LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Berekening VTLB huwelijkse status

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
labi
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2019 13:12

Berekening VTLB huwelijkse status

Ongelezen bericht door labi »

Hallo, ik hoop dat iemand hier even met me mee wil denken want ik zit in een nogal lastig parket. Ik ben/was getrouwd met een buitenlandse waarmee ik 2 kinderen heb. Zij zijn in Nederland komen wonen echter is mijn (ex)vrouw zonder overleg vertrokken met de kinderen naar haar geboorteland 2 jaar geleden. Ik heb hierop een verzoek tot teruggeleiding gedaan van de kinderen en hierbij had ik een advocaat daar nodig, hiervoor zijn behoorlijke kosten gemaakt wat nu een probleem begint te worden aangezien het na een verloren dagvaardingsprocedure in Nederland nu bij een gerechtsdeurwaarder ligt die vanmorgen het vonnis heeft betekend.

Nu mijn vraag, ik heb al meermalen contact gehad met de deurwaarder en de schuldeiser om alsnog tot een regeling te komen, ik heb het hele bedrag niet en ontvang op dit moment een ziektewet uitkering die binnenkort afloopt. Zij hebben aangegeven dat ik daarvoor een VTLB berekening aan kan leveren maar nu wordt het lastig. Ik ben van mijn (ex)vrouw gescheiden in haar land maar niet in Nederland, ons huwelijk staat dus nog steeds als zodanig ingeschreven in de BRP maar zij is wel uitgeschreven op mijn adres. Omdat ik geen echtscheidingsakte heb of krijg van mijn advocaat heb ik de scheiding hier niet in kunnen schrijven. Vanwege het nog 'bestaande' huwelijk krijg ik op mijn uitkering wel een toeslag omdat anders het 'gezinsinkomen' te laag is.

Hoe ga ik nu de VTLB berekening invullen? Ben ik alleenstaand of gehuwd? Ik wil absoluut niet verder in de problemen komen want de hele situatie geeft me al genoeg kopzorgen. Mocht iemand nog ander advies hebben graag, ik besef me terdege dat ik in een nogal ongewone situatie zit en in mijn omgeving maar ook vanuit de professionele hoek wil niemand zijn vingers eraan branden.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Berekening VTLB huwelijkse status

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bel de schuldeiser en leg de situatie uit. Als je niet uitgaat van de feitelijke situatie, levert het je alleen maar problemen op.

Overigens: weet je zeker dat het gaat om een VTLB-berekening, en niet de beslagvrije voet?

labi
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2019 13:12

Re: Berekening VTLB huwelijkse status

Ongelezen bericht door labi »

De schuldeiser veroorzaakt het probleem juist, deze houdt documenten achter (waaronder akte van echtscheiding) die ik nodig heb om deze in Nederland in te kunnen schrijven. Zij stellen deze achter te zullen en mogen houden totdat het volledige/er een bedrag betaald is.

Omdat ik nog 'getrouwd ben' ontvang ik een toeslag bovenop de ZW, het UWV stelt namelijk:

'Bent u getrouwd?

Antwoord ja: uw leefsituatie is getrouwd of daarmee gelijkgesteld.'

Overhandig ik dus de betaalspecificatie dan is dat bedrag inclusief toeslag op basis van die gestelde situatie maar de feitelijke situatie is dat ik alleenstaand ben en zodra ik de scheiding in Nederland wel in kan schrijven dit gebeurt vanaf de datum van uitspraak en verlies ik dus met terugwerkende kracht en terecht het 'recht' op deze toeslag. Ik weet al dat deze toeslag terug moet dus daar gaat het niet om, mijn punt is meer dat ik wil voorkomen dat de deurwaarder een betalingsregeling vereist of tot beslaglegging over gaat op basis van het inkomen inclusief deze onterechte toeslag, dat geld is namelijk niet van mij maar ik kan voor zover ik weet de huidige situatie niet veranderen voor ik de daarvoor benodigde documenten heb.

