LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] automatische incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
ograbos

automatische incasso

Ongelezen bericht door ograbos »

Ik betaal maandelijks, op tijd, mijn nominale premie aan Agis.(Ziekenfonds). De mensen, die per acceptgiro betalen, hebben een brief van Agis ontvangen, dat men automatisch moet betalen, anders brengt men € 1,00 kosten in rekening. In de polisvoorwaarden staat vermeld, dat men administratiekosten, in rekening kan brengen. Per 1 mei a.s. gaat Agis dit doorberekenen. Ik gebruik nooit de acceptgiro, daar ik internetbankier. Dus acceptgirokosten zijn er niet voor Agis. Een goed bedrijf verwerkt zijn kosten in de premie. Ik neem aaan, dat Agis dit ook heeft gedaan. Veel bedrijven geven een bonus, wanneer men een automatische incasso geeft. Agis geeft de bonus, wanneer men de jaarpremie betaalt. Ik wil nog steeds baas zijn van mijn eigen bankrekening.(Ondanks, dat men het terug kan draaien)en geen extra kosten betalen. Is Agis verplicht om een nota te sturen? Wat kan men hieraan doen. Gaarne reacties

Gast

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door Gast »

Agis is vrij om de kosten voor een acceptgiro door te berekenen.
Dat jij vervolgens de acceptgiro niet gebruikt voor het betalen van de rekening is jouw keuze.

Maxime

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door Maxime »

Ik heb de brief ook gehad van Agis en ik ben (ook) wat geirriteerd door de extra kosten die ze mij doorberekenen, onder het mom dat automatische incasso voor mij handiger is. Vind ik zelf ook niet, net als jij: ik hou mijn rekening en geld graag voor mezelf en geef het uit wanneer het mij uitkomt en niet een ander. Die euro extra zal ik maar voor lief moeten nemen. Essent geeft de goedkope mogelijkheid om de nota per e-mail te versturen.

Ik wilde Agis toch eens terugschrijven n.a.v. hun brief, misschien kan ik ze dit voorstellen.

Gast

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door Gast »

Agis tja is altijd al onbetrouwbaar geweest.

Gast

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door Gast »

"Dus acceptgirokosten zijn er niet voor Agis. Een goed bedrijf verwerkt zijn kosten in de premie."

De euro is er niet voor het drukken en/of verwerken van die acceptgiro, maar voor het handmatig moeten controleren van uw betaling.

Een automatische incasso verloopt voor de meeste bedrijven helemaal automatisch. Een betaling die door de consument wordt geinitieerd (hetzij via een overboeking, telebankieren, acceptgiro of desnoods geld in een envelop) moet handmatig worden ingevoerd in de administratie. DAAR is die euro voor.

Gast

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door Gast »

Maar JIJ als klant zorgt ervoor dat dat geld op de rekening van agis staat. Daar hoeft die instelling niets voor te doen. Dus het is onzin om dat geld in rekening te brengen. Net als bijvoorbeeld reserveringskosten bij concertkaartjes, als je ze zelf afhaalt bij de kassa.

Het wachten is op het ons vlees, ''dat kost 1 euro, meneer, maar ook nog 1 euro omdat ik het u verkoop". Het moet maar eens afgelopen zijn met het apart berekenen van allerlei onzinnige kosten.

Een verzekeraar werkt met de binnenkomende premies, ze weten dat een aantal klanten automatisch betaalt en een aantal niet. Als ze nu eens een euro KORTING geven aan de automatisch betalende klanten, dat zou meer effect hebben dan het berekenen van een toeslag aan degenen die op een andere manier betalen.

??

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door ?? »

Waarom zou een bedrijf de extra kosten die ze moet maken voor een klein groepje klanten dat, om emotionele redenen, niet automatisch wil betalen afwentelen op alle klanten? Een klant die per se via een acceptgiro wil betalen moet dan ook het fatsoen hebben om de kosten daarvan te willen dragen. Je hebt een goed alternatief.

MJKA

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door MJKA »

Heb ook een brief geschreven, en krijg ook zon onnozele brief terug dat ze er niets aan kunnen doen.

Inzake het handmatig verwerken van betalingen van klanten die niet via automatische incasso betalen: Dat is natuurlijk helemaal onzin in deze tijd van geautomatiseerde systemen.
Dagafscrhiften van de bank worden automatische aangeleverd en worden automatisch ingelezen in het administratie systeem, en daarna automatisch afgeletterd met de openstaande posten en voila niks geen handwerk, dus de extra kosten zijn gewoon oplichting.

ik betaal al 15 jaar niet meer met de acceptgiro, dus die kosten ga ik ook niet betalen. Dat men nog altijd blind is voor het feit dat de halve nederlandse bevolking via telebankieren betaald waar je heel eenvoudig betaalopdrachten mee kunt inplannen, vindt ik onbegrijpelijk.

ik ga die extra Euro in ieder geval NIET betalen en zou zeggen mensen doe precies hetzelfde, van mij mogen ze er een rechtzaak van maken, tis 12,- euro per jaar, eer dat het wat oplevert voor ze, ben je gauw 10 jaar verder, en tegen die tijd hoop ik al lang geen klant meer te zijn van dit achtelijke bedrijf of zijn de automatische incasso's wellicht via de wetgeving verboden i.v.m. de fraudegevoeligheid.

