LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beslag op inboedel partner versus notariële akte

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Barbamamma
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2011 17:40

beslag op inboedel partner versus notariële akte

Ongelezen bericht door Barbamamma »

Goedemiddag,

Graag toets ik in dit forum het volgende:

Ik ben in 2011 gescheiden van mijn toenmalige man. Destijds is de totale inboedel aan mij toegewezen in het echtscheidingsconvenant. Het bedrijf van mijn ex man is in 2013 failliet gegaan en in 2014 is hij ook persoonlijk failliet gegaan. Beide faillissementen zijn opgeheven bij gebrek aan baten. Mijn ex man heeft op enkele andere adressen in ingeschreven gestaan en ook echt gewoond. Wij hebben wel altijd contact gehouden. Sinds begin 2019 gaat het eigenlijk steeds beter tussen ons en is er weer een relatie ontstaan. We denken erover om weer te gaan samenwonen maar ik wil géén problemen met deurwaarders. Op advies van de notaris heb ik een notariële akte op laten maken waar werkelijk al mijn spullen/inboedel in opgesomd en beschreven staan. Volgens de notaris ligt daarmee de bewijsplicht bij de deurwaarder en niet bij mij....Er is geen risico op bodembeslag want daarmee loopt een regeling.

Is dit inderdaad voldoende om een eventueel beslag op mijn inboedel te voorkomen?
Graag advies.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: beslag op inboedel partner versus notariële akte

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U mag ervan uitgaan dat de notaris het wel weet.

Barbamamma
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2011 17:40

Re: beslag op inboedel partner versus notariële akte

Ongelezen bericht door Barbamamma »

Normaal gezien wel jah.

Ik las in een topic van April dit jaar dat iemand aangaf dat een akte NIET voldoende bescherming gaf. Dus ik twijfel.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: beslag op inboedel partner versus notariële akte

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Lijkt me dat een notariële akte voldoende is, lees eens
https://www.juridischloket.nl/schulden- ... -inboedel/

Lees verder onder Meer informatie over dit onderwerp, Wanneer kan goederenbeslag niet?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: beslag op inboedel partner versus notariële akte

Ongelezen bericht door Moneyman »

Barbamamma schreef:
05 nov 2019 18:27
Op advies van de notaris heb ik een notariële akte op laten maken waar werkelijk al mijn spullen/inboedel in opgesomd en beschreven staan. Volgens de notaris ligt daarmee de bewijsplicht bij de deurwaarder en niet bij mij....Er is geen risico op bodembeslag want daarmee loopt een regeling.

Is dit inderdaad voldoende om een eventueel beslag op mijn inboedel te voorkomen?
Graag advies.
Het antwoord is helaas voor jou "nee". Die notariële akte bewijst niet méér dan dat jij ter plekke hebt gezegd dat die roerende zaken van jou zijn. Het bewijst uitdrukkelijk niet dat de door jou gedane uitspraken ook waar zijn. Dáár gaat de notaris immers niet over. Mocht het zo zijn dat je van alle roerende zaken ook daadwerkelijk de aanschafbonnen en de betaalbewijzen hebt getoond en dat dat als zodanig in de akte is opgenomen, sta je al sterker, maar ook dan biedt het geen garantie tegen een beslaglegging.

De reden hiervan is simpel: er is maar één instantie die kan en mag oordelen over eigendomspretenties, en dat is de rechter. Niet de notaris, niet de deurwaarder: de rechter.

Ik heb meermaals in weerwil van een notariële akte beslag gelegd op de bewuste inboedel, en daar de rechter vervolgens een oordeel over laten vellen.

Trouwen en/of samenwonen met iemand met schulden is en blijft gewoon een risico.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: beslag op inboedel partner versus notariële akte

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Moneyman schreef:
06 nov 2019 20:19

Ik heb meermaals in weerwil van een notariële akte beslag gelegd op de bewuste inboedel, en daar de rechter vervolgens een oordeel over laten vellen.
Is het dan veilig aan te nemen dat de rechter in die zaken geen waarde aan de akte hechtte?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: beslag op inboedel partner versus notariële akte

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Moneyman schreef:
06 nov 2019 20:19
Barbamamma schreef:
05 nov 2019 18:27
Op advies van de notaris heb ik een notariële akte op laten maken waar werkelijk al mijn spullen/inboedel in opgesomd en beschreven staan. Volgens de notaris ligt daarmee de bewijsplicht bij de deurwaarder en niet bij mij....Er is geen risico op bodembeslag want daarmee loopt een regeling.

Is dit inderdaad voldoende om een eventueel beslag op mijn inboedel te voorkomen?
Graag advies.
Het antwoord is helaas voor jou "nee". Die notariële akte bewijst niet méér dan dat jij ter plekke hebt gezegd dat die roerende zaken van jou zijn. Het bewijst uitdrukkelijk niet dat de door jou gedane uitspraken ook waar zijn. Dáár gaat de notaris immers niet over. Mocht het zo zijn dat je van alle roerende zaken ook daadwerkelijk de aanschafbonnen en de betaalbewijzen hebt getoond en dat dat als zodanig in de akte is opgenomen, sta je al sterker, maar ook dan biedt het geen garantie tegen een beslaglegging.

De reden hiervan is simpel: er is maar één instantie die kan en mag oordelen over eigendomspretenties, en dat is de rechter. Niet de notaris, niet de deurwaarder: de rechter.

Ik heb meermaals in weerwil van een notariële akte beslag gelegd op de bewuste inboedel, en daar de rechter vervolgens een oordeel over laten vellen.

Trouwen en/of samenwonen met iemand met schulden is en blijft gewoon een risico.
En wat was het oordeel van die rechters?
En hoe beoordeelt een rechter het eigendom als er geen aankoopbewijzen zijn?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: beslag op inboedel partner versus notariële akte

Ongelezen bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
06 nov 2019 20:29
Moneyman schreef:
06 nov 2019 20:19

Ik heb meermaals in weerwil van een notariële akte beslag gelegd op de bewuste inboedel, en daar de rechter vervolgens een oordeel over laten vellen.
Is het dan veilig aan te nemen dat de rechter in die zaken geen waarde aan de akte hechtte?
Nee, dat is onveilig :wink:

De uitkomst was wisselend. Wat een rechter gaat doen, is allereerst op basis van verifieerbare feiten (denk aan bonnen op naam en betaalbewijzen) en daarnaast op aanvullende informatie (denk aan getuigenverklaringen) en overige randzaken (denk aan aantal bewoners, datum bewoning per bewoner, leeftijd en waarde van de inboedel) een oordeel vellen.

Aan geen van deze afwegingen voegt die notariële akte iets toe.

Gesloten