LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over bijleenregeling

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Hanzul2
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 dec 2019 08:57

Vraag over bijleenregeling

Ongelezen bericht door Hanzul2 »

Ik heb een vraag over de bijleenregeling en hoopt dat iemand mijn denk wijze kan bevestigen of ontkrachten, want blijf er ma over piekeren.

Wij willen een nieuwbouw woning kopen en hebben een verwachte, eigenwoningreserve van 100.000 euro op onze huidige woning.

Wij kopen de nieuwbouwwoning voordat onze eigen woning is verkocht. Hiervoor sluiten wij een nieuwe hypotheek af van 390.000 euro. Dit betreft een annuiteit hypotheek uit tweeleningdelen. lendeling 1 250.000 euro, 360 maanden looptijd, leningdeel 2 140.000 300 maanden. Wij hebben ons eerste huis gekocht in 2015. Daarlangs financieren wij reeds 65.000 met eigen geld. De totale waarde van de nieuwe woning is derhalve minimaal 450.000 euro.

Van de 65.000 komt 20.000 in bouwdepot voor de nieuwe keuken. Hiernaast zullen wij voor oplevering nog circa 15.000 uitgeven voor de afwerking, vloeren, etc ook dat wordt betaald uit eigen middelen. Totale voorfinanciering is derhalve 80.000 euro

Wanneer onze woning verkocht is en wij een overwaarde van +/- 100.000 euro ontvangen willen wij nog 10% van de hyptheeksom boete vrij aflossen op beide delen. Dit is 39.000 euro het restant, willen wij gebruiken om de buffer aan te vullen en zo onze eerder gedane investering gedeeltelijk terug te trekken.

Volgens mij moet dit gaan, maar kan online geen antwoord vinden en kunnen het pas in het nieuwe jaar vragen en nu blijf ik piekeren dus hoop dat iemand mij hier duidelijkheid kan geven.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Vraag over bijleenregeling

Ongelezen bericht door riddert »

Ik zou nog even een week wachten op een antwoord van je financiële dienstverlener.
Op een forum een advies aannemen van een volstrekt anonieme en voor u onbekende persoon lijkt me niet de beste zet die u kunt doen.

Lady1234
Berichten: 27115
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vraag over bijleenregeling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien hebt u wat aan de rekenhulp?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... enregeling

Maar als u eerst uit eigen geld delen voor die woning betaalt, kunt u mijns inziens niet na verkoop een deel van de eigen woning reserve toevoegen aan de eigen middelen en toch de hele hypotheekrente aftrek benutten. Normaal neemt men daarvoor een overbruggingshypotheek.

Maar ik kan het beslist mis hebben.

Maar ik zou maar een paar dagen geduld hebben.

Jan Tukker
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 sep 2019 19:47

Re: Vraag over bijleenregeling

Ongelezen bericht door Jan Tukker »

Ik zie dat je de hele nieuwe hypotheek al hebt opgetuigd, maar nog zit met wat fiscale vragen. Ik vraag me af of je wel een adviseur hebt gesproken, want dan had je het antwoord al geweten. Inderdaad gewoon werken met een overbruggingskrediet, dat je weer kunt aflossen zodra je huidige woning is verkocht. In fiscale zin kan de hypothecaire lening ook correct worden ingevuld, ook al kan er achteraf een kleine correctie moeten plaatsvinden.

Verder denk ik dat hier het oogmerkprincipe van kracht is. Bij het gebruiken van eigen middelen, was het de bedoeling je huis als eigen woning te gebruiken, zodat achteraf de juiste hypothecaire lening kan worden afgesloten. Maar dat is wel de omslachtige en onhandige weg.

Gesloten