LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Moneyman »

MichielFRL schreef:
02 okt 2018 15:06
Lady1234 schreef:
01 okt 2018 23:32
Het is niet echt gauw goed bij u hè.

Er schijnen zelfs mensen te zijn die veronderstellen dat een aflossingsvrije hypotheek nooit afgelost hoeft te worden.

Volgens mij is dan het IQ van veel van die mensen in Nederland onder het niveau van compleet zwakzinnig gedaald.
Ik behoor ook tot de categorie die van mening is dat een aflossingsvrije hypotheek niet afgelost dient te worden, anders dan bij de verkoop van de woning.
Wat dacht je van aflossen bij einde looptijd?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kokka schreef:
02 okt 2018 14:45
Moneyman schreef:
02 okt 2018 10:37
Zouden mensen echt zo dom zijn dat ze denken dat er gratis geld bestaat?
ik denk dat jij die vraag nog het best zelf kan beantwoorden. je zal toch dagelijks mensen tegenkomen die het allemaal niet zo goed gedaan hebben op financieel gebied
Zeker. Maar een paar ton lenen en dan denken dat het niet afgelost hoeft te worden...?

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door JozJan »

MichielFRL schreef:
02 okt 2018 15:40
Einde looptijd is een verzinsel en heeft geen enkel nut.
In veel leningovereenkomsten dan wel voorwaarden is die toch echt opgenomen anders (Rabo uitgezonderd), dus een verzinsel?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Moneyman »

MichielFRL schreef:
02 okt 2018 15:40
Einde looptijd is een verzinsel en heeft geen enkel nut.
Licht eens toe waarom dat een verzinsel zou zijn? De hypotheekovereenkomsten denken daar meestal heel anders over...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:
02 okt 2018 13:45
kweenie schreef:
02 okt 2018 13:28
Waarin zou dit specifiek voor aflossingsvrij moeten gelden?
Geldt ook voor annuïteiten. Mijn vader kent mensen die het inderdaad ongeveer zo hebben gedaan. Koopwoning na zo'n 30 jaar verkocht, in een aanleunwoning gekropen, van de opbrengst (immers. hypotheek was afgelost) voor zichzelf en voor alle kinderen een nieuwe auto gekocht, huis vol met nieuwe spullen...

En waarom ook niet?
Prima keus, maar heeft dus niets te maken met de keus voor wel of niet aflossen en de keus voor aflossingsvrij of niet.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Gegrand »

Zeker een goede actie om hier aandacht aan te schenken door banken en politiek!

Er zijn veel bezitters van een aflossingsvrije hypotheek die totaal geen benul hebben of ze financieel nog wel uitkomen als de hypotheekrenteaftrek komt te vervallen na 30 jaar en/of wat hun netto-inkomen zal worden als ze met pensioen gaan na aftrek van de woonlasten.

Het is een gedrocht , die aflossingsvrije hypotheek , vaak als het ei van Columbus gepresenteerd door de hypotheekverstrekkers in het verleden.
Nooit , maar dan ook nooit heb ik tijdens onderhandelingen voor een hypotheek maar iets gehoord over de financiële consequenties door tussenpersonen wat er na dertig jaar op je af kwam.

En ja , ook ik was toentertijd in het bezit van 50/50 beleggings/aflossingsvrij hypotheek (oftewel 2x genaaid) en ben blij dat ik het tijdig heb kunnen aanpassen waardoor wij nu als gepensioneerden zonder financiële ellende in onze woning kunnen blijven wonen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door kweenie »

De aflossingsvrije hypotheek zelf is geen gedrocht. Het wordt alleen een probleem als de woningbezitter er niet verstandig mee om gaat, of mee om kan gaan. Maar voor heel veel mensen is het een prima product en een mooie variant.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Volgens mij wordt deze hype rond de aflossingsvrije hypotheek door een bepaalde groep aangegrepen om collectief onder de aangegane voorwaarden uit te komen of een of ander pardon te bewerkstelligen. Degene die DAN weer benadeeld zijn, dat zijn de mensen die wel netjes hebben afgelost in die periode, waaronder ondergetekende.
Ondergetekende heeft dan wel geen woonlasten meer, maar wil wel een bak compensatie van de bank omdat de "wanbetalers" er onterecht op vooruit zouden gaan.

