LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vriend koopt alleen woning mag bank dan partner toetsen!

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
melisa1
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2014 11:05

Vriend koopt alleen woning mag bank dan partner toetsen!

Ongelezen bericht door melisa1 »

Ik heb een casus en kan nergens een antwoord vinden.

Ik heb tot 2016 in WSNP gezeten, mij is een schone lei verklaard. Ik heb in de schuldsanering gezeten omdat ik privé geld geleend heb voor het bedrijf van mijn ex-partner. Helaas is dit bedrijf uiteindelijk failliet gegaan. Inmiddels heb ik een nieuwe partner en hebben wij samen een zoon. Wij wonen in de koopwoning van mijn vriend. Ik heb altijd een goede baan gehad ook tijdens mijn WSNP. Wij zijn op papier helemaal niks van elkaar, alleen fiscale partners omdat dit automatisch van de Belastingdienst moet als je duurzaam samenwonend bent met kind. Nu wil mijn vriend een huis kopen en nu geeft onze hypotheek adviseur aan dat de bank wellicht geen hypotheek wil verstrekken omdat ik BKR genoteerd sta.
Mijn vraag is mag dit? Ik vraag nl geen hypotheek aan. Mag de bank mij wel toetsen bij het BKR? Geldt hier niet de wet op de privacy? Onze hypotheekadviseur gaf aan dat het ook zo kan zijn dat ik een verklaring moet tekenen dat als mijn vriend overlijdt binnen 2 jaar ik geen recht heb op de woning. Waarom is mij een raadsel want ik heb geen schulden meer.. Ik heb al 7 jaar ellende wat volkomen terecht is.. maar dat mijn vriend die helemaal niks aan mijn situatie kan doen hier de dupe van is, is voor mij heel wrang!! Ik hoop dat iemand hier meer van af weet en wellicht tips heeft. MVG

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vriend koopt alleen woning mag bank dan partner toetsen!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u vormt een stel, zelfs met een kind, dus uw partner heeft verplichtingen tegenover en uw kind. U bent er dus niet eenvoudig uit te zetten. Logisch dat een geldgever naar uw financiele situatie kijkt.

Over twee jaar bent u van uw notering af. Dis misschien nig even geduld hebben?

Gelukkig staan jullie niet op straat, maar zitten al in een koopwoning.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vriend koopt alleen woning mag bank dan partner toetsen!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Nu woon je al samen, achteraf denk ik dat bij hem op kamers wonen en kind van huisbaas krijgen mag wel....

Dan had hij als alleenstaande met extra inkomsten kamerhuur vermoedelijk minder hypotheek gekregen.
Wel was je als kamer huurster met kind er buiten gebleven.

Ik denk, gewoon accepteren want in ruil voor Hypotheek kreeg je deze voorwaarden.
Die zijn zeldzaam en er zullen weinig zijn die hier ervaring mee hebben.

Pas als die notering bij BKR als Ex wanbetaler weg is kun je bij volgende rentevast periode naar andere bank over stappen en zonder deze voorwaarden verder leven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vriend koopt alleen woning mag bank dan partner toetsen!

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt een gezamenlijk huishouding. Jouw financiële situatie kan impact hebben op de financiën van jullie gezamenlijke huishouden. Daarom heeft jouw BKR registratie ook impact op hoe de financiën van je partner zich mogelijk gaan ontwikkelen. Het is daarom ook legitiem dat een geldverstrekker ook naar de situatie van de partner kijkt, ook als die geen eigenaar wordt en er 'slechts' een gezamenlijke huishouding is.

Overigens hoeft niet iedere geldverstrekker hier naar te kijken. Volgens mij keek ING hier in het verleden niet naar. Maat dat is misschien weer veranderd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vriend koopt alleen woning mag bank dan partner toetsen!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ernaar kijken wil natuurlijk niet altijd zeggen dat het daarom ook afgekeurd wordt.

melisa1
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2014 11:05

Re: Vriend koopt alleen woning mag bank dan partner toetsen!

Ongelezen bericht door melisa1 »

Mijn financiële situatie is zeer goed ik verdien boven modaal en ik heb een schone lei. Ik vind het gewoon bijzonder dat mijn vriend wel in een koopwoning mag wonen met iemand die in de WSNP heeft gezeten maar geen nieuwe hypotheek zou kunnen krijgen omdat ik in de WSNP heb gezeten. Persoonlijk vind ik dat een BKR registratie op deze manier zijn doel voorbij schiet. Het doel van een BKR registratie is mijn inziens dat er geen nieuwe schulden gemaakt worden. Daarnaast vorm ik geen enkel risico voor de financiële wereld. We wachten het af, maar dit brengt wel onnodig spanning in onze relatie. Nou 1 voordeel als wij uit elkaar gaan krijgt hij wel een hypotheek...

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vriend koopt alleen woning mag bank dan partner toetsen!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, u kunt wel boos zijn, maar daar schiet u niets mee op. Misschien die adviseur eens adviseren echt een aanvraag te doen bij een geldgever?

Want u hebt het over “wellicht”, dus blijkbaar niet echt een afwijzing,

Gesloten