Laten ze ons dan de keus geven uit 3 betaalmogelijkheden:
1) Acceptgiro (extra 1,- euro)
2) Telebankieren (kosteloos)
3) Automatische incasso (kosteloos

??

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door ?? »

@ MJKA:

Even ter informatie: een bedrijf moet geld betalen aan een bank om acceptgiro's aan te kunnen laten maken. Deze kosten liggen aanmerkelijk hoger dan de kosten voor het invoeren van een automatische incasso opdracht. Voor de exacte kosten van dergelijke grapjes kun je rustig even rondsurfen op het net, aangezien nagenoeg alle banken de door hun gehanteerde tarieven gewoon op het net zetten. Een acceptgiro is dus wel degelijk (fors) duurder dan een incasso. Daarom willen bedrijven je het liefste via een incasso laten betalen. Is verreweg de meest efficiente methode.

Wat denk je trouwens wat het kost als iemand met telebankieren betaald en per ongeluk een verkeerd referentienummer invoert? Dan moet een betaling alsnog handmatig worden opgezocht (of een IT-systeem moet dermate slim worden gemaakt dat 'ie ook op naam kan zoeken, wat nog steeds niet waterdicht is). Kost tijd en dus geld.

Qua fraudegevoeligheid: Je kunt de meeste incasso's probleemloos terug laten boeken. Kwestie van je bankafschriften in de gaten houden. Via het online systeem van de Postbank kun je een incasso zelfs via Internet terug laten boeken. Het systeem werkt uitstekend, helemaal gezien de grote hoeveelheid incasso's die maandelijks worden uitgevoerd. Vele miljoenen. Het gaat nagenoeg nooit fout.

Gast

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door Gast »

een automatische incasso is gewoon waardeloos.
Stel voor:
ik beur mijn salaris op de 27e van de maand, maar het bedrijf in kwestie incasseert altijd rond de 15e, mijn saldo is nul dus gaat het in de rood, wie betaalt daarvoor dan de rente? niet het bedrijf maar ikzelf!
als je nou kon kiezen op welke dag de autoincasso werd afgeschreven was het wel prettiger!

Gast

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door Gast »

een automatische incasso is gewoon waardeloos.
Stel voor:
ik beur mijn salaris op de 27e van de maand, maar het bedrijf in kwestie incasseert altijd rond de 15e, mijn saldo is nul dus gaat het in de rood, wie betaalt daarvoor dan de rente? niet het bedrijf maar ikzelf!
als je nou kon kiezen op welke dag de autoincasso werd afgeschreven was het wel prettiger!

Gast

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door Gast »

Gast van 13.57 van vandaag: wat jij zegt, dat slaat natuurlijk nergens op.

op de eerste plaats heeft het bedrijf dat de incasso uitvoert geen boodschap aan wat jij op je rekening hebt staan, je moet er namelijk zelf voor zorgen dat die incasso kan worden uitgevoerd. Op de tweede plaats zijn er ook incasso's waarvan jij zelf de incassodatum kunt bepalen. Je kunt het dan zo inplannen dat dat pas gebeurt zodra jij je salaris binnen hebt.

Maar zo denken de meeste mensen niet. Ik ben nog nooit in de problemen gekomen door een verkeerd uitgevoerde incasso. Wanneer het eens fout ging, werd het altijd keurig gecorrigeerd. Mensen die beweren: ik wil niets met automatische incasso doen, want ik wil baas blijven over mijn eigen geld, die leven nog in de middeleeuwen.

Dan zou ik consequent zijn, en ook mijn salaris contant willen ontvangen, iedere vrijdagmiddag, in een loonzakje. Maar ZO consequent zijn die mensen natuurlijk niet.

Gast

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door Gast »

als iemand een incasso-opdracht uitgevoerd ziet worden, waardoor het saldo in de min komt te staan:

- dan beheert die persoon zijn geld niet goed, want in principe had je kunnen weten dat er geld zou worden afgeschreven

- weten jullie dat de debetrente in de praktijk maar een paar cent is?

Door omstandigheden stond ik afgelopen weken 3 weken lan rood, en behoorlijk (bijna 400 euro). En wat moest ik daarvoor betalen? zegge en schrijve 94 cent debetrente.

Reken dat voor de aardigheid eens uit: nog geen 4,5 cent per DAG. Dan heb ik het over 400 euro on de min. Ga eens na hoeveel een week rood staan met bijvoorbeeld 50 of 100 euro kost? Het is gewoon gezeur.

