LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door kweenie »

Joepie Joepie schreef:
24 okt 2019 14:51
Waarom al je vermogen in stenen vastleggen, als rente laag is?
Waarom je leven lang geld naar de bank brengen als je er ook een stuk huis van kunt kopen en van de toekomstige bespaarde rente leuke dingen kunt doen?

Ik vind het zelf een prettig idee dat ik ongeveer vanaf mijn 55ste van de hypotheeklasten af ben. Terwijl ik het nu redelijk makkelijk kan missen. (En als dat even wat moeilijker gaat, dan kan ik eenvoudig even een pauze in lassen.) Met een beetje geluk kan ik dan een forse tijd leven met nauwelijks woonlasten. Dat betekent ook dat ik later naar alle waarschijnlijkheid redelijk gemakkelijk kan leven van AOW plus een klein pensioen én er zit een leuk potje geld in de stenen voor 'volgende generaties', als ik er straks niet meer ben.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niets zo plezierig als een hypotheekvrij huis.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Joepie Joepie schreef:
24 okt 2019 14:51
Waarom al je vermogen in stenen vastleggen, als rente laag is?

Daar is ook geen enkele noodzakelijke reden toe. Wat ook een punt is, is dat na 30 jaar de hypotheekschuld (of wat er van over is), verhuist naar box 3. Daar kan een aanzienlijk voordeel uit voortkomen…..al weet niemand wat de belastingwetgeving en de rente over 10 - 15 jaar zijn.

Het blijft dus in zekere zin een gok. Wij lossen onze hypotheek niet verder af; de netto last is gelijk aan de energierekeningen en met het afschaffen van de Wet Hillen, wordt het netto voordeel van aflossen gedempt.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij een stel waarvan de een geen of weinig inkomen heeft zijn de nadelen van het afschaffen van de wet Hillen nauwelijks van belang.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door renewouters »

Joepie Joepie schreef:
01 okt 2018 23:15
Moneyman schreef:
01 okt 2018 23:01
Initiatief van de NVB. Prima toch?
jazeker, zelfs Rabobank met aflossingsvrije hypotheek zonder beperkte looptijd doet mee!!!

Hypotheekverstrekkers lijken zelf hun eigen verantwoordelijkheid in te zien.
Geldverstrekkers. Banken geven geen hypotheken, dat doen de huiseigenaren....

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
24 okt 2019 21:37
Bij een stel waarvan de een geen of weinig inkomen heeft zijn de nadelen van het afschaffen van de wet Hillen nauwelijks van belang.

Dat heeft er geen ene ruk mee te maken.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Pardon? Geen ene ruk? Dan is die bijtelling van het forfait amper van belang.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:
24 okt 2019 16:18
En er gaat ook wel weer eens een tijd komen dat de rente gaat stijgen.


Oh ja? Wanneer dan?

Vanavond was Draghi op TV. Zijn opvolgster gaat zijn beleid voortzetten. Ik denk dat negatieve rentes voor spaarders en op hypotheken, niet onmogelijk zijn.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Als je je huis volledig afgelost hebt, is de rekening voor je ziektekostenverzekering de grootste kostenpost per maand. Dan ga je je weer ergeren aan de hoogte daarvan.
Neem van mij aan - ik spreek uit ervaring - : echt tevreden wordt een mens nooit ....

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

je moet geld voor je laten werken, niet werken voor geld, toch?

wel of geen hypotheek of huren, een "eigen" huis boven je hoofd blijft een onkosten post (dan wel gemiste kans voor inkosten uit verhuur)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt dus maar beter nergens gaan wonen :).

Je kunt het trouwens ook anders zien. Je moet altijd huur betalen, maar bij een eigen huis geef je die huur aan jezelf in plaats van aan en vreemde verhuurder. Met het kopen van een woning en vervolgens het 'verhuren' van een woning (aan jezelf) laat je je geld dus ook voor je werken.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

kweenie schreef:
24 okt 2019 14:27
Klaas Jan schreef:
24 okt 2019 13:24
[
Tussen 2035 en 2038 loopt de aflossingsvrije hypotheek van 700.000 huishoudens af. Voor de meeste huishoudens is dan ook het recht op hypotheekrenteaftrek vervallen. Hier kun je maar 30 jaar gebruik van maken. Hierdoor gaan de netto hypotheeklasten in één klap flink omhoog.
Dat hangt natuurlijk sterk af van de verdere omstandigheden. Er zijn een hoop mensen die de rente tot einde looptijd hebben vastgezet, vaak een stuk hoger dan de huidige marktrente. Als dan na afloop van de looptijd een nieuwe hypotheek wordt afgesloten tegen een veel lagere rente, dan van de hypotheeklasten helemaal niet in één klap flink omhoog.

Bovendien hebben veel mensen niet 100% aflossingsvrij, maar slechts gedeeltelijk. Als het andere stuk van de hypotheek na 30 jaar afgelost is, dan vallen die lasten ook weg.
Ja, klopt, dat hangt zeker altijd af van individuele omstandigheden.
Over de hypotheekrente op de lange termijn is niets te zeggen. Daar kun je op de lange duur geluk of pech mee hebben.

In mijn bericht hierboven stond '200000 huishoudens hebben onvoldoende gespaard om die hypotheek af te lossen.'
Dan gaat het om een groep van 200000 individuelen die in de gevarenzone dreigen terecht te komen.
Voor die mensen is met name de campagne Aflossingsblij bedoeld denk ik.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door kweenie »

Daar is die campagne inderdaad voornamelijk voor bedoeld.

Het bericht van academica lijkt mij daarentegen vooral bedoeld om onzekerheid en twijfel te creëren, opdat mensen naar snel contact met ze opnemen. Of even oneerbiedig gezegd, een goed bedoelde campagne misbruiken voor eigen gewin. Maar dat is mijn persoonlijke mening :) .

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

kweenie schreef:
25 okt 2019 08:14
Je kunt dus maar beter nergens gaan wonen :).

Je kunt het trouwens ook anders zien. Je moet altijd huur betalen, maar bij een eigen huis geef je die huur aan jezelf in plaats van aan en vreemde verhuurder. Met het kopen van een woning en vervolgens het 'verhuren' van een woning (aan jezelf) laat je je geld dus ook voor je werken.
Als je meer verhuurt aan anderen dan aan jezelf, dan kun je rijk worden, maar er zijn natuulijk meer manieren om geld te verdienen / geld voor je te laten werken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door kweenie »

Uiteraard zijn er een hoop manieren om geld voor je te laten werken. Een eigen huis is daar maar één manier van. Maar het is wel een manier die bij veel mensen relatief veel opbrengt in verhouding tot het ermee gepaarde risico. Daarom kan het voor een hoop mensen een interessante investering zijn

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door sjohie »

Joepie Joepie schreef:
24 okt 2019 14:51
Waarom al je vermogen in stenen vastleggen, als rente laag is?
Al het vermogen verschilt van geval tot geval, en de rente mag je aftrekken van de belastingen. En wonen in een huurhuis kost evenzogoed geld, maar daar zie je helemaal niks meer van terug. :wink:

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

LectoriSalutem schreef:
25 okt 2019 07:30
Als je je huis volledig afgelost hebt, is de rekening voor je ziektekostenverzekering de grootste kostenpost per maand. Dan ga je je weer ergeren aan de hoogte daarvan.
Neem van mij aan - ik spreek uit ervaring - : echt tevreden wordt een mens nooit ....


Klopt, er is altijd wel iets waar ik mij aan irriteer als ik de rekening krijg. Ik ga proberen de energierekening te reduceren, nu de grootste onkostenpost.

Gesloten