LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Nijogeth schreef:
17 jun 2020 23:38
Bij Rabobank mag je altijd 10% aflossen per jaar. Ik weet hoe dat bij Nationale Nederlanden zit, maar er zal vast wel een deel aflossingsvrij zijn.

Volgens de openingspost €45000,-

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Anderidee »

Vandaag een aanbod gekregen van NN voor mijn nieuwe rentevast periode.
Banspaargedeelte periode tot 01-2032 ( einde hypotheek ) voor 1,42 %
Aflossingsvrije gedeelte ( 20 jaar vast ) voor 1,7 %

Korte rekensom gemaakt. De nieuwe peiriode zal enkele tientjes netto goedkoper worden. Nettokosten zijn dan rond de 500 euro ( rente + spaarinleg - HRA ),
Geen groot voordeel dus, veroorzaakt door de verhoging van de spaarinkeg in het bankspaargedeelte en de lagere HRA.

Ik wacht nog op een alternatief van mijn adviseur. Mocht hij een alternatief hebben, dan zal dit natuurlijk wel oversluit / advieskostem met zich mee brengen.

Ik heb misschien als een van de weinigen geen problemen met het bankspaarprodukt
Ik doel hiermee op het volgende :
https://www.amweb.nl/financiele-plannin ... -101123274
Zijn er nog meer mensen die hun bankspaarprodukt blijven behouden bij de hedendaagse lage rentes ?

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Van Bruggen wil graag provisie verdienen. Maar stoppen met die bankspaar is onverstandig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Geen groot voordeel, maar ook geen groot nadeel vanwege de stijgende maandelijkse spaarinleg, dus. In jouw situatie zijn er volgens mij weinig 'verkeerde' beslissingen en hangt het vooral af van wat je voorkeur heeft.

In mijn optiek zijn er twee logische keuzes. De eenvoudigste keus is de boel gewoon laten doorlopen. Je weet waar je aan toe bent en bij je pensioen over 12 jaar ben je (of je partner) van de hypotheek af (op misschien een klein stukje aflossingsvrij na).

De tweede mogelijkheid die ik zou overwegen is om het banksparen om te zetten naar een annuïteitenhypotheek voor 30 jaar. Daarmee verlaag je je maandlasten, maar je houdt wel na je pensioen nog hypotheeklasten. Omdat je al een deel aflost uit je bankspaarrekening en omdat de aflossing over 30 jaar wordt uitgesmeerd ipv 12 jaar zullen die lasten echter wel meevallen. Ik gok dat je annuïteitenhypotheek dan zo'n 250 euro per maand zal gaan kosten, maar dus wel 30 jaar lang in plaats van dat je na 12 jaar van je hypotheek af bent. De totale lasten zullen dus hoger zijn, maar de lasten per maand lager.

Wat de beste keus is zal van je eigen voorkeur (een financiën) afhangen.

Jan Tukker
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 sep 2019 19:47

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Jan Tukker »

Samenvattend: bezoek een goede adviseur die je mogelijkheden cijfermatig onderbouwt, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Anderidee schreef:
29 aug 2020 18:06
Vandaag een aanbod gekregen van NN voor mijn nieuwe rentevast periode.

Ik heb misschien als een van de weinigen geen problemen met het bankspaarprodukt
Ik doel hiermee op het volgende :
https://www.amweb.nl/financiele-plannin ... -101123274
Zijn er nog meer mensen die hun bankspaarprodukt blijven behouden bij de hedendaagse lage rentes ?


Ik denk dat een bankspaarproduct het minst slechte hypotheekproduct is: helder, transparant, geen verborgen kosten of premies voor iets wat waarschijnlijk niet gebeurt en laagst in kosten t.o.v. spaar- en ann./lin. hypotheken. Daarbij komt als voordeel dat je door je keuze, niet langs een adviseur hoeft te gaan.

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Anderidee »

Om een afweging te maken toch even door een adviseur een berekening laten maken voor lage maandlasten
Voorstel : nieuwe hypotheek
Aflossingsvrij € 85000
Annuitet € 20000
Maandlasten € 190 bruto. Ik besef me natuurlijk wel dat de totaallasten van de hypotheek aanzienlijk hoger zijn, zoals als eerder benoemd door kweenie.
Dit is een voorstel met de laagst als mogelijke maandlasten. Een tussen vorm is natuurlijk ook nog een optie ( met een lager aflossingsvrij gedeelte )

Al met al heb ik gelukkig nog 2 maanden om te beslissen........

