Afterpay - hoge administratiekosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
reizigster1969
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2021 14:41

Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door reizigster1969 »

Afterpay zegt facturen en herinneringen per email te sturen, maar ik heb ze niet ontvangen.
Per post kreeg ik deze week een laatste herinnering, waarin staat dat ik 22 euro aan administratiekosten moet betalen, over het oorspronkelijke bedrag van 25 euro.

Ik heb diverse keren per telefoon en per mail contact gehad, maar Afterpay houdt poot stijf. Afterpay zegt dat ik zelf verantwoordelijk ben om te betalen. Ja, dat klopt, maar Afterpay is verantwoordelijk om bewijs te leveren dat ik de factuur/herinnering heb ontvangen. Hierop krijg ik geen antwoord. Ik heb het oorspronkelijke bedrag van 25 euro betaald, maar ik weiger om 22 euro administratiekosten te betalen. Per email heb ik laten weten dat ik hiertegen in bezwaar ga.

Na wat uitzoekwerk:
1. zij moeten bewijs leveren dat ik de factuur/herinnering heb ontvangen. (kan alleen een aangetekende brief zijn)
2. administratiekosten mag niet. Het is alleen toegestaan om een aanmaning te sturen, met 14 dagen betaaltijd en pas daarna mogen er incassokosten in rekening worden gebracht.
Bron: ACM, Juridisch loket

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door reizigster1969

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

door alfatrion » 23 jul 2021 17:56

reizigster1969 schreef:
23 jul 2021 15:14
Ik heb het oorspronkelijke bedrag van 25 euro betaald, maar ik weiger om 22 euro administratiekosten te betalen. Per email heb ik laten weten dat ik hiertegen in bezwaar ga.
Schrijf ze het volgende:

Geachte heer, mevrouw,

Ik heb de hoofdsom van 25 euro inmiddels betaald. Ik stel mij op het standpunt dat de buitengerechtelijke kosten ad 22 euro onverschuldigd zijn, omdat (i) ik geen correcte veertiendaagse aanmaning heb ontvangen; en/of (ii) u niet daadwerkelijk kosten heeft gemaakt.

Met vriendelijke groet,
Uw naam


Meer hoef je niet te doen.
D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door D34M0N »

Heb je de spam map al gecontroleerd? Grote kans dat de e-mails van afterpay daar terecht zijn gekomen. En weet je zeker dat je het juiste emailadres hebt ingevuld bij afterpay?

reizigster1969
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2021 14:41

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door reizigster1969 »

Niets in de spam en emailadres is juist.
Voorheen ontving ik wel email. Overigens ontvang ik wel de correspondentie over mijn klacht op mijn email (niet in de spam).

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U koopt iets online en krijgt geen factuur. In plaats van te informeren doet u niets en wacht u tot het te laat is. Geen idee om welk tijdsbestek dit allemaal gaat, maar een spambox leegt zichzelf na een x aantal dagen. De kans is groter dat u de spambox niet inkijkt en dat het vanzelf verwijderd wordt dan dat afterpay geen facturen en herinneringen stuurt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door grun »

Ik krijg nooit facturen van Afterpay zelf, maar van de leverancier bij wie het artikel gekocht is.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u dan geen factuur gekregen van het bedrijf waar u iets gekocht hebt?

reizigster1969
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2021 14:41

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door reizigster1969 »

Nee, geen factuur ontvangen

reizigster1969
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2021 14:41

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door reizigster1969 »

@morganlefay, ook ik heb daar nou juist nooit last van, omdat ik normaal gesproken een factuur ontvang en direct betaal.
Als ik geen factuur heb, weet ik toch niet waaraan ik moet betalen?
Juist omdat het om een klein bedragje gaat, is mij het helemaal ontschoten om er nog zelf achteraan te gaan. Juist ook, omdat ik gewend ben om een factuur te krijgen.
Het is zeker geen uitvlucht!

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

reizigster1969 schreef:
23 jul 2021 15:14
Ik heb het oorspronkelijke bedrag van 25 euro betaald, maar ik weiger om 22 euro administratiekosten te betalen. Per email heb ik laten weten dat ik hiertegen in bezwaar ga.
Schrijf ze het volgende:

Geachte heer, mevrouw,

Ik heb de hoofdsom van 25 euro inmiddels betaald. Ik stel mij op het standpunt dat de buitengerechtelijke kosten ad 22 euro onverschuldigd zijn, omdat (i) ik geen correcte veertiendaagse aanmaning heb ontvangen; en/of (ii) u niet daadwerkelijk kosten heeft gemaakt.

Met vriendelijke groet,
Uw naam


Meer hoef je niet te doen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

reizigster1969 schreef:
23 jul 2021 16:42
Nee, geen factuur ontvangen
Ook niet in de doos waar de bestelling in zat? Of in zo'n plastic hoesje wat op de doos is geplakt waar o.a. de pakbon in zit?

