LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanpassing van reeds betaalde factuur betalen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Thijz85
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2018 10:05

Aanpassing van reeds betaalde factuur betalen?

Ongelezen bericht door Thijz85 »

Een korte vraag. Heb begin april een nieuw slot laten plaatsen op m'n deur. Ter plekke is een factuur opgemaakt en betaald, factuur is tevens door monteur en ons als consument getekend.

Nu zegt de leverancier dat er een rekenfout is gemaakt door de monteur. Dat klopt: hij heeft het btw-loze bedrag en de btw (juist berekend) verkeerd opgeteld, waardoor blijkt dat op een som van 318 euro er uiteindelijk 27 euro te weinig is betaald (291 euro). Monteur maakte dus een verkeerde rekensom.

Pas op 26 juni hebben we een nieuwe factuur gekregen met het verzoek om het verschil bij te betalen. Moeten we dit doen? Had de leverancier niet eerder moeten protesteren? En ben ik als consument verantwoordelijk voor het juist optellen van bedragen, of moet de leverancier die fout voor z'n rekening nemen?

Moneyman
Berichten: 30088
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanpassing van reeds betaalde factuur betalen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Thijz85 schreef:Een korte vraag. Heb begin april een nieuw slot laten plaatsen op m'n deur. Ter plekke is een factuur opgemaakt en betaald, factuur is tevens door monteur en ons als consument getekend.

Nu zegt de leverancier dat er een rekenfout is gemaakt door de monteur. Dat klopt: hij heeft het btw-loze bedrag en de btw (juist berekend) verkeerd opgeteld, waardoor blijkt dat op een som van 318 euro er uiteindelijk 27 euro te weinig is betaald (291 euro). Monteur maakte dus een verkeerde rekensom.

Pas op 26 juni hebben we een nieuwe factuur gekregen met het verzoek om het verschil bij te betalen. Moeten we dit doen? Had de leverancier niet eerder moeten protesteren? En ben ik als consument verantwoordelijk voor het juist optellen van bedragen, of moet de leverancier die fout voor z'n rekening nemen?
Bij een evidente reken/ schrijffout moet je gewoon betalen. En waarom ook niet? Zelf zou je ook gewoon betaald willen worden.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanpassing van reeds betaalde factuur betalen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

€ 318,00 voor het plaatsen van een slot? Hoe lang is die monteur dan wel beziggeweest?

En wat bedoelt u met leverancier?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aanpassing van reeds betaalde factuur betalen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Stel dat de monteur de andere kant op getelt had en u €50 teveel betaald zou hebben. Zou u dat verschil ook terug willen hebben dan?
De bedragen kloppen op de factuur, echter de optelsom niet. Dat is geen reden om niet te betalen.

Thijz85
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2018 10:05

Re: Aanpassing van reeds betaalde factuur betalen?

Ongelezen bericht door Thijz85 »

Het gaat me nu even niet om sentimenten, maar puur om regels. Er is getekend voor het berekende totaalbedrag en dat bedrag is meteen na het betalen van het slot (en dat veiligheidsslot was inderdaad duur genoeg) voldaan.

Leverancier bedoel ik slotenmaker mee.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Aanpassing van reeds betaalde factuur betalen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Thijz85 schreef:Het gaat me nu even niet om sentimenten, maar puur om regels. Er is getekend voor het berekende totaalbedrag ...
Hoe komt u erbij dat er getekend is 'voor het berekende totaalbedrag'?
Er was toch getekend op en voor de factuur?
En die bevatte het correcte bedrag excl. BTW en het correcte BTW-bedrag. Met even veel recht kan gezegd worden dat je voor die bedragen getekend hebt.

Ik denk overigens niet dat het onderscheid 'sentimenten' en 'regels' is. Eerder 'morele verplichtingen' en 'regels'.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Aanpassing van reeds betaalde factuur betalen?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Ik snap aan de ene kant dat de leverancier terecht nog geld hoort te krijgen wegens een rekenfout, een fout maken is namelijk menselijk. Aan de andere kant, is het slot vervangen in april en is het nu eind juni. Gezien het verschil van het bedrag, 27 euro, had ik eerder van een bedrijf verwacht dat ze het verlies zouden nemen en voortaan beter op zouden letten. Het is immers 27 euro op een bedrag van 345 (318+27) wat neer komt op een afwijking van minder dan 10%. Wanneer het ter plekke alsnog geconstateerd zou worden zou ik het een ander verhaal vinden.

Wanneer iemand zegt; ja, nu is het 27 euro, maar dat loopt bij meer facturen hoger op! -> Dat klopt. Dan kan de leverancier de monteur beter een rekenmachine laten gebruiken of een cursus rekenen/wiskunde aanbieden (niet lullig bedoeld).

Mijn conclusie:
Voor een bedrag van 27 euro, die zelf fout berekend is door de monteur, ook al is het een fout, had ik eerder verwacht dat het bedrijf deze keer zijn verlies had genomen in plaats van meer dan twee maanden na dato de factuur nog te willen aanpassen. Echter zou u het bedrag nog wel moeten betalen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanpassing van reeds betaalde factuur betalen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als uzelf, al is het twee maanden later op een telfout zou zijn gestuit, en niet van een dubbeltje maar van € 27, zou u dan niet gerappeleerd hebben?

Uiteraard moet u nog (na)betalen.

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: Aanpassing van reeds betaalde factuur betalen?

Ongelezen bericht door Fleur71 »

Als je het over 'regels' wilt hebben dan "Ja"; een factuur mag herzien worden. Het is namelijk geen juridisch bindend document, een factuur is een betaalverzoek.

Deze herziene factuur ligt ten grondslag aan de onderliggende overeenkomst namelijk vervanging van je slot. De factuur komt dus voort uit deze overeenkomst. Als men een fout maakt op de factuur, verandert er niets aan de onderliggende overeenkomst, de afspraak geldt namelijk nog steeds dat jij een product of dienst wilde tegen een afgesproken prijs.

De foutieve factuur mag dus herzien worden conform de onderliggende afspraak. Is er te weinig in rekening gebracht, dan ben jij als klant verplicht om het restant alsnog te voldoen.
Omgekeerd geldt precies hetzelfde: heb jij teveel betaald, dan vraag je toch ook je geld terug?
Je denkt nu te veel één kant op en dat is puur je eigen voordeel. Wat je volgens mij in de kern wilt, is de leverancier benadelen.
Juist dát, lijkt me niet erg sjiek. En zegt dus meer over jou dan over de fout die een mens kan maken

Joytje
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2016 16:05

Re: Aanpassing van reeds betaalde factuur betalen?

Ongelezen bericht door Joytje »

Mensen vergissen zich weleens en ook jijzelf had kunnen zien dat de optelling niet correct was. Ontzettend flauwe vraag dus; gewoon betalen.

Gesloten