Villata
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2018 19:24

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Villata »

Aflossingsvrije hypotheek is een uitstekende vorm voor diegenen die bewust regie kunnen voeren over de financiering van hun bezit. Een hypotheek is een financiering, geen schuld, er staat een woning tegenover, vaak met een flinke overwaarde. Waarom je geld stoppen in stenen en op een houtje bijten zolang de opbrengst van de woning voldoende is. Er komen veel mensen in problemen omdat het vermogen van hun huis vast zit. Je kunt je huis netjes afbetalen maar je kunt het niet meenemen als je komt te overlijden. Alleen de fiscus en de erven worden er beter van.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door JozJan »

LectoriSalutem schreef:
02 okt 2018 19:15
Volgens mij wordt deze hype rond de aflossingsvrije hypotheek door een bepaalde groep aangegrepen om collectief onder de aangegane voorwaarden uit te komen of een of ander pardon te bewerkstelligen. Degene die DAN weer benadeeld zijn, dat zijn de mensen die wel netjes hebben afgelost in die periode, waaronder ondergetekende.
Ondergetekende heeft dan wel geen woonlasten meer, maar wil wel een bak compensatie van de bank omdat de "wanbetalers" er onterecht op vooruit zouden gaan.
Deze campagne is een initiatief van de banken... Die hebben eigenlijk liever dat je dat aflossen zo lang mogelijk uitstelt, zolang ze hun geld uiteindelijk maar terugkrijgen. Dus een pardon bewerkstelligen? Ik zie het even niet.

Ben wel érg benieuwd naar jouw grond om 'compensatie' te eisen...
Laatst gewijzigd door JozJan op 03 okt 2018 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En over wat voor pardon hebt u het dan? Want iedereen mag al 10% boetevrij aflossen per jaar en dat zullen velen al niet willen of kunnen,

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Moneyman »

MichielFRL schreef:
02 okt 2018 21:57
Moneyman schreef:
02 okt 2018 16:38
MichielFRL schreef:
02 okt 2018 15:40
Einde looptijd is een verzinsel en heeft geen enkel nut.
Licht eens toe waarom dat een verzinsel zou zijn? De hypotheekovereenkomsten denken daar meestal heel anders over...
Ja zegt het zelf al. De looptijd is een bedenksel van de banken en op geen enkele manier in het voordeel van de klant.
Banken moet ophouden met steeds regeltje aan te passen of anders te interpreteren. Uitgangspunt moet het belang van de klant zijn.
Wat een onzin. Het einde van de looptijd is gewoon contractueel bepaald. Hoezo, regels aanpassen of anders interpreteren...?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je interpreteert "eind datum" gewoon als "ten minste houdbaar tot datum". ;) De bank zal dan aangeven "maar daar staat eind datum" en dan antwoord jij "ja, maar ik interpreteer dat als 'ten minste houdbaar tot datum'".

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Erthanax »

MichielFRL schreef:
02 okt 2018 15:06
Heb je de hele hypotheek afgelost, zit je met een stapel stenen, geen geld voor leuke dingen, maar wel blije erfgenamen en een blije staatskas.
Inderdaad, als de hypotheek is afgelost, hebt u stenen en minder contanten. Dat is toch heel logisch? Of u nu een huis koopt, een auto, een kunstwerk of weet ik wat: na aankoop meer spullen, minder geld.
Wat die "leuke dingen" betreft: vind u wonen in uw eigen huis niet leuk?

Villata
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2018 19:24

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Villata »

Aflossingsvrije hypotheek is een uitstekende vorm voor diegenen die bewust regie kunnen voeren over de financiering van hun bezit. Een hypotheek is een financiering, geen schuld, er staat een woning tegenover, vaak met een flinke overwaarde. Waarom je geld stoppen in stenen en op een houtje bijten zolang de opbrengst van de woning voldoende is. Er komen veel mensen in problemen omdat het vermogen van hun huis vast zit. Je kunt je huis netjes afbetalen maar je kunt het niet meenemen als je komt te overlijden. Alleen de fiscus en de erven worden er beter van.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

MichielFRL schreef:
02 okt 2018 15:06
Lady1234 schreef:
01 okt 2018 23:32
Het is niet echt gauw goed bij u hè.

Er schijnen zelfs mensen te zijn die veronderstellen dat een aflossingsvrije hypotheek nooit afgelost hoeft te worden.

Volgens mij is dan het IQ van veel van die mensen in Nederland onder het niveau van compleet zwakzinnig gedaald.

