LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
leonmirjam2019
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2020 13:22

BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door leonmirjam2019 »

Goedendag,
Aegon Hypotheken heeft bij de verkoop/aankoop van onze woningen in 2017/2018 een financiële fout gemaakt door een foutieve berekening toe te passen op de Nota van Afrekening bij de notaris. Hierdoor kregen wij in augustus 2018 een bericht dat er nog een restschuld zou zijn van €2500,00. Dit is toen gecommuniceerd met onze financieel adviseur en die heeft aangegeven dat wij hier zeer ontstemd over waren. Door heel veel gesteggel over wel/niet betalen en commitment over het te betalen bedrag is de relatie tussen ons als klant en Aegon Hypotheken als 'leverancier' onder druk komen te staan en hebben wij tijdelijk niets betaald, omdat wij het niet eens waren met deze restschuld door toedoen door Aegon. Uiteindelijk heeft Aegon Hypotheken dit uit handen gegeven aan een deurwaarder waarmee we een betalingsregeling hebben gesloten en zijn vanaf oktober 2019 maandelijkse €100,00 gaan betalen. Wat schetst onze verbazing, Aegon Hypotheken heeft deze restschuld ALS BESTAANDE KLANT gemeld bij het BKR en hier code2 aan laten koppelen, waardoor je de komende 3-5 jaar als financiële wanbetaler aan de schandpaal bent genageld. Afgelopen week hebben we het volledig restbedrag ter grootte van €1899,00 betaald en heeft Aegon deze openstaande post wel afgemeld bij het BKR, maar code2 laten staan en wensen niet mee te werken aan het verwijderen van code2 in de BKR!!! We willen deze gang van zaken transparant en openbaar maken, omdat wij zeer ontstemd zijn over de wijze waarop wij als bestaande klant behandeld worden voor een bedrag van €2500,00, terwijl onze BKR geschiedenis geen negatieve registraties kent, omdat wij altijd alles keurig netjes betalen. Wat hebben wij nog meer ondernomen op dit moment: Brief aan Directie Aegon Particulier en we hebben een dossier opgestart bij DAS Rechtsbijstand voor juridisch advies en inzet van rechtsbijstand advocaat. HELP, wie kan ons nog meer helpen, adviseren om dit z.s.m. tot een einde te brengen.
Laatst gewijzigd door Radar op 09 feb 2020 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door kweenie »

Een code 2 geeft aan dat de kredietverstrekker het bedrag dat je nog moet betalen (de restantvordering) in één keer opeist.
Aldus BKR. En dat is volgens mij precies de situatie die zich heeft voorgedaan, dus juist dat je code 2 hebt gekregen.

Maar als die schuld nu ingelost is, dan zou er nu ook een herstelcode moeten staan. Dus een H2 ipv een A2 codering. Die blijft vervolgens 5 jaar staan.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar pas afgelopen week is het restant betaald, dus die H zal beslist gauw volgen.

En dat die 2 geplaatst werd is mijns inziens terecht, want u hebt pas met de deurwaarder een betalingsregeling getroffen, niet direct met Aegon, dus er is een flinke tijd overheen gegaan.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zo zie je weer hoe duur het je komt te staan als je ten onrechte principieel wilt zijn. Die codering lijkt me op basis van wat je hier vertelt gewoon terecht. Gelukkig woon je net in je nieuwe huis, dus hopelijk heb je geen plannen om snel weer een ander huis te kopen. Met een beetje mazzel heb je dus weinig last van je codering. Houd alleen wel even in de gaten of de A een H wordt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door sylvesterb »

leonmirjam2019 schreef:
08 feb 2020 13:39
Uiteindelijk heeft Aegon Hypotheken dit uit handen gegeven aan een deurwaarder waarmee we een betalingsregeling hebben gesloten en zijn vanaf oktober 2019 maandelijkse €100,00 gaan betalen. Wat schetst onze verbazing, Aegon Hypotheken heeft deze restschuld ALS BESTAANDE KLANT gemeld bij het BKR en hier code2 aan laten koppelen.
Lijkt me toch verstrekt logische. U bent bij de notaris akkoord gegaan met de "foutieve" berekening als ik het zo lees U heeft 2 jaar de tijd gehad om hun fout feitelijk te bewijzen, dit is u schijnbaar niet gelukt.

Na 2 jaar! voelt Aegon zich genoodzaakt een deurwaarder in te schakelen, want uit u zelf weigerde u zelfs na 2 jaar om te betalen! Toen de deurwaarder werd ingeschakeld werd ook automatische code 2 bij de BKR geregistreerd. En bij de deurwaarder, ging u na 2 jaar, ook nog een regeling treffen van EUR 100,00 per maand.

U heeft het zelf zover laten komen? Waarom heeft u in 2017 geen actie ondernomen? Geschillencommissie, gerechtelijke procedure? Nu 2 jaar na dato gaat u DAS inschakelen om een eventuele procedure te starten, maar deze heeft weinig kans van slagen.