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zitten daar de kosten voor een ORV bij?

Edit, u heeft een aparte ORV.

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Anderidee »

Lady1234 schreef:
20 sep 2020 21:28
Zitten daar de kosten voor een ORV bij?

Edit, u heeft een aparte ORV.
Nee, bestaande ORV loopt door tot 01-2032 (. € 33 per maand )

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gebruikt u dan de waarde van de bankspaarrekening om af te lossen? En kunt u wel € 85.000 aflossingsvrij krijgen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Anderidee schreef:
20 sep 2020 20:17
Aflossingsvrij € 85000
Annuitet € 20000
Maandlasten € 190 bruto. Ik besef me natuurlijk wel dat de totaallasten van de hypotheek aanzienlijk hoger zijn, zoals als eerder benoemd door kweenie.
Dit lijkt mij voor deze situatie een prima keus. Ik ga er tenminste vanuit dat dit ook na pensionering nog wel op te brengen is. Heeft de adviseur ook de rentepercentages gegeven? Als de rente voor aflossingsvrij veel hoger is dan annuïteiten, dan kan het best zijn dat een extra stukje annuïteiten niet eens zo veel meer is per maand.

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Anderidee »

Lady1234 schreef:
20 sep 2020 21:41
Gebruikt u dan de waarde van de bankspaarrekening om af te lossen? En kunt u wel € 85.000 aflossingsvrij krijgen?
In eerste instantie doe ik dan geen extra aflossingen. Indien ik de aankomende jaren nog kan blijven werken, heb ik door de lage maandlasten nog altijd de mogelijkheid om extra af te lossen..
( Bruto betaal ik jaarlijks ong 3700 minder dan wanneer ik de huidige hypotheek behoud )

€ 85000 aflossingsvrij kan ik wel krijgen, omdat er sprake is van een zuivere oversluiting. Dan mag het aflossingsvrije gedeelte hoger zijn dan 50%,. ( percentage afhankelijk van bank )

https://www.hypotheek-rentetarieven.nl/ ... nk-kiest-u

Rekensommetje brengt wel duidelijkheid, maar toch is er nog steeds sprake van twijfel.
Dit komt waarschijnlijk doordat het al jarenlang onze insteek was om onze hypotheek dmv de spaarpotjes volledig af te lossen.
Gek genoeg durf ik nu nog niet te besluiten.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar uw hypotheek is nu in totaal toch hoger dan € 105.000?

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Anderidee »

Lady1234 schreef:
21 sep 2020 19:21
Maar uw hypotheek is nu in totaal toch hoger dan € 105.000?
Ja, dat klopt
Huidige hypotheek is € 136000. Wordt dan afgelost met spaargedeelte bankspaar € 32000

Iik begrijp nu je vraag.. Ik had je vorige vraag niet goed gelezen.
Huidige hypotheek wordt afgelost met gespaarde deel van banksparen.
Het andere spaarpotje, ( doelsparen Rabobank ) dat blijft voorlopig ook behouden.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vraag mij af of u dan werkelijk € 85.000 aflossingsvrij kunt krijgen naast dat stukje annuiteit.

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Anderidee »

Was niet mijn idee, maar het voorstel van de adviseur.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nu is uw aflosvrije lager, bij vernieuwing mag hij niet hoger worden, want dan hebt u geen recht meer op hypotheekrente aftrek. Niet dat wellicht er toe doet in uw geval.

jonis
Berichten: 2719
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Ziekte en het gevolg voor mijn bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
21 sep 2020 21:59
Nu is uw aflosvrije lager, bij vernieuwing mag hij niet hoger worden, want dan hebt u geen recht meer op hypotheekrente aftrek. Niet dat wellicht er toe doet in uw geval.
Ook rekening gehouden met overgangsrecht?
Je kunt gewoon switchen van hypotheekvorm met hypotheek van voor 2013.
Uiteraard onder voorwaarden, maar aflossingsvrije deel kun je dan gewoon verhogen.

Gesloten