Ik behoor ook tot de categorie die van mening is dat een aflossingsvrije hypotheek niet afgelost dient te worden, anders dan bij de verkoop van de woning.
Waarom die aflossingsdrang bestaat is mij een compleet raadsel.
Heb je de hele hypotheek afgelost, zit je met een stapel stenen, geen geld voor leuke dingen, maar wel blije erfgenamen en een blije staatskas.
Alleen daarvoor zou ik t ook doen. 30 jaar alleen rente betalen is goedkoper dan hypotheeklasten en dan kan ik lekker rustig sterven zonder gezeik over erfenissen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door kweenie »

Alleen daarvoor zou ik t ook doen. 30 jaar alleen rente betalen is goedkoper dan hypotheeklasten en dan kan ik lekker rustig sterven zonder gezeik over erfenissen.
Dat hangt dus sterk van je situatie af. Als je binnen die dertig jaar waarschijnlijk die gaat, dan is dat een voordelige optie. Maar als je daarna nog dertig jaar te leven hebt, en je dus zestig jaar lang rente moet blijven betalen voor die aflossingsvrije lening, dan wordt het wel een duur grapje.

Bovendien is het natuurlijk ook geen weggegooid geld. Het is een behoorlijk luxeprobleem als er gezeik over de erfenis zou komen.

Zelf zie ik aflossen voor wat jongere mensen ook als een vorm van pensioenvoorziening. Als je voor je pensioendatum je hypotheek hebt afgelost, dan heb je bij je pensioen heel wat meer geld te besteden dan als je ook nog je hypotheek, of huur, van je pensioen zou moeten betalen. Alleen jammer dat die aflossing tegenwoordig verplicht tenminste annuïtair moet...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door kokka »

MichielFRL schreef:
02 okt 2018 15:06
Lady1234 schreef:
01 okt 2018 23:32
Het is niet echt gauw goed bij u hè.

Er schijnen zelfs mensen te zijn die veronderstellen dat een aflossingsvrije hypotheek nooit afgelost hoeft te worden.

Volgens mij is dan het IQ van veel van die mensen in Nederland onder het niveau van compleet zwakzinnig gedaald.

Ik behoor ook tot de categorie die van mening is dat een aflossingsvrije hypotheek niet afgelost dient te worden, anders dan bij de verkoop van de woning.
Waarom die aflossingsdrang bestaat is mij een compleet raadsel.
Heb je de hele hypotheek afgelost, zit je met een stapel stenen, geen geld voor leuke dingen, maar wel blije erfgenamen en een blije staatskas.
Het lijkt mij heerlijk om van je hypotheek af te zijn.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

MichielFRL schreef:
02 okt 2018 15:06
Heb je de hele hypotheek afgelost, zit je met een stapel stenen, geen geld voor leuke dingen, maar wel blije erfgenamen en een blije staatskas.
Juist als je niet meer elke maand je hypotheek hoeft te betalen hou je lekker veel geld over voor leuke dingen.

Wanneer je voor ongeveer je 40e een huis koopt, is gemiddeld genomen een hypotheek met aflossing goedkoper dan een aflossingsvrije hypotheek.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: 'Word aflossingsblij': gratis onafhankelijk advies?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ivo.w schreef:
03 okt 2018 09:01
MichielFRL schreef:
02 okt 2018 15:06
Heb je de hele hypotheek afgelost, zit je met een stapel stenen, geen geld voor leuke dingen, maar wel blije erfgenamen en een blije staatskas.
Juist als je niet meer elke maand je hypotheek hoeft te betalen hou je lekker veel geld over voor leuke dingen.

Wanneer je voor ongeveer je 40e een huis koopt, is gemiddeld genomen een hypotheek met aflossing goedkoper dan een aflossingsvrije hypotheek.
En welke waarde geef jij geld nu versus 10 jaar geleden en over 10 jaar?

https://www.amweb.nl/financiele-plannin ... -101112499#

Ik betaalde 1% afsluitprovisie aan bank.
En hoor nu dat contactpersoon zeker 2% heeft gehad (hij weigert me te helpen en is dus niet mijn onafhankelijke adviseur).

ING haalt WestlandUtreacht uit de markt en WU biedt na eerste einde rentevast periode geen markt conforme hypotheekrente meer aan, consumenten worden wel gedwongen hun hypotheek tussentijds over te sluiten (of huis te verkopen)...

Gesloten