En niet gaan mekkeren dat het om het principe gaat, want aan de andere kant wordt er bijvoorbeeld op een terrasje royaal met geld gesmeten.

hluijend
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2005 18:10

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door hluijend »

Je moet toch oppassen met een incassomachtiging. Postbank weigert bij mij een geicasseerd bedrag terug te storten, en heeft mij niet duidelijk kunnen maken waarom. (ik denk dat het komt omdat het postbank hypotheken is, ondanks dat die een veel te hoog bedrag hebben geincasserd van mijn rekening). De incasso voldoet aan alle terugstortvoorwaarden op de website van Postbank, maar ze doen het lekker niet.

In een email sturen ze mij:"Het gaat om een incasso van uw Hypotheektermijn. Dat is een dwingende incasso omdat u de verplichting bent aangegaan een hypotheekovereenkomst na te komen." Maar incasso's kunnen alleen maar na een overeenkomst. De krant kan voortaan 100 euro per maand van je rekening afschrijven, omdat je een abonnement hebt! Dan ben je ook een verplichting aangegaan....

Mijn devies: Geen incassomachtiging, en lekker bedrijven uitzoeken die geen extra kosten voor andersoortige betaling in rekening brengen.

marry46
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2005 18:51

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door marry46 »

Toen ik nog op kantoor werkte werd er altijd 0,30 cent administratiekosten gerekend het eerste wat wij deden was dit er af trekken. Jij betaalt netjes op tijd en vraagt niet om die acceptgiro. die heb je niet nodig dus niet betalen en je zult er nooit iets over horen. kijk al die mensen die gewoon betalen dat hebben ze lekker binnen maar voor die ene euro van jou aanmaningen sturen doen ze toch niet.
:lol:

ilatie
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mar 2006 14:32

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door ilatie »

Als een bedrijf een bedrag van je rekening incasseerd zonder dat je een bedrag op je rekening hebt staan, (en zonder dat je rood kunt staan) dan wordt dat bedrag in eerste instantie afgeboekt, is er na 3 dagen gebleken dat je je saldo niet hebt aangevuld, wordt deze incasso teruggedraaid met dezelfde rentedatum (dwz: geen renteverlies en ook geen kosten omdat je rood hebt gestaan)

Wil je een incasso laten storneren kan dat via je bank, telefonisch of via internet. Ook hier geldt dat het bedrag binnen 3 werkdagen weer op je rekening verschijnt, met de rentedatum van het incasseren, dus: geen rente verlies en dus geen kosten voor het rood staan.
Voor een storno heb je (over het algemeen) 30 dagen de tijd.
Alleen bedragen die geincasserd worden door loterijen kunnen niet terug gehaald worden, omdat dat te riskant is. (NL-wetgeving)
Stel je laat de incasso op 1 april terughalen en op 5 april win je een paar miljoen, dan heb je dus geen recht op je prijs, dat wordt een "getouwtrek" om wie er gelijk heeft, jij of je bank.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Groetjes

G.Moore
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2006 21:50

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door G.Moore »

Ik denk dat je het beste het bedrijf/ instelling
die betaling vraagt voor acceptgiros kunt laten weten
dat je geen prijs meer stelt op toezending hiervan
maar dat je de bedragen voortaan overmaakt met
je klantnummer als betalingskenmerk.
Belangrijk is dat je jezelf pro-actief opsteld, dus duidelijk
aangeven hoe je gaat betalen en niet gaan vragen b.v. of je
met telebankieren kunt betalen want dan is het antwoord
negatief.

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door j.jagt »

Voor de Nuon maakt dat niet uit, ook internetbetalingen worden beschouwd als acceptgirobetalingen voor zover het de één euro betreft.

xoran
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2006 20:44

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door xoran »

Bij casema heb ik een automatische incasso, ik dacht dit is wel zo gemakkelijk maar achteraf blijkt dat dit ook niet goed loopt.
Ik betaal elke maand een bedrag van €42,40. Vorig jaar werd er ineens €127,31 afgeboekt bij nadere informatie bleek dat ze 2 maanden vergeten waren + de maand die er nog aan kwam.Ik heb ze hierover gemaild dat ze dat niet zonder opgave van redenen van mij rekening konden afboeken en dat ik van hun verwacht dat ze mij dat van te voren melden. Ja sorry het is even een probleem we hebben een nieuw systeem.

Vorige week werd er van mijn rekening €42,40 afgeboekt voor de maand Mei + €127,30 van de rekening van €42,40 kreeg ik een rekeningoverzicht maar van die €127,30 niet.Ik heb de postbank via internet opdracht gegeven dit bedrag terug te boeken op mijn rekening, ik wil eerst van hun een overzicht.Ik ga mijn automatische incasso intrekken als ze zo met iemands rekening omgaan vertrouw ik ze voor geen cent meer .Ik geef accoord voor automatische incasso dan moeten ze er ook geen zootje van maken, ik betaal ze liever iedere maand zelf dan maar wat meer betalen voor incasso het is toch te gek dat er dan ineens van je rekening €170,00 van je rekening wordt afgeschreven .

timefa
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:21

Re: automatische incasso

Ongelezen bericht door timefa »

Iedereen moet zijn/haar betalingen instellen op het eigen inkomen.
Een automatische incasso werkt dus niet altijd.

Gesloten