LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U dient uiterlijk drie maanden van te voren, dus voor het verlopen van de rente vaste periode een nieuw voorstel te krijgen van de geldgever. Wacht dat even af. Dan weet u meer.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

hypotheek adviseur kan u inderdaad meer vertellen, in principe heeft u iets meer dan een ton schuld, het is misschien wel wijs om dit nu voor 20 jaar vast te zetten en dan de helft aflossen de andere helft aflossingsvrij te houden, ga nu al met hem praten, de rente is trouwens iets onder de 2% op dit moment voor deze 20 jaar dus aan rente zou u 2000 E gaan betalen p/j zo ongeveer 166 E p/mnd dus, daar zou dan aflossing van de 50.000E bij komen...liniair zou dit een ruime 200 E p/mnd zijn waarbij aangetekend dat de rente over dit deel dan afloopt....

bovenstaande ga ik er vanuit dat u de ruim 30.000 aflost en een geheel nieuwe lening afneemt, ga nu al praten zou ik zeggen, geeft u wat meer tijd....

xflorisx
Berichten: 387
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door xflorisx »

Het beste advies is natuurlijk al gegeven.
Bankspaarhypotheek: niets aan doen.
Grootste probleem is mijns inziens de einddatum van de hypotheek. Dat is al over 12 jaar.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Hawk-Eye schreef:
10 mei 2020 12:01
1) daar zou dan aflossing van de 50.000E bij komen...liniair zou dit een ruime 200 E p/mnd zijn waarbij aangetekend dat de rente over dit deel dan afloopt....

2) bovenstaande ga ik er vanuit dat u de ruim 30.000 aflost en een geheel nieuwe lening afneemt, ga nu al praten zou ik zeggen, geeft u wat meer tijd....


1) Dan zit dat geld (€50.000,-) in de bakstenen van het huis, Anderidee wil juist "een appeltje voor de dorst" gezien het ziekteprognose.

2) Wat is nou het voordeel van een nieuwe lening afsluiten, nadat je eerst een hoop geld (€30.000,-) hebt gebruikt om af te lossen?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

nieuwe lening zit je niet vast aan dezelfde geldverstrekker, dit kan nog wel eens nadelig zijn....

ik snap het appeltje, tegelijk als je het op deze manier doet zijn de maandelijkse lasten te overzien en ivm pensioen ook nog eens goed te doen, hoef je je voorlopig daarover geen "zorgen" te maken....

Huur ligt behoorlijk hoger bijvoorbeeld, ben je al snel 600,00 E kwijt p/mnd....

los je af zijn de maandlasten gewoon lager....

kampersh
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2013 15:13

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door kampersh »

Geld dat u in uw huis stopt komt er niet anders dan tegen hoge kosten uit. DEnk ook aan de evt. overwaarde in de toekomst alhoewel dat laatste moeilijk voorspelbaar is. Ooit mijn huis gekocht tegen een bedrag dat inmiddels (na 3 verbouwingen en bijbouw van 'n dubbele garage) 20 keer over de kop is gegaan.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Hawk-Eye schreef:
10 mei 2020 17:03
nieuwe lening zit je niet vast aan dezelfde geldverstrekker, dit kan nog wel eens nadelig zijn....

Andere geldverstrekker vergt, naast evt. aflosboete, ook de gang naar de notaris, taxatierapport, afsluitprovisie…..nadelig dus ….

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Hawk-Eye schreef:
10 mei 2020 17:03

Huur ligt behoorlijk hoger bijvoorbeeld, ben je al snel 600,00 E kwijt p/mnd....


De optie "huur" is toch helemaal niet relevant in deze casus?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Hawk-Eye schreef:
10 mei 2020 17:03
los je af zijn de maandlasten gewoon lager....

Neem je ook de aflossing mee in de berekening van de maandlasten?

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Anderidee »

Nog info gevonden over aflossingsvrije hypotheken. Zie link :
https://www.hypotheek-rentetarieven.nl/ ... nk-kiest-u

Bij Nationale Nederlanden is een aflossingvrije hypotheek van 80% van de marktwaarde nog mogelijk, bij een zuiver overgesloten hypotheek
Dit zou, indien de hypotheek voorwaarden dit toestaan, ter zijner tijd een optie kunnen worden over 5 jaar

Voorlopig is het mijn insteek om de komende 5 jaar nog steeds mijn bankspaarhypotheek te vervolgen.
Zoals al eerder vermeld heb ik een budgethypotheek. Nu zou ik nog een bedrag ( bv € 5000 ) extra in kunnen leggen in het bankspaargedeelte bij de einde rente vast perioden op 12-2020
Onder het motto 1,6% rentevergoeding is beter dan 0% op de spaarrekening.

Dit ga ik binnenkort nog overleggen met mijn hypotheek adviseur.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt niet het aflossingsvrije gedeelte van uw hypotheek verhogen.

Als de rentevaste periode van uw bankspaar hypotheek afloopt zult u flink meer moeten inleggen, omdat de rente veel lager wordt.dus het is verstandiger daar een langere rentevaste periode te nemen. Hogere rente, lagere inleg.

U schrijft niet wanneer de rentevaste periode van uw aflosvrije hypotheek afloopt, maar als dat de zelfde datum is, zou u, als u dat per se wenst beter daar op kunnen aflossen.