Mogelijk heeft u dit allemaal wel gedaan maar niet in uw verhaal gezet, maar als u niet kunt bewijzen dat er een fout is gemaakt dan is niet betalen niet zo slim. U had ook onder protest kunnen betalen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Gezien de €100,- per maand nu is het dus een vergeten post.

Dan mogen ze die claimen. En U had eerst moeten kijken of het terecht was of niet.
Bij niet hoeven betalen was deze BKR notering er niet geweest of weggehaald, maar omdat U toch moest betalen mag dit!

De BKR doen ze pas nadat U aangaf te weigeren.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door tttlocke »

sylvesterb,
Ik lees het anders. Destijds is door Aegon een fout gemaakt in het voordeel van TS.
Dat heeft men later gecorrigeerd. En daar verzette TS zich tegen, met alle gevolgen van dien (terwijl Aegon kennelijk wel gelijk had).

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door sylvesterb »

tttlocke schreef:
09 feb 2020 13:45
sylvesterb,
Ik lees het anders. Destijds is door Aegon een fout gemaakt in het voordeel van TS.
Dat heeft men later gecorrigeerd. En daar verzette TS zich tegen, met alle gevolgen van dien (terwijl Aegon kennelijk wel gelijk had).
Nu je het zo stelt... Zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Als dit klopt dan heeft TS natuurlijk niets aan DAS rechtsbijstand en is de BKR registratie helemaal correct. Immers een foutje betekend niet dat dit hersteld mag worden en daarna een regeling treffen is dan gewoon naïef als je denkt dat dit geen gevolgen heeft.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts had natuurlijk een regeling moeten treffen met Aegon en niet moeten weigeren en wachten tot het uit handen was gegeven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door berndv »

leonmirjam2019 schreef:
08 feb 2020 13:39
Aegon Hypotheken heeft bij de verkoop/aankoop van onze woningen in 2017/2018 een financiële fout gemaakt door een foutieve berekening toe te passen op de Nota van Afrekening bij de notaris. Hierdoor kregen wij in augustus 2018 een bericht dat er nog een restschuld zou zijn van €2500,00. Dit is toen gecommuniceerd met onze financieel adviseur en die heeft aangegeven dat wij hier zeer ontstemd over waren.
Dat u er ontstemd over was kan ik mij voorstellen. Maar goed, hoe vervelend ook, waar gewerkt wordt, worden helaas wel eens fouten gemaakt. De fout is schijnbaar achterhaald en gecorrigeerd, u moest de restschuld betalen. Vervelend, maar ook al is het niet uw schuld, schijnbaar wel terecht.
leonmirjam2019 schreef:
08 feb 2020 13:39
hebben wij tijdelijk niets betaald, omdat wij het niet eens waren met deze restschuld door toedoen door Aegon
Wat dacht u te bereiken met het niet meer betalen? Dacht u ze hiermee onder druk te zetten? Of dat ze uiteindelijk die restschuld maar kwijt zouden schelden? Ben wel benieuwd.
leonmirjam2019 schreef:
08 feb 2020 13:39
Uiteindelijk heeft Aegon Hypotheken dit uit handen gegeven aan een deurwaarder waarmee we een betalingsregeling hebben gesloten en zijn vanaf oktober 2019 maandelijkse €100,00 gaan betalen. Wat schetst onze verbazing, Aegon Hypotheken heeft deze restschuld ALS BESTAANDE KLANT gemeld bij het BKR en hier code2 aan laten koppelen
En terecht, dit zijn ze namelijk verplicht vanuit de gedragscode die geldt in de financiele sector. Wanbetalers, want dat was u, dienen te worden gemeld bij het BKR, en terecht. U probeerde een geschil op te lossen door maar niet meer te betalen. Op zich niet heel erg raar dat u daarom geregistreerd staat.
leonmirjam2019 schreef:
08 feb 2020 13:39
Afgelopen week hebben we het volledig restbedrag ter grootte van €1899,00 betaald en heeft Aegon deze openstaande post wel afgemeld bij het BKR, maar code2 laten staan en wensen niet mee te werken aan het verwijderen van code2 in de BKR!!!
Het enige wat ze mogen veranderen is dat ze de A2 moeten veranderen in een H2.
leonmirjam2019 schreef:
08 feb 2020 13:39
We willen deze gang van zaken transparant en openbaar maken, omdat wij zeer ontstemd zijn over de wijze waarop wij als bestaande klant behandeld worden voor een bedrag van €2500,00, terwijl onze BKR geschiedenis geen negatieve registraties kent, omdat wij altijd alles keurig netjes betalen.
De situatie is zo transparant als maar kan. U was het niet eens met de restschuld, u heeft daarom zelf maar besloten om niet meer te betalen, waardoor u een schuld had waarvoor u niet afloste, hierdoor is er een deurwaarder aan te pas gekomen, waarna u uiteindelijk wel bent gaan betalen. U betaalde alles wellicht altijd netjes, als u dat in het verleden niet deed was u al veel eerder geregistreerd geweest, nu was u niet netjes met betalen, en bent u geregistreerd.

leonmirjam2019
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2020 13:22

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door leonmirjam2019 »

Dank voor al jullie reacties en inzichten.

