LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ben je nog baas over je eigen bankrekening!!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
jetje31
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 aug 2006 18:24

Ben je nog baas over je eigen bankrekening!!

Ongelezen bericht door jetje31 »

Gezien ik zelf nu een akafietje meemaak waarbij er een bedrag dat eigenlijk zou moeten worden verrekend met het daadwerkelijke bedrag mijn verhaal kan je zien bij energieleveringen, is mijn ook het volgende opgevallen.

Dat banken je wel de mogelijkheid geven als een overboeking niet juist is het te storneren maar is dat ook daadwerkelijk een bescherming voor jou als klant want de periode dat een bedrag gestorneerd word en het geld terug gehaald word ben je weer dagen verder.

Zou het niet zo moeten zijn dat als je een automatische incasso geeft dat er een bedrag aan gekoppeld word aan deze automatische incasso, en als het zo is dat het bedrag dat geincasseerd word hoger is dan het bedrag waar jij voor heb getekend of toestemming voor heb gegeven.

Dat de bank jou toestemming moet vragen of je hiermee akkoord gaat, dit geeft jou de zekerheid dat mensen niet afschrijven wat hun willen van jou bankrekening met het gevolg dat jij achter de feiten aan moet lopen.

Ik vind persoonlijk dat automatische incasso is wel een gemak maar omdat in praktijk je ziet dat instellingen je ook dwingen om automatische incasso te nemen vanwege het feit dat het zogenaamd duurder voor hun zou zijn om acceptgiro te versturen.

persoonlijk denk ik dat ouderwets systemen niet altijd verkeerd zijn maar dat als ze met iets nieuws komen ze mensen nooit vooraf wijze op de struikelblokken, als je nooit last heb gehad en dat kan dat er nooit iemand wat verkeerd heeft geincasseerd of zonder jou toestemming heeft geincasseerd denk ik dat je geluk heb gehad.

maar ik vraag me dus af wat is als klant jou bescherming bij het geven van een automatisch incasso want in principe als je dit doet kunnen instelling afschrijven wat ze willen van je rekening met alle gevolgen van dien denk dat genoeg mensen hierover kunnen meepraten.

ik hoor graag van andere wat ze hiervan vinden. en het zou goed zijn dat banken ook gaan denken om een beter systeem te creeeren met het afgegeven automatische incasso's en kijken hoe ze de klant beter kunnen beschermen. Dat als je een incasso geeft dat alleen het bedrag wat is afgesproken ook daadwerkwerkelijk mag worden afgeschreven.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Ben je nog baas over je eigen bankrekening!!

Ongelezen bericht door karr-2 »

Dat als je een incasso geeft dat alleen het bedrag wat is afgesproken ook daadwerkwerkelijk mag worden afgeschreven.
Als je een incasso afgeeft mag er nooit meer dan het afgesproken bedrag afgeschreven worden dat lijkt me nog al logisch. De bank is echter geen partij in deze zaak, die voert de opdracht alleen maar uit. Als er problemen zijn moet je contact opnemen met het bedrijf waarbij je de automatische incasso hebt afgesloten.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Ben je nog baas over je eigen bankrekening!!

Ongelezen bericht door Martin1976 »

De bank lijkt me eigenlijk wel partij in deze zaak, zij beheren je geld en laten een instantie daar vanaf nemen. In principe hoor je daar zelf toestemming voor te geven maar ik vind het verbazingwekkend hoe gemakkelijk een instantie geld van je rekening kan halen als ze je naam & rekeningnummer hebben, dan kan praktisch ieder bedrag zomaar worden afgeschreven. Je bent bijna geen baas meer over eigen geld.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Ben je nog baas over je eigen bankrekening!!

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Geef mij maar het oude systeem van accept kaarten, ik heb alle automatische incasso vaarwel gezegd en kan nu beslissen hoe en wanneer een rekening betaalt moet worden. Een bank ziet niet wat op een bepaald moment belangrijk is en doet betalingen die nog wel een week kunnen worden opgeschoven. Soms worden er betalingen gedaan en voor een belangrijke betaling is dan net niet genoeg saldo en krijg je deze gestorneerd. Ik heb het gehad dat een belasting aanslag van de BTW geweigerd werd om een tekort van slechts één euro en het gevolg was een naheffing van 950 euro waar ik niet op zat te wachten.
Ook is het gebeurd dat er voor een nationaal geschenk geld afgeschreven werd zonder toestemming en dat heb ik geweigerd.
Dit werd automatisch gedaan tenzij er bezwaar gemaak werd.
Dat vind ik de omgekeerde wereld en een vorm van misbruik.
Laat ik zelf maar alles regelen dan houd ik tenminste overzicht wat er gebeurt en dat vind ik wel zo prettig.

Vr. Gr. Hans.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Ben je nog baas over je eigen bankrekening!!