Shainora
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2020 11:07

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door Shainora »

wat hier weer niet verteld word is dat afterpay 14 dagen de tijd geeft om te betalen en daarna nog eens 16 dagen zonder kosten je had dus 30 dagen om te betalen en het is mij nog nooit gebeurd dat een factuur of herinnering van hun niet aan is gekomen en dat kan via de mail en ze hebben zelfs een app die je kan downloaden waar alles ook te zien/volgen is.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door Sira »

Ik reageer nog even op dit bericht. Het maakt niet uit of de TS wel of geen facturen van de verkoper ontvangt, omdat reizigster1969 een betaalverplichting heeft aan AfterPay en niet aan de verkoper. De verkoper is inmiddels al betaald door AfterPay.

Reizigster1969 heeft bij AfterPay een account moeten aanmaken en kan dus in haar account exact zien welke facturen er nog open staan, dus zeggen dat je van niets wist, is onzin. Een briefje aan AfterPay heeft dan ook helemaal geen zin. TS moet haar eigen verantwoordelijkheid nemen of ook: een actieve houding hebben.
Ik wist laatst ook niet dat ik nog aan de belastingdienst moest betalen, want ik had geen herinnering ontvangen :?

Als reizigster1969 vaker middels AfterPay op het internet koopt, kan ze beter de app downloaden.

Ik adviseer de TS om dit eens door te nemen https://www.afterpay.nl/nl/consumenten/ ... -antwoord/

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door lubeckdave »

reizigster1969 schreef:
23 jul 2021 15:14
Afterpay zegt facturen en herinneringen per email te sturen, maar ik heb ze niet ontvangen.
Per post kreeg ik deze week een laatste herinnering, waarin staat dat ik 22 euro aan administratiekosten moet betalen, over het oorspronkelijke bedrag van 25 euro.

Ik heb diverse keren per telefoon en per mail contact gehad, maar Afterpay houdt poot stijf. Afterpay zegt dat ik zelf verantwoordelijk ben om te betalen. Ja, dat klopt, maar Afterpay is verantwoordelijk om bewijs te leveren dat ik de factuur/herinnering heb ontvangen. Hierop krijg ik geen antwoord. Ik heb het oorspronkelijke bedrag van 25 euro betaald, maar ik weiger om 22 euro administratiekosten te betalen. Per email heb ik laten weten dat ik hiertegen in bezwaar ga.

Na wat uitzoekwerk:
1. zij moeten bewijs leveren dat ik de factuur/herinnering heb ontvangen. (kan alleen een aangetekende brief zijn)
2. administratiekosten mag niet. Het is alleen toegestaan om een aanmaning te sturen, met 14 dagen betaaltijd en pas daarna mogen er incassokosten in rekening worden gebracht.
Bron: ACM, Juridisch loket

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
ik heb alleen last van mensen die met domme verhalen komen . Ik geloof geen barst van dit verhaal ! En mensen die Afterpay kiezen hebben meestal niets goeds in de zin . Betaal gewoon met IDEAL of Creditcard . ben je er vanaf . Of kan je het bestelde niet gelijk betalen omdat je voor After Pay kiest ??

F84
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jun 2021 21:27

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door F84 »

lubeckdave schreef:
ik heb alleen last van mensen die met domme verhalen komen . Ik geloof geen barst van dit verhaal ! En mensen die Afterpay kiezen hebben meestal niets goeds in de zin . Betaal gewoon met IDEAL of Creditcard . ben je er vanaf . Of kan je het bestelde niet gelijk betalen omdat je voor After Pay kiest ??
Nou dat is wel heel kort door de bocht.
Vanwaar dat je met AfterPay meer slecht in de zin zou hebben dan met een creditcard betaling?

Ikzelf heb geen creditcard. Echter indien de mogelijkheid er is zie ik graag eerst het product voordat ik betaal. Dit om zeker te zijn dat er a) geleverd wordt en b) als het product niet bevalt ik niet onnodig op mijn geld hoef te wachten.

Ik kan mij niet indenken dat ik hierin uniek ben. Sterker uit menig topic op deze website kan ik opmaken dat dit een verstandige keuze is.

Overigens hoef je hier van niemand last te hebben. Niemand dwingt je immers een topic te lezen.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Afterpay - hoge administratiekosten

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Ik gebruik after pay, omdat ik eerst het artikel wil ontvangen voordat ik betaal. Zodra ik het heb ontvangen, betaal ik. In de app zie ik wanneer ik betaal plichtig ben.

Ik zie geen problemen met afterpay, wel met de manier waarmee TS met deze zaak omgaat.

Gesloten