LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Bobbie1506
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019 11:06

Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door Bobbie1506 »

Voor de aankoop van een vakantiehuisje heb ik een hypotheekadviseur opdracht gegeven om een hypotheek te realiseren.
Mijn hoofdwoning wordt verkocht en ik ga bij familie inwonen. Op deze gronde wilde ik een hypotheek proberen te verkrijgen.
Bij ons eerste gesprek laat ik dat weten, waarop hij me vertelt een veel betere manier te weten, namelijk: ik kan me digitaal in schrijven met mijn DigiD bij de betreffende gemeente en zo dan dus ook mijn hypotheekrente in Box 1 opgeven. De bank heeft daar geen probleem mee, en dat zou dus geen belemmering zijn, volgens hem.

Na 2 weken toch even contact opgenomen om te vragen hoe de zaken er voor staan. Hij laat weten dat de bank op deze gronde geen hypotheek verstrekt en loopt daar tegen een muur. Wel als ik iets huur. In ons eerste gesprek heb ik laten weten dat ik wil gaan inwonen bij familie en dus niet ga huren. Om toch nog enigszins een kans te maken wil hij me overhalen om een nep-huurcontract op te maken met de familie, maar ik ga niet huren, vandaar mijn slechte gevoel hierover. Het voelde aan als aangezet worden tot fraude.
Na dit alles heb ik het vertrouwen in deze adviseur opgezegd.

Nu stuurt hij me een gepeperde rekening. Is dit terecht?
Laatst gewijzigd door Radar op 14 okt 2019 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verduidelijking titel en taalgebruik

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moest u voor dat vakantiehuisje een 100% financiering hebben?

Bij de meeste gemeenten kan men zich helemaal niet laten inschrijven op het adres van een vakantiehuisje.

Dus dwaas advies. Maar moet hij dan niet verder voor u zoeken naar een hypotheek?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door berndv »

Bobbie1506 schreef:
14 okt 2019 11:41
Nu stuurt hij me een gepeperde rekening. Is dit terecht?
Hoe gepeperd is die rekening? De adviseur heeft werk voor u verricht. Maar u neemt utieindelijk geen hypotheek af, maar het stadium waar u in zat, lijkt mij niet meer vallen binnen het "vrijblijvend advies".

Verder is het gewoon een lastige zaak. Het financieren voor een vakantiewoning gaat normaliter alleen als dit niet uw hoofdverblijf is, en u toont aan dat dit niet uw hoofdverblijf is door aan te tonen dat u elders woonachtig bent. En ja, hoe toont u aan dat u elders woonachtig bent? Dat zou kunnen door het overleggen van een huurovereenkomst.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door scontra »

Bobbie1506 schreef:
14 okt 2019 11:41
. Hij laat weten dat de bank op deze gronde geen hypotheek verstrekt en loopt daar tegen een muur. Wel als ik iets huur. In ons eerste gesprek heb ik laten weten dat ik wil gaan inwonen bij familie en dus niet ga huren.
De bank zal al afhaken omdat u geen vaste woon- of verblijfplaats heeft en die heeft u niet als u nergens staat ingeschreven.
U zult bij de Gemeente moeten inschrijven op het adres waar u gaat (in)wonen.
Hebben u en familie zich al geïnformeerd over de consequentie(s) die het inwonen met zich brengt ?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door JozJan »

Bobbie1506 schreef:
14 okt 2019 11:41
Nu stuurt hij me een gepeperde rekening. Is dit terecht?
Die adviseur heeft u toch vooraf geïnformeerd over wat hij voor u doet? Heeft u hem formeel opdracht gegeven (Opdracht tot dienstverlening)? Zo ja, dan kunt u daarin teruglezen of hij een rekening mag sturen.

Bobbie1506
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019 11:06

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door Bobbie1506 »

Beste Lady1234

Moest u voor dat vakantiehuisje een 100% financiering hebben?

Nee, 50% zelf inleggen

Bij de meeste gemeenten kan men zich helemaal niet laten inschrijven op het adres van een vakantiehuisje.

Dat weet jij, ik nu ook maar hij blijkbaar niet.

Dus dwaas advies. Maar moet hij dan niet verder voor u zoeken naar een hypotheek?

Jij noent het dwaas ik fout maar is denk ik hetzelfde.
En inderdaad, ga naar een andere bank maar hij wilde bij dezelfde bank proberen alleen ander district waarvoor hij toestemming aan mij vroeg, ook zo raar. Hoef je niet aan mij te vragen toch?

Bobbie1506
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019 11:06

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door Bobbie1506 »

Beste scontra,

U zult bij de Gemeente moeten inschrijven op het adres waar u gaat (in)wonen.
Hebben u en familie zich al geïnformeerd over de consequentie(s) die het inwonen met zich brengt ?

Dat was nou net de bedoeling, inschrijven op het adres van mijn familie (tijdelijk). Wat dat voor consequenties heeft weten we.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tijdelijk inschrijven? U denkt toch niet dat u nadien op het adres van dat vakantiehuis ingeschreven kan worden?

Bobbie1506
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019 11:06

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door Bobbie1506 »

Beste Jozjan,

Die adviseur heeft u toch vooraf geïnformeerd over wat hij voor u doet? Heeft u hem formeel opdracht gegeven (Opdracht tot dienstverlening)? Zo ja, dan kunt u daarin teruglezen of hij een rekening mag sturen.

De opdracht was zijn eigen advies uitvoeren en was, hypotheek aanvragen op het toekomstige adres van de vakantiewoning.
Er is moneling een prijs afgesproken voor als de hypotheek rond is en de notaris heeft gepasseerd. Verder niets geen voorschriften gezien , gelezen, laat staan getekend.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Was het dan wel een echte hypotheek adviseur? Ga daar toch aan twijfelen. :lol:

Bobbie1506
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019 11:06

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door Bobbie1506 »

Nee Lady1234, de bedoeling is om op het gemak voor een huurwoning te gaan. Maar liggen niet voor het opsheppen.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door criticus2 »

https://www.roompotbusiness.nl/particul ... kantiepark en tijdelijk in een vakantiepark huren? (met inschrijving op een vast gewoon adres)?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door kokka »

Bobbie1506 schreef:
14 okt 2019 11:41
Het voelde aan als aangezet worden tot fraude
maar het verkrijgen van een hypotheek via allerlei schimmige constructies met familie, over zogenaamd inwonen is geen fraude?

Bobbie1506
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019 11:06

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door Bobbie1506 »

Beste kokka,

maar het verkrijgen van een hypotheek via allerlei schimmige constructies met familie, over zogenaamd inwonen is geen fraude?

Ik ga niet voor het bereiken van het doel hypotheek (tijdelijk) bij familie wonen. Het doel is om een kleine periode te overbruggen.
Waar zit die schimmig constructie?
Het gaat te ver om mijn doel hier uiteen te zetten maar er is niets iligaals aan

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Fout advies hypotheekadviseur, toch rekening

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

vraag me af of hij wel een rekening mag sturen aan u, heeft u het advies zwart op wit gekregen van hem?

zo ja, dan heeft u een advies gekregen dat nergens op slaat, u mag u niet inschrijven op het adres van een vakantiehuisje tenzij dit door de gemeente word toegestaan...

fout advies is niet betalen, niets op papier laat hem dan eens bewijzen dat hij of zij meer heeft gedaan dan een intakgesprek voeren met u...

Vraag dus vooral een gespecificeerde rekening met daarop wat hij of zij allemaal heeft gedaan/uitgevoerd en check dat goed...

Gesloten