,07......hoe dom kun je zijn om dat af te wegen als je sowieso de boete anders als rente moet betalen
De overweging of je de rente tot 2026 wilt vastzetten of dat je de rente tot 2027 wilt vastzetten. Want, wat ik ook al eerder heb aangegeven, bij de overweging of je de rente voortijdig opnieuw wilt vastzetten moet je niet alleen kijken naar de (extra) kosten of winst nu, maar ook naar hoe lang je er voordeel bij hebt en tot wanneer je de nieuwe rente vast hebt staan. Als je nu al opnieuw vastzet, dan loopt de rentevaste periode ook een jaar eerder weer af.

Als je het 'risico' neemt om nu nog niet vast te zetten, dan kán de rente over een jaar weer gestegen zijn. Maar ook als de rente dan 0,1% hoger zou zijn, dan zou je over de hele periode tot 2027 nog steeds voordeliger uit zijn als de rente over 10 jaar hoger staat dan 3,07%. (Maar voor het zelfde geld daalt de rente dus nog een stukje.)

Zelf zou ik het risico wel nemen en nog een jaartje wachten. Als de rente in de tussentijd een tiende zou gaan dalen, dan ben je blij. Als de rente in de tussentijd een tiende zou gaan stijgen, dan kost je dat over 10 jaar 1260 euro extra (aftrekbaar). Maar elke maand wachten betekent ook aan het eind van de looptijd een maand langer profiteren van de vastgezette lage rente en dan verdien je wellicht weer een deel van die 1260 terug.
Kweenie... idd nauwelijks nog winstpotentieel mogelijk; want ik denk in halve of bijna hele procenten en niet in de laatste tiende en dan een 10 jaarsvoordeel gaan uitrekenen om het nog ergens op te laten lijken. Daarbij heeft Ingrid in principe al voordeel als ze nu 1 jaar vast pakt; dus waarom de rentevastperiode uitzitten? :roll:
Rabo rekent NHG 10 jaar 1,9 inclus betaalpakketkorting 0,2 (niet annuïtair)
ING rekent 1,94 inclus korting 0,25
ABN rekent 1,94 inclus korting 0,2%
Dus zo ontzettend slecht is 2.07% ook weer niet. Maar ook voor jou Kweenie geldt: van jou geen garantie uitspraak wat volgend jaar december de rente doet; dat kan nl net zo goed weer 3% zijn en dan denken de meesten toch echt: had ik het toch maar gedaan terwijl de meesten er dan wel met hun foute keuze kunnen leven als de rente dan 1,97% staat.

stofzuigertje

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Lagere rente = lagere belastingteruggave & hogere spaarpremie spaarhypotheek en daarmee naast boete en volgend jaar dus beter.

Zelf denk ik aan 15 of 20 jaren vastzetten want afgelopen 100 jaren was de rente hoger!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verstandig om nog boete rente te betalen ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Kweenie... idd nauwelijks nog winstpotentieel mogelijk; want ik denk in halve of bijna hele procenten en niet in de laatste tiende en dan een 10 jaarsvoordeel gaan uitrekenen om het nog ergens op te laten lijken.
Even ter indicatie, een half jaar geleden stond die rente nog op 2,6% en toen zeiden veel mensen ook dat er nauwelijks nog winstpotentieel was. En dat je de rente snel moest openbreken. Inmiddels zitten we weer een half procent lager, waarom zouden we over een jaar niet nog een half procent lager zitten?

Natuurlijk kan de rente de komende tijd ook omhoog gaan, net als dat de rente omlaag kan gaan. Alleen zie ik zelf niet waarom de rente nu ineens omhoog zou gaan. Ik zou er daarom eerder voor kiezen om nu nog niet over te sluiten, maar rustig af te wachten wat de rente gaat doen. Daalt de rente, dan is dat mooi meegenomen. Gaat de rente een keer stijgen, dan is dat een mooi moment om alsnog de rente open te breken. Misschien dat je dan een tiende hoger uit komt dan nu, maar voor het zelfde geld daalt de rente eerst nog een half procent en gaat de rente dan pas weer stijgen. Dan kun je alsnog de rente op 1,67 vast zetten.

Maar ik denk dat ons beider boodschap inmiddels wel duidelijk is.

Gesloten