LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bevoegdheid incassobureau's

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Bevoegdheid incassobureau's

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Geacht forum.

Hierbij wil ik een vraag stellen betreffende welke bevoegdheden incasso bureau's hebben en welke rechten een consument heeft als er maar ongelimiteerd kosten in rekening worden gebracht. Afgelopen jaar ben ik in de problemen gekomen welke ikzelf niet heb gemaakt. Zelf heb ik de afgelopen jaren keihard moeten werken 7 dagen van de week tot diep in de nacht zonder ook maar één dag vrij te kunnen nemen. Alles waar ik voor heb gewerkt heb ik kunnen inleveren aan boete's, schade's incasso's de belastingen en de criminaliteit! Ondanks herhaalde aanzeggingen dat incasso's en rechters niets oplossen doch de problemen alleen maar vergroten gaan zij gewoon door. Geen enkele mijn bekende instantie waar men met zijn probleem terecht kan, ik heb weleens gezegd dat je word overgeleverd aan de maffia. Alles heb ik moeten inleveren en dan bedoel ik ook ALLES! Er ligt beslag op mijn inboedel is meer dan 35 jaar oud, beslag op mijn AOW pensioen mijn oude dags voorziening waar ik mijn leven lang aan heb betaald kan ik nu ook inleveren en omdat ik toch moet betalen moet ik ook de auto welke 13 jaar oud is weg doen! Dus een eerlijk hardwerkende vakman kan nu na zijn pensioen niets meer ondernemen omdat dit dus ook ONMOGELIJK word gemaakt. Begrijp mij niet verkeerd het is geen kwestie van niet willen maar gewoon van niet KUNNEN! Dit is de dank van deze door het geld verziekte maatschappij aan iemand die altijd stipt was met betalingen nog nooit iemand voor maar één dubbeltje heeft benadeeld en daarvoor genadeloos word gestraft!
Hoe kom ik uit deze problemen? Graag reactie's van lotgenoten.

Vr.Gr. Hans.

helper

Re: Bevoegdheid incassobureau's

Ongelezen bericht door helper »

de vraag is wel erg complex, dus het antwoord ook. In principe hebben incassobureau's weinig macht. Ze kunnen aanmaningen en sommatie sturen en incassokosten berekenen, maar als geen betaling volgt kunnen ook zij slechts een deurwaarder inschakelen die een dagvaarding uitbrengt. Rechtzaken voor schulden tot 5000 euro worden door de kantonrechter behandeld. Die behandeling loopt meestal schriftelijk. Als de rechter denkt tot een minnelijke schikking te kunnen komen, worden de partijen bij elkaar geroepen om daarover te praten. Komt met niet tot een schikking wijzigt de rechter vonnis en wordt de in het ongelijk gestelde partij veroordeeld tot het betalen van de vordering en stelt de rechter ook vast welk bedrag aan kosten betaald moet worden. Het vonnis wordt betekend en dan rest nog slechts betalen. Soms, en dat is ook afhankelijk van de instelling van de schuldeiser, kan een afbetalingsregeling worden getroffen. Doch de rente blijft doorlopen. De mogelijkheid om beslag te leggen op inboedel en roerende goederen zoals bijvoorbeeld een auto, is beperkt. En ook op het inkomen kan niet onbeperkt beslag gelegd worden. Ook een schuldenaar heeft recht op een bestaansminimum. Ook al kan dat heel beperkt zijn. De beste raad die ik kan geven is om contact op te nemen met een gemeentelijke kredietbank. Die overleggen met de schuldeisers over een minnelijke afhandeling. Lukt dat niet dan kan een beroep gedaan worden op de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, ofwel de WSNP. De rechter bekijkt hoe de schulden zijn ontstaan. En als diens oordeel is dat er geen sprake is van kwade opzet kan de schuldenaar in aanmerking komen voor een WSNP. Men krijgt dan een bewindvoerder toegewezen. Deze neemt vanaf dat moment letterlijk het heft in handen, krijgt a l l e post toegezonden en stelt een leefbudget vast. Alles wat boven dit budget aan inkomsten binnenkomt wordt op een aparte rekening geplaatst. Die WSNP regeling duurt maximaal drie jaar. Als men gedurende die tijd nieuwe schulden maakt, vervalt de WSNP direct en blijft nog slechts als alternatief een persoonlijk faillisement. En dat duurt tot de schulden allemaal zijn afbetaald en derhalve bij velen een groot gedeelte of de rest van hun leven. Blijft men in de WSNP regeling wordt na maximaal drie jaar gekeken hoeveel in het spaarpotje zit. Daaruit worden eerst alle kosten betaald en wat overblijft wordt verdeeld over schuldeisers die bij het instellen van de WSNP regeling bekend waren. Meestal krijgen schuldeisers maar een gedeelte van hun vordering. Daar kunnern ze tegen in beroep gaan maar dat zet vaak geen zoden aan de dijk. Na het beeindigen van de WSNP regeling is de schuldenaar bevrijd van de schulden die bekend waren bij het aangaan van een WSNP regeling en kan dus met een schone lei verder gaan. Ben je bewust in de schulden geraakt en doe je er ook niks aan, dan is de enige oplossing een faillisement. En dat kan heel lang duren. Maar dan ben je er ook zelf voor een niet onbelangrijk deel zelf schuld aan.