Voor alle duidelijkheid, bij de overdracht bij de notaris op 8 december 2017 was dit nog helemaal niet bekend, op 23 augustus 2018 kwam Aegon Hypotheken met dit witte konijn uit de hoge hoed.

Ik heb me altijd verzet tegen deze fout en heb nooit consensus gehad over het te betalen bedrag en had ook tot oktober 2019 ook geen afspraken gemaakt over het te betalen maandelijkse bedrag.

Al met al blijf ik erbij dat je als bestaand klant (13 jaar) niet op een dergelijke wijze door toedoen van een grove fout van Aegon Hypotheken zelf, als dubieuze debiteur aan de schandpaal genageld wordt. Er bestaat ook iets als begrip, menselijkheid en betrokkenheid met de klant.

Uiteindelijk hebben we alles betaald en is de BKR melding beeindigd, alleen code 2 staat er nog op als 'bedrag volledig opeisbaar'.

Alle adviezen en inzichten zijn nog steeds welkom.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u hebt zich meer dan een jaar verzet tegen herstel van die fout. Ik ga er tenminste van uit dat Aegon gelijk heeft en pas met de deurwaarder hebt u een regeling getroffen. Dus u hebt die notering over uzelf afgeroepen,

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door kweenie »

leonmirjam2019 schreef:
12 feb 2020 10:08
Ik heb me altijd verzet tegen deze fout en heb nooit consensus gehad over het te betalen bedrag en had ook tot oktober 2019 ook geen afspraken gemaakt over het te betalen maandelijkse bedrag.

Al met al blijf ik erbij dat je als bestaand klant (13 jaar) niet op een dergelijke wijze door toedoen van een grove fout van Aegon Hypotheken zelf, als dubieuze debiteur aan de schandpaal genageld wordt.
Maar nogmaals, die codering is er niet ontstaan door de vergissing die Aegon heeft gemaakt. Die codering is er omdat je niet op de juiste manier bent omgegaan met je bezwaren. Door, naar aanleiding van het bezwaren, niet te betalen, heb je jezelf in deze situatie gewerkt.

BL2
Berichten: 4836
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door BL2 »

leonmirjam2019 schreef:
12 feb 2020 10:08
...Er bestaat ook iets als begrip, menselijkheid en betrokkenheid met de klant......
Of u nu één maand of 80 jaar klant bent bij een bedrijf, het is niet meer dan een zakelijke relatie waarbij één ieder op dezelfde wijze behandeld wordt.
Door menselijkheid, betrokkenheid en begrip wordt je verdienmodel als bedrijf er nooit beter op, dat wordt dus niet toegepast.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het van weinig begrip getuigen als je bij een zakelijk meningsverschil besluit om gewoon maar niets meer te betalen. Door dit gedrag zul je ook bij andere bedrijven iedere vorm van coulance en menselijk begrip buitenspel zetten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BKR Code 2 na gesteggel met Aegon Hypotheken

Ongelezen bericht door berndv »

leonmirjam2019 schreef:
12 feb 2020 10:08
Al met al blijf ik erbij dat je als bestaand klant (13 jaar) niet op een dergelijke wijze door toedoen van een grove fout van Aegon Hypotheken zelf, als dubieuze debiteur aan de schandpaal genageld wordt. Er bestaat ook iets als begrip, menselijkheid en betrokkenheid met de klant.
Als dit uw onderbouwing is op grond waarvan u van mening bent dat die notering verwijderd moet worden, gaat u niet heel ver komen. Ook DAS zal op juridische gronden ook geen "begrip, menselijkheid en betrokkenheid" kunnen afdwingen. Ik kan het ook andersom draaien. Door uw onbegrip voor het maken van een, waarschijnlijk, menselijke fout, heeft u zichzelf in deze situatie geplaatst.
leonmirjam2019 schreef:
12 feb 2020 10:08
op 23 augustus 2018 kwam Aegon Hypotheken met dit witte konijn uit de hoge hoed.

Ik heb me altijd verzet tegen deze fout en heb nooit consensus gehad over het te betalen bedrag en had ook tot oktober 2019 ook geen afspraken gemaakt over het te betalen maandelijkse bedrag.
fouten maken is vervelend, dit keer was het een fout in uw voordeel, die fout hebben ze hersteld. Het heeft zo te lezen wel een jaar geduurd alvorens u een regeling heeft getroffen, met alle gevolgen van dien. Dat u geen consensus had over het te betalen bedrag is aegon niet aan te rekenen. Zoals al eerder gesteld, als de fout andersom was geweest, dus in uw nadeel, had aegon dan ook zo lang mogen wachten met het uitbetalen aan u?

Gesloten