LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
-Guest-

Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Ongelezen bericht door -Guest- »

Mijn zoon heeft een domeinnaam gekocht bij een bedrijf.
Echter heeft hij hier geen toestemming voor gekregen van mij.

Hij heeft dus, buiten mijn weten om een "contract" afgesloten bij een bedrijf. Nu heb ik dit aan dit bedrijf uitgelegd en nu willen hun dat ik alles betaal. Voor iets wat ik helemaal niet gebruik en ik ook niet heb aangevraagd.

Ik dacht dat een (koop)overeenkomst nooit rechtsgeldig kan zijn als degene die de overeenkomst sluit minderjarig is, wat in dit geval dus aan de orde is.

Het bedrijf meldt echter:
> U geeft gelijk wanneer u zegt dat minderjarigen toestemming nodig hebben voor
> het sluiten van een koopovereenkomst. De wet vermeldt hierbij echter dat bij
> 'in het maatschappelijke verkeer gebruikelijke rechtshandelingen' verondersteld
> mag worden dat deze toestemming is verleend. Wij mochten er dus vanuit gaan dat
> uw zoon bekwaam was toen hij bij ons het domein registreerde. Dit alles is te
> vinden in artikel 1:243 van het Burgerlijk Wetboek.
Heeft dit bedrijf gelijk? Of kan ik weigeren te betalen.
Het zou toch nooit mogelijk moeten zijn dat een minderjarige een contract afsluit en dat de ouder/voogd zich hier aan moet houden!?

Wie kan mij helpen?

GAST00144
Berichten: 71
Lid geworden op: 20 jan 2004 12:19

Re: Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Ongelezen bericht door GAST00144 »

U kunt de koopovereenkomst ontbinden door een brief aangetekend te versturennaar het bedrijf. Als uw kind miderjarig is is deze handelingonbekwaam en kan de ouder(s) de overeenkomst ontbinden. Ik zou aardig vinden als u het resultaat hier even wilt neerzetten. En als u voorbeeldbrieven nodig heeft hoor ik het ook graag
Laatst gewijzigd door GAST00144 op 09 feb 2004 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Re: Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Ongelezen bericht door Gast »

Als het bijvoorbeeld om schoolboeken gaat voor zijn school, dan zijn dat 'in het maatschappelijke verkeer gebruikelijke rechtshandelingen'.

Verder kletst het bedrijf uit zijn nek. Het gaat er niet om of die handelingen gewoon gebruikelijk zijn, maar of ze dat voor minderjarigen zijn. En dan gaat het om noodzakelijke uitgaven voor die leeftijd.

Tenzij hij natuurlijk voor zijn opleiding een domein nodig heeft. Dan is-ie wel gebonden.

-Guest-

Re: Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Ongelezen bericht door -Guest- »

Dat is dus niet het geval. Hij heeft dit domein niet nodig voor een opleiding o.i.d. hij wou deze domeinnaam gewoon hebben voor het plezier. Maar hij kan dat niet betalen en dus vroeg hij het aan mij of hij deze mocht hebben. Ik antwoorde hier nee op. En verwachte dat hij het dan ook niet zou doen. Maar later heeft hij dit (waar ik dus pas na de registratie achter kwam) toch gedaan.

In iedergeval bedankt voor bovenstaande berichten en nog meer is altijd welkom. Ik post het resultaat absoluut hier nog even!

Gast

Re: Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Ongelezen bericht door Gast »

:?: :?: :?: :!:

Beste mensen!

Wat jullie hier schrijven is allemaal crap. Toevallig heb ik dit in mijn propedeusejaar van de studie allemaal al gehad. Minderjarigen zijn onbevoegd tot het sluiten van overeenkomsten, maar dat betekent niet dat bedrijven er voor op moeten draaien als ze het toch doen. Stel je voor dat bedrijven die computerspelletjes verkopen die tegenwoordig toch al gauw zo'n vijftig euro kosten dit niet kunnen doen aan minderjarigen zonder toestemming van de ouders. Bij rechtshandelingen die in het maatschappelijk verkeer normaal worden geacht, mag het bedrijf er van uit gaan dat de minderjarige toestemming heeft. Handelt die minderjarige zonder toestemming van de ouder of voogd, is die minderjarige fout en moet ie gewoon dokken. :P Ik weet niet hoe duur die domeinen tegenwoordig zijn, maar het lijkt me geen heel groot bedrag. Als u niet wilt betalen, moet u het zelf weten maar dat bedrijf staat volledig in zijn recht. Slaat u het Burgerlijk Wetboek er nog maar eens op na. :idea:

Good luck!

