LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rekening voor overleden moeder.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
bertvanderlinden
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2003 08:51

Rekening voor overleden moeder.

Ongelezen bericht door bertvanderlinden »

Beste forumbezoekers.

Van de firma Huisopticiens uit Rotterdam krijg ik een nota van 323 euro voor brillenglazen welke voor het overlijden van mijn moeder besteld zouden zijn.
Op de nota staat geen bestel en afleverdatum vermeld en ook een eventuele orderbon ontbreekt.
Wel worden er gegevens over haar oogmeting vermeld.

Navraag bij de firma leerde me dat de glazen op 26 Augustus besteld zouden zijn en op 8 September afgeleverd zouden worden.
Helaas is mijn moeder op 7 September overleden.

Nu 3 maanden later krijg ik zonder enig vooroverleg de rekening naar mijn eigen adres toegezonden ( adres was opgevraagd via het verzorgingshuis.)
Tevens een vermelding er bij dat ze op verzoek de glazen alsnog op willen sturen. ( niet op ingegaan natuurlijk.)

Lijkt mij dat ik de rekening naast mij neer moet leggen of in het uiterste geval enkel de productiekosten van de glazen moet vergoeden.
Wat zouden jullie doen?

Groeneveld

Re: Rekening voor overleden moeder.

Ongelezen bericht door Groeneveld »

Het is zo dat de erfgenamen van uw moeder voor deze kosten op moeten komen. Overlijden wil namelijk niet zeggen dat alle rekeningen vervallen.

bertvanderlinden
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2003 08:51

Re: Rekening voor overleden moeder.

Ongelezen bericht door bertvanderlinden »

Het is zo dat de erfgenamen van uw moeder voor deze kosten op moeten komen. Overlijden wil namelijk niet zeggen dat alle rekeningen vervallen
Hier ben ik het natuurlijk helemaal mee eens, maar in dit geval heb ik geen enkel bewijs voor geleverde diensten.

Gast

Re: Rekening voor overleden moeder.

Ongelezen bericht door Gast »

Naar een notaris stappen en die het laten uitzoeken, hoop alleen dat je geen erfnis heb geerfd want dan erf je ook de schulden en eventuele kosten. Als je nix heb ontvangen kan je een benifitair aanvragen en als nog weigeren geloof ik maar weet h et nie zeker

Gast

Re: Rekening voor overleden moeder.

Ongelezen bericht door Gast »

Allereerst gecondoleerd.

Helaas is het zo dat je voor die kosten opdraait. Je hebt geen bewijs van de geleverde diensten, maar helaas kan je ook niet het tegendeel aantonen. Je gaf al aan dat de ogen waren opgemeten, dus was er sprake van (een eventuele) nieuwe bril.

Bij een opticien werkt het wel zo (ten minste bij de meesten) dat als de bril wordt besteld je een aanvraag formulier moet ondertekenen, deze blijft bij de opticien. Kan deze dit formulier niet met je overleggen, terwijl dit bij die opticien wel normaal is dat dit formulier voor bestelling wordt ondertekend, dan sta je wel in je recht. Maar hoe kom je daar achter????
Simpel,


ga op een dag 's wat rondneuzen bij die opticien (en als ze je kennen, laat het door een ander doen) en hou in de gaten hoe hun te werk gaan, er zullen vast wel wat mensen rondlopen die glazen bestellen. Als je hun werkwijze door hebt, kan je dus een stap zetten. Maar......

Werken hun niet op die manier en geen van de beide partijen kunnen het aantonen (welles, nietus) sta je nog steeds in je recht. Maar kunnen zij het wel aantonen, dan kan je misschien wat regelen met de prijs. (coulance)


Maar het is dus in de regel wel zo, dat na overlijden, de nabestaanden, zoon/dochter of echtgenoot, opdraaien voor de kosten die gemaakt zijn door de overledene.

bertvanderlinden
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2003 08:51

Re: Rekening voor overleden moeder.

Ongelezen bericht door bertvanderlinden »

Ik heb inmiddels wat onderzoek gedaan en het betreft een 4 jaar oud bedrijf wat verpleeghuizen en zorgcentra bezoekt.
Bewijs voor daadwerkelijke poging tot aflevering van de bril is niet te krijgen dus moet ik ze op hun woord geloven.
Enkele dagen geleden een e-mail verzonden waarin ik hun verzoek een orderbon te overleggen of anders in het uiterste geval niet de verkoopprijs maar de kostprijs te vergoeden.
Tot op heden nog geen reactie ontvangen.
Voor de goede orde , ik heb er geen problemen mee lopende rekeningen te betalen het geld is er , maar een rekening te betalen zonder bewijs voor geleverde diensten daar heb ik wat moeite mee.

Gast

Re: Rekening voor overleden moeder.

Ongelezen bericht door Gast »

Gecondoleert bertvanderlinden

Ik ben het geheel met je eens voor niet geleverde spullen hoef je tenslotte niet te betalen.

Gast

Re: Rekening voor overleden moeder.

Ongelezen bericht door Gast »

Niet helemaal: als de spullen besteld zijn, en klaar om afgeleverd te worden, maar ze konden niet op het juiste adres afgeleverd worden (en dat is duidelijk niet aan de leverancier te wijten in dit geval) dan moet je gewoon dokken.

Of de erfenis verwerpen, dat was ook een optie geweest.

Gesloten