Weg bij onze hypotheek adviseur

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Joava
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2021 12:32

Weg bij onze hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Joava »

Wij zijn 6 maanden geleden in zee gegaan met een hypotheek adviseur, het gaat om een huis die wij willen kopen van mijn schoonmoeder (het betreft dus een stille verkoop en het is binnen de familie)
We dachten dat is zo geregeld aangezien we alle papieren al vrij snel compleet hadden.

We zijn nu een half jaar en een paar herinneringen aan onze hypotheek adviseur verder en onze aanvraag ligt nog niet eens bij de bank.
We hebben al onze papieren meerdere malen moeten opsturen omdat hij die niet had ontvangen (lees; kwijtgeraakt) en toen wij 1,5 maand geleden voor de derde keer onze papieren opstuurde dachten wij drie keer is scheepsrecht maar niets is minder waar.
Nadat wij vandaag wederom contact met hem op hadden genomen hoe het er nou voor staat vertelde hij voor de VIERDE keer dat alle papieren er nog niet waren en dat hij dan pas de aanvraag kan doen.
(Dit meld hij dus en voor de vierde keer en wederom nadat wij hem weer herinnerd hebben)

Nou.. lang verhaal kort. Wij willen naar een andere hypotheek adviseur die hopelijk de verkoop sneller kan regelen en er niet een half jaar over doet maar natuurlijk willen wij geen cent aan onze huidige hypotheek adviseur betalen.
Wij hebben niks voor zijn diensten getekend (ook geen voorwaarden), het enige wat wij hebben getekend is een hypotheekofferte en een koopovereenkomst (2 maanden terug)
Staan wij in ons recht als wij bij hem weggaan (kan dit zomaar überhaupt) en wij hem geen cent voor zijn diensten willen betalen?

Ik hoor graag. Hartelijk dank alvast :-)

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Weg bij onze hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door criticus2 »

volgens mij komt een hypotheekofferte er pas wanneer alle papieren er zijn. En is na tekenen offerte het volgende station de notaris... Let op geldigheidsduur offerte...

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Weg bij onze hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe kwam u dan aan die offerte als hij uw papieren niet ontvangen zou hebben?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Weg bij onze hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Een (voorlopig) hypotheek is binnen een maand geregeld. 6 maanden is veel ste lang.

Zonder het verhaal te kunnen controleren en de andere kant te horen, je kunt ook een overeenkomst ontbinden. https://www.juridischloket.nl/voorbeeld ... reenkomst/

Indien je nog niks betaald hebt, hoef je niet naar de rechter gaan, maar kan je ook een rechtzaak uitlokken. Verzorg dan wel dat je aanwezig bent, om jezelf te verdedigen.

Een hypotheek kan je alleen krijgen op een huis. Dus normaal gesproken krijg je te horen wat je mag lenen, vervolgens ga je een huis bezichtigen, ga je kopen onder voorbehoud van financiering en regel de makelaar (in een latere status notaris) de hypotheek verstrekker onderling met elkaar verder waarbij jij bij de notaris (tijdens de sleutel overdracht) de hypotheek papieren ondertekend. Geef aan de hypotheek verstrekker door welke huis je gekocht hebt, en aan de notaris bij wie je je hypotheek hebt afgesloten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Weg bij onze hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door scontra »

Doe rechtstreeks zaken met een bank, daar heeft u geen externe adviseur voor nodig.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Weg bij onze hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

criticus2 schreef:
22 apr 2021 12:56
volgens mij komt een hypotheekofferte er pas wanneer alle papieren er zijn. En is na tekenen offerte het volgende station de notaris... Let op geldigheidsduur offerte...
Ik neem aan dat TS met de offerte een rentaanbod bedoeld. Op basis van een aanvraag wordt eerst een renteaanbod uitgebracht met daarin de gewenste hypotheek, rente en geldigheid rente.
In de renteaanbod staat de stukken die de geldverstrekker wil hebben.
Pas als het dossier compleet is en alle stukken akkoord zijn bevonden komt er pas een offerte. TS kan in de regel dan nog altijd afzien van de offerte, de geldverstrekker niet meer.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Weg bij onze hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

In de huidige tijd is de loonstrook en werkgeversverklaring maar 2 maanden geldig. Als de hypotheekadviseur deze stukken heeft die ouder zijn dan 2 maanden dan doet de bank daar niets meer mee.
Is er al een taxatierapport gemaakt? Deze is maar een half jaar geldig.

Naar mijn mening heeft de adviseur niet meer gedaan dan uw aanvraag doorsturen naar een geldverstrekker. Heeft de adviseur een inventarisatie gemaakt van uw huidige situatie, pensioensituatie, situatie bij overlijden en bij arbeidsongeschiktheid? Indien dat niet het geval is zal het voor de adviseur moeilijk worden om kosten in rekening te gaan brengen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Weg bij onze hypotheek adviseur

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Joava schreef:
21 apr 2021 12:41
Nou.. lang verhaal kort. Wij willen naar een andere hypotheek adviseur die hopelijk de verkoop sneller kan regelen en er niet een half jaar over doet maar natuurlijk willen wij geen cent aan onze huidige hypotheek adviseur betalen.
Wij hebben niks voor zijn diensten getekend (ook geen voorwaarden), het enige wat wij hebben getekend is een hypotheekofferte en een koopovereenkomst (2 maanden terug)
Staan wij in ons recht als wij bij hem weggaan (kan dit zomaar überhaupt) en wij hem geen cent voor zijn diensten willen betalen?

Ik hoor graag. Hartelijk dank alvast :-)

Zonder getekende overeenkomst, zal er weinig te dokken zijn. U kunt ook beredeneren: " wij laten net als de adviseur, ook niks meer van ons horen en gaan voor een execution only hypotheek". Wel zo snel makkelijk en goedkoper.

Met wat getallen (waarde huis, hypotheekbedrag etc.) kunnen we hier ook adviezen geven.

Gesloten