Gast

Re: Bevoegdheid incassobureau's

Ongelezen bericht door Gast »

Hoi,

Het is toch zo, dat de postblokkade na een jaar op verzoek opgeheven wordt ?

Evert G.

Re: Bevoegdheid incassobureau's

Ongelezen bericht door Evert G. »

Geachte resp00112469,

Helaas kan ik je op geen enkele manier helpen of het moest zijn door je een hard onder de riem te steken. Ik zit in het zelfde schuitje en weet dus precies wat je voelt. Ook ik was zelfstandig ondernemer maar ben kapot gegaan omdat een zakenralatie (Danka) de zaak onnoemelijk liep te bedonderen. En dankzij deze organisatie moet ik het dus (bijna 2 jaar na dato), als gevolg van schuldsanering NP, met 90% van het bijstandsminimum doen. Voedt daarmee maar eens drie kinderen op verantwoorde wijze op! Gerechtigheid is ver te zoeken.
Sterkte in je strijd en ik hoop dat je er als overwinnaar uitkomt.

Evert

Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Re: Bevoegdheid incassobureau's

Ongelezen bericht door Sonja »

Hoi,
OOk bij ons, (legio Lease) hangt dit boven het hoofd.
700.000 mensen gaan deze kant op, zonder dat zij daar
schuld aan hebben.

Hoe is het mogelijk in dit land dat iemand dit overkomt?

Ik wens jou veel sterkte toe, enhoop dat
alles nog goed komt,

sonja.

Gast

Re: Bevoegdheid incassobureau's

Ongelezen bericht door Gast »

Ik weet niet wat je uitgespookt hebt maar er wordt natuurlijk niet zo maar beslag gelegd.

Sterkte maar.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Bevoegdheid incassobureau's