Mbt de berekening lever ik deze op eigen initiatief aan en gaven ze aan een VTLB in overweging te willen nemen. Ik probeer actief mee te denken en werken dus vandaar ook mijn vraag. Ik ontvang als zijnde getrouwd bedrag X, ben feitelijk alleenstaand maar als ik dat zo invul wordt mijn mogelijke afloscapaciteit te hoog ingeschat omdat ik geen recht heb op een redelijk deel van dat inkomen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Berekening VTLB huwelijkse status

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan blijft mij advies: leg de situatie gewoon duidelijk uit. Ook de deurwaarder is gebaat bij een voorstel dat na te komen is, en meestal is er best mee te praten.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Berekening VTLB huwelijkse status

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u werkelijk veronderstelt die toeslag, en dan ook nog met terugwerkende kracht, terug te moeten betalen, zou u die kwestie nu ook al zelf bij het UWV aanhangig kunnen/moeten maken.

labi
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2019 13:12

Re: Berekening VTLB huwelijkse status

Ongelezen bericht door labi »

Beste Lady1234, natuurlijk heb je daar gelijk echter bezien vanuit de teruggeleidingszaak van mijn kinderen ben ik in eerste instantie geadviseerd om zoveel mogelijk de oude situatie te behouden, er is ook lange tijd onduidelijkheid geweest of ze terug zou komen met de kinderen. Hand in eigen boezem, wellicht had ik dit moeten melden toen bleek dat er van terugkomst geen sprake meer zou zijn en de scheiding doorgezet zou worden maar ik hoop dat je ook snapt dat een situatie als deze behoorlijk veel druk legt en mijn aandacht bij andere zaken lag. Ik ben het heel eerlijk ook een beetje vergeten. Het is nu bijna 2 jaar na de ontvoering en de eerste zitting in Nederland heeft pas afgelopen juli plaatsgevonden. Mijn kinderen zijn nu 3,5 jaar oud en ik heb ze al ruim een jaar niet mogen zien. Ik heb een meer dan dagtaak aan het in beweging krijgen en vooral houden van mensen, procedures en processen omdat ik ze heel graag terug naar Nederland wil halen.

Bovenstaande is niet bedoelt als excuus maar als verduidelijking waarom de situatie is zoals hij nu is.

Moneyman, bedankt voor je advies. Ik ga proberen tot een werkbare oplossing te komen. Ik hoop nog steeds dat men ingaat op mijn voorstel tot schikken. Helaas kom ik maar tot ongeveer de helft van de vordering middels een persoonlijk krediet en wat 'liefdadigheid' uit mijn omgeving.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Berekening VTLB huwelijkse status

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik begrijp best dat u veel belangrijker zaken aan uw hoofd had, en hebt. Het zou alleen uitermate zuur zijn als u straks ook nog met een grote vordering van het UWV wordt geconfronteerd.

Een toeslag, omdat het inkomen onder bepaalde grens daalt?, moet men mijns inziens zelf aanvragen en wordt niet automatisch verstrekt. Dus dat kan zeer problematisch worden.

labi
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2019 13:12

Re: Berekening VTLB huwelijkse status

Ongelezen bericht door labi »

Geen idee in hoeverre dat in mijn 'voordeel' spreekt maar deze toeslag is aangevraagd/verstrekt (ik weet even niet meer hoe eea in zijn werking is gegaan) voordat onze situatie is geëscaleerd en verandert. Ik heb gehandeld conform de situatie zoals deze in Nederland bekend is en was en heb geïnformeerd bij Landelijke Taken en mijn gemeente wat ervoor benodigd was de scheiding in te schrijven. Alleen een vonnis was niet voldoende omdat deze niet definitief hoeft te zijn, mijn gemeente vond een uitschrijving uit de BRP afdoende en de rest was 'mijn probleem'.
Ik heb binnen de weinige mogelijkheden die ik heb en had zo eerlijk mogelijk gehandeld zoals mij dat het beste leek op een zeker moment.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Berekening VTLB huwelijkse status

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar het beste er van hopen.

Gesloten