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Dit werd automatisch gedaan tenzij er bezwaar gemaak werd.
Dat vind ik de omgekeerde wereld en een vorm van misbruik.
Absoluut waar. Dit is nou precies de omgekeerde wereld. Ik zou, hoe goed het bedrag ook wordt besteed, het geld meteen terug laten storten.
Dat banken je wel de mogelijkheid geven als een overboeking niet juist is het te storneren maar is dat ook daadwerkelijk een bescherming voor jou als klant want de periode dat een bedrag gestorneerd word en het geld terug gehaald word ben je weer dagen verder.
Klopt, het duurt wel even. Bij de Rabo duurde het bij mij 1 of 2 werkdagen, maar het geld wordt wel teruggestort met de afschrijvingsdatum als terugboekdatum. Dus als je hierdoor rood stond en je dus rente zou moeten betalen, wordt je de rente 'bespaard'. Maar het is wel lastig dat je dat bedrag 1 a 2 dagen niet meer tot je beschikking hebt.

Om voor elk bedrag dat afwijkt van je afgesproken bedrag lijkt mij wat lastig. Ik zou voorstellen om een maximum bedrag af te spreken. Bijvoorbeeld voor je gas en elektra voorschot van 110 Euro spreek je af dat er bij je automatische incasso niet meer dan 150 Euro per maand mag worden afgeschreven. Dan kan het bedrijf bij stijgende elektra en gas kosten je voorschot wel iets aanpassen zonder toestemming. Bij de volgende jaarafrekening kun je dan tekenen voor bijvoorbeeld 175 Euro bij een voorschotbedrag van 148 Euro (ik noem maar wat willekeurige bedragen). Zo voorkom je wel dat er opeens 1000 Euro wordt afgeschreven door een foutje.

Maar is het haalbaar? Das een tweede :wink:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Ben je nog baas over je eigen bankrekening!!

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Geef mij maar het oude systeem van accept kaarten, ik heb alle automatische incasso vaarwel gezegd en kan nu beslissen hoe en wanneer een rekening betaalt moet worden
helaas gaan we in deze maatschappij vooruit en niet achteruit. Het zal mij niets verbazen als het hele acceptkaarten systeem binnen een paar jaar in zijn geheel verdwijnt. Het is ouderwets, het is duur en nodeloos problematisch.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Ben je nog baas over je eigen bankrekening!!

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 01 Okt 2006 11:15 door karr-2


--------------------------------------------------------------------------------

Als je een incasso afgeeft mag er nooit meer dan het afgesproken bedrag afgeschreven worden dat lijkt me nog al logisch. De bank is echter geen partij in deze zaak, die voert de opdracht alleen maar uit. Als er problemen zijn moet je contact opnemen met het bedrijf waarbij je de automatische incasso hebt afgesloten.
---------------------------------------------------------------------------------
Ben ik niet met je eens Karr-2.Ze kunnen eraf halen wat ze
willen.Bij sommige spreek je ook geen bedrag af omdat het
elke mnd.verschillend is (tel.rek.).
Bij een automatische overschrijving heb je gelijk dan kan er
alleen bij jou toestemming meer afgehaald worden.
Automatische overschrijving wordt ook geregeld door de bank.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Ben je nog baas over je eigen bankrekening!!

Ongelezen bericht door mr T. »

Het is ouderwets, het is duur en nodeloos problematisch.
Voor de klant (zowel zakelijk als particulier) is de verwerking van een acceptgirokaart net zo duur als van een betaling middels electronisch bankieren. En problematisch? Voor de klant van de bank niet echt. Een electronische betaling is dat wel vanwege het feit dat de aansprakelijkheid voor een niet correct uitgevoerde betaingsopdracht bij de klant en niet bij de bank ligt. Wat ouderwets is? Ach, niet elke vernieuwing is een echte verbetering.

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: Ben je nog baas over je eigen bankrekening!!

Ongelezen bericht door s i m o n e »

Voor de klant (zowel zakelijk als particulier) is de verwerking van een acceptgirokaart net zo duur als van een betaling middels electronisch bankieren
Dit is niet waar: Als voorbeeld de zakelijke tarieven van ABN AMRO:
Een afschrijving via acceptgiro kost 65 cent, afschrijving via een incasso kost 9 cent. Een bijschrijving via acceptgiro kost 23 cent en via een incasso 7,5 cent + EUR 2,15 per batch. Daar komt bij acceptgiro's nog de drukkosten bij.
Particulieren betalen een vast bedrag voor al de verleende diensten maar dat doet er niets aan af dat de verwerkingskosten voor acceptgiro's voor de banken hoger zijn dan de kosten van incasso's en dat dit gewoon aan de klanten doorberekend wordt.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Ben je nog baas over je eigen bankrekening!!

Ongelezen bericht door mr T. »

Particulieren betalen een vast bedrag voor al de verleende diensten maar dat doet er niets aan af dat de verwerkingskosten voor acceptgiro's voor de banken hoger zijn dan de kosten van incasso's en dat dit gewoon aan de klanten doorberekend wordt.
Hangt af van de bank of er voor alle verleende diensten een vast bedrag wordt betaald. Voor zover mij bekend zijn er filialen van de Rabo die een bedrag per verwerkte acceptgirokaart berekenen. Verder kan het best zo zijn dat een bank afwijkende zakelijke tarieven hanteert, maar voor bijvoorbeeld de klanten van bijvoorbeeld energiebedrijven wordt gewoon het volledige bedrag voor een acceptgirokaart in rekening gebracht, of er electronisch wordt betaald of niet.

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: Ben je nog baas over je eigen bankrekening!!

Ongelezen bericht door s i m o n e »

Het voorbeeld waren de tarieven van ABN AMRO

Gesloten