Gast

Re: Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Ongelezen bericht door Gast »

Hey!

Leuk dat hier de ouder om advies vraagt. Bij een soortgelijk geval op een ander forum vroeg een domeinregistrant advies.
Ik citeer hier een aantal reacties naar de domeinregistrant:

'Er bestaat geen vast bedrag, het is afhankelijk van de aankoop. Zoals eerder gezegd moet het in het plaatje van de leeftijd van de desbetreffende persoon passen.
Ik denk dat als je er werk van gaat maken dat je dan wel wint, maar ik denk niet dat je zin hebt in een rechtzaak voor zo'n bedrag.'

'De wet geeft een onweerlegbaar vermoeden dat de toestemming aan de minderjarige is verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten. In casu handelt het om schoolboeken en het is gebruikelijk dat die worden
gekocht door scholieren.

Voor hostingpakketjes lijkt het mij gebruikelijk dat minderjarigen die 'aankopen'. Iets anders is het als er een suite gehuurd wordt.'

Ik heb flink zitten zoeken op het forum en zie echt een heleboel uitspraken de revue passeren. Ik vraag me af of iemand überhaupt wel de moeite heeft gedaan om op de KvK site op te zoeken wat een overeenkomst nou precies is en wanneer deze geldig is. En ik vraag me af waarom mensen gewoon onzin lopen te lullen?

Op deze site staat dus precies wat een overeenkomst is en wie een overkomst mogen aangaan.

Wat is een overeenkomst?

Een overeenkomst is een afspraak tussen twee of meer partijen waardoor rechten en plichten ontstaan. Er ontstaan één of meer verbintenissen. Een verbintenis betekent dat de ene partij verplicht is tot een bepaalde prestatie, waar de andere partij recht op heeft.

Zodra iemand iets koopt of huurt, is er automatisch sprake van een overeenkomst, of er nu iets getekend is of niet. Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.

Wie kan een overeenkomst aangaan?

Natuurlijke personen
Voor natuurlijke personen (bijvoorbeeld de eigenaar van een eenmanszaak) geldt dat ze handelingsbekwaam moeten zijn. Iemand is handelingsonbekwaam als hij/zij:
jonger is dan 18, of
onder curatele staat.
Minderjarigen van tenminste 16 jaar kunnen door middel van een vonnis van de kantonrechter bevoegd worden voor bepaalde rechtshandelingen. Bijvoorbeeld het sluiten van overeenkomsten (handlichting).

Rechtspersonen
Voor rechtspersonen (bijvoorbeeld een BV, NV, vereniging of stichting) geldt dat ze vertegenwoordigd moeten worden door iemand die daartoe bevoegd is. Iemand wordt vertegenwoordigingsbevoegd op basis van bijvoorbeeld:
een volmacht, of
de statuten van een rechtspersoon (bestuurders).
U kunt controleren wie er van een onderneming, vereniging of stichting bevoegd is deze te vertegenwoordigen. U kunt hiervoor de uittreksels in het handelsregister online raadplegen, of u kunt een legalisatie aanvragen bij uw kamer.

Wanneer is een overeenkomst niet geldig?

Een overeenkomst is niet geldig wanneer:
Eén van de partijen minderjarig is of onder curatele staat.
De persoon niet bevoegd is om de organisatie te vertegenwoordigen.
Als de inhoud van de overeenkomst in strijd is met de wet, de goede zeden, de openbare orde of met de beginselen van redelijkheid en billijkheid.
Als de overeenkomst is aangegaan onder dwaling (bijvoorbeeld als een partij een onjuiste indruk van eigenschappen van een product heeft gehad en op grond daarvan de overeenkomst is aangegaan).
Als de overeenkomst is aangegaan onder bedreiging, bedrog of misbruik van omstandigheden.

Kijk voor meer informatie dus op de Kamer van Koophandel site: http://kvk.nl/topic/topic.asp?topic...vereenkomst%3F. En hou a.u.b. met dat speculeren over wat wel en niet mag als je geen idee hebt waar het over gaat daar heeft niemand wat aan :(.


host3000
Tja Mannekino, volgens mij kan je het ook anders (=vriendelijker) zeggen dan met onzin ;) .

De site van de kamer van koophandel is niet altijd volledig of bij. Zie hier het Burgerlijk Wetboek, boek 1:

TITEL 13 Minderjarigheid


AFDELING 1 Algemene bepalingen


Art. 233.

Minderjarigen zijn zij, die de ouderdom van achttien jaren niet hebben bereikt en niet gehuwd zijn of gehuwd zijn geweest of met toepassing van artikel 253ha meerderjarig zijn verklaard.