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Onze geachte gast schijnt het nog niet helemaal te begrijpen, gezien de laatste opmerking, zodat ik wel even wil toelichten. Inderdaad heb ik genoeg uitgespookt, ja! werken en nog eens werken. De afgelopen jaren 80! ja80 tot 90 uur per week, zonder ook maar één dag vacantie dus 7 dagen in de week. Wat de beslaglegging betreft zijn ze heel erg makkelijk. De belastingen voor mijn AOW en een andere instantie zal de naam niet noemen op mijn inboedel, plus auto. Over wat voor bedrag ging het dan, echt waar! 39 euro met de incasso kosten er bij was het 71 euro. Als je zelfs dat niet KAN betalen wordt het toch wel erg vervelend! Mijn bedrijf is tot 3 keer toe geroofd door criminelen 2 keer verleden jaar September en in October nog een keer. Dat was gelijk de genade klap omdat ik toen echt niets meer had. In December is de zaak dan ook gesloten omdat verder werken totaal onmogelijk werd gemaakt. Kunt U het nog volgen? Van af Januari t/m April ook geen inkomsten meer gehad dus sturen ze deurwaarders en rechters zodat de kosten flink oplopen want dan betaald het in eens een stuk makkelijker! Kunt U het nog steeds volgen? Goed dan gaan we verder. In Februari kon ik bij een collega 50 euro verdienen door een paar probleem gevallen op te lossen waar zijn mensen niet uit konden komen. Dit heb ik gedaan en had dus weer iets om boodschappen van te halen. Om er te komen moest ik eerst 9KM lopen omdat een ander soort van vervoer niet mogelijk was omdat ik zelfs geen buskaart meer kon kopen zelfs geen pakje vloei van 23 cent! Gelukkig had ik weer 50 euro verdient om voor Vrijdag en Zaterdag boodschappen te doen. Maandag kreeg ik een brief dat er beslag was gelegd op mijn bankrekening met 190 euro beslagkosten. Vind U het gek dat ik dan in staat ben om ergens een bom naar binnen te gooien!!!??? Het beslag is op mijn inboedel inmiddels opgeheven omdat naar later bleek de rekening DUBBEL was betaald geen excuus en ook nog geen cent terug gezien, maar dat ben ik zo onder de hand wel gewend, als er door anderen betaald moet worden dan gaat het allemaal niet zo vlot meer. Zo behandel je dus iemand welke door omstandigheden van anderen in de problemen raakt en dus ook na zijn pensioen niet van zijn welverdiende rust kan gaan genieten. Is het nu voor onze zeer gewaardeerde gast misschien iets duidelijker geworden? Fijn dan hoop ik dat anderen van deze narigheden verschoont blijven, want dit wens ik werkelijk niemand toe.

Vr.Gr. Hans.

PS. Vandaag is er wel een beroep gedaan op de WSNP en gaat in December in werking.

Gast

Re: Bevoegdheid incassobureau's

Ongelezen bericht door Gast »

Sterkte hoor.

Gast

Re: Bevoegdheid incassobureau's

Ongelezen bericht door Gast »

Maar je kunt gelukkig wel internetten en dat kost ook niets :o

noravanraaphorst
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 nov 2003 19:18

Re: Bevoegdheid incassobureau's

Ongelezen bericht door noravanraaphorst »

Als ik dit verhaal lees heb ik het echt met u te doen. Ik denk ook dat alleen de wet schuldsanering zal helpen. U krijgt dan een beetje rust. Echter pas op u heeft ook niets meer te vertellen over uw geld. Alles moet drie jaar lang aangevraagd en aangemeld worden. Als u geluk heeft dan treft u een menselijke bewindvoerder maar het kan ook anders. Mijn zoon heeft dit eens meegemaakt. Hij heeft binnen 2,5 jaar alle schulden kunnen betalen, maar het was niet leuk.
Sterkte!!! Het houdt dan in ieder geval wel de incasso's op een afstand.
Nogmaals Sterkte!!!!

Gast

Re: Bevoegdheid incassobureau's

Ongelezen bericht door Gast »

Wat de man mischien bedoeld, is dat hij graag wil weten waar of welke instantie, je advies kan geven, om te voorkomen dat je straks niets meer hebt.
Ook ik leef met de man mee, het is mij namelijk ook overkomen, ondanks de gemaakte afspraken.
En er was geen beslag op mijn inboedel gelegt, maar toch is deze spoorloos verdwenen.
En ik neem aan dat de man daar niet op zit te wachten.
Bij de consumenten bond hoef je toch niet aan te komen met dit soort dingen want die worden ook maar voor gelogen, en uiteindelijk is het loze tijd.
(uit eigen ervaring)
Nu hoop ellende na bijna 2 jaar nog niets gezien behalve rekeningen.

Mariella

Re: Bevoegdheid incassobureau's

Ongelezen bericht door Mariella »

Bij de WSNP kan de postblokkade na een jaar worden opgeheven, maar de bewindvoerder kan ook besluiten om de postblokkade te handhaven. Wanneer de bewindvoerder besluit om de blokkade te handhaven, kan deze wel na 13 maanden ieder moment wanneer de bewindvoerder het wenst alsnog worden opgeheven.

Gesloten