Aan de andere kant zou ik zelf liever zorgen voor een extra potje waarover u kunt beschikken zoals u wenst. Aflossen kan altijd nog.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Fiesiekus schreef:
10 mei 2020 19:52
Hawk-Eye schreef:
10 mei 2020 17:03
los je af zijn de maandlasten gewoon lager....

Neem je ook de aflossing mee in de berekening van de maandlasten?
als je goed leest.....ja

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

TS, hier kun je voor jezelf al wat info halen en eventueel berekenen wat voor jouw het gunstigst is...

https://www.ikbenfrits.nl/hypotheek-ove ... berekenen/

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Fiesiekus schreef:
10 mei 2020 19:48
Hawk-Eye schreef:
10 mei 2020 17:03
nieuwe lening zit je niet vast aan dezelfde geldverstrekker, dit kan nog wel eens nadelig zijn....

Andere geldverstrekker vergt, naast evt. aflosboete, ook de gang naar de notaris, taxatierapport, afsluitprovisie…..nadelig dus ….
afhankelijk van de rente die je bij die ander gaat betalen, of je te vroeg aflost wat TS niet wil maar vooral ook als je blijft zitten wat is dna het renteverschil welk je gaat betalen, dit kan echt oplopen!!!!

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Hawk-Eye schreef:
11 mei 2020 07:58
Fiesiekus schreef:
10 mei 2020 19:52
Hawk-Eye schreef:
10 mei 2020 17:03
los je af zijn de maandlasten gewoon lager....

Neem je ook de aflossing mee in de berekening van de maandlasten?
als je goed leest.....ja


Ik lees, ik lees en ik lees goed….maar ik lees geen maandbedragen incl./excl. aflossing

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Fiesiekus schreef:
11 mei 2020 19:27
Hawk-Eye schreef:
11 mei 2020 07:58
Fiesiekus schreef:
10 mei 2020 19:52



Neem je ook de aflossing mee in de berekening van de maandlasten?
als je goed leest.....ja
Denk toch echt dat het hier in staat!!!!

Ik lees, ik lees en ik lees goed….maar ik lees geen maandbedragen incl./excl. aflossing
Hawk-Eye schreef:
10 mei 2020 12:01
hypotheek adviseur kan u inderdaad meer vertellen, in principe heeft u iets meer dan een ton schuld, het is misschien wel wijs om dit nu voor 20 jaar vast te zetten en dan de helft aflossen de andere helft aflossingsvrij te houden, ga nu al met hem praten, de rente is trouwens iets onder de 2% op dit moment voor deze 20 jaar dus aan rente zou u 2000 E gaan betalen p/j zo ongeveer 166 E p/mnd dus, daar zou dan aflossing van de 50.000E bij komen...liniair zou dit een ruime 200 E p/mnd zijn waarbij aangetekend dat de rente over dit deel dan afloopt....

bovenstaande ga ik er vanuit dat u de ruim 30.000 aflost en een geheel nieuwe lening afneemt, ga nu al praten zou ik zeggen, geeft u wat meer tijd....

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Anderidee »

Al enkele antwoorden gekregen van mijn hypotheek adviseur. Het blijkt dat sinds 2018 een ORV niet meer verplicht is bij een NHG hypotheek.

https://www.eigenhuis.nl/actueel/blogs/ ... -hypotheek#/

Het idee dat Hawk Eye voorstelt, is dan wel een optie. ( nieuwe hypotheek 50/50 % van ong € 100000 )
Ik zal dan in ieder geval het aflossingsvrije gedeelte voor langere tijd vastzetten
Mijn spaarpotje uit Rabobank Doelsparen blijft hierbij behouden.

De tweede optie is om mijn huidige hypotheek te vervolgen. ( dan ook met aflossingvrij gedeelte voor bv 20 jaar )

Voor de rest zijn er nog te veel variabelen. Zo heb ik me ook ingelezen bij een eventuele opname in een verzorgingshuis in de toekomst. Kan mijn partner deze financiele lasten dan dragen ? Wat zijn dan de consequenties van veel eigen vermogen in box 3 ? Of is het dan toch beter om dan te “investeren” in box 1 ?.....etc ,etc

Voorlopig maar wachten op het nieuwe voorstel van Nationale Nederlanden. Ik verwacht deze ongeveer In Augustus-September

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, een ORV is niet meer per se noodzakelijk, maar het zou wel heel onverstandig zijn die op te zeggen.

En wat is veel eigen vermogen? U mag nu al ruim € 60.000 belastingvrij hebben.

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Anderidee »

Ik ben meerdere opties nog aan het overwegen. Een van de ideeen was om de looptijd van de hypotheek in te korten door extra premie in te leggen in mijn bankspaarrekening. ( bij de huidige einde looptijd hypotheek ben Ik 67 ) Ik dacht dat dit mogelijk was bij een nieuwe rente vast periode. Tot 2x toe nagevraagd bij Nationale Nederlanden. Dit blijkt niet mogelijk te zijn bij Nationale Nederlanden.
Wil ik dit doorzetten, dan moet ik mijn hypotheek aanpassen...........

Ik kan dit idee dus wel vergeten.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij Rabobank mag je altijd 10% aflossen per jaar. Ik weet hoe dat bij Nationale Nederlanden zit, maar er zal vast wel een deel aflossingsvrij zijn.

Gesloten