Art. 234.

1. Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.

2. De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.

3. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.


Dit alles heb ik van
http://www.webhostingtalk.nl/showthread/t-38739.html

Kijk het ff na zou ik zeggen.

Groeten Geert

-Guest-

Re: Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Ongelezen bericht door -Guest- »

Beste Geert,

Hartelijk dank voor je heldere bericht :D.
Ik denk overgens dat de post boven jou (van 0.10 uur) van dit betreffende bedrijf is. Aangezien ik hun de link heb gegeven naar dit forum, en aangezien ik om 0.15 een e-mail van hun ontving met o.a. de volgende dingen erin (alleen nuttige dingen ff geplaatst):
> De door uw zoon geplaatste order is geannuleerd.

en:

> Uw zoon heeft middels een geautomatiseerd proces op onze website een
aankoop
> gedaan. Wij willen absoluut niet moeilijk doen, maar van iemand van 16 mag
> toch een bepaalde verantwoordelijkheid verwacht worden. Dit laatste is
> tevens
> in de wet opgenomen. Daar zou u uw onderzoek kunnen uitdiepen.
Nou hij is dus gelukkig wel geannuleerd...(mede dankzij dit forum denk ik).

Het komt misschien op jullie een beetje stom over aangezien hij 16 is. Maar hij heeft uiteraard geen inkomen, en zit nog full-time op school.

Hij komt er ook absoluut niet ongestraft vanaf... :evil:

In iedergeval bedankt (bijna) allemaal en als iemand nog wat toe te voegen heeft zie ik dat graag 8)

Gast

Re: Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik dan denk ik meer pech want mijn zoon van 20 jaar heeft bij Wanadoo ook een z.g.n domijnnaam laten registreren dat zou volgens de info € 2,50 per maand gaan kosten. Echter wanneer je registreert dan komen ze aan met dat je dan ook een webpage moet kopen ad € 15,00 per maand. Aangezien ik het maandelijks bedrag voor de kosten van de internetaansluiting Wanadoo betaal en deze ook op mijn naam staat geregistreerd ,ben ik zeer zeker niet van plan om nog eens € 17,50 per maand extra te betalen voor iets wat mijn zoon zonder mijn explicite toestemming heeft aangevraagd. En dan krijg je als klap op de vuurpijl nog even een contract opgestuurd en als je dat niet binnen een aantal dagen retouneerd dan krijg je een boete van € 100,00. Ik heb Wanadoo gemaild dat ik niet akkoord ga met bovenstaande aanvraag, maar ze hebben tot op heden nog niet gereageerd.

-Guest-

Re: Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Ongelezen bericht door -Guest- »

Maar jij moet dat contract ondertekenen om de overeenkomst aan te gaan? Als dat zo is dan gewoon dat contract niet retourneren. Want dan kan je neem ik aan ook niks gemaakt worden.

Overgens is € 17,50 per maand voor een domein en een webpage wel erg veel :?

Gast

Re: Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Ongelezen bericht door Gast »

Wanandoo heeft gerageerd en excusses aangeboden. De informatie was blijkbaar niet geheel duidelijk gesteld. Dus toch een pluimpje voor Wanadoo.

Gast

Re: Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Ongelezen bericht door Gast »

Hey!

Het maakt verder niet uit, maar ik wou ik alleen ff zeggen dat ik niet van een of ander internetbedrijf ben. Ik ben vierdejaars rechtenstudent aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en heb dan ook verder geen binding met een internetbedrijf. Ik surf graag 's avonds laat op Internet en was nog benieuwd of u er nog wat op had gezet over de afhandeling van uw probleem.
Ik ben in ieder geval blij voor u dat u er met het bedrijf uit bent gekomen. Dat bedrijf zou wel bij mij passen trouwens als ze ook 's nachts actief zijn, want ik ben 's nachts altijd op mijn best. 8) Alleen jammer dat ik geen verstand heb van Internet.

Nou doei! Groeten Geert :P

Gast

Re: Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik weet niet of ik een tip mag geven op dit forum,
maar ik ben al jaren klant bij een hosting bedrijf.

Deze houdt zich altijd netjes aan de afspraken, etc.
en is nog een goedkoop ook.

iets van 13 euri voor een .nl domein en maar 8 euri voor een .com
en hosting maar 4,- per maand.

hun adres is: http://www.montu.nl

Groeten,
Lisa

fdfdnkm

Re: Moet ouder opdraaien voor door kind gesloten overeenkomst?

Ongelezen bericht door fdfdnkm »

Hoe bedoel je reclame/spam? :evil: :evil: :